Ψυχολογία

Κινητό τηλέφωνο: Τι προκαλεί την «καταναγκαστική» χρήση του;

Πώς μπορείτε να «σπάσετε» την συνήθεια;

Για ορισμένους ανθρώπους ο έλεγχος του κινητού αποτελεί μια σχεδόν καταναγκαστική συμπεριφορά με αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή τους.

Όπου κι αν βρίσκεστε, οι άνθρωποι συνήθως τείνουν να κοιτάζουν τις οθόνες των κινητών τους και όχι μόνο οι φοιτητές ή οι μαθητές. Για ορισμένους ανθρώπους ο έλεγχος του κινητού αποτελεί μια σχεδόν καταναγκαστική συμπεριφορά με αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή τους. Οι επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον βρήκαν μια σειρά παραγόντων που πυροδοτούν την συγκεκριμένη συμπεριφορά, που ισχύουν για κάθε ηλικιακή ομάδα.

Τι προκαλεί την «καταναγκαστική» χρήση του κινητού;

Οι συμμετέχοντες στην μελέτη αποκάλυψαν τέσσερις συνήθεις παράγοντες που φαίνεται να πυροδοτούν την σχεδόν «καταναγκαστική» χρήση του κινητού τηλεφώνου. Αυτοί περιλαμβάνουν:

*Στιγμές που δεν κάνουν κάτι συγκεκριμένο, όπως είναι όταν περιμένουν ένα φίλο.

*Πριν ή κατά την διάρκεια κουραστικών και επαναλαμβανόμενων εργασιών ή δραστηριοτήτων.

*Κοινωνικές στιγμές που μπορεί κανείς να αισθανθεί άβολα.

*Κατά την αναμονή ενός... «πολυπόθητου» μηνύματος ή κλήσης.

Οι συμμετέχοντες ανέφεραν επίσης και τους πιο συνηθισμένους παράγοντες, που φαίνεται να τους βοήθησαν να διακόψουν αυτήν την χρήση:

Οι ανταγωνιστικές πραγματικές απαιτήσεις της καθημερινότητας.

Η στιγμή που συνειδητοποιούν ότι έχουν περάσει τουλάχιστον μισή ώρα κοιτάζοντας το κινητό, δίχως να το συνειδητοποιήσουν.

Η στιγμή που παρατηρούν ότι έχουν δει ξανά το ίδιο περιεχόμενο.

Η ερευνητική ομάδα εξεπλάγη όταν διαπίστωσε ότι οι παράγοντες που πυροδοτούν την συχνότατη χρήση του κινητού ήταν ίδιοι σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. «Μας εντυπωσίασε περισσότερο το πώς ήταν παρόμοιες συμπεριφορές ανθρώπων, ανεξάρτητα από την ηλικία», αναφέρουν οι ερευνητές.

Πώς μπορείτε να «σπάσετε» την συνήθεια;

Οι ερευνητές δημιούργησαν λίστες με ποικίλες στρατηγικές, οι οποίες διακρίνονται σε τέσσερις διαφορετικές κατηγορίες, σύμφωνα με τις οποίες είτε υπάρχει η δυνατότητα πραγματοποίησης αλλαγών στο κινητό είτε αλλάζει ο τρόπος χρήσης του κινητού.

Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν την επικοινωνία, την εστίαση και την προσοχή, τον βελτιωμένο ύπνο και την ευεξία, με απώτερο σκοπό την βελτιωμένη εμπειρία της χρήσης smartphone.

Είναι σημαντικό για την καλύτερη επικοινωνία των χρηστών να περιοριστεί η χρήση των κινητών, σύμφωνα με τους ερευνητές, είτε με χρονοδιακόπτη χρήσης είτε με την δημιουργία ενός μοτίβου – κωδικού που θα σας αποτρέπει από την υπερβολική χρήση.

Στο ίδιο πλαίσιο μπορείτε να κινηθείτε για να δοκιμάσετε να ενισχύσετε την εστίαση και την προσοχή με την διαφορά ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε χρονοδιακόπτες για να κάνετε διαλείμματα, να απαντάτε σε κλήσεις ή emails μεταξύ των project σας.

Ο βελτιωμένος ύπνος από την άλλη «απαιτεί» το κινητό εκτός δωματίου καθ’ όλη την διάρκεια της νύχτας ενώ θα ήταν καλό να το αφήσετε περίπου μία ώρα πριν ξαπλώσετε για να αποκοιμηθείτε πιο εύκολα.

Μία εξίσου χρήσιμη λειτουργία είναι να βάλετε το κινητό σας σε «dark mode», «σκοτεινή λειτουργία», καθώς έτσι δεν έρχεστε αντιμέτωποι με τα έντονα χρώματα ή τον έντονο φωτισμό.

 Όλα αυτά συνδυαστικά προάγουν την υγεία αλλά και την συνολική ευεξία του οργανισμού.

vita.gr

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια