Υγεία

Γιατί πρέπει να τρώμε κάθε τρεις ώρες;

Δεν έχει σημασία μόνο τι φαγητό καταναλώνουμε, αλλά και τη χρονική διάρκεια που το τρώμε

Ένα καίριο και σημαντικό ζήτημα για τους διατροφολόγους είναι η δίαιτα εκείνη που θα δώσει τη βέλτιστη υγεία. Σήμερα κάποιοι ειδικοί πιστεύουν ότι δεν έχει σημασία μόνο τι τρώμε, αλλά και η χρονική διάρκεια που το τρώμε. Πολλές έρευνες καταδεικνύουν ότι το σώμα μας λειτουργεί καλύτερα όταν ευθυγραμμίζουμε τα πρότυπα του φαγητού με το βιολογικό μας ρολόι. Μελέτες υποδεικνύουν ότι η διαρκής διατάραξη του κιρκαδικού ρυθμού (εσωτερικό ρολόι), τρώγοντας αργά, μπορεί να είναι η συνταγή για αύξηση του σωματικού βάρους και την εμφάνιση μεταβολικών προβλημάτων.

Την ιδέα αυτή υιοθετεί και η κ. Όλγα Τσαγκαράκη, διατροφολόγος-διαιτολόγος. Η “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε μαζί της και η ίδια εξέθεσε την άποψή της πως είναι σημαντικό η πρόσληψη της τροφής να γίνεται ανά 3 ώρες.

«Πρέπει να τρώμε κάθε τρεις ώρες, γιατί έτσι μόνο λαμβάνουμε τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Δεν μπορούμε να τα λάβουμε μαζεμένα. Δεν μπορεί ο οργανισμός να τα αφομοιώσει και γι’ αυτό τρώμε σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα για να πάρουμε θρεπτικά στοιχεία, όπως βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, ενώ μειώνεται και ο ρυθμός χοληστερίνης στο αίμα. Επίσης, το πιο σημαντικό είναι ότι παραμένει η γλυκόζη του αίματος σε σταθερά επίπεδα. Δεν έχουμε σκαμπανεβάσματα υπογλυκαιμίας και αυτό είναι πολύ σημαντικό για εκείνους που έχουν σακχαρώδη διαβήτη τύπου1 και 2. Επίσης, το σταθερό ωράριο βοηθάει στη ρύθμιση του βασικού μεταβολικού ρυθμού, δηλαδή στον βασικό μεταβολισμό. Έτσι ο μεταβολισμός μένει σε εγρήγορση. Εάν κάποιος επιθυμεί να χάσει βάρος, οφείλει να διατηρήσει ένα σταθερό ωράριο στη διατροφή του. Ανεβαίνει ο μεταβολισμός και αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό», είπε χαρακτηριστικά.

Η ίδια έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο πρωινό, λέγοντας πως «το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας είναι αυτό. Ένα πρωινό δε μας δίνει μόνο ενέργεια, αλλά έχει πολλά οφέλη για την υγεία: βελτιωμένη απόδοση και ισορροπία της γλυκόζης μετά τον ύπνο. Το πρωινό παρέχει σωματική και διανοητική απόδοση, αλλά δίνει και δύναμη στο άτομο».

Σε κάθε περίπτωση, η παραπάνω αυτή προσέγγιση γεννάται από την ιδέα ότι ο ανθρώπινος μεταβολισμός ακολουθεί έναν καθημερινό ρυθμό, με τις ορμόνες, τα ένζυμα και το πεπτικό σύστημα να είναι έτοιμα για την πρόσληψη φαγητού τόσο το πρωί όσο και το απόγευμα. Πολλοί άνθρωποι, ωστόσο, καταναλώνουν εδέσματα από τη στιγμή που θα ξυπνήσουν μέχρι την ώρα που θα κοιμηθούν.

Οι επιστήμονες γνώριζαν εδώ και πολύ καιρό ότι ο άνθρωπος διαθέτει ένα ρολόι στον εγκέφαλο, στον υποθάλαμο, το οποίο ρυθμίζει τους κύκλους ύπνου-ξύπνιου, ανταποκρινόμενο στην έκθεση στο λαμπρό φως. Πριν από μερικές δεκαετίες, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι κάθε όργανο διαθέτει ένα εσωτερικό ρολόι που ρυθμίζει την καθημερινή του δραστηριότητα.

Επίσης, δεκάδες μελέτες έχουν δείξει ότι ο έλεγχος του σακχάρου του αίματος είναι προτιμότερο να γίνεται το πρωί από ό,τι το βράδυ. Επιπλέον, καίμε περισσότερες θερμίδες και χωνεύουμε το φαγητό καλύτερα το πρωί. Τη νύχτα, η απουσία ηλιακού φωτός προκαλεί την απελευθέρωση μελατονίνης που μας προετοιμάζει για τον ύπνο. Η κατανάλωση τροφής αργά τη νύχτα αποστέλλει αλληλοσυγκρουόμενα μηνύματα στα ρολόγια του σώματός μας, ότι εξακολουθεί να είναι ημέρα. Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν τι συμβαίνει όταν διαταράσσουμε το κεντρικό ρολόι “πετώντας” σε διαφορετικές ζώνες - κούραση, τζετ λαγκ και ομιχλώδης σκέψη. Τρώγοντας τη λάθος ώρα της ημέρας μπερδεύουμε εξίσου τα όργανα που ευθύνονται για τη χώνεψη, εξαναγκάζοντάς τα να λειτουργούν όταν θα έπρεπε να αναπαύονται, κάτι που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ασθενειών, όπως δήλωσε ο Πάολο Σασόνε Κόρσι, επικεφαλής του Κέντρου Επιγενετικής και Μεταβολισμού του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας.

Τέλος, η “Νέα Κρήτη” έθεσε στην κ. Τσαγκαράκη το ερώτημα εάν είναι σωστό να τρώμε τις βραδινές ώρες, καθότι στην κοινή συνείδηση είναι απαγορευτικό να τρώμε πριν κοιμηθούμε.

Η κ. Τσαγκαράκη κατέληξε, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Για το μέσο άνθρωπο, δεν είναι απαγορευτικό να τρώει αργά το βράδυ. Απλά, πρέπει να τηρεί το τρίωρο. Εάν το πρωινό του, για παράδειγμα, είναι στις 9 το πρωί και το βραδινό του στις 11, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Απλά, πρέπει να τηρεί το τρίωρο όσο γίνεται πιο πιστά. Για τους ανθρώπους με σακχαρώδη διαβήτη, το γεύμα τις βραδινές ώρες δεν απαγορεύεται. Γιατί πρέπει να ισορροπήσει η γλυκόζη στο αίμα και να μη γίνουν υπογλυκαιμίες μέσα στο βράδυ. Υπάρχει και προ ύπνου γεύμα για τους ανθρώπους που έχουν πρόβλημα υγείας. Είναι μύθος ότι δεν είναι σωστό να τρώμε αργά το βράδυ».

 

Σχόλια