Πολιτισμός

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

«Crete Photo Experience» - Joan Alvado: Ο Ισπανός φωτογράφος που αγάπησε τα Ανώγεια και τα έκανε «κομμάτι» του

Συνέντευξη με τον Ισπανό φωτογράφο Joan Alvado, που μας «ξεναγεί» στα Ανώγεια μέσα από τα δικά του μάτια

Πολυβραβευμένος και με εξαιρετικού ενδιαφέροντος φωτογραφικά project ενεργητικό του, ο 39χρονος φωτογράφος από την Ισπανια, Joan Alvado, μας «ταξιδεύει» στα «δικά του» Ανώγεια.

Η πρώτη του επαφή με το άγνωστο - για εκείνον - χωριό της Κρήτης, έγινε το 2016, μέσω του Project «Crete Photo Experience». Πρόκειται για ένα πολυαναμενόμενο και άκρως σημαντικό για το νησί - και όχι μόνο - φωτογραφικό Project που ξεκίνησε το 2015 και προσδοκά τη δημιουργία σύγχρονων φωτογραφικών αρχείων για την Κρήτη, την ιστορία και την κουλτούρα της, καθώς και τη διαμόρφωση μιας εναλλακτικής μορφής τουρισμού, με έμφαση στη φωτογραφική αποτύπωση της καθημερινής ζωής στην Κρήτη.

Το Project τελεί υπό την επίβλεψη και καλλιτεχνική επιμέλεια της φωτογράφου, εικαστικού και καθηγήτριας τέχνης, κ. Μαρίας Χουλάκη.

Εκείνη ήταν ο άνθρωπος που «γνώρισε» στο Joan Alvado τα Ανώγεια και έκτοτε ο ίδιος τα έκανε «κομμάτι» του, γνώρισε τους ανθρώπους τους, τους εμπιστεύτηκε, εμπνεύστηκε από αυτούς, ταξίδεψε στα Ανώγεια άλλες 4 φορές, τα αγάπησε, τα «ταξίδεψε» ως την Ισπανία και αναμένεται να τα «ταξιδέψει» σε ολόκληρο τον κόσμο, τόσο μέσα από το «Crete Photo Experience», στο οποίο συμμετέχει, όσο και μέσα από ένα προσωπικό φωτογραφικό project που ετοιμάζει για τον ιδιαίτερο αυτό τόπο της Κρήτης.

Ο Joan Alvado μίλησε στο neakriti.gr για το Project «Crete Photo Experience», για τη δουλειά του, αλλά και για τα Ανώγεια που αγάπησε, για τις εμπειρίες που αποκόμισε εκεί, καθώς και για τις στιγμές εκείνες που θα μείνουν για πάντα «χαραγμένες» στη μνήμη και στην καρδιά του.

Ποιο ήταν το κίνητρό σας, προκειμένου να επισκεφτείτε την Κρήτη;

Η Μαρία Χουλάκη με κάλεσε ώστε να συμμετάσχω στο Project «Crete Photo Experience». Στο εν λόγω Project προσκαλούνται φωτογράφοι από διαφορετικές χώρες του κόσμου, προκειμένου να μείνουν στην Κρήτη και ειδικότερα σε κάποια περιοχή της, δημιουργώντας ένα φωτογραφικό αρχείο και ταυτόχρονα να αποκτήσουν μία δική τους προσωπική οπτική για το νησί και τους ανθρώπους του.

Όταν ήρθα για πρώτη φορά στην Κρήτη, τον Αύγουστο του 2016, έμεινα στα Ανώγεια για περίπου δύο εβδομάδες, μέσω του Project. Όμως αφότου επισκέφτηκα τα Ανώγεια και τον Ψηλορείτη - εκείνο τον Αύγουστο, διαπίστωσα ότι θα αποκτούσα πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Έτσι, αποφάσισα να συνεχίσω να επισκέπτομαι τα Ανώγεια και μέχρι σήμερα έχω έρθει τέσσερις φορές ακόμη.

(Photo © Joan Alvado)

Γνωρίζατε (για) τα Ανώγεια προτού έρθετε;

Όχι, για την ακρίβεια δεν είχα ακούσει τίποτα για τα Ανώγεια προτού έρθω. Ακόμη κι όταν έμαθα ότι, τελικά, θα επισκεπτόμουν τα Ανώγεια, μέσω του Project, δεν έψαξα να βρω πολλές πληροφορίες για το χωριό. Κι αυτό γιατί, μερικές φορές, θέλω οι ιδέες μου, οι εντυπώσεις μου για κάποιο μέρος να βασίζονται στις προσωπικές μου εμπειρίες και τα βιώματα. Το μόνο που θυμάμαι πως είχα διαβάσει για τα Ανώγεια ήταν για το Ιδαίον Άντρον, για την εμπειρία των Ανωγειανών κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και για το ότι βασική ενασχόληση των ανθρώπων εκεί είναι η κτηνοτροφία... Γνώριζα μόνο τα βασικά.

Γιατί επιλέξατε τα Ανώγεια και όχι κάποιο άλλο χωριό της Κρήτης;

Στην ουσία, δεν τα επέλεξα, δεν ήξερα τίποτα γι’ αυτό το μέρος. Θα μπορούσα να πω ότι ήταν ένα τυχαίο γεγονός..., όμως ξέρουμε ότι δεν υπάρχουν τυχαία περιστατικά σε αυτήν τη ζωή. Έτσι, αντί να το «ρίχνω» στην τύχη, ας πούμε ότι η Μαρία Χουλάκη, επειδή γνώριζε πως ήμουν ο δημιουργός ενός παρεμφερούς  φωτογραφικού Project, του «School of Shepard», με «έστειλε» στα Ανώγεια. Εκείνο το Project μου στόχευε στο να δημιουργηθεί μία νέα οπτική σχετικά με την κτηνοτροφία στην Ισπανία του σήμερα, καθώς φωτογράφιζα μια νέα γενιά ανθρώπων που ξεκίνησαν να εργάζονται ως κτηνοτρόφοι. Γνωρίζοντας αυτό, λοιπόν, η Μαρία σκέφτηκε πως αν με «έστελνε» σε ένα μέρος με έντονη κτηνοτροφική κουλτούρα, θα ενέπιπτε στα ενδιαφέροντά μου. Τελικά, βέβαια, το ενδιαφέρον μου δεν περιορίστηκε μόνο στην κτηνοτροφία, καθώς τα Ανώγεια με ενέπνευσαν και για πολλούς άλλους λόγους.

(Photo © Joan Alvado)

Ποιες ομοιότητες εντοπίζετε μεταξύ των Ανωγείων και χωριών της Ισπανίας που έχουν ως βάση τους την κτηνοτροφία;

Από τη μία εντόπισα αρκετές ομοιότητες μεταξύ των Ανωγείων και κάποιων χωριών της Ισπανίας και της Καταλονίας που έχουν ως βάση τους την κτηνοτροφία, όμως τα Ανώγεια έχουν κάτι μοναδικό που τα κάνει να διαφέρουν: Βρίσκονται στο βουνό ενός νησιού. Αυτό με κάνει να πιστεύω ότι είναι διπλά «απομονωμένα», έτσι η διατήρηση των παραδόσεων και της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι εντονότερη από οποιοδήποτε άλλο μέρος της Κρήτης. Αυτό το βρίσκω ξεχωριστό.

Τι σας άρεσε τόσο στα Ανώγεια, ώστε να τα έχετε επισκεφτεί ήδη πέντε φορές;

Το πρώτο πράγμα που με έκανε να «ερωτευτώ» τα Ανώγεια ήταν ότι δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου τουριστική ανάπτυξη στο χωριό και έτσι έχουν παραμείνει «αγνά». Τα Ανώγεια είναι ένας πολύ ιδιαίτερος τόπος, όπου η παρουσία του παρελθόντος, η παρουσία της ιστορίας... είναι «παρών» στην καθημερινότητα των ανθρώπων περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου έχω βρεθεί.

Μου αρέσουν αυτού του είδους οι «συνειρμοί» μεταξύ των περασμένων και των σημερινών κοινωνιών και το project μου στην Κρήτη έχει αυτή τη θεματολογία: Ιστορία, μυθολογία..., τις «συνδέσεις» μεταξύ του σημερινού ανθρώπου και των πιστεύω του και του παρελθόντος. Σίγουρα ο Ψηλορείτης αποτέλεσε το πλέον κατάλληλο έδαφος για να ερευνήσω αυτές τις «συνδέσεις».

(Photo © Joan Alvado)

Ποια ήταν η εμπειρία που δε θα ξεχάσετε ποτέ από τα ταξίδια σας στα Ανώγεια;

Δεν υπάρχει μία συγκεκριμένη εμπειρία. Απόλαυσα την καθημερινότητα των Ανωγείων και της Κρήτης, που όσο περνούσαν οι ημέρες, γινόταν μία συνήθεια για εμένα. Οι άνθρωποι σε γνωρίζουν, σε χαιρετούν κι εσύ μπορείς να κατανοήσεις ευκολότερα τους «κώδικες» και τα πιστεύω της κοινωνίας. Σαν φωτογράφος μου αρέσει να κάνω «δική μου» μια πραγματικότητα που μέχρι τότε, δεν γνώριζα καν την ύπαρξή της.

Βέβαια, θυμάμαι και μία ξεχωριστή εμπειρία. Στην πρώτη μου επίσκεψη στα Ανώγεια, ο Δήμος είχε διοργανώσει μία τεράστια συναυλία μπροστά από το Ιδαίον Άντρον. Η συναυλία θα γινόταν το βράδυ, έτσι, ολόκληρο το χωριό ανέβηκε το βουνό μέσα στη νύχτα... Ήταν μια βραδιά του Αυγούστου με πανσέληνο, ο Ψηλορείτης έμοιαζε απίστευτος κάτω από το φεγγαρόφωτο και ολόκληρη η κοινωνία των Ανωγείων καθόταν μπροστά από τη σπηλιά παρακολουθώντας τη συναυλία. Ήταν ένα πάρα πολύ δυνατό συναίσθημα για εμένα. Στη συναυλία συμμετείχε και ο Ψαραντώνης, ο οποίος εμφανίστηκε πίσω από τη σκηνή... Έμοιαζε σαν να εμφανίστηκε στη σκηνή μέσα από το Ιδαίον Άντρον και μου φάνηκε, πραγματικά, σαν αρχαίος θεός. Ήταν ένα πολύ δυνατό συναίσθημα για εμένα. Δυστυχώς, αυτή η συναυλία πραγματοποιήθηκε τις πρώτες ημέρες που ήμουν στα Ανώγεια και έτσι, αργότερα, μπόρεσα να διαπιστώσω πόσο μοναδική ήταν εκείνη η βραδιά. Δεν έγιναν άλλες συναυλίες στο Ιδαίον Άντρον. Όμως, έχω μία ξεχωριστή φωτογραφία από εκείνη τη βραδιά, που είμαι σχεδόν σίγουρος ότι θα εμπεριέχεται και στο «Crete Photo Experience».

(Photo © Joan Alvado)

Για ποιο project σας είστε περισσότερο υπερήφανος;

Νομίζω πως σε κάθε project που κάνω εξελίσσομαι παραπάνω σαν φωτογράφος. Έτσι, το project που θα μπορούσα να πω ότι μου δίνει τη μέγιστη ικανοποίηση είναι το τελευταίο μου, το «Cuban Muslims, Tropical Faith», το οποίο πραγματοποίησα τη διετία 2014 - 2016 και σχετίζεται με μία νέα αλλά ζωηρή κοινωνία Κουβανών που προσχώρησαν στο Μουσουλμανισμό.

Από φωτογραφική άποψη, είμαι χαρούμενος με αυτό το Project εξαιτίας της απίστευτης «μίξης» του Μουσουλμανισμού και της Κούβας, που μου έδωσε την ευκαιρία να αποκτήσω μοναδικές εικόνες. Πέρα από αυτό, πρόκειται για ένα γεγονός το οποίο δεν είναι γνωστό σε πολύ κόσμο και είναι και κάτι το οποίο δεν έχει φωτογραφήσει κανείς φωτογράφος στο παρελθόν. Έτσι, μετατράπηκε σε μία φωτογραφική δουλειά που, παράλληλα, προσέφερε γνώση για ένα ζήτημα σχεδόν άγνωστο.

Τι σας προσέφερε το Project «Crete Photo Experience»;

Η συνεργασία μου με το Project και τη Μαρία Χουλάκη, η οποία πίστεψε σε εμένα και τη δουλειά μου από την πρώτη στιγμή, με βοήθησε να έρθω στην Κρήτη και να γνωρίσω τα Ανώγεια. Μάλιστα, η ίδια με έφερε σε επαφή με μια απίστευτη οικογένεια από τα Ανώγεια, η οποίοι με βοήθησαν πολύ στο εξής... Αυτοί οι άνθρωποι άφησαν ένα βαθύ στίγμα στην προσωπική μου ζωή. Το Project «Crete Photo Experience» μου έδωσε το έναυσμα να ξεκινήσω το δικό μου προσωπικό project για τα Ανώγεια.

Μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια είναι ότι έφτασα, για πρώτη φορά στα Ανώγεια, με αλεξίπτωτο.

Πως σας φαίνεται η ιδέα του Project «Crete Photo Experience»; Θεωρείτε ότι μπορεί να ενισχύσει πολιτιστικά και τουριστικά την Κρήτη;

Μέσω του Project καλούνται φωτογράφοι από ολόκληρο τον κόσμο να φωτογραφίσουν διαφορετικές πτυχές της Κρήτης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη «γέννηση» μίας ενδιαφέρουσας ποικιλίας πολλών και διαφορετικών «προοπτικών» για την Κρήτη και την κοινωνία της, μέσω μιας σύγχρονης οπτικής.

(Photo © Joan Alvado)

Σχεδιάζετε κι άλλο ταξίδι στα Ανώγεια και την Κρήτη, γενικότερα;

Σίγουρα! Έχω «δεθεί» πολύ με τα Ανώγεια και θα ήθελα να συνεχίζω να τα επισκέπτομαι. Ακόμη σκέπτομαι εάν χρειάζομαι περισσότερες φωτογραφίες για το project μου, ή όχι... Σε κάθε περίπτωση, νιώθω πως έχω αποκτήσει έναν πολύ στενό δεσμό με το χωριό και τους ανθρώπους του... Εξάλλου, κάπως θα πρέπει να μοιραστώ τη φωτογραφική μου δουλειά με τους Ανωγειανούς... Το μόνο σίγουρο είναι ότι πολλά και ωραία πράγματα αναμένονται σχετικά με εμένα και τα Ανώγεια στο μέλλον.

 

* Ο Joan Alvado ευχαριστεί ξεχωριστά το Δήμο Ανωγείων για τη φιλοξενία, καθώς και όλους όσοι συνέβαλαν σε αυτό το φωτογραφικό οδοιπορικό.

Σχόλια