Πολιτισμός

Εκδηλώσεις

Ένα «Γνωσιακό Ταξίδι» μουσικής και θεάτρου

Τρίτη, 31 Ιουλίου 2018, 9:30 μμ, Πύλη Βηθλεέμ

Μια υπέροχη συναυλία τη Δευτέρα, στις 9:30 το βράδυ, με είσοδο ελεύθερη, και μια θεατρική παράσταση την Τρίτη 31 Ιουλίου, στις 9:30 το βράδυ, με είσοδο επίσης ελεύθερη, και υπό την αιγίδα του Δήμου Ηρακλείου, πραγματοποιεί ο Σύλλογος «Γνωσιακό Ταξίδι».

Στη συναυλία, με τίτλο «Το πέρασμα στη μέθεξη της αγάπης», η Χορωδία «Ενωδία» του Συλλόγου «Γνωσιακό Ταξίδι» ερμηνεύει τη Δευτέρα, στην Πύλη Βηθλεέμ, τραγούδια που κινούν την υπερβάλλουσα της Αγάπης προς το βίωμα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η θεατρική ομάδα του Συλλόγου θα προχωρήσει την επόμενη μέρα στην παρουσίαση του έργου «Η Θυσία του Αβραάμ» του Βιτσέντζου Κορνάρου. Η «Θυσία του Αβραάμ» είναι ένα θρησκευτικό δράμα του 17ου αιώνα, που γράφτηκε στην Κρήτη. Από αρκετούς μελετητές έχει αποδοθεί στον Βιτσέντζο Κορνάρο εξαιτίας πολλών λεκτικών ομοιοτήτων ανάμεσα σε αυτό και τον «Ερωτόκριτο».

Δομή και υπόθεση

Το έργο αποτελείται από 1.144 ομοιοκατάληκτους στίχους. Δεν ακολουθεί την παραδοσιακή θεατρική δόμηση σε πρόλογο, σκηνές και πράξεις και χορικά, αλλά παραδίδεται ένα ενιαίο κείμενο. Η υπόθεση του έργου είναι το γνωστό επεισόδιο της Παλαιάς Διαθήκης, όπου ο Θεός προστάζει τον Αβραάμ να θυσιάσει τον γιο του Ισαάκ (Γένεση, κεφ. 22).

Ειδολογικά η «Θυσία του Αβραάμ» ανήκει στα βιβλικά δράματα. Δεν πρόκειται για μυστήριο, όπως υποστηριζόταν παλαιότερα. Το συγκεκριμένο επεισόδιο της Παλαιάς Διαθήκης ήταν δημοφιλές και είχε χρησιμοποιηθεί ευρύτατα στη Δύση τόσο στα μυστήρια όσο και στα βιβλικά δράματα. Σε ένα από αυτά τα έργα, το “Lo Isach”, του Luigi Grotto, βασίζεται και η «Θυσία του Αβραάμ». Όπως όμως συμβαίνει και με τα άλλα έργα της κρητικής λογοτεχνίας, η «Θυσία» δεν είναι απλή μετάφραση ή μίμηση.

Ο ανώνυμος συγγραφέας έχει μείνει πιστός στην πλοκή του έργου του Grotto, αλλά σε κάποια σημεία έχει εισαγάγει σκηνές στη μέση περίπου του έργου, που περιορίζουν κάποιες δραματουργικές αδυναμίες του προτύπου, και έχει δώσει έμφαση στην ανάλυση των χαρακτήρων και την απόδοση του εσωτερικού κόσμου τους. Σε αντίθεση με το πρότυπο και τις καθιερωμένες δραματικές συμβάσεις της εποχής, έχει καταργήσει τον πρόλογο και τα χορικά, ενώ από όλες τις μαρτυρίες της χειρόγραφης και έντυπης παράδοσης απουσιάζει η διαίρεση σε πράξεις και σκηνές. Απουσιάζει και η καθιερωμένη ενότητα χώρου και χρόνου, η οποία όμως δεν υπάρχει ούτε στο πρότυπο. Στη διάπλαση του χαρακτήρα και του ψυχικού κόσμου των προσώπων ο συγγραφέας διαφοροποιείται και από το πρότυπο, και από τις καθιερωμένες απεικονίσεις των άλλων αντίστοιχων έργων.

Το προαναφερόμενο θεατρικό έργο είναι υπό τη διοργάνωση και επιμέλεια του Συλλόγου («Γνωσιακό Ταξίδι») και τελεί υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια του Χρόνη Σαπουντζάκη. Στόχος εκ μέρους του Συλλόγου είναι το έργο να περάσει και σε άλλες περιοχές της Ελλάδος.

Σχόλια