Υγεία

Εμπλέκονται τα βακτήρια του εντέρου στον αυτισμό;

Τι δείχνουν νέα αποτελέσματα στα οποία βρέθηκαν οι επιστήμονες

Νέες ενδείξεις έχουν στα χέρια τους οι επιστήμονες ενισχύοντας την άποψη ότι τα γονίδια παίζουν σημαντικό ρόλο στον κίνδυνο εμφάνισης αυτισμού. Όμως επιστήμονες υποψιάζονται ότι στον αυτισμό εμπλέκεται και ένας άλλος παράγοντας: τα βακτήρια του εντέρου.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον μικροβιολόγο Σαρκίς Μαζμανιάν του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνιας (Caltech), που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας "Cell", προκάλεσαν συμπτώματα αυτισμού σε ποντίκια, στα οποία μετέφεραν κόπρανα από παιδιά με αυτισμό. Οι μικροοργανισμοί από τα ανθρώπινα κόπρανα στη συνέχεια αποίκισαν το έντερο των τρωκτικών.

Τα πειραματόζωα έγιναν λιγότερο κοινωνικά και εκδηλωτικά, ενώ ανέπτυξαν επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Δεν συνέβη όμως το ίδιο στα ζώα, στα οποία μεταφέρθηκαν κόπρανα από ανθρώπους χωρίς αυτισμό. Το γεγονός αυτό δεν αποδεικνύει ότι τα εντερικά βακτήρια μπορούν να προκαλέσουν αυτισμό, αλλά πιθανώς αποκαλύπτει ότι -τουλάχιστον στα ποντίκια- το εντερικό μικροβίωμα σχετίζεται με τα συμπτώματα του αυτισμού.

Ο Μαζαμανιάν δήλωσε ότι αν και δεν φαίνεται τα μικρόβια του εντέρου να είναι αυτά που προκαλούν τον αυτισμό, δείχνουν να προκαλούν διάφορα σχετικά συμπτώματα. Έτσι, όπως είπε, τα νέα ευρήματα αυξάνουν την πιθανότητα να βρεθούν νέου τύπου θεραπείες για τα πιο συχνά συμπτώματα της διαταραχής.

Το ανθρώπινο έντερο φιλοξενεί τρισεκατομμύρια μικροοργανισμούς, «καλούς» και «κακούς». Ορισμένα από αυτά τα βακτήρια βοηθούν στην πέψη των τροφών, στην «εκπαίδευση» του ανοσοποιητικού συστήματος, στον έλεγχο του μεταβολισμού κ.α. Το εντερικό μικροβίωμα εμφανίζει διαφορές από άνθρωπο σε άνθρωπο, ανάλογα με τη διατροφή του, το περιβάλλον, τον τρόπο ζωής του και το γενετικό υπόβαθρο του, αλλά οι άνθρωποι με αυτισμό -όπως έχουν δείξει προηγούμενες έρευνες- εμφανίζουν συγκεκριμένες διαφορές, σε σχέση με τους ανθρώπους χωρίς αυτισμό, πράγμα που έχει εγείρει το ερώτημα κατά πόσο τα μικρόβια παίζουν ρόλο στην εν λόγω διαταραχή.

Ο αυτισμός εμφανίζεται περίπου σε ένα παιδί στα 60 και η διάγνωση του σε μικρή ηλικία δεν είναι εύκολη. Η νέα μελέτη ανοίγει την πιθανότητα κάποτε να υπάρξει ένα τεστ μικροβιακής διάγνωσης.

Τον προηγούμενο μήνα επιστήμονες του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Αριζόνα ανακοίνωσαν ότι μέσω μεταμόσχευσης κοπράνων πέτυχαν να μειώσουν τα συμπτώματα του αυτισμού. Δύο χρόνια μετά τη διαδικασία σε 18 παιδιά, ο αριθμός αυτών που είχαν σοβαρό αυτισμό, είχε μειωθεί από το 83% στο 17%, σύμφωνα με τη βρετανική «Guardian» και το "Science".

Δείτε ΕΔΩ την επιστημονική δημοσίευση.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ)