default-image

Ξυδάκης: Tο φέσι του Μεγάρου, η Καφέτση και το ηλεκτρονικό ΚΕΠ

Πολιτισμός
Ξυδάκης: Tο φέσι του Μεγάρου, η Καφέτση και το ηλεκτρονικό ΚΕΠ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Να πάμε καλά». Αυτό πρόλαβε να αρθρώσει αντί προλόγου ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης μέσα στο καφέ του Αρχαιολογικού Μουσείου, πριν δεχθεί έναν καταιγισμό ερωτήσεων από τους δημοσιογράφους. Μετά τις προγραμματικές δηλώσεις και την τελετή παράδοσης - παραλαβής, ήταν η ώρα για σαφείς απαντήσεις σε καυτά θέματα του πολιτισμού. Θέματα που έχουν την ετικέτα του «επείγοντος».

Και μπορεί στο τέλος ο Νίκος Ξυδάκης να μίλησε για όραμα αστειευόμενος περί δαφνών, μπορεί να μην προέκυψε η μεγάλη είδηση που θα συζητηθεί, όμως το σχεδιάγραμμα του νέου χάρτη του πολιτισμού αναδύθηκε σε αυτή τη σχεδόν δίωρη συζήτηση. Οι κορυφές αυτού του χάρτη; Εν καιρώ θα τοποθετηθεί νέος γενικός γραμματέας, μετά τη σχεδόν πενταετή θητεία της Λίνας Μενδώνη. «Δεν θα είναι κάποιος που δεν εξελέγη βουλευτής, δεν θα είναι κάποιος από τους περιφερόμενους αποτυχόντες. Θα είναι ένα πρόσωπο που ξέρει τη δουλειά, τον πολιτισμό και τον δημόσιο χώρο», δήλωσε ο Νίκος Ξυδάκης.

Τέρμα στο χαρτί

Το πρωτόκολλο του υπουργείου Πολιτισμού δεν θα είναι πλέον χάρτινο, αλλά ηλεκτρονικό. «Στον πέμπτο όροφο (εκεί που βρίσκεται το γραφείο του υπουργού) υπάρχουν μόνο ηλεκτρονικές υπογραφές», τόνισε. Αυτή η κουλτούρα του «ηλεκτρονικού» και η αρχή πως το υπουργείο υπηρετεί τον πολίτη (στην οποία αναφέρθηκε ο υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς κατά την τελετή παράδοσης - παραλαβής) οδηγούν και σε μια νέα χρήση της ιστοσελίδας του υπουργείου. Το site έχει ήδη επανασχεδιαστεί (από την προηγούμενη διοίκηση) ως προς τις λειτουργίες, οι αλλαγές αυτές άμεσα θα εφαρμοστούν. Ομως ο κόμβος θα έχει και μια λειτουργία... ηλεκτρονικού ΚΕΠ. Θα μπορεί ο πολίτης να παίρνει όχι μόνο πληροφορίες αλλά και υπηρεσίες από αυτό. Πρόκειται για μια διαδικασία που γίνεται σε συνεργασία με το υπουργείο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Στα χρόνια του παραγωγικού πολιτισμού

Ενα φλέγον ερώτημα είναι αν το χαρτοφυλάκιο του Πολιτισμού θα έχει δικό του προϋπολογισμό ή αν θα ενταχθεί στον ενιαίο του νέου υπερπουργείου Πολιτισμού, Αθλητισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ο Νίκος Ξυδάκης δήλωσε ότι για φέτος θα ισχύσει ο συμφωνημένος προϋπολογισμός και θα εξεταστεί τι θα γίνει το 2016. Με δεδομένη την οικονομική κρίση, το υπουργείο χάνει και μέρος των πόρων που είχε από τα ΕΣΠΑ, αφού για την περίοδο 2016-2020 θα λάβει με το νέο πρόγραμμα 400 αντί για 700 εκατομμύρια ευρώ (σημειώνεται πως δεν υπάρχει πλέον πρόγραμμα πολιτισμού στο ΕΣΠΑ). «Δεν βρήκαμε κάποιον σχεδιασμό για τα έργα που θα ενταχθούν σε αυτό το ΕΣΠΑ. Τώρα τον κάνουμε εμείς», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός.

Με δεδομένη λοιπόν την κρίση και τους μειωμένους πόρους από το ΕΣΠΑ, ο Νίκος Ξυδάκης αναφέρθηκε στην ανάγκη να γίνει το ΤΑΠ (και όχι ΤΑΠΑ πλέον, μας δήλωσε) βασικός παραγωγικός μοχλός του υπουργείου. «Να υπάρχει μια διαρκής ροή χρημάτων από τον ΤΑΠ, μέσω της λειτουργίας του με έναν σωστό, αποδοτικό, σύγχρονο τρόπο». Αναφέρθηκε στην άμεση ανάγκη ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου με αντικείμενα αλλά και άυλα πολιτιστικά αγαθά και υποσχέθηκε πως σύντομα θα υπάρξει νέο ΔΣ. «Είναι απαραίτητη η πολιτική παρέμβαση για τον διορισμό ανθρώπων με γνώση και δυναμισμό», τόνισε, προσθέτοντας πως θα δοθούν τα απαραίτητα διοικητικά εργαλεία για να μεταμορφωθεί το ΤΑΠ. «Μπορεί να γίνει ο αιμοδότης του ΥΠΠΟ», τόνισε. Ηταν το σημείο που έδειξε να είναι περισσότερο όχι απλώς αποφασισμένος, αλλά και έτοιμος, με σαφές σχέδιο δράσης.

Η νέα ανθρωπογεωγραφία

Αλλαγές προσώπων σε διοικητικά συμβούλια και διευθύνσεις των οργανισμών που εποπτεύονται από το υπουργείο θα υπάρξουν, διαβεβαίωσε, χωρίς να αναφερθεί σε συγκεκριμένα παραδείγματα. Αναψε απλώς πολλές φωτιές, που μάλλον θα φουντώσουν την ονοματολογία που ήδη υπάρχει... Δήλωσε πως ταχύτατα θα προχωρήσει η προκήρυξη για τη θέση διευθυντή στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης που παραμένει κενή («δεν υπάρχει άλλο μουσείο στον κόσμο που να έχει μόνο πρόεδρο» είπε, αφήνοντας σαφή αιχμή για τον Δημήτρη Παντερμανλή). Οσον αφορά το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, εκεί υποσχέθηκε πως θα υπάρξει «ένα πολύ ωραίο ΔΣ» και διαβεβαίωσε πως δεν μετακινείται ο Δημήτρης Εϊπίδης.

Μίλησε όμως για ηθική αποκατάσταση αναφερόμενος στην Αννα Καφέτση, πρώην διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Δήλωσε πως θα τη δει και θα συζητήσει μαζί της σύντομα, αρνούμενος να δώσει σαφή υπόσταση στη μορφή της αποκατάστασης (θα εξαρτηθεί από τις συζητήσεις που θα έχει μαζί της και με όλα τα πρόσωπα του μουσείου, εξήγησε).

Θα αλλάξει όμως και ο οργανισμός του υπουργείου Πολιτισμού, «που έγινε πρόχειρα και μπήκαν ακόμα και άσχετοι άνθρωποι σε κάποιες θέσεις. Ηταν τραγωδία. Κυρίως στις θέσεις του σύγχρονου πολιτισμού αλλά και στα αρχαιολογικά. Οι αλλαγές έγιναν βεβιασμένα και προκάλεσαν δυσλειτουργίες».

Το ΕΜΣΤ πότε θα ανοίξει;

«Αμεσα». Αυτή ήταν η απάντηση, χωρίς χρονοδιαγράμματα, αλλά με μια νέα διάσταση να μπαίνει στη συνθήκη και τον τρόπο λειτουργίας. «Το μουσείο πρέπει να ανοίξει το ταχύτερο δυνατόν όπως είναι με όσα έργα έχει μέχρι στιγμής. Και τα εγκαίνιά του να είναι μια μεγάλη γιορτή για την πόλη. Να μπει ο κόσμος μέσα στο μουσείο», τόνισε. Αυτό σημαίνει, άραγε, ότι θα ανοίξει ακόμα και με κάποιες αίθουσες κλειστές;

Οσον αφορά τη δωρεά των 3 εκατομμυρίων δολαρίων που έχει κάνει το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» και παραμένει εγκλωβισμένη, ο υπουργός δήλωσε πως βρέθηκε τρόπος να προχωρήσει η δωρεά. Βέβαια, το μέλος του ΔΣ του Ιδρύματος Γιώργος Αγουρίδης σε συνέντευξή του (popaganda, Κατερίνα Ι. Ανέστη) τον Ιούνιο δήλωνε: «Ετσι, συμφωνήσαμε να δώσουμε το ποσό υπό κάποιους όρους. Οι όροι αυτοί σχετίζονται με το να εξασφαλισθεί η ομαλή λειτουργία του στη συνέχεια, ότι δηλαδή θα γίνει η στελέχωση του Μουσείου κ.ο.κ . Δεν θέλαμε να δώσουμε ένα ποσό, να γίνουν τα εγκαίνια και την άλλη μέρα να κλείσει ή να υπολειτουργεί».

Οσον αφορά στο γεγονός ότι ακόμα δεν έχει γίνει επίσημη παράδοση του ΕΜΣΤ από τον εργολάβο, ο υπουργός δήλωσε πως και αυτό το θέμα θα λυθεί σύντομα. Σαφείς απαντήσεις δεν υπήρξαν εδώ, μόνο η βούληση να ανοίξει άμεσα το μουσείο, που κτιριακά είναι έτοιμο.

Μέγαρο Μουσικής, όπως λέμε... φέσι

Αναφερόμενος στο Μέγαρο Μουσικής, ο Νίκος Ξυδάκης ήταν καταπέλτης: «Το Μέγαρο είναι ένα μεγάλο φέσι στο κεφάλι του ελληνικού κράτους. Το κράτος είναι εγγυητής των δανείων του και για να τα καλύψει θα πρέπει να πάρει τα κτίρια». Ερωτώμενος αν θα προχωρήσει το σχέδιο νόμου της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας για την οριστική παραχώρηση των κτιρίων στο κράτος (ένα σχέδιο που λίγο πριν κλείσει η Βουλή για τις εκλογές δεν βρήκε τις απαραίτητες υπογραφές και μετετράπη σε τροπολογία παράτασης ζωής ως τον Μάιο) έδειξε πως δεν έχει ιδιαίτερη γνώση αυτού του σχεδίου.

Δεν απέκλεισε να γίνει αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου του Μεγάρου για να περάσει πλήρως και ο έλεγχος της διοίκησης στο κράτος. «Το Μέγαρο Μουσικής έχει προσφέρει πολλά, όμως δεν μπορούμε να πληρώνουμε ακόμα μια ιδιωτική τρέλα με δημόσιο χρήμα». Αναφερόμενος στο νέο κτίριο, μίλησε για «υπόγειο τάφο του Ραμσή» και για στιγμές μεγαλομανίας. Eρωτώμενος, δεν απέκλεισε να αποδοθούν ευθύνες για κατασπατάληση χρήματος.

Κατηγόρησε επίσης το Μέγαρο πως έδειξε δεσποτική και άθλια συμπεριφορά στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και στη Λυρική με κατακρατήσεις εισόδων και υψηλά ενοίκια για τις πρόβες. Οσον αφορά το μέλλον των ορχηστρών, δεν απέκλεισε ούτε προεξόφλησε συγχωνεύσεις, αλλά δήλωσε πως είναι κάτι που θα μελετηθεί.

Η Λυρική τραγουδάει ακόμα

Τον περασμένο Σεπτέμβριο η διοίκηση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αναφέρθηκε στο γεγονός πως ο προϋπολογισμός της έχει μειωθεί δραματικά (35% κάτω σε 3 χρόνια) και πως με τα δέκα εκατομμύρια της κρατικής επιχορήγησης δεν καλύπτονται τα ανελαστικά έσοδα και τα έξοδα μετακόμισης στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Ο Νίκος Ξυδάκης δεν προτίθεται, όπως φαίνεται, να αυξήσει την επιχορήγηση στη Λυρική, τόνισε ότι αντιμετωπίζει κρίση όπως κάθε άλλος οργανισμός, πως χρειάζεται σωστή διαχείριση και παρέπεμψε στα 5 εκατομμύρια ευρώ της δωρεάς του Ιδρύματος Νιάρχου για τη μεταφορά στο νέο κτίριο.

Αναφερόμενος συνολικά στις ετήσιες επιχορηγήσεις προς τους εποπτευόμενους οργανισμούς, δήλωσε πως ήδη έχουν πάρει περισσότερο από το 50% για φέτος και πως τις τελευταίες μέρες έγιναν νέες εκταμιεύσεις. Ειδικότερα για το ΚΘΒΕ δήλωσε πως μόλις πήρε 3 εκατομμύρια ευρώ και δήλωσε αστειευόμενος πως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Γιάννης Βούρος «δεν κινδυνεύει ξανά να συλληφθεί».

Επιχορηγήσεις και βιβλίο

Η δεύτερη φορά που ανέβασε τους τόνους ο Νίκος Ξυδάκης -μετά το Μέγαρο Μουσικής- ήταν όταν ετέθη ερώτηση για τις επιχορηγήσεις σε θέατρα της ελεύθερης αγοράς. Αναφέρθηκε σε «συσσίτια προς ημετέρους» που είδαμε στο παρελθόν και ήταν απαράδεκτα. «Υπήρξαν θεατρικά σχήματα που έπαιρναν χρήματα και δεν έκαναν έργο και άλλα που οι καλλιτέχνες έπαιρναν ακόμα και καταναλωτικά δάνεια για να στηρίξουν τις παραστάσεις τους».

Αναφερόμενος στο ΕΚΕΒΙ που έχει ουσιαστικά ενσωματωθεί στο Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού, είπε πως θα αυτονομηθεί και πάλι, ενώ τόνισε πως πρέπει να επιστρέψει η ενιαία τιμή βιβλίου, αφού το προηγούμενο σχήμα δεν λειτούργησε. Τόνισε πως ο Γιάνης Βαρουφάκης των διαβεβαίωσε ότι δεν αυξηθεί ο ΦΠΑ του βιβλίου.

Πηγή: iefimerida.gr

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News