Υγεία

Γιατί πρέπει όλοι να γνωρίζουμε Πρώτες βοήθειες;

Στο άκουσμα των λέξεων "Πρώτες Βοήθειες",. όλοι μας αναγνωρίζουμε τη σημασία και την αξία τους, σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος ή επιδείνωσης κάποιας ασθένειας.

Αυτό που δε γνωρίζουμε οι περισσότεροι, σύμφωνα με τα διεθνή στατιστικά δεδομένα, είναι πως στο σύνολο της ζωής του, ο καθένας από εμάς θα συναντήσει έξι κρίσιμες και επείγουσες καταστάσεις που θα απειλείται η ζωή κάποιων συνανθρώπων μας.

Της Γεωργίας Μηλάκη

Επιπρόσθετα, το 80% των επειγόντων περιστατικών που μπορεί να βιώσουμε, θα αφορούν οικεία και αγαπημένα πρόσωπα, καθώς τον περισσότερο χρόνο μας τον περνάμε με συνεργάτες, συγγενείς και φίλους.

Κατά συνέπεια τις περισσότερες φορές που εφαρμόζονται οι Πρώτες Βοήθειες υπάρχει έντονη συναισθηματική φόρτιση, γεγονός που δυσχεραίνει την επείγουσα φροντίδα και τον ορθολογικό τρόπο σκέψης του διασώστη.

Στην περίπτωση που απειληθεί η ζωή ενός αγαπημένου ατόμου, όλοι θα θέλαμε να έχουμε εκπαιδευτεί στις βασικές δεξιότητες των Πρώτων Βοηθειών και να σώσουμε μία ζωή, να αποτρέψουμε μία μόνιμη αναπηρία, ακόμη και να συμβάλλουμε στην ταχύτερη ανάρρωση κάποιου τραύματος ή έστω να φροντίσουμε για την ταχεία και ασφαλέστερη μεταφορά του θύματος σε κάποιο νοσοκομείο ή ιατρικό κέντρο.

Βασική προϋπόθεση για έναν αξιόπιστο διασώστη είναι ο εθελοντισμός κι η αγάπη για τον συνάνθρωπο. Επίσης χρειάζεται να διαθέτει πολύ καλές αισθήσεις, γρήγορη αντίληψη, κριτική ικανότητα, αποφασιστικότητα και ευρηματικότητα. Το σημαντικότερο όμως από όλα τα προσόντα, είναι η ψυχραιμία και η καλή διαχείριση των στρεσογόνων καταστάσεων.

Η πιστοποιημένη γνώση και το βασικό πτυχίο Πρώτων Βοηθειών αποτελεί ισχυρό όπλο στα χέρια ενός νέου που επιθυμεί να εργαστεί, καθώς οι εργοδότες έχουν τη νομική υποχρέωση (Ν.3850/2010) να διαθέτουν προσωπικό κατάλληλα εκπαιδευμένο σε θέματα Πρώτων Βοηθειών, Πυροσφάλειας και Ασφαλούς Εκκένωσης Κτιρίων.

Η κατάλληλη εκπαίδευση συμπεριλαμβάνει τις πιο σημαντικές δεξιότητες επείγουσας φροντίδας όπως είναι η ΚΑΡΠΑ (ΚΑΡδιο-Πνευμονική-Αναζωογόνηση) για την αντιμετώπιση της καρδιακής ανακοπής, η διαχείριση της λιποθυμίας, αλλά και του προ-λιποθυμικού σοκ, η διαχείριση της πνιγμονής, της σοβαρής αιμορραγίας, των κακώσεων της κεφαλής και της σπονδυλικής στήλης και άλλων σοβαρών καταστάσεων που μπορούν να απειλήσουν τη ζωή του θύματος και απαιτούν άμεσα και επιδέξια την πρώτου βαθμού φροντίδα.

Συμπληρωματική εκπαίδευση χρειάζεται για τη δευτεροβάθμια φροντίδα των καταστάσεων εκείνων που δεν απειλούν τη ζωή του θύματος, όπως η αντιμετώπιση καταγμάτων, εγκαυμάτων, τραυμάτων, ήπιων ασθενειών και πολλών άλλων.

Όλοι οι επίσημοι και παγκοσμίως αποδεκτοί φορείς εκπαίδευσης (ΕΚΑΒ, Ερυθρός Σταυρός, ΑΗΑ, EFR-PADI, HSI, RCI κ.ά.), παρέχουν ειδικά προγράμματα κατάρτισης σύμφωνα με τις οδηγίες της ειδικής διεθνούς επιστημονικής επιτροπής ILCOR (International Liaison Committee On Resuscitation). Απαιτούνται πολλές ώρες εκπαίδευσης και μελέτης, επαναλαμβανόμενα επιμορφωτικά σεμινάρια για την ανανέωση και αξιολόγηση των γνώσεων, καθώς και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων σε περίπτωση που οι παγκοσμίως αποδεκτές αρχές θεραπείας αλλάξουν από την επιτροπή ILCOR>

Η πρότυπη και αποτελεσματική διαδικασία εκπαίδευσης στα θέματα Πρώτων Βοηθειών θα έπρεπε να ξεκινά από τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχολείου και να συνεχίζεται ως δια βίου μάθηση, αφού ενηλικιωθούμε.

Έχοντας ως στόχο την κατάλληλη εκπαίδευση πολυάριθμων συνανθρώπων μας, αυξάνονται οι πιθανότητες να σωθούν οι ανεκτίμητης αξίας ζωές των άτυχων θυμάτων. Παρέχοντας ταυτόχρονα και μικρούς σταθμούς Πρώτων Βοηθειών σε καίρια σημεία αστικών και άλλων πυκνοκατοικημένων περιοχών, εφοδιάζουμε τη διάσωση και βελτιώνουμε την αποτελεσματικότητά της.

Μαζί με όλα τα απαραίτητα υλικά Πρώτων Βοηθειών, ένας ιδανικός σταθμός διάσωσης πρέπει να συμπεριλαμβάνει έναν αυτόματο εξωτερικό απινίδωση, μία φιάλη χορήγησης οξυγόνου και ένα φορείο μεταφοράς θυμάτων και όλοι οι φορείς εκπαίδευσης να διδάσκουν την έγκυρη χρήση του εξοπλισμού αυτού.

Σχόλια