Πολιτισμός

Ολοκληρώθηκε η συντήρηση των ευρημάτων της σωστικής ανασκαφής στο Κεντρί Ιεράπετρας

Οι ανασκαφές στο Ρωμαϊκό θέατρο των Βιγλιών συνεχίζονται

Ολοκληρώθηκαν από τους αρχαιολόγος της Εφορίας Αρχαιοτήτων νομού Λασιθίου, οι εργασίες συντήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων, από τη σωστική ανασκαφή που έγινε τον περασμένο Αύγουστο σε ασύλητο Υστερομινωϊκό ΙΙΙ Α-Β τάφο, που αποκαλύφθηκε τυχαία σε λιόφυτο στη θέση Ρουσές Κεντριού Ιεράπετρας.

«Η μελέτη των αρχαιολογικών ευρημάτων συνεχίζεται και θα ολοκληρωθεί σύντομα, καθώς η Εφορία Αρχαιοτήτων νομού Λασιθίου θα παρουσιάσει  τα συμπεράσματα από την σωστική αυτή ανασκαφική έρευνα σε Αρχαιολογικό Συνέδριο που θα γίνει το προσεχές διάστημα», είπε στο neakriti.gr η προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Λασιθίου κ. Χρύσα Σοφιανού, προσθέτοντας ότι «περιμένουμε να ολοκληρωθεί και η επισκευή του κτιρίου που φιλοξενεί την αρχαιολογική συλλογή της Ιεράπετρας για να επιστρέψουμε και για να εκθέσουμε εκεί όλα τα ευρήματα από τον ασύλητο τάφο του Κεντριού.

Την ίδια ώρα, συνεχίζουμε τις ανασκαφές στο Ρωμαϊκό θέατρο των Βιγλιών δυτικά της Ιεράπετρας και στο Μινωϊκό οικισμό που έχουμε φέρει στο φως στη νήσο Χρυσή. Σε αυτές τις δύο θέσεις, οι εργασίες προς το παρόν έχουν σταματήσει για να συνεχιστούν μετά τον ερχόμενο Σεπτέμβρη», πρόσθεσε η έφορος αρχαιοτήτων νομού Λασιθίου κ. Χρύσα Σοφιανού

Στο Εθνικό Θέατρο

Η Αρχαιολογική ανασκαφή στο Κεντρί Ιεράπετρας παρουσιάστηκε στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου στο Εθνικό Θέατρο στην Αθήνα.

Εκεί είχαν παρουσιαστεί όλες οι σημαντικές στιγμές του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της χρονιάς που πέρασε.

Μεταξύ των εκατοντάδων ανασκαφών των αρχαιολόγων που έφεραν στο φως κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα, ξεχώρισε και για το λόγο αυτό παρουσιάστηκε σε αυτή την εκδήλωση η σωστική ανασκαφή του αρχαίου τάφου Υστερομηνωικής ΙΙΙ Α-Β περιόδου, που ολοκληρώθηκε στις αρχές του περασμένου Αυγούστου από την Εφορία Αρχαιοτήτων Λασιθίου στο Κεντρί της Ιεράπετρας, συγκινώντας το πανελλήνιο.

«Κλήθηκα τότε από το ΥΠΠΟ στο Εθνικό Θέατρο, να παρουσιάσω την ανασκαφή που κάναμε στο Κεντρί τον περασμένο Αύγουστο, σε μια σημαντική εκδήλωση, υψηλού επιπέδου όπου μου έγινε η μεγάλη τιμή να μιλήσω για τα ευρήματα της ανασκαφικής μας έρευνας και μελέτης. Σε αυτή την εκδήλωση παρουσιάστηκαν οι πιο σημαντικές στιγμές του ΥΠΠΟ της χρονιάς που πέρασε», είχε πει τότε η προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Λασιθίου κ. Χρύσα Σοφιανού.

Δεν είναι όλα εφήμερα τελικά

Δεν είναι όλα εφήμερα τελικά, καθώς κάθε χρονιά αφήνει πίσω της ορισμένες σημαντικές στιγμές με ιδιαίτερη σημασία και νόημα που διαρκούν στο χρόνο και επανέρχονται για να μας κρατούν αισιόδοξους.

Η στιγμή της καλλιτεχνικής δημιουργίας, της ανακάλυψης ενός αρχαιολογικού ευρήματος, της ολοκλήρωσης ενός έργου αναστήλωσης ή η στιγμή της ένταξης ενός μνημείου στον κατάλογο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς είναι ένα θραύσμα του χρόνου, το οποίο εμπεριέχει το θρίαμβο και την αναπαράσταση της πολιτισμικής προσδοκίας.

Είναι μια στιγμή που υπερβαίνει τη δοκιμασία της γνώσης, τη συστηματική δουλειά, τη συλλογική προσπάθεια, την έμπνευση και την επινοητικότητα και συγκροτεί την υπαρξιακή συνθήκη του πολιτισμού. Υπερβαίνει και το άθροισμά τους.

Είναι μια στιγμή που μετατρέπεται σε γεγονός. Μια επιλογή τέτοιων σημαντικών στιγμών του 2018 μοιράστηκαν  τον περασμένο Γενάρη οι άνθρωποι του πολιτισμού στη γιορτή που οργάνωσε το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στις 27 Ιανουαρίου στο Εθνικό Θέατρο.

Παραστάσεις, συναυλίες, αρχαιολογικά ευρήματα, η αναγνώριση εκφάνσεων της άυλης πολιτισμικής μας κληρονομιάς από την Unesco, έργα αναστήλωσης και συντήρησης, βρήκαν τη θέση τους σ’ αυτόν τον αστερισμό, που προκύπτει από την πεποίθηση ότι αξίζει η προσπάθεια για να δει κανείς το νέο, το διαφορετικό, το ιδιαίτερο να γεννιέται μπροστά στα μάτια του.

Τις στιγμές αυτές είχαν επιλέξει  οι ίδιοι οι καλλιτεχνικοί οργανισμοί, οι διευθύνσεις και οι εφορείες του Υπουργείου. Ήταν οι στιγμές που προσέφεραν ένα απτό αποτέλεσμα αρχαιολογικό, πολιτισμικό ή καλλιτεχνικό, ή που συμπύκνωσαν τη χαρά της δημιουργικότητας, τις αγωνίες και τις προσδοκίες των στελεχών και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, τη συλλογική τους προσπάθεια στην κατεύθυνση της πολιτισμικής ανάπτυξης της χώρας. Ήταν οι στιγμές που εικονοποιούν και πραγματώνουν σταδιακά την πορεία μιας πολιτικής του πολιτισμού που έχει ως στρατηγικούς στόχους τη δημιουργική οικονομία αλλά και τον πολιτισμό της καθημερινής ζωής, τα πολιτισμικά δικαιώματα όλων, τη μείωση των πολιτισμικών ανισοτήτων και διακρίσεων. Στόχος του ΥΠΠΟ είναι η πολιτισμική δημοκρατία ως θεμελιώδης συνθήκη της πολιτικής δημοκρατίας.

Η σωστική ανασκαφή στο Κεντρί

Η σωστική ανασκαφή του Υστερομινωϊκού ΙΙΙ Α-Β ασύλητου τάφου στη θέση Ρουσές στο Κεντρί της  Ιεράπετρας, συγκίνησε το περασμένο καλοκαίρι το πανελλήνιο.

Κατά το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου του 2018, από τυχαίο συμβάν υποχώρησε το έδαφος σε ελαιώνα κοντά στον οικισμό Κεντρί Ιεράπετρας και δημιουργήθηκε λάκκος διαμέτρου 1,20μ. Η σωστική ανασκαφή που ακολούθησε αποκάλυψε ένα θαλαμοειδή τάφο λαξευμένο στο μαλακό μαργαϊκό ασβεστόλιθο με τρεις εσωτερικές κόγχες και είσοδο προς τα Ανατολικά. Ο θόλος του τάφου ήταν ακέραιος, ενώ είχε υποχωρήσει η οροφή της εισόδου και τα χαλαρά επιφανειακά χώματα που εισχώρησαν κάλυψαν τις λάρνακες μέχρι το μέσον τους. Το δάπεδο του τάφου ήταν σε βάθος περίπου 3,30 μέτρα από την επιφάνεια του εδάφους.

Στη νοτιοδυτική κόγχη ήταν τοποθετημένη μια κιβωτιόσχημη λάρνακα καλυμμένη με πώμα η οποία έφερε γραπτή διακόσμηση με αφηρημένα φυτικά μοτίβα. Στο εσωτερικό της η σορός η οποία από μια πρώτη εκτίμηση φαίνεται να ανήκε σε ενήλικη γυναίκα, ήταν τοποθετημένη με το κεφάλι προς Νότο, σε ισχυρά συνεσταλμένη στάση. Γύρω από τη λάρνακα περισυλλέχθηκαν 13 ψευδόστομοι αμφορείς με γραπτή διακόσμηση.

Στη βόρεια κόγχη βρισκόταν μία λουτηροειδής λάρνακα οκτώσχημης κάτοψης, της οποίας μεγάλο τμήμα είχε σπάσει, προφανώς από την κατάρρευση της οροφής. Φέρει διακόσμηση με φυτικά μοτίβα και αβακωτό κόσμημα. Στη νότια πλευρά διατηρεί σπάνια παράσταση με ορθή ανθρώπινη μορφή η οποία κατευθύνει άλογο με άρμα που μεταφέρει τρεις ακόμη ανθρώπινες μορφές. Στο εσωτερικό της λάρνακας ο νεκρός, πιθανότατα άνδρας, ήταν τοποθετημένος σε συνεσταλμένη στάση. Τα οστά ήταν αποσαθρωμένα και ευπαθή λόγω έλλειψης καλύμματος. Γύρω από τη λάρνακα ήταν τοποθετημένοι 6 ψευδόστομοι αμφορείς, 2 μικύλλα προχοΐδια και 1 πρόχους.

Στη νοτιοανατολική κόγχη ήταν ένας αμφοροειδής κρατήρας με σύμφυτο υποστατό, ένα άωτο κύπελλο και ένας ψευδόστομος αμφορέας. Ο κρατήρας φέρει γραπτή διακόσμηση με σχηματικό χταπόδι και πτηνό.

Οι λάρνακες μεταφέρθηκαν την ίδια μέρα  στο εργαστήριο συντήρησης του Μουσείου Αγίου Νικολάου, όπου τα οστά αφαιρέθηκαν προσεκτικά, με μικροανασκαφή.

Η ανασκαφή συνεχίστηκε με την αφαίρεση των επιχώσεων στο δρόμο του τάφου, χωρίς να εντοπισθούν ευρήματα. Διαπιστώθηκε ότι η είσοδος του τάφου ήταν φραγμένη με αμελές λιθολόγημα σε έκταση έως 2,20 μ.

Στην ανασκαφή συμμετείχαν προ- και μεταπτυχιακοί φοιτητές Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ καθώς και φοιτητές του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του ΤΕΙ Αθηνών, αναφέρει στην έκθεση που είχε στείλει τότε στο ΥΠΠΟ η έφορος αρχαιοτήτων Λασιθίου κ. Χρύσα Σοφιανού.

«Τελικά, δεν είναι όλα εφήμερα…

Πόσα αντιφατικά συναισθήματα, πόσες συγκινήσεις...

Ένας τάφος ασύλητος, κλειστός και ξεχασμένος για αιώνες… Μπήκαμε το περασμένο  καλοκαίρι να ταράξουμε την ησυχία των νεκρών... και είχαμε ενοχές…

Τρεις οι κόγχες, μια γυναίκα στη μια και ένας άνδρας στην άλλη… Ο σύντροφος της;  Η τρίτη κόγχη κενή… Ποιον περίμεναν; Τελικά που τάφηκε; Γιατί δεν είναι μαζί τους; Αυτοί εικονίζονται άραγε στην παράσταση;

Μου έκαναν την τιμή από το ΥΠΠΟ να τους παρουσιάσω… Πού; Στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου! Ιερός χώρος! Όπου έχουν ανέβει αριστουργήματα από ιερά τέρατα-ηθοποιούς... Τι άλλο πια! Είναι εφήμερα;», είχε γράψει,  ρωτώντας ταυτόχρονα στη σελίδα της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η έφορος αρχαιοτήτων Λασιθίου κ. Χρύσα Σοφιανού, αποκαλύπτοντας τα συναισθήματα της και κατά τη διάρκεια της ανασκαφής αλλά και κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του αποτελέσματος της δουλειάς της και των συνεργατών της, νοιώθοντας προφανώς δέος και ικανοποίηση, για όλα αυτά μαζί…

Σχόλια