default-image

"Nord-Ost, μέρες που ξεχάστηκαν" στο Στούντιο "Όξω Νου" στα Χανιά

Πολιτισμός
"Nord-Ost, μέρες που ξεχάστηκαν" στο Στούντιο "Όξω Νου" στα Χανιά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το στούντιο "Όξω Νου" φιλοξενεί για 3 μόνο παραστάσεις, στις 5, 6 & 7 Φεβρουαρίου, τη θεατρική παράσταση "NORD-OST" του Torsten Buchsteiner, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη.

Η παράσταση ξεκίνησε στο Vault Τheater Plus στη Αθήνα το Φεβρουάριο του 2015 έως τον Ιούνιο και συνεχίστηκε φέτος με επιτυχία στο "Αγγέλων Βήμα", καθώς και σε περιοδεία σε επιλεγμένες περιοχές της Ελλάδος. Έχει ταξιδέψει στο Λιθογραφείο στη Πάτρα, στο Θεατρικό Εργαστήρι Πρέβεζας, στο Πολυθέαμα στα Ιωάννινα, στο Χορίαμβο στη Λάρισα και στο Θέατρο "Όψεις" στην Καρδίτσα και τώρα στο Χανιά και στο στούντιο "Όξω Νου".

Λίγα λόγια για το έργο

Πρόκειται για ένα πολιτικό έργο-ντοκουμέντο για τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στη Μόσχα στις 23 Οκτωβρίου 2002, όπου 32 Τσετσένοι αυτονομιστές εισέβαλαν στο θέατρο της οδού Ντουμπρόβκα και διέκοψαν βίαια το μιούζικαλ "ΝΟRD-OST" με αίτημα να σταματήσει ο πόλεμος στην Τσετσενία. Ακολούθησαν 57 ώρες ομηρίας για 850 θεατές και μια επιχείρηση διάσωσης με δηλητηριώδη αέρια που κόστισε τη ζωή σε 170 ανθρώπους. Μέχρι σήμερα δεν έχει κριθεί κανένας ένοχος.

Τρεις γυναίκες με διαφορετική προέλευση, μια Τσετσένα "μαύρη χήρα", μια Ρωσίδα όμηρος και μια Λετονή γιατρός διασταυρώνουν τις μαρτυρίες τους και ξαναζούν λεπτό προς λεπτό τη συγκλονιστική εμπειρία τους. Πώς βρέθηκαν εκεί; Τύχη, επιλογή, καθήκον; Πόσο θα αλλάξουν; Κάθε πλευρά βλέπει τη ρωσο-τσετσενική σύγκρουση από διαφορετικό πρίσμα και της δίνει διαφορετικό όνομα. Οι Τσετσένοι επαναστάτες την ονομάζουν «απελευθερωτικό αγώνα». Οι Ρώσοι ονομάζουν την σύγκρουση «αντιτρομοκρατική επιχείρηση».

Η παράσταση

Είναι μια rock παράσταση, μια αληθινή ιστορία τρομακτική σαν θρίλερ: 3 γυναίκες 57 ώρες ομηρίας. Μια παράσταση βασισμένη σε αληθινές μαρτυρίες για μία από τις πιο σκληρές κι ανατριχιαστικές τρομοκρατικές ενέργειες που έγιναν στην Ευρώπη τον 21ο αιώνα. Το θηλυκό στοιχείο έρχεται στο επίκεντρο - σπάνια η γυναίκα έχει τόσο κυρίαρχο ρόλο σε ανάλογες καταστάσεις κρίσης.

Ζούμε μέρες που η βία, ο εξτρεμισμός, ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός κυριαρχούν κι απειλούν με διάλυση τον κοινωνικό ιστό. Παρακολουθούμε με κομμένη την ανάσα φρικαλεότητες τζιχαντιστών που σοκάρουν την παγκόσμια κοινότητα. Η αντίδραση των δυτικών κοινωνιών στον Ιερό Πόλεμο που έχει κηρύξει το Ισλάμ, έπειτα βέβαια από αλλεπάλληλες επεμβάσεις των Η.Π.Α. και των συμμάχων τους στον αραβικό κόσμο, είναι η άνοδος του φασισμού και η έξαρση φαινομένων ξενοφοβίας και ρατσισμού. Κάθε τι ξένο και διαφορετικό μας τρομάζει, η παγκοσμιοποίηση αντί να άρει τις διαφορές, να ενώσει τους ανθρώπους και να μας φέρει πιο κοντά δημιουργεί κοινωνικές ανισότητες που οδηγούν σε συγκρούσεις και περιχαράκωση. Όλοι είναι έτοιμοι να περιφρουρήσουν τα συμφέροντά τους με κάθε μέσο και οποιοδήποτε κόστος. Κάθε πλευρά προσπαθεί να εκδικηθεί και να επιβάλει τις αξίες της σε ένα ατελείωτο γαϊτανάκι μίσους. Και επειδή χιλιάδες πρόσφυγες από τη Συρία διασχίζουν τις θάλασσες μας ψάχνοντας ένα καταφύγιο στην Ευρώπη, στην Αμερική, ένα μαύρο παιδί ακόμα αντιμετωπίζεται σαν εγκληματίας, επειδή στη Νιγηρία το να σπουδάσει μια γυναίκα είναι έγκλημα που μπορεί να την οδηγήσει στο θάνατο, επειδή ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν μπορεί να εισβάλει στην Ουκρανία, επειδή το Ισραήλ μπορεί να βομβαρδίζει όποτε θελήσει σχολεία και νοσοκομεία στην Παλαιστίνη, επειδή ένας σκιτσογράφος μπορεί να δολοφονηθεί στο όνομα του Μωάμεθ, κι επειδή οι αναφορές αυτές δεν έχουν τέλος, η παράσταση Nord-ost λειτουργεί σαν μπρεχτική παραβολή ώστε να σταθούμε κριτικά στη δική μας κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα, να βρούμε διεξόδους και να λειάνουμε τις θέσεις μας που ίσως αγκυλώνουν και τραυματίζουν τους γύρω μας αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό. Μέρες σαν εκείνες στη Μόσχα τον Οκτώβρη του 2002 δεν πρέπει να ξεχαστούν.

Ο συγγραφέας

Ο Τόρστεν Μπουχστάινερ είναι Γερμανός συγγραφέας και ηθοποιός γεννημένος στο Αμβούργο το 1964. Μετά το πέρας των θεατρικών σπουδών του δούλεψε στο Deutsches Theater Berlin, στο Schiller Theatre και στο Freie Volksbοhne στο Βερολίνο. Επιπλέον έχει εργαστεί στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Το 1999 γράφει το πρώτο του θεατρικό έργο "Παίκτες", το οποίο παρουσιάζεται το 2001 και βραβεύεται στο Rostock. Ακολουθούν το "Τάνγκο Σόλο" που κάνει πρεμιέρα το καλοκαίρι του 2005 στην Πράγα και το "Πεθαίνοντας στη Γερμανία".

Το διασημότερο έργο του είναι το "NORD-OST" με πολλά βραβεία μεταφρασμένο σε δέκα γλώσσες, ενώ έχει παρουσιαστεί σε περισσότερες από δέκα ευρωπαϊκές χώρες. Σήμερα ζει, γράφει και κάνει θέατρο στο Βερολίνο.

Ο σκηνοθέτης

Ο Βαγγέλης Λάσκαρης σπούδασε Θέατρο στην Ανώτερη Δραματική Σχολή Πέτρας, είναι κοινωνιολόγος, απόφοιτος του Πάντειου Πανεπιστημίου, με μεταπτυχιακές σπουδές στα οικονομικά στο Univercity οf Kentucky. Άλλες δουλειές του το "Jack and Jill" της Τζέιν Μάρτιν, "Μr.Kolpert" του Νταβίντ Γκίζελμαν, "Τα τέσσερα τετραγωνικά", της Άρτεμις Μουστακλίδου και "Μarvin's Room", του Σκοτ Μακφέρσον ως βοηθός. Ως ηθοποιός έχει συμμετάσχει στις παραστάσεις: "Γαϊτανάκι" του Arthur Schnitzler σε σκηνοθεσία Αγγελικής Καρυστινού, "Βαϊμάρη 2013", μια παράσταση βασισμένη σε κείμενα του Μπ. Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγώεργου, "Heaven on Earth", διαδραστική περφόρμανς της Βάνας Πεφάνη με αφορμή τον Ζαν Ζενέ κ.ά.

Οι συντελεστές

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας

Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Λάσκαρης

Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Γεωργόπουλος

Εκτέλεση Παραγωγής: Σοφία Παναγοπούλου

Φωτογραφίες-Video: Θοδωρής Θεοδώρου

Αφίσα: Nίκος Παναγόπουλος

Ενδυματολόγος: Τόνια Πλατανά

Παίζουν: Γκιόκα Σταυρούλα, Καλυβά Μαρία, Σαρέλη Μαρία.

Διάρκεια: 80 λεπτά

Ημέρες παραστάσεων: Παρασκευή 5, Σάββατο 6 & Κυριακή 7 Φεβρουαρίου με ώρα έναρξης στις 21:00

Τιμές εισιτηρίων

Κανονικό:10 ευρώ

Μειωμένο: 7 ευρώ

(συνιστάται η τηλεφωνική κράτηση θέσεων, τηλέφωνα κρατήσεων: 28210 45585).

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News