default-image

NX300h AWD, τo πρώτο μικρομεσαίο SUV της Lexus

Σπορ
NX300h AWD, τo πρώτο μικρομεσαίο SUV της Lexus

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολύς λόγος γίνεται για τουρμπίνες, downsizing και πανίσχυρους diesel, αλλά τη Lexus δεν την απασχολούν και τόσο μιας και έχει γεννήσει και πλέον... ενηλικιώσει την υβριδική της τεχνολογία.

Eίναι ωραίο να είσαι πρωτοπόρος και με την πάροδο του χρόνου να προλαβαίνεις τις εξελίξεις. Η Lexus, έχοντας εντρυφήσει στο θέμα της υβριδικής τεχνολογίας, είναι σε θέση να δημιουργεί νέα αυτοκίνητα με τεχνολογίες που άλλοι κατασκευαστές ακόμα τις... σκέφτονται. Ένα τέτοιο νέο αυτοκίνητο είναι και το NX300h, το πρώτο της μικρομεσαίο SUV.

Από ένα Lexus δεν μπορείς παρά να περιμένεις αντισυμβατική αισθητική και πληθωρική τεχνολογία. Εντυπωσιακή, αιχμηρή η τεράστια εμπρός γρίλια, όπως και τα φωτιστικά σώματα ημέρας τεχνολογίας LED, σφηνοειδής ο εμπρός πρόβολος, παράθυρα - πολεμίστρες, προφίλ σαν από υπερυψωμένο κουπέ και μαζί με το λευκό, περλέ του χρώμα, τις κόντρα αποχρώσεις των πίσω φωτιστικών και του χρωμίου, όλα συνθέτουν τα πρώτα διαπιστευτήρια του αυτοκινήτου και συνάμα ένα αμάξωμα πολύ «αθλητικό», (όπως αρέσκονται να το περιγράφουν οι απανταχού marketers).

Χωρίς πολλά πολλά ανακηρύσσεται το πιο δυναμικό σε εμφάνιση συμπαγές SUV της κατηγορίας των premium (και όχι μόνο) αλλά και το πιο αεροδυναμικό με συντελεστή μόλις 0,32.

Ενα πρωτότυπο μείγμα αισθητικής ποιότητας, εργονομίας και πρακτικότητας συνθέτει το εσωτερικό του. Πρώτο καλοδεχούμενο στοιχείο η διχρωμία του εσωτερικού με μαύρες ματ τις πάνω επιφάνειες του ταμπλό (δεν αντανακλούν το φως στο εσωτερικό του παρμπρίζ), με μπεζ τις πιο χαμηλές περιοχές και τα πολύ ικανής στήριξης δερμάτινα καθίσματα.

Η σχεδίαση είναι τυπική Lexus με ένα αιχμηρό, προβολικό στοιχείο στην κονσόλα φορτωμένο με διακόπτες για τα συστήματα του αθόρυβου, διζωνικού κλιματισμού. Ο πίνακας οργάνων είναι πολύ ευανάγνωστος και αλλάζει ενδείξεις και φωτισμό όταν επιλέγεται διαφορετικό πρόγραμμα κίνησης ανάμεσα στα Eco, Normal και Sport, ενώ μπορούμε ανά πάσα στιγμή να παρακολουθούμε την υβριδική λειτουργία.

Η Lexus, ακολουθώντας κατά πόδας τους άλλους premium κατασκευαστές, έχει ενσωματώσει την αιωρούμενη οθόνη στην κορυφή του ταμπλό, δεν είναι αφής και εναπόκειται στον ειδικό περιστροφικό διακόπτη πέντε κατευθύνσεων να επιλέξει τα πάντα. Θα θέλαμε το Touch Pad, αλλά τουλάχιστον υπάρχει προαιρετικό.

Μας άρεσε το πλήρως εξελληνισμένο μενού, όχι όμως και η εργονομία του, ειδικά στο σύστημα πλοήγησης. Αντιθέτως εντυπωσιακή είναι η απόδοση του απλού ηχοσυστήματος που είχε το αυτοκίνητο δοκιμής μας, εξελιγμένο από την Pioneer και με επιπλέον ενσωμάτωση τεχνολογίας για εύρεση τραγουδιών της Gracenote (σκεφτείτε να είχαμε και το προαιρετικό ηχοσύστημα της Mark Levinson με 12κάναλο ενισχυτή τάξης D και 835 Watts).

Οι χώροι, παρά τις φυσικές διαστάσεις του αυτοκινήτου, είναι εντυπωσιακοί. Η απόσταση των εμπρός επιβατών είναι κορυφαία για την κατηγορία, επιτρέποντας την τοποθέτηση μιας πληθώρας χώρων για μικροαντικείμενα (ιαπωνικό ταλέντο αυτό), οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι θαυμάσιοι και το επίπεδο πάτωμα επιτρέπει ακόμα και σε τρεις πίσω επιβάτες να ταξιδέψουν απροβλημάτιστα. Τη νύχτα υπάρχει μάλιστα εσωτερικός φωτισμός σε όλα τα... μήκη και πλάτη της καμπίνας για να γίνεται η είσοδος των επιβατών πιο εύκολη. Ο δε χώρος αποσκευών μπορεί να είναι ρηχός και με υψηλότατο κατώφλι φόρτωσης, όμως είναι χορταστικός (555 λίτρα), φαρδύς και κατά τα ειωθότα της Lexus χωρά... μπαστούνια του γκολφ σε εγκάρσια τοποθέτηση. Ειδικά κράματα χάλυβα και αλουμινίου, σπέσιαλ τεχνικές συγκόλλησης και ενισχύσεις έχουν αναλάβει τη δημιουργία του πλαισίου πάνω στο οποίο έχει χτιστεί το NX. Αναρτήσεις με γόνατα ΜακΦέρσον και μεγάλη αντιστρεπτική εμπρός και διπλά ψαλίδια με offset τοποθέτηση αμορτισέρ-ελατηρίων πίσω, έχουν δημιουργήσει ένα συμπαγές και ικανό σύστημα στήριξης του αυτοκινήτου. Κι έτσι πρέπει μιας και -όπως θα δούμε και παρακάτω- το αυτοκίνητο είναι βαρύ. Και πάμε στα «βαθιά».

Υβριδική λειτουργία

Τι άλλο μπορείς να περιμένεις από τη Lexus από το να ενσωματώσει μια τέτοια τοπολογία για το νέο της SUV; Τα μέρη του υβριδικού συστήματος είναι λίγο-πολύ γνωστά. Ενας 2,5 λίτρων βενζινοκινητήρας σε κύκλο Atkinson αναλαμβάνει την παραδοσιακή κίνηση του αυτοκινήτου μέσω των εμπρός τροχών και συνδυάζεται με μια γεννήτρια, έναν ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη που δύναται να κινήσει το αυτοκίνητο και να φορτίσει τις μπαταρίες κατά την πέδηση και, βέβαια, μια συστοιχία μπαταριών.

Μερικά ακόμα τρικ των δαιμόνιων Ιαπώνων ήταν η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση του NX300h, η οποία επιτυγχάνεται μέσω ακόμα ενός ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη που αναλαμβάνει την κίνηση του πίσω άξονα, αλλά -όπως και ο εμπρός «αδελφός» του- και να φορτίσει τις μπαταρίες κατά το φρενάρισμα. Σωστή λύση που προσφέρει μεν τα οφέλη της τετρακίνησης, όποτε είναι απαραίτητο, αλλά δεν επιβαρύνει το αυτοκίνητο με ενέργεια και τριβές όταν δεν χρειάζεται. Το σύστημα αποδίδει συνολικά ισχύ 197 ίππων και διακαής πόθος των μηχανικών της Lexus ήταν να δίνεται στον οδηγό η αίσθηση της γραμμικής επιτάχυνσης, αλλά και η αίσθηση της αλλαγής ταχυτήτων (αχίλλειος πτέρνα της συγκεκριμένης υβριδικής φιλοσοφίας), που ούτως ή άλλως είναι εφικτή από τον επιλογέα.

Με όλα τα παραπάνω, σας προτρέπουμε να μην ασχοληθείτε παρακολουθώντας στη μεγάλη έγχρωμη οθόνη το διαρκές παιχνίδι στη ροή της ενέργειας. Απλώς πιέστε το μπουτόν έναυσης -σωστά, δεν θα ακούσετε τίποτε μιας και εκκινεί ηλεκτρικά- επιλέξτε το πρόγραμμα οδήγησης και... φύγατε.

Η πρώτη διαπίστωση σε ήπιο τέμπο είναι ότι το αυτοκίνητο είναι ήσυχο, πολύ ήσυχο ποιοτικό και γλυκό στην επιτάχυνσή του. Ακόμη κι αν λειτουργεί ο βενζινοκινητήρας, σε αστικό ρυθμό, μόλις που ακούγεται. Εδώ το NX300h είναι στο στοιχείο του. Σε διαδρομή 20 χλμ., για παράδειγμα, με ελαφρά κατωφέρεια, το διαρκές παιχνίδι φόρτισης και αποφόρτισης των μπαταριών έφερε κατανάλωση στα μόλις 2,7 λτ./100 χλμ.

Με την ευκαιρία να προτρέψουμε τους μηχανικούς της Lexus να αναθεωρήσουν τη λειτουργία του EV Mode (αμιγής ηλεκτροκίνηση δηλαδή), μιας και δεν έχει μνήμη διατήρησής της, οπότε κάθε τόσο θα πρέπει να το ενεργοποιείτε εσείς από τον σχετικό διακόπτη. Πιέστε, όμως, το γκάζι και να. Ο ήχος του κινητήρα αρχίζει να γίνεται παρών, μαζί με μια σχετική ραθυμία, ακόμα κι αν επιλέξετε το Sport πρόγραμμα. Δεν λέμε, τα 9,7 δλ. για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα είναι καλά, αλλά τόσο οι ρεπρίζ όσο και το kickdown ή οι χειροκίνητες αλλαγές ανεβάζουν πρώτα τον θόρυβο και μετά τον ρυθμό. Βλέπετε τα 1.785 κιλά (που πλησιάζουν τους δύο τόνους μαζί με καύσιμα και οδηγό) είναι πάρα πολλά. Οπότε το να ακολουθήσετε ένα πολύ γρήγορο τέμπο είναι μάλλον άστοχο, τόσο γιατί η κατανάλωση ανεβαίνει γεωμετρικά όσο και γιατί η μεγάλη (αν και καλοζυγισμένη) μάζα του αυτοκινήτου δεν μαζεύεται εύκολα, παρά μόνο με τα σε εγρήγορση ηλεκτρονικά.

Επίσης μια παρένθεση αξίζει σε κάτι πρωτόγνωρο. Στο πιο δυναμικό σε εμφάνιση και πιο ψαγμένο σε τεχνολογία premium SUV, που έχουμε οδηγήσει τελευταία, τα ελαστικά ήταν μεν τα πολύ καλά Michelin Latitude σε «σοφή», άνετη διάσταση αλλά με off-road χαρακτήρα (M+S) που δεν βοήθησε το αυτοκίνητο ούτε σε ασφάλτινη οδική συμπεριφορά, ούτε σε επίπεδο θορύβου με υψηλές ταχύτητες, αλλά ούτε και σε φρένα. Επίσης τα νεροφαγώματα παρά την ακαμψία του αμαξώματος έδιναν έναν τόνο από... runflat, σκληρή απόσβεση. Στο χώμα, βέβαια, τα πράγματα αλλάζουν, καθώς όπου και να κινηθήκαμε τόσο η ηλεκτρική τετρακίνηση όσο και το στήσιμο του αυτοκινήτου έδειξαν μια θαυμάσια ικανότητα τετρακίνησης -σχεδόν- όπως ένα καθαρόαιμο 4x4.

Εν κατακλείδι

Είθισται να αναφέρεται ως «το πρώτο από πολλά που έρχονται» όταν μιλάμε για έναν πρωτοπόρο. Αυτό είναι το NX300h. Συμπαγές, premium, υβριδικό και τετρακίνητο, αψεγάδιαστο σε αισθητικό και ποιοτικό επίπεδο, εξαργυρώνει με τα όποια ελαττώματά του τη θέληση της εταιρείας για πρωτοπορία και καλύπτει τις επιθυμίες ενός ολοένα αυξανόμενου αγοραστικού κοινού για ένα τέτοιου τύπου αυτοκίνητο.

Ξεπερνά εύκολα τη γερμανική πεπατημένη της πολυτελούς κατηγορίας και αν είστε urban τύπος σάς ανταμείβει με καταναλώσεις όσες ακριβώς υπόσχεται, χαμηλό κόστος συντήρησης και ένα αποτύπωμα μοναδικό. Θα το θέλαμε πιο ελαφρύ και με περισσότερο τσαγανό, αλλά όλες του οι άλλες πτυχές το καθιστούν ακαταμάχητο.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News