default-image

Χανιά: Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης "Έσω Μυθολογίες"

Πολιτισμός
Χανιά: Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης "Έσω Μυθολογίες"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Την έκθεση σύγχρονης τέχνης «Έσω Μυθολογίες» παρουσιάζει το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων - Ελαιουργείον, στην Παλιά Πόλη των Χανίων.

Πιο αναλυτικά, η Περιφέρεια Κρήτης, η Αντιπεριφέρεια Χανίων, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων - Ελαιουργείον, στα πλαίσια του προγράμματος «ΧΑΝΙaRT2015 -ΕΙΚΑΣΤΙΚέΣ ΔΙΑΔΡΟΜέΣ στο ΝΟΜό ΧΑΝίΩΝ» συνδιοργανώνουν την έκθεση σύγχρονης τέχνης «Έσω Μυθολογίες» του Αλέξανδρου Δημητριάδη, του Γιάννη Διαλινού και του Αντώνη Τριανταφύλλου σε εικαστική επιμέλεια του Ιωάννη Ν. Αρχοντάκη, με σκοπό τη διερεύνηση και ανάπτυξη του πολιτισμού και των Καλών Τεχνών.

Στόχος του προγράμματος «ΧΑΝΙaRT - Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων» είναι να αναδείξει ο Νομός Χανίων το εικαστικό δυναμικό του και να καταστεί ένα από τα σημαντικότερα κέντρα εικαστικών δράσεων της Ελλάδας, μια αρένα νέων καλλιτεχνικών τάσεων και ένα φόρουμ εικαστικού διαλόγου και δημιουργίας, ένα χωνευτήρι αλληλεπιδράσεων μεταξύ των γηγενών πολιτιστικών αξιών και των διεθνών ρευμάτων πρωτοπορίας, το βήμα παρουσίασης των δράσεων και αναζητήσεων τόσο των Δασκάλων της Τέχνης όσο και των ευφάνταστων Νέων Δημιουργών.

Παράλληλα με την προβολή του τόπου και την ανάδειξη του ντόπιου πολιτιστικού δυναμικού, στόχος παραμένει η κατασκευή ενός διαδραστικού δικτύου επικοινωνίας μεταξύ όλων των Κρητών Εικαστικών Δημιουργών, της τοπικής κοινωνίας, της ευρύτερης καλλιτεχνικής κοινότητας και του παγκόσμιου πολιτιστικού ιστού.

(Έργο του Δημητριάδη Αλέξανδρου)

«Έσω Μυθολογίες»

Ο επιμελητής Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης σημειώνει: «Τρείς εικαστικοί δημιουργοί συναντούνται κάτω από τη θολωτή στέγη του Αγίου Ρόκκου, στη Σπλάντζια της Παλιάς Πόλης των Χανίων. Τρείς διαφορετικοί κόσμοι συντονίζονται επιφανειακά και αλληλοδιεισδύουν υποδόρια ο ένας στον άλλο στήνοντας θέσεις και αντι-θέσεις, τάσεις και εν-τάσεις  στη μεταξύ τους ιδιότυπη συνύπαρξη.

Ασπρόμαυρα σχέδια με μολύβια και γραφίτη σε χαρτί από τον Αλέξανδρο Δημητριάδη, ζωγραφική με σκοτεινά ακρυλικά σε χαρτί από τον Γιάννη Διαλινό και γλυπτική σε μάρμαρο από τον Αντώνη Τριανταφύλλου. Όσο ιδιωματική και αν φαίνεται η δουλειά των τριών καλλιτεχνών σίγουρα μπορεί να συνυπάρξει, τόσο στο πλαίσιο ενός εσωτερικού προσωπικού μονολόγου για τον καθένα, όσο και στις συνέπειες που προκύπτουν με τη συνύπαρξη των άλλων δύο παράλληλων κόσμων που συμβιώνει.

Σχέδιο, ζωγραφική και γλυπτική αλληλοσυμπληρώνουν τις δυνατότητες και τις μυθολογίες τους σε έναν παλαιό σύστημα που αλληλεπιδρά με έναν επαναστατικό νεότερο στις παρυφές μιας εσωτερικής αυτοανάγνωσης. Το νέο μαγικό σύμπαν των τριών, σαν ένα καλειδοσκόπιο που εμπεριέχει τα ίχνη των προγενέστερων και των επόμενων σχηματισμών, διεισδύει στο χρόνο πολυσυλλεκτικά μαζεύοντας ως υλικό το χρονικό της κοινής ζωής ως ένα νέο εσωτερικό τοπίο δυναμικής συναναστροφής και τρυφερής συνύπαρξης.

Οι αυτάρεσκα προτεινόμενες φιγούρες και οι περιπλανώμενες μορφές, πέρα από τη φανταστική υπόσχεση μιας πορείας, μαρτυρούν την οδύνη τους σ' ένα ισοπεδωμένο περιβάλλον που έχει πάψει ν' αντιστέκεται και παραδίνεται στους πειρασμούς του την ίδια στιγμή που απομονώνεται περισσότερο. Μια σύγχρονη εσωτερική μικρογραφία της ελληνικής κοινωνίας, τόσο επίκαιρη σήμερα όσο ποτέ άλλοτε, με τα διλλήματά της και τις ρηξικέλευθες αποφάσεις της να εκρέουν από τον ασφυκτικά πιεσμένο έσω-κόσμο της με καταλυτικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της τελικής καθημερινής  έξω-διάδρασης ολόκληρου του συνόλου ».

(Έργο του Διαλυνού Γιάννη)

Ο Βενετσιάνικος ναός του Αγίου Ρόκκου

Ο Βενετσιάνικος ναός του Αγίου Ρόκκου σώζεται σε καλή κατάσταση στη βορειοδυτική γωνία της Πλατείας 1821, στη Σπλάντζια της Παλιάς Πόλης των Χανίων, κοντά στο σημερινό ορθόδοξο Ναό του Αγίου Νικολάου. Αποτελείται από δυο διαφορετικής μορφής καμαροσκέπαστα κλίτη από τα οποία το αρχαιότερο ήταν το βόρειο, μια απλή κατασκευή χωρίς κανένα διάκοσμο.

Αντίθετα, το νότιο κλίτος έχει κτιστεί εξ' ολοκλήρου από λαξευτή τοιχοποιία, σύμφωνα με τις αρχιτεκτονικές αντιλήψεις του Βενετσιάνικου Μανιερισμού. Πρόκειται για κτίσμα με τονισμένους αρμούς στους πεσσούς, που καταλήγει στις στενές του πλευρές σε τριγωνικό αέτωμα, χωρίς καταέτιο γείσο. Η κύρια δυτική όψη, έχει τονισμένο τον κατακόρυφο άξονα με ένα θύρωμα, ένα ορθογώνιο πλαίσιο για επιγραφή και ένα στρογγυλό φεγγίτη.

Στη νότια όψη το κέντρο καταλαμβάνει θύρωμα με τριγωνικό αέτωμα και δυο μεγάλα παράθυρα. Κάτω από το γείσο υπάρχει επιγραφή : «Αφιερωμένο στον Άριστο και Μέγιστο Θεό και στον Θείο Ρόκκο. 1630». Η επιγραφή "D(IVO) ROCCO" (στο Θείο Ρόκκο) υπάρχει και στην πρόσοψη. Ο ναός φαίνεται να κτίστηκε μετά από κάποια επιδημία πανώλης από την οποία, όπως είναι γνωστό, προστάτευε ο Άγιος Ρόκκος.*

Πρόσφατα ο Ναός συντηρήθηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων και στο εσωτερικό του πραγματοποιήθηκε ανασκαφή που εμφάνισε τμήματα από τη αρχαία Κυδωνία και μέρος οικισμού από τους Μινωικούς χρόνους. Τα επίπεδα της ανασκαφής είναι ορατά από το εσωτερικό του μνημείου καθώς τμήμα του πατώματος του έχει αντικατασταθεί με υαλοπίνακες.

(Έργο του Τριανταφύλλου Αντώνη)

Το «Ελαιουργείον - Εργοστάσιο Τέχνης»

H Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Πολιτισμού «Ελαιουργείον - Εργοστάσιο Τέχνης» δημιουργήθηκε με σκοπό να σώσει από την ερήμωση και τον αφανισμό το Παλιό Ελαιουργείο του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζυμπραγού στο Νομό Χανίων της Κρήτης. Στόχος της είναι να στεγάσει στους χώρους του εκδηλώσεις πολιτισμού, μετατρέποντάς το σε έναν τόπο μνήμης και ένα πεδίο δράσεων στην ενδοχώρα του νησιού.

Το κτίριο του Παλιού Ελαιουργείου αποτελείται από τον κεντρικό οικοδομικό πυρήνα που κατασκευάστηκε με λιθοδομή τη δεκαετία του 1920 και από πτέρυγες και δορυφόρους κατασκευασμένες σε διαδοχικές οικοδομικές φάσεις ως τη δεκαετία του 1970. Το 1980 σταμάτησε η λειτουργία του ως λιοτρίβι και αφέθηκε να καταρρέει γοργά. Κατά την ανασυγκρότησή του στόχος ήταν η διατήρηση των πρωταρχικών υλικών του κτιρίου με τον αυθεντικό τεχνολογικό του εξοπλισμό με όσο το δυνατόν λιγότερες παρεμβάσεις. Ο μηχανικός εξοπλισμός του ελαιοτριβείου είναι Ελληνικής Κατασκευής από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 και διατηρήθηκε σαν σημείο μνήμης και αναφοράς των αρχικών λειτουργιών του χώρου.

Σήμερα το «Ελαιουργείον - Εργοστάσιο Τέχνης» είναι ένας πολυδιάστατος πολιτιστικός οργανισμός. Απαρτίζεται από την «Πινακοθήκη Εικαστικών Τεχνών Χανίων» που στόχο της έχει τη διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την παρουσίαση περιοδικών εικαστικών εκθέσεων, και το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων» που σκοπός του είναι η διαφύλαξη, η παρουσίαση και η ανάδειξη των μόνιμων συλλογών του «Ελαιουργείου» και η προώθηση μαζί με τη μελέτη των διαδραστικών επαφών της Σύγχρονης Τέχνης με τον Άνθρωπο. Παράλληλα από το «Ελαιουργείον - Εργοστάσιο Τέχνης» εκπορεύονται έξι μεγάλα προγράμματα Επικοινωνίας, Συνεργασίας, Ανάπτυξης & Πολιτισμού:  

1.«Ο Δρόμος των Μουσείων»,

2.«Ο Κύκλος των Φαραγγιών»,

3.«ΧΑΝΙaRT - Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων»,

4.«Τέχνη & Οίνος - Τα Οινοποιεία Δυτικής Κρήτης στηρίζουν τον Πολιτισμό»,

5.«Δημιουργική Φιλοξενία Καλλιτεχνών - Olivepress Art Residency» &

6.«Το Βήμα της Τέχνης».

Το παλιό λιοτρίβι που αναγεννήθηκε σε «Εργοστάσιο Τέχνης», βρίσκεται στο χωριό Δρομόνερο, 33 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της πόλης των Χανίων (30 λεπτά με το αυτοκίνητο), πάνω στον οδικό άξονα που οδηγεί στο γραφικό ψαροχώρι του Λιβυκού Πελάγους με τις μαγικές παραλίες: την Παλαιόχωρα.

Η Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης «Έσω Μυθολογίες» πραγματοποιείται στον Άγιο Ρόκκο, Πλατεία 1821, Σπλάντζια, Παλιά Πόλη στα Χανιά από τις 04 Ιουλίου 2015 έως τις 19 Ιουλίου 2015. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό, κάθε μέρα από τις 20:00-22:00.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News