Στην Πινακοθήκη Μαλεβιζίου «Μπότης Θαλασσινός», το Χαμόγελο της Τζοκόντα ΙΙ

Πολιτισμός
Στην Πινακοθήκη Μαλεβιζίου «Μπότης Θαλασσινός», το Χαμόγελο της Τζοκόντα ΙΙ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εγκαινιάστηκε μια νέα έκθεση, ανοικτή για το κοινό, στη Δημοτική Πινακοθήκη Μαλεβιζίου «Μπότης Θαλασσινός» - Το χαμόγελο της Τζοκόντα ΙΙ

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης «Το Χαμόγελο της Τζοκόντα II. Πέντε Αιώνες Καλλιτεχνικής Ιδιοποίησης» στη Δημοτική Πινακοθήκη Μαλεβιζίου «Μπότης Θαλασσινός» στη Τύλισο, μια έκθεση που πραγματοποιείται με την συνεργασία του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον.

Παρόντες στα εγκαίνια ήταν ο Δήμαρχος Μαλεβιζίου κ. Κώστας Μαμουλάκης, ο Πρόεδρος της Δημοτικής Πινακοθήκης Κώστας Τριγώνης, ο Δ/ντης του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον Ιωάννης Αρχοντάκης, ο Dr Κωνσταντίνος Πρώιμος, τα μέλη του Δ.Σ. της Πινακοθήκης Γιώργος Τζωράκης, Νέλλη Βαρβεράκη και Βασιλική Καραμπίνη, ο Αντιδήμαρχος Μαλεβιζίου Θανάσης Κύρκος, καλλιτέχνες και πλήθος κόσμου.

Για της θεματολογία της έκθεσης αναφέρθηκε αναλυτικά ο Ιωάννης Αρχοντάκης, ενώ για την ιδιοποίηση του  γνωστού πορτραίτου της Τζοκόντα την ανάλυση έκανε ο  Dr Κωνσταντίνος Πρώιμος. Η έκθεση ιδιοποιείται τον τίτλο της από την ομώνυμη μουσική σύνθεση του Μάνου Χατζηδάκι, η οποία ιδιοποιήθηκε τον τίτλο της από  την παγκόσμια κριτική βιβλιογραφία σχετικά με την ελαιογραφία του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Η έκθεση περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, φωτογραφίας, κολλάζ και εγκαταστάσεων και σε αυτήν συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Γιάννης Αδαμάκης, Eozen Agopian, Ειρήνη Βαζούκου, Χρύσα Βαθιανάκη, Αργυρή Βασιλάκου, Ellen Weijers, Όλγα Βερυκάκη, Ανδρέας Βεστάκης, Μαγδαληνή Βογιατζή, Ανδρέας Βούσουρας, Νίκος Βρούβας, Νίκος Γιαβρόπουλος, Πόπη Γιατρουδάκη, Γιώργος Δεπόλλας, Χαράλαμπος Δερμάτης, Γιάννης Δημητράκης, Αλέξανδρος Δ. Δημητριάδης, Γιάννης Διαλινός, Έιγια Έλληνα, Μαρίβα Ζαχάρωφ, Αντιγόνη Καββαθά, Βίκυ Καμένου, Νίκος Καμπιανάκης, Ειρήνη Κανά, Χρύσα Καπαγιωρίδου, Γιάννης Καρδάσης, Βασίλης Καρκατσέλης, Σάββας Κόης, Βασιλική Κοσκινιώτου, Στέλλα Κουκουλάκη, Νίκος Κρυωνίδης, Ευδοκία Κύρκου, Αθηνά Λατινοπούλου, Κοσμάς Λιλικάκης, Jan Liodaki, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Μαρία Μαραγκουδάκη, Γιάννης Π. Μαρκαντωνάκης, Δημήτρης Μεράντζας, Μαρία Μιχελογιάννη, Γιάννης Μονογυιός, Δήμητρα Μπακογιαννάκη, Νικόλαος Μπασιάς, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Κωνσταντίνα Μπολιεράκη, Ισμήνη Μπονάτσου, Paula Bullent, Κώστας Παγωμένος, Μαρία Πάστρα, Χρυσάνθη Πετρά, Αναστασία Πετράκη, Σύλβια Πετσούρα, Βασίλης Πολυχρονιάδης, Νατάσσα Πουλαντζά, Ευάγγελος Ρούσσος, Χρυσούλα Σκεπετζή, Κώστας Σπανάκης, Βασιλική Σπύρου, Άρις Στοΐδης, Renate Stollenwerk, Linda Talbot, Νίκος Τόλης, Κατερίνα Τσεμπελή, Κατερίνα Τσίτσερα, Loes Huis in’t Veld, Αντώνης Φραντζεσκάκης, Πέπη Χατζηδάκη και  Έβης Χρήστου.

Ο επιμελητής και ιστορικός της τέχνης Δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος σημειώνει: «Το περίφημο έργο του Marcel Duchamp L.H.O.O.Q. το οποίο διαβάζεται ως  Elle a chaud au cul  έγινε το 1919 και παρουσιάζει τη διάσημη Mona Lisa ή Joconda του Leonardo da Vinci με μουστάκι και γένι και έναν ολότελα άσεμνο τίτλο ως λεζάντα. Πρόκειται για μια ιδιοποίηση του έργου του Λεονάρντο από τον Ντυσάμπ η οποία ακόμα και σήμερα συζητείται αν και κατά πόσο είναι επιτυχημένη.

Όπως αναφέρει ο ιστορικός Robert S. Nelson, φέρνοντας το παράδειγμα του γλυπτού συμπλέγματος των τεσσάρων αλόγων που σήμερα βρίσκονται στην εκκλησία του Αγίου Μάρκου στη Βενετία τα οποία αρχικά η Κωνσταντινούπολη ιδιοποιήθηκε από τη Χίο και κατόπιν οι Βενετοί ιδιοποιήθηκαν από την Κωνσταντινούπολη για να ακολουθήσουν οι Γάλλοι οι οποίοι ιδιοποιήθηκαν τα άλογα από το 1797 έως το 1818 μεταφέροντας τα στο Παρίσι, η ιδιοποίηση είναι μια καλλιτεχνική διαδικασία η οποία είναι σχεδόν τόσο αρχαία όσο και η ίδια η τέχνη.

Ιδιοποίηση σημαίνει ότι κάνω χρήση ενός ήδη αναγνωρισμένου καλλιτεχνικού έργου ή επιμέρους τμήματός του με δική μου στοχοθεσία που δεν έχει σχέση με τους πρωταρχικούς σκοπούς του έργου. Ορισμένοι θεωρούν ότι κάθε ανάγνωση της ιστορίας της τέχνης και των έργων ενός καλλιτέχνη είναι μια ιδιοποίηση. Από την άλλη πλευρά η εκτεταμένη χρήση της ιδιοποίησης ως καλλιτεχνικής πρακτικής τα τελευταία σαράντα χρόνια στους καλλιτεχνικούς κύκλους της Ευρώπης και της Αμερικής δείχνει ότι αυτή η μέθοδος εργασίας όχι μόνο είναι ιδιαίτερα προσφιλής αλλά έχει υψηλή προστιθέμενη αξία και νόημα στο σύγχρονο κόσμο στον οποίο δεδομένα και εικόνες καταναλώνονται και ανακυκλώνονται με πολύ μεγάλη ταχύτητα».   

Η έκθεση «Το Χαμόγελο της Τζοκόντα – Πέντε Αιώνες Καλλιτεχνικής Ιδιοποίησης» συνοδεύεται από έγχρωμο κατάλογο, που παρουσιάζει σε πλήρη εικονογράφηση όλα τα εκθέματα και περιλαμβάνει εισαγωγή, τεκμηρίωση και σχόλια από τους επιμελητές και σύντομο σημείωμα από τον ιστορικό της τέχνης Δρ Μεγακλή Ρογκάκο. Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα «2008-2018: 10 Χρόνια Μουσείο σύγχρονης Τέχνης Χανίων - Ελαιουργείον» και συνδιοργανώνεται από την Περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, τo Δήμο Πλατανιά, το Δήμο Μαλεβιζίου, τη Δημοτική Πινακοθήκη Μαλεβιζίου «Μπότης Θαλασσινός», την Αίθουσα Τέχνης Match More και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον.

Η έκθεση θα είναι ανοικτή:

  • Τετάρτη 10:00-14:00 & 17:30-20:00
  • Πέμπτη 9:00-13:00 & 17:30-20:00
  • Παρασκευή 10:00-14:00
  • Σάββατο & Κυριακή 10:00-15:00
ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News