Η αριστουργηματική τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» έρχεται στο Ηράκλειο

Πολιτισμός
Η αριστουργηματική τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» έρχεται στο Ηράκλειο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θεατρική Παράσταση
Πέμπτη,04 Αυγ 2022, 21:30
Στο κηποθέατρο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου
Είναι ένα βαθιά πολιτικό έργο, στο οποίο η Ιφιγένεια θυσιάζεται για έναν μάταιο και καταστροφικό επεκτατικό πόλεμο

Την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, παρουσιάζει σήμερα Πέμπτη 4 και αύριο Παρασκευή 5 Αυγούστου, στο Ηράκλειο και συγκεκριμένα στο κηποθέατρο «Νίκος Καζαντζάκης», η ArsAeterna, σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη. Τους ρόλους ερμηνεύει ένα σύνολο εξαιρετικών ηθοποιών.

Στην παράσταση, η σκηνοθετική ανάγνωση επιχειρεί τη δημιουργία δύο διαφορετικών χρονικών επιπέδων. Υπάρχει ο χρόνος του μέλλοντος, όπου διαδραματίζεται για μια ακόμη φορά η ίδια ιστορία, με τους ήρωες να συγκρούονται ανελέητα, σαν τίποτε να μη διδάχθηκαν, και το σύγχρονο παρόν, όπου μια συντροφιά νέων γυναικών (χορός) συναντιούνται με την ιστορία που γνωρίζουν καλά, και που αυτή τη φορά έρχεται από το μέλλον, σαν εφιάλτης. Όσο προχωρά το έργο, τα δύο επίπεδα συγκλίνουν, καθώς οι νέες γυναίκες του χορού συνειδητοποιούν ότι ίσως παρακολουθούν σκηνές από το δικό τους μέλλον.

Η νέα μετάφραση του έργου, που υπογράφει η Παναγιώτα Πανταζή, αποσκοπεί σ’ έναν σύγχρονο λόγο, με έμφαση στη διαβρωτική ειρωνεία και αμφισημία, αλλά και στην ανάδειξη των λυρικών στοιχείων. Ο συνθέτης Σταύρος Γασπαράτος στοχεύει στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου μουσικού έργου, βασισμένου στην Ιφιγένεια.

Το έργο

Η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» είναι ένα βαθιά πολιτικό έργο. Η Ιφιγένεια θυσιάζεται για έναν μάταιο και καταστροφικό επεκτατικό πόλεμο. Όμως η μεγαλύτερη θυσία είναι η βίαιη ωρίμανση της ηρωίδας, που αδυνατεί να κατανοήσει τους λόγους που οδήγησαν τον πατέρα της να την προσφέρει στο μαχαίρι του μάντη. Έπειτα από είκοσι χρόνια Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Ευριπίδης μοιάζει να αναρωτιέται: «Είναι δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος;».

Δυόμισι χιλιάδες χρόνια αργότερα, και ενώ βιώνουμε τα πρώτα συμπτώματα ενός δυστοπικού μέλλοντος, που εμείς απεργαστήκαμε, αναρωτιόμαστε ακόμη: «Είναι άραγε δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος;».

Σε ολόκληρο το έργο, το παρελθόν στοιχειώνει το παρόν, προμηνύοντας τα τρομερά μελλούμενα. Παρόν, παρελθόν και μέλλον συγχωνεύονται μέσα στο έργο σε μια και μόνη ματωμένη πραγματικότητα.

Στον ρόλο της Ιφιγένειας η Μαρία Πετεβή, μια από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της νεότερης γενιάς ηθοποιών. Τους υπόλοιπους ρόλους ενσαρκώνουν οι: Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αγαμέμνων), Παντελής Δεντάκης (Πρεσβύτης - Αγγελιαφόρος), Ιωάννα Παππά (Κλυταιμνήστρα), Άκης Σακελλαρίου (Μενέλαος), Γιώργος Χρυσοστόμου (Αχιλλέας), Ιουλία Γεωργίου, Σοφία Κουλέρα, Ειρήνη Λαφαζάνη, Ιωάννα Λέκκα, Λένα Μποζάκη, Αγγελική Νοέα, Δανάη Πολίτη και Βικτώρια Φώτα.

H προπώληση εισιτηρίων γίνεται από το viva.gr.

Η μετάφραση είναι της Παναγιώτας Πανταζή, η σκηνοθεσία του Θέμη Μουμουλίδη, το σκηνικό του Γιώργου Γαβαλά, η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου, τα κοστούμια της Νίκης Ψυχογιού, η κίνηση της Σεσίλ Μικρούτσικου και οι φωτισμοί του Νίκου Σωτηρόπουλου. Α’ βοηθός σκηνοθέτη είναι η Γεωργία Πιερρουτσάκου, β’ βοηθός σκηνοθέτη η Νικολέττα Μακρυνόρη, βοηθός συνθέτη-μουσική διδασκαλία η Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου, βοηθός σκηνογράφου η Μαριάννα Παπαγεωργίου, βοηθός ενδυματολόγου η Μπαμπανιώτη Σοφία, ενώ τέλος οι φωτογραφίες είναι της Ελίνας Γιουνανλή.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News