default-image

Ο Αγ. Γρ. Παλαμάς γράφει για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου

Πολιτισμός
Ο Αγ. Γρ. Παλαμάς γράφει για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

O ψαλμωδ?ς προφήτης, ?παριθμώντας τ? ε?δη τ?ς δημιουργίας κα? καθορώντας τ?ν ?ποτεθειμένη σ? α?τ? σοφία το? Θεο?, γεμάτος θαυμασμ? ?λόκληρος, ?κε? πο? ?γραφε ?νεφώνησε· «πόσο μεγαλοπρεπ? ε?ναι τ? ?ργα σου, Κύριε, ?λα τ? ?πλασες μ? σοφία!».

Του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά

Σ? ?μένα τώρα, πού ?πιχειρ? ν? ?ξαγγείλω κατ? δύναμη τ?ν σαρκικ? ?πιφάνεια το? Λόγου πού ?κτισε τ? πάντα, ποι?ς λόγος θ? μο? ?ρκέση γι? εξύμνηση; ??ν πραγματικ? τ? ?ντα ε?ναι γεμάτα θα?μα κα? τ? ?τι α?τ? προ?λθαν στ?ν ?παρξη ?π? μ? ?ντα ε?ναι θε?ο κα? πολυύμνητο, πόσο θαυμασιότερο κα? θειότερο ε?ναι κα? πόσο ?ναγκαιότερο ε?ναι ν? ?μν?ται ?π? μ?ς τ? ν? γίνη κάποιο ?π? τ? ?ντα θεός, κα? ?χι ?πλ?ς θεός, ?λλ? ? ?ντως ?ν Θεός, κα? μάλιστα ? φύσις μας πο? δ?ν μπόρεσε ? δ?ν θέλησε ο?τε τ?ν χαρακτήρα κατ? τ?ν ?πο?ο ?γινε ν? φυλάξη κα? γι? α?τ? δικαίως ?πωθήθηκε στ? κατώτατα μέρη τ?ς γ?ς;

Διότι τόσο μεγάλο κα? θε?ο, τόσο ?πόρρητο κα? ?κατανόητο ε?ναι τ? ?τι ? φύσις μας ?γινε ?μόθεος κα? ?τι δι' α?τ?ς μ?ς χαρίσθηκε ? ?πάνοδος στ? καλύτερο ?στε το?το κα? στο?ς ?γίους ?γγέλους κα? στο?ς ?νθρώπους, ?κόμη κα? στο?ς προφ?τες, ?ν κα? α?το? βλέπουν δι? Πνεύματος, ν? μένη στ?ν πραγματικότητα ?νεπίγνωστο, μυστήριο πο? ε?ναι κρυμμένο ?π? τ?ν α?ώνα. Κα? γιατί ?ναφέρω μόνο πρ?ν πραγματοποιηθ?; Διότι κα? ?ταν ?γινε, πάλι μένει μυστήριο, ?χι βέβαια ?τι ?γινε ?λλ? π?ς ?γινε· μυστήριο πιστευόμενο ?λλ? μ? γινωσκόμενο, προσκυνούμενο, ?λλ? μ? πολυπραγμονούμενο, προσκυνούμενο δ? κα? πιστευόμενο δι? μόνου το? Πνεύματος· «διότι κανε?ς δ?ν μπορε? ν? ε?π? Κύριον ?ησο?, παρ? στ? ?γιο Πνε?μα», κα? τ? Πνε?μα ε?ναι α?τ? δι? το? ?ποίου προσκυνο?με κα? δι? το? ?ποίου προσευχόμαστε, λέγει ? ?πόστολος.

2. ?τι δ? τ? μυστήριο το?το ε?ναι ?κατανόητο, ?χι μόνο στο?ς ?νθρώπους, ?λλ? κα? στο?ς ?γγέλους κα? το?ς ?ρχαγγέλους, ?ποδεικνύει σαφ?ς κα? τ? γεγον?ς πο? ?ορτάζεται ?π? ?μ?ς σήμερα. ? ?ρχάγγελος ε?αγγελίσθηκε στ?ν Παρθένο τ? σύλληψη· ?ταν δ? α?τ? ?ναζητο?σε τ?ν τρόπο κι ε?πε πρ?ς α?τόν, «π?ς θ? μο? συμβ? το?το, ?φο? δ?ν γνωρίζω ?νδρα;», μ? μπορώντας ν? ?ρμηνεύση τ?ν τρόπο κατ? κανένα τρόπο ? ?ρχάγγελος, κατέφυγε κα? α?τ?ς πρ?ς τ?ν Θεό, λέγοντας «Πνε?μα ?γιο θ? ?λθη σ? ?σ? κα? δύναμις ?ψίστου θ? σ? ?πισκιάση». ?πως δηλαδή, ?ν κανε?ς ?ρωτο?σε τ?ν Μωυσ?, π?ς κατασκευάζεται ?π? γ? ?νθρωπος, π?ς ?π? χ?μα προέρχονται ?στ? κα? νε?ρα κα? σάρκα, π?ς α?σθητήρια ?π? ?ναίσθητη ?λη, π?ς πάλι ?νθρωπος ?π? τ?ν ?δαμιαία πλευρά, π?ς τ? ?στο?ν διαπλώθηκε κα? διαιρέθηκε, ?νώθηκε κα? συνδέθηκε, π?ς ?π? τ? ?στο?ν προ?λθαν σπλάγχνα κα? χυμο? διάφοροι κα? ?λα τ? ?λλα;

?πως λοιπόν, ?ν κάποιος ?ρωτο?σε α?τ? τ?ν Μωυσ?, δ?ν θ? ?λεγε τίποτε περισσότερο πλ?ν το? ?τι ? Θε?ς ε?ναι πο? ?λαβε χ?μα ?π? τ? γ? κα? ?πλασε τ?ν ?δάμ, κα? μία ?π? τ?ς πλευρ?ς το? ?δ?μ κα? κατασκεύασε τ?ν Ε?α, ?στε θ? ?λεγε μ?ν ποι?ς ε?ναι ? κτίστης, ?λλ? τ?ν τρόπο κατ? τ?ν ?πο?ο ?γιναν ?κε?να δ?ν θ? τ?ν ?λεγε· ?τσι κα? ? Γαβριήλ, ?τι τ?ν ?σπορο τόκο θ? κατασκευάσουν τ? ?γιο Πνε?μα κα? ? δύναμις το? ?ψίστου, τ? ε?πε, τ? π?ς ?μως, δ?ν τ? ε?πε. ?ν μάλιστα, ?ταν ?μνημόνευσε προηγουμένως τ?ν ?λισάβετ, ?τι συνέλαβε σ? γηρατει? ?ν? ?ταν στε?ρα, δ?ν ε?χε ν? ε?π? τίποτε παραπάνω πλ?ν το? ?τι δ?ν ε?ναι τίποτε ?δύνατο γι? τ?ν Θεό, π?ς θ? μπορο?σε ν? ε?π? τ?ν τρόπο στ?ν περίπτωσι α?τ?ς πού συνέλαβε κι ?γέννησε παρθενικά;

3. ?χει ?μως κα? κάτι περισσότερο τ? λεγόμενο ?π? τ?ν ?ρχάγγελο πρ?ς τ?ν Παρθένο, πο? ?νέχει μεγαλύτερο μυστήριο· «θ? ?λθη», λέγει, «?γιο Πνε?μα σ? ?σ? κα? δύναμις ?ψίστου θ? σ? ?πισκιάση». Γιατί; Διότι κα? τ? γεννώμενο δ?ν ε?ναι προφήτης ο?τε ?πλ?ς ?νθρωπος, ?πως ? ?δάμ, ?λλ? θ? ?νομασθ? υ??ς το? ?ψίστου, σωτ?ρ κα? λυτρωτ?ς το? ?νθρωπίνου γένους κα? βασιλε?ς α?ώνιος. ?πως το?ς λίθους πο? ?ξέπεσαν ?π? κορυφ? ?ρους κα? κινο?νται ?ως τ? τέλος τ?ς ?πωρείας το?ς διαδέχονται πολλο? κρημνοί, ?τσι κι ?μ?ς, ?φο? ?ξεπέσαμε ?π? τ? θεία ?ντολ? στ?ν παράδεισο κατεβήκαμε ?ως τ?ν ?δη, πολλ? δεινά μας ε?ρ?καν διαδοχικά. Διότι δ?ν ε?ναι μόνο ? γ? πο? ?νέπτυξε ?γκάθια κα? τριβόλια α?σθητά, κατ? τ?ν κατάρα πρ?ς τ?ν προπάτορα, ?λλ? ?σπαρθήκαμε κι ?με?ς μ? τ? πολυειδ? ?γκάθια τ?ν πονηρ?ν παθ?ν κα? τ? φοβερ? τριβόλια τ?ς ?μαρτίας. Κα? δ?ν ?λαβε τ? γένος μας ?κείνη μόνο τ? λύπη τ?ν ?ποία ?κληροδότησε ? προμήτωρ δι? τ?ς πρ?ς α?τ?ν κατάρας, πο? τ?ν κατεδίκασε ν? γενν? μ? λύπη, ?λλ? κα? ?λος ? βίος μας ?γινε σχεδ?ν ?δύνη κα? λύπη.

4. ? Θε?ς ?μως πο? μ?ς ?πλασε ?π? ε?σπλαγχνία ?πέβλεψε πρ?ς ?μ?ς φιλανθρώπως κα? ?φο? ?κλινε το?ς ο?ρανο?ς κατέβηκε κα? παίρνοντας ?π? τ?ν ?γία Παρθένο τ? φύσι μας τ?ν ?νακαίνισε κα? τ?ν ?πανέφερε, μ?λλον δ? τ?ν ?νεβίβασε σ? θε?ο κα? ο?ράνιο ?ψος. Θέλοντας λοιπ?ν ν? πραγματοποιήση α?τό, μ?λλον δ? ν? φέρη σ? πέρας τ?ν προαιώνια βουλ? του σήμερα, στέλλει τ?ν ?ρχάγγελο Γαβριήλ, ?πως λέγει ? ε?αγγελιστ?ς Λουκ?ς, «στ? Ναζαρ?τ πρ?ς Παρθένο μνηστευμένη μ? ?νδρα, το? ?ποίου τ? ?νομα ?ταν ?ωσήφ, ?π? τ? γένος κα? τ?ν πατρι? το? Δαβίδ, κα? τ? ?νομα τ?ς Παρθένου ?ταν Μαριάμ».

5. Στέλλει λοιπ?ν ? Θε?ς τ?ν ?ρχάγγελο πρ?ς Παρθένο κα? τ?ν καθιστ? μητέρα του μ? μόνη τ?ν προσφώνηση ?ν κα? μένει παρθένος, ?πειδ? βέβαια, ?ν συλλαμβανόταν ?π? σπέρμα, δ?ν θ? ?ταν νέος ?νθρωπος ο?τε θ? ?ταν ?ναμάρτητος κα? σωτ?ρ τ?ν ?μαρτωλ?ν διότι ? κίνησις τ?ς σαρκ?ς γι? γέννησι, ?φο? μένει ?νυπότακτη πρ?ς τ?ν νο? πο? ε?ναι ταγμένος ν? ?γεμονεύη τ?ν λειτουργι?ν μας, δ?ν ε?ρίσκεται ?ντελ?ς ?ξω ?π? τ?ν ?μαρτία. Γι? α?τ? κα? ? Δαβ?δ ?λεγε, «μ? ?νομίες συνελήφθηκα κα? μ? ?μαρτίες μ' ?κυοφόρησε ? μητέρα μου». ??ν λοιπ?ν ? σύλληψις το? Θεο? ?ταν ?π? σπέρμα, δ?ν θ? ?ταν νέος ?νθρωπος ο?τε ?ρχηγ?ς τ?ς νέας κα? μ? παλαιουμένης καθόλου ζω?ς. ?ν ?ταν τ?ς παλαι?ς μερίδος κα? κληρονόμος ?κείνου το? πταίσματος, δ?ν θ? μπορο?σε ν? φέρη στ?ν ?αυτ? του τ? πλήρωμα τ?ς ?φθαρτης θεότητος κα? ν? κάμη τ?ν σάρκα το? ?νεξάντλητη ?γιασμο?, ?στε κα? τ?ν προπατόρων ?κείνων ν? ?ποπλύνη τ?ν μολυσμ? μ? περίσσεια δυνάμεως κα? στο?ς ?πιγόνους ?λους ν? ?παρκ? γι? ?γιασμό. Γι' α?τ? δ?ν ?λθε ?γγελος ο?τε ?νθρωπος, ?λλ? ? ?διος ? Κύριος ?λθε κα? μ?ς ?σωσε, πο? συνελήφθηκε κα? ?σαρκώθηκε σ? μήτρα Παρθένου κι ?μεινε ?ναλλοιώτως Θεός.

6. ?πρεπε δ? ν? ?χη κα? μάρτυρα τ?ς ?σπορης συλλήψεως τ?ν Παρθένο κα? συνεργ? σ? ?σα ?πρόκειτο ν? τελεσθο?ν κατ? ο?κονομία. Ποι? ε?ναι α?τά; ? ?νοδος στ? Βηθλεέμ, ?που θ? ?τελε?το κα? ? ?ξαγγελλόμενος κα? δοξαζόμενος τοκετός· ? προσέλευσις στ? ?ερό, ?που τ? βρέφος μαρτυρε?ται Κύριος ζω?ς κα? θανάτου ?π? τ?ν Συμε?ν κα? τ?ν ?ννα· ? φυγ? στ?ν Α?γυπτο ?μπρ?ς στ?ν ?ρώδη κα? ? ?πάνοδος ?π? τ?ν Α?γυπτο κατ? τ?ς ?ερ?ς προφητε?ες κα? τ? ?λλα πο? δ?ν ε?ναι ε?κολο τώρα ν? ?παριθμήσω. Γι? α?τ? παρελήφθηκε ?ς μνηστ?ρ ? ?ωσ?φ κα? ?στάλθηκε ? ?γγελος σ? παρθένο μνηστευμένη μ? ?νδρα ?νομαζόμενο ?ωσήφ. Τ?ν δ? φράσι «?π? τ?ν ο?κο κα? τ?ν πατρι? το? Δαβ?δ» θ? τ?ν ?ννοήσης κα? γι? το?ς δύο· διότι τόσο ? Παρθένος ?σο κα? ? ?ωσ?φ ?νέφεραν τ?ν γενεά τους στ?ν Δαβίδ.

7. Κα? τ? ?νομα, λέγει, τ?ς Παρθένου ?ταν Μαριάμ, πο? ?ρμηνεύεται Κυρία. Το?το δεικνύει κα? τ? ?ξίωμα τ?ς Παρθένου κα? τ? βέβαιο της παρθενίας, κα? τ? ?λλοιώτικο κα? προσεκτικ? κα? κατ? κάποιον τρόπο παναμώμητό του βίου της· διότι, ?πειδ? ?ταν κυρίως παρθένος φερωνύμως, ε?χε τ?ν πλήρη κατοχ? τ?ς ?γνείας, ?ντας παρθένος κα? στ? σ?μα κα? στ?ν ψυχή, κα? κατέχοντας τ?ς ψυχικ?ς δυνάμεις κα? ?λες τ?ς α?σθήσεις το? σώματος ?περάνω κάθε μολυσμο?, κα? μάλιστα τόσο κυρίως κα? βεβαίως κα? ?γκύρως κα? καθ? ?λα ?ερ?ς ?λον τ?ν χρόνο, ?πως ? κλεισμένη πύλη διατηρε? το?ς θησαυρο?ς κα? τ? σφραγισμένο βιβλίο διατηρε? τ? γραπτ? ?νέγγικτα ?π? το?ς ?φθαλμούς· διότι περ? α?τ?ς ?χει γραφή, το?το ε?ναι τ? σφραγισμένο βιβλίο κα? α?τ? ? πύλη θ? ε?ναι κλεισμένη, κα? κανε?ς δ?ν πρόκειται ν? περάση ?π? α?τήν.

8. ?λλ? κα? μ? ?λλον τρόπο πάλι ε?ναι Κυρία ? Παναγία κατ? ?ξία, ?ς δεσπόζουσα τ?ν ?λων, ?πειδ? συνέλαβε σ? παρθενία κι ?γέννησε θείως τ?ν κατ? φύσι δεσπότη το? παντός. ?πίσης βέβαια ε?ναι Κυρία ?χι μόνο ?ς ?λευθέρα ?π? δουλεία κα? μέτοχος θείας κυριότητος, ?λλ? κα? ?ς πηγ? κα? ρίζα τ?ς ?λευθερίας το? γένους, κα? μάλιστα μετ? τ?ν ?πόρρητη κα? χαρμόσυνη γέννα. Διότι α?τ? πο? συζεύχθηκε μ? ?νδρα ε?ναι μ?λλον κυριευμένη παρ? κυρία, κα? μάλιστα μετ? τ?ν περίλυπη κα? ?δυνηρ? γέννα, κατ? τ?ν ?ρά ?κείνη πρ?ς τ?ν Ε?α, «θ? γεννήσης τέκνα μ? λύπη, θ? ?ξαρτ?σαι ?π? τ?ν ?νδρα σου κα? α?τ?ς θ? σ? α?θεντεύη»· γι? ν? ?λευθερώση ?π? α?τ?ν τ?ν ?ρά τ? ?νθρώπινο γένος ? παρθενομήτωρ, λαμβάνει τ?ν χαρ? κα? τ?ν ε?λογία δι? το? ?γγέλου· διότι ? ?γγελος, λέγει, ?φο? ε?σ?λθε ε?πε πρ?ς τ?ν Παρθένο, «Χα?ρε κεχαριτωμένη, ? Κύριος ε?ναι μαζί σου, ε?σαι ε?λογημένη ?νάμεσα στ?ς γυνα?κες»·

? ?ρχάγγελος δ?ν τ?ς προαγγέλλει τ? μέλλον λέγοντας, ? Κύριος ε?ναι μαζί σου, ?λλ? ?ξαγγέλλει ?,τι ?βλεπε τότε ?οράτως ν? τελ?ται. Κα? ?ντιλαμβανόμενος ?τι α?τ? ε?ναι τόπος θείων κα? ?νθρωπίνων χαρισμάτων κα? στολισμένη μ? ?λα τ? χαρίσματα το? θείου Πνεύματος, κυριολεκτικ?ς τ?ν ?ναγόρευσε κεχαριτωμένη, βλέποντας δ? ?τι ?δη ?λαβε ?νοικο α?τ?ν στ?ν ?πο?ο ε?ρίσκονται ο? θησαυρο? ?λων τούτων κα? προορώντας τ?ν ?νώδυνη κυοφορία κα? τ?ν γέννα πο? θ? ?γινόταν χωρ?ς ?δίνες, τ?ς ?πηύθυνε τ? «χαίρειν» κι ?βεβαίωσε ?τι ε?ναι ? μόνη ε?λογημένη κα? ε?λόγως δοξασμένη ?νάμεσα στ?ς γυνα?κες· διότι κατ? τ?ν ?περβολ? τ?ς δόξας τ?ς θεομήτορος Παρθένου δ?ν ?πάρχει ?λλη δοξασμένη, κι ?ν ?δοξάσθηκε.

9. ?λλ? ? Παρθένος, καθ?ς ε?δε κι ?φοβήθηκε μήπως ε?ναι κάποιος ?πατηλ?ς ?γγελος, πο? παραπλαν? τ?ς ?περίσκεπτες κατ? τ? παράδειγμα τ?ς Ε?ας, δ?ν δέχθηκε ?νεξετάστως τ?ν χαιρετισμό· κα? μ? γνωρίζοντας ?κόμη καθαρ?ς τ?ν σύνδεσμο πρ?ς τ?ν Θε? πο? ε?αγγελιζόταν α?τός, ταράχθηκε, λέγει, μ? τ?ν λόγο του, ?πιμένοντας σταθερ? στ?ν παρθενία, «κα? διαλογιζόταν τί ε?δους ?σπασμ?ς ε?ναι α?τός»· Γι? α?τ? ? ?ρχάγγελος διαλύει ?μέσως τ?ν θεοφιλ? φόβο τ?ς χαριτωμένης Παρθένου, λέγοντάς της· «μ? φοβ?σαι, Μαρία· διότι ?πέτυχες τ?ν χάρι το? Θεο?». Ποι? χάρι; Α?τ? πο? ε?ναι δυνατ? μόνο σ? α?τ?ν πο? δύναται τ? ?δύνατα κα? φυλάχθηκε πρ? τ?ν α?ώνων σ? σένα μόνη. «?δο? θ? συλλάβης τέκνο». ?κούοντας δ? σύλληψι, λέγει, μ? σκεφθ?ς καμμι? ?φαίρεσι τ?ς παρθενίας, μ? στενοχωρ?σαι κα? μ? ταράσσεσαι γι? α?τό· διότι το?το τ? «?δο? θ? συλλάβης», λεγόμενο τότε πρ?ς α?τ?ν πο? ?ταν παρθένος, ?πεδείκνυε πλέον τ? σύλληψι ?ς συνοδοιπόρο μ? τ?ν παρθενία.

10. «?δο? λοιπ?ν θ? συλλάβης κα? θ? γεννήσης υ?όν»· δηλαδ? παραμένοντας ?πως ε?σαι σήμερα κα? διατηρώντας ?νέπαφη τ?ν παρθενία σου, θ? συλλάβης ?μβρυο κα? θ? γεννήσης τ?ν υ??ν το? ?ψίστου. Το?το προβλέποντας κα? ? ?σαΐας πρ?ν ?π? πολλ? χρόνια, ?λεγε, «?δο? ? Παρθένος θ? κυοφορήση κα? θ? γεννήση υ?όν», κα? «προσ?λθα πρ?ς τ?ν προφήτιδα». Π?ς λοιπ?ν ? προφήτης προσ?λθε πρ?ς τ?ν προφήτιδα; ?πως τώρα ? ?ρχάγγελος πρ?ς α?τ?ν διότι α?τ? πο? ε?δε τώρα α?τός, το?το προε?δε κα? προε?πε ?κε?νος. ?τι δ? ? Παρθένος ?ταν προφήτις, πο? ε?χε προφητικ? χάρι, θ? τ? δείξη στ?ν θέλοντα ? ?δή της πο? περιέχεται στ? ε?αγγέλιο.

11. Προσ?λθε λοιπόν, λέγει, ? ?σαΐας πρ?ς τ?ν προφήτιδα, ?σφαλ?ς μ? τ? προβλεπτικ? πνε?μα κα? συνέλαβε τέκνο, πρ?ν ?λθη ? πόνος τ?ν ?δίνων, ?ξέφυγε κα? ?γέννησε ?ρσενικ? τέκνο· ? δ? ?ρχάγγελος λέγει τώρα πρ?ς α?τήν, «θ? γεννήσης υ??ν κα? θ? τ?ν ?νομάσης ?ησο?ν, πο? ?ρμηνεύεται Σωτήρ· θ? ε?ναι δ? μέγας». Ε?πε λοιπ?ν πάλι ? ?σαΐας, «θαυμαστ?ς σύμβουλος, Θε?ς ?σχυρός, ?ξουσιαστής, ?ρχων ε?ρήνης, πατ?ρ το? μέλλοντος α??νος». ?μοίως μ? α?τ?ν τώρα λέγει κα? ? ?ρχάγγελος, «α?τ?ς θ? ε?ναι μέγας κα? θ? ?νομασθ? υ??ς ?ψίστου» (π?ς δ? δ?ν ε?πε, ε?ναι μέγας κα? υ??ς ?ψίστου, ?λλ? θ? ε?ναι κα? θ? ?νομασθ?; Το?το συμβαίνει διότι ?μιλο?σε περ? το? ?νθρωπίνου προσλήμματος το? Χριστο?), ?ν? συγχρόνως δηλώνει ?τι κα? θ? γνωσθ? σ? ?λους κα? ?π? α?το?ς θ? κηρυχθ? ?τι ε?ναι τέτοιας λογ?ς, ?στε ?στερα ν? μπορ? κα? ? Πα?λος ν? λέγη, «? Θε?ς φανερώθηκε σ? σάρκα, κηρύχθηκε στ? ?θνη, πιστεύθηκε στ?ν κόσμο». ?λλ? λέγει ?πίσης, «θ? το? δώση ? Κύριος τ?ν θρόνο το? πατρ?ς του Δαβίδ, κα? θ? βασιλεύση στ? γένος το? ?ακ?β ?π? α??νες κα? τ?ς βασιλείας του δ?ν θ? ?πάρξη τέλος»· α?τ?ς δέ, το? ?ποίου ? βασιλεία ?ς α?ωνία δ?ν ?χει τέλος, ε?ναι ? ?διος ? Θεός. ?λλ? α?τ?ς ?χει κα? πατέρα τ?ν Δαβίδ, ?πομένως ε?ναι ? ?διος κα? ?νθρωπος, ?στε α?τ?ς πο? θ? γεννηθ? ν? ε?ναι συγχρόνως Θε?ς κα? ?νθρωπος, υ??ς ?νθρώπου κα? υ??ς Θεο?, πο? ?ς ?νθρωπος λαμβάνει τ?ν ?διάδοχη βασιλεία ?π? τ?ν Θε? Πατέρα, ?πως ε?δε κα? προεξήγγειλε ? Δανιήλ· «παρατηρο?σα», λέγει, «?ως ?του τοποθετήθηκαν θρόνοι κι κάθησε ? Παλαι?ς τ?ν ?μερ?ν κα? ?δο? κάποιος ?ς υ??ς ?νθρώπου ?ρχόταν ?πάνω στ?ς νεφέλες το? ο?ρανο? κα? ?φθασε μέχρι τ?ν Παλαιο? τ?ν ?μερ?ν, κι ?δόθηκε σ? α?τ?ν ? τιμ? κα? ? ?ξουσία· κα? ? βασιλεία του ε?ναι βασιλεία α?ώνιος κα? δ?ν θ? δοθ? σ? ?λλον βασιλέα».

12. Θ? καθίσει δ? στ?ν θρόνο το? Δαβ?δ κα? θ? βασιλεύση στ? γένος το? ?ακώβ· ?πειδ? βέβαια ? μ?ν ?ακ?β ε?ναι πατριάρχης ?λων τ?ν θεοσεβ?ν, ? δ? Δαβ?δ ε?ναι ? πρ?τος ?π? ?λους πο? ?βασίλευσε θεοσεβ?ς μαζ? κα? θεαρέστως σ? τόπο το? Χριστο?, ? ?πο?ος συνήνωσε σ? μία ?ρχ? ο?ράνια κα? α?ώνια τ?ν πατριαρχία κα? τ?ν βασιλεία. ? δ? χαριτωμένη Παρθένος, μόλις ?κουσε ?π? τ?ν ?ρχάγγελο τ? τόσο ?ξαίσια κα? θεία λόγια, ?τι ? Κύριος ε?ναι μαζί σου, κα? ?δο? θ? συλλάβης κα? θ? γεννήσης υ?ό, λέγει, «π?ς θ? μο? συμβ? το?το; Διότι δ?ν ?χω σχέσεις μ? ?νδρα». Διότι ?ν κα? μο? μεταφέρεις πολ? πνευματικ? κα? ?νώτερο σαρκικ?ν παθ?ν μήνυμα, ?π? τ? ?λλο μέρος μου ?ναφέρεις σύλληψι στ?ν γαστέρα κα? κυοφορία κα? τοκετό, προσθέτεις δ? γι? τ? σύλληψι κα? τ? ?δού· π?ς λοιπ?ν θ? μο? συμβ? το?το; Διότι, λέγει, δ?ν ?χω σχέσεις μ? ?νδρα.

13. Λέγει δ? το?το ? Παρθένος, ?χι ?π? ?πιστία, ?λλ? ?πειδ? ζητο?σε ν? μάθη κατ? τ? δυνατ? π?ς ?χει τ? πράγμα· γι? α?τ? κα? ? ?ρχάγγελος λέγει πρ?ς α?τή, «Πνε?μα ?γιο θ? ?λθη σ? ?σένα κα? δύναμις το? ?ψίστου θ? σ? ?πισκιάση· γι? α?τ? κα? τ? ?γιο πο? θ? γεννηθ? θ? ?νομασθ? Υ??ς Θεο?». ?γία βέβαια ε?σαι ?σύ, λέγει, κα? χαριτωμένη, Παρθένε· Πνε?μα δ? πάλι ?γιο θ? ?λθη σ? ?σένα, πο? θ? ?τοιμάση κα? καταρτίση τ?ν θεουργία μέσα σου μ? ?ψηλότερα προσθήκη ?γιασμο?· κα? θ? σ? ?πισκιάση δύναμις ?ψίστου, ? ?ποία συγχρόνως θ? σ? ?νδυμαμώνη κα? δι? τ?ς ?πισκιάσεως σ? ?σένα κα? τ?ς συνάφειας μ? τ?ν ?αυτό της θ? μορφώνη τ?ν ?νθρωπότητα, ?στε τ? γεννώμενο ν? ε?ναι ?γιο, Υ??ς Θεο? κα? δύναμις ?ψίστου μορφωμένη κατ? ?νθρωπο. Διότι ?ξ ?λλου ?δο? κα? ? ?λισάβετ ? συγγενής σου, πο? πέρασε ?λον τ?ν βίο τ?ς στείρα, τώρα μ? τ?ν βούλησι το? Θεο? σ? γηρατει? παραδόξως κυοφορε?, διότι κανένα πράγμα δ?ν ε?ναι ?δύνατο γι? τ?ν Θεό.

14. Τί πράττει λοιπ?ν πρ?ς α?τ? ? χαριτωμένη Παρθένος, ? θεία κατ? τ?ν σύνεσι κα? ?παράμιλλη; Πάλι τρέχει πρ?ς τ?ν Θε? κα? ?πευθύνεται πρ?ς α?τ?ν μ? ε?χ? λέγοντας πρ?ς τ?ν ?ρχάγγελο· ?ν, ?πως λέγεις, ?λθη σ? ?μένα ?γιο Πνε?μα, γι? ν? μ? καθαρίση περισσότερο κα? ν? μ? δυναμώση ν? δεχθ? τ? σωτήριο ?μβρυο, ?ν μ? ?πισκιάση δύναμις το? ?ψίστου πο? θ? μορφώση μέσα μου κατ? τ?ν ?νθρωπο α?τ?ν πο? φέρει τ?ν μορφ? το? Θεο? κα? θ? δημιουργήση ?σπορη λοχεία, ?ν τ? γεννώμενο θ? ε?ναι ?γιο κα? Υ??ς Θεο? κα? Θε?ς κα? βασιλε?ς α?ώνιος, βέβαια τίποτε δ?ν ε?ναι ?δύνατο γι? τ?ν Θεό, «?δο? ?γ? ? δούλη το? Κυρίου, ?ς γίνη σύμφωνα μ? τ? λόγο σου». Κι ?φυγε ?π? ?κε? ? ?γγελος, ?φο? ?φησε στ?ν γαστέρα της τ?ν ποιητ? το? σύμπαντος συνημμένο μ? σ?μα κα? ?φο? μ? τ?ν συνάφεια α?τή, πο? ?ξυπηρέτησε, προξένησε τ?ν σωτηρία το? κόσμου. ?τσι κα? ? ?σαΐας προεικόνισε ?ναργ?ς μ? ?σα ?ξιώθηκε ?δη μακαρίως ν? πάθη. Διότι α?τ?ς δ?ν ε?δε τ? Σεραφε?μ ν? παίρνη ?μέσως τ?ν ?νθρακα ?π? τ? νοητ? θυσιαστήριο το? ο?ρανο?· το?τον τ?ν ?π?ρε τό Σεραφε?μ μ? τ?ν λαβίδα, μ? τ?ν ?ποία ?γγισε κα? τ? χείλη του, δίδοντας τ?ν κάθαρσι. Α?τ? ? ?μπειρία τ?ς λαβίδας ?ταν τ? ?διο μ? ?κε?νο τ? μεγάλο θέαμα πο? ε?δε ? Μωυσ?ς, μία βάτο πο? ?ταν ?ναμμένη μ? π?ρ κα? δ?ν κατακαιόταν.

15. Ποι?ς δ?ν γνωρίζει ?τι ?κείνη ? βάτος κα? α?τ? ? λαβίδα ?σαν σ?ν ? παρθενομήτωρ, πο? συνέλαβε μέσα της τ? θε?ο π?ρ ?πυρπολήτως, ?φο? καί. ?δ? ?ρχάγγελος ?μεσίτευε στ?ν σύλληψι κα? συνήνωνε δι' α?τ?ς τ?ν α?ροντα τ?ν ?μαρτία το? κόσμου μ? τ? ?νθρώπινο γένος κα? μ? τ?ν ?πόρρητη συνάφεια μ?ς ?ξάγνισε; ?πομένως α?τ? ? παρθενομήτωρ ε?ναι ? μόνη μεθόριο κτιστ?ς κα? ?κτιστης φύσεως· ?σοι βέβαια γνωρίζουν τ?ν Θε? θ? ?ναγνωρίσουν κα? α?τ?ν ?ς χώρα το? ?χωρήτου κα? α?τ?ν θ? ?μνήσουν μετ? τ?ν Θε? ?σοι ?μνο?ν τ?ν Θεό. Α?τ? ε?ναι κα? α?τία τ?ν πρ?ν ?π? α?τ? κα? προστάτις τ?ν μετ? ?π? α?τ? κα? πρόξενος τ?ν α?ωνίων ?γαθ?ν. Α?τ? ε?ναι ?πόθεσις τ?ν προφητ?ν, ?ρχ? τ?ν ?ποστόλων, ?δραίωμα τ?ν μαρτύρων, κρηπίδα τ?ν διδασκάλων. Α?τ? ε?ναι ? δόξα τ?ν ?π? γ?ς, ? τερπνότης τ?ν ο?ρανίων, τ? ?γκαλλώπισμα ?λης τ?ς κτίσεως. Α?τ? ε?ναι ? καταρχή, ? πηγ? κα? ? ρίζα τ?ς ?ποθησαυρισμένης γι? μ?ς ?λπίδος στο?ς ο?ρανούς.

16. Α?τ?ν τ?ν ?λπίδα ε?θε ν? ?ποκτήσουμε ?λοι ?με?ς μ? τ?ς δικές της προσβε?ες γιά μ?ς, σ? δόξα το? πρ? α?ώνων γεννηθέντος ?π? τ?ν Πατέρα κα? σαρκωθέντος κατ? το?ς τελευταίους α??νες ?π? α?τ?ν ?ησο? Χριστο? το? Κυρίου μας. Σ? α?τ?ν πρέπει κάθε δόξα, τιμ? κα? προσκύνησις, τώρα κα? πάντοτε κα? στο?ς α??νες τ?ν α?ώνων. Γένοιτο.

Πηγή: imaik.gr

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News