default-image

Ο "πατέρας" του θεατρικού παιχνιδιού "ξετυλίγει" τη γυναίκα

Κρήτη
Ο "πατέρας" του θεατρικού παιχνιδιού "ξετυλίγει" τη γυναίκα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μυστήριο της γυναικείας φύσης "ξετυλίγεται" αυτές τις μέρες στην αίθουσα "Μ. Μανασσάκη" του Πανεπιστήμιου Κρήτης, στις Βούτες. Εκεί όπου η Ομάδα Αποφοίτων του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής Θεάτρου, με την πολύτιμη βοήθεια του "πατέρα" του Θεατρικού Παιχνιδιού Λάκη Κουρετζή, παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο πρότζεκτ.

Μέσα από θεατρικές παραστάσεις, συζητήσεις, θεατρικό παιχνίδι και διάφορα δρώμενα οι διοργανωτές "αποκαλύπτουν" τη γυναίκα. Το κοινό συμμετέχει ενεργά και παίζοντας ένα ρόλο... γνωρίζει τον εαυτό του.

Οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν χθες και θα ολοκληρωθούν αύριο Κυριακή. Με αφορμή το τριήμερο εκδηλώσεων η "Νέα Κρήτη" είχε τη χαρά να συνομιλήσει με την "ψυχή" του πρότζεκτ Λάκη Κουρετζή. Όπως μας είπε, «χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια επεξεργασίας για να γίνει αυτό το πρότζεκτ που έχει ως θέμα του την ανθρώπινη φύση της γυναίκας. Αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε τρεις σκηνικές προσεγγίσεις του θέματος. Σαν μια τριλογία δηλαδή παραστασιακών δρώμενων επάνω στο θέμα του πρότζεκτ που μας απασχόλησε από πολλές απόψεις. Τη γυναίκα σε διάφορες εποχές, σε διάφορα στάδια, σε διάφορες ψυχικές καταστάσεις».

«Μπορεί όμως το μυστήριο που λέγεται γυναίκα να "αποκρυπτογραφηθεί";», αναρωτηθήκαμε... «Επειδή δεν είναι εύκολο να "αποκρυπτογραφήσει" κανείς τη γυναικεία φύση, είναι και αφάνταστα γοητευτικό. Όπως δεν είναι εύκολο να "αποκρυπτογραφήσουμε" τον ίδιο μας τον εαυτό. Αλλά κατανοώντας τη γυναίκα, κατανοούμε τη μητέρα, τη γιαγιά, τη δασκάλα, κατανοούμε τα πάντα. Κατανοούμε και τον ίδιο τον άντρα. Και προσπαθούμε να την κατανοήσουμε μέσα από το θεατρικό παιχνίδι. Μετά από κάθε παράσταση ακολουθούν εργαστήρια. Εκεί όχι μόνο συνομιλούμε επί της παραστάσεως αλλά και για όσους προβληματισμούς θα γεννηθούν από τη συνομιλία μας αλλά και το "παιχνίδι". Θα υποδυθούμε ρόλους. Και υποδυόμενοι κάποιον άλλο θα μπορέσουμε να καταλάβουμε καλύτερα τον εαυτό μας», εξηγεί ο κ. Κουρετζής.

Τι είναι το θεατρικό παιχνίδι;

«Στο θεατρικό παιχνίδι δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Υπάρχει αλήθεια και ψεύδος. Δεν κάνουμε υποκριτική. Προσπαθούμε να κάνουμε μία θέαση του κόσμου. Είτε είναι ανήλικος είτε ενήλικος αυτός που συμμετέχει, του δίνεται η ευκαιρία, μέσα σε μια ομάδα που εμπνέει εμπιστοσύνη και ασφάλεια, να προβεί σε μία θέαση τόσο του υποκειμενικού όσο και του αντικειμενικού του κόσμου. Και παίζοντας ένα ρόλο που δεν είναι αυτός, αλλά τον επιλέγει και επενδύει δικά του στοιχεία, αρχίζει να καταλαβαίνει τον εαυτό του», εξηγεί ο κ. Κουρετζής, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως μεγάλο ρόλο στην επιτυχία του θεατρικού παιχνιδιού παίζει ο εμψυχωτής. «Θα πρέπει να είναι ικανός να καταστήσει κάτι ευαίσθητο. Ένας άνθρωπος ικανός που θα μπορεί να κάνει συναισθηματικές και πνευματικές αναζητήσεις», προσθέτει.

«Μαθαίνεις καλύτερα όταν διασκεδάζεις»

Στην ερώτησή μας πόσο σημαντικό είναι το θεατρικό παιχνίδι να ενταχθεί στα σχολεία, όπως δειλά έχει αρχίσει να γίνεται, η απάντηση του κ. Κουρετζή ήταν κατηγορηματική: «Είναι τεράστια σημασίας. Η γνώση που παίρνει το παιδί μέσα από το θεατρικό παιχνίδι είναι όχι μόνο χρήσιμη αλλά και ευχάριστη. Δηλαδή το θεατρικό παιχνίδι μέσα στο σχολείο είναι ένα διά-μάθημα. Όταν τα μαθήματα γίνονται με τη μορφή μιας ευχάριστης διαδικασίας, το παιδί κερδίζει πολλά», τόνισε.

Οι εκδηλώσεις συνεχίζονται μέχρι αύριο Κυριακή και έχουν ως εξής:

* Σήμερα Σάββατο 29 Μαρτίου: Από τις 10:30 το πρωί έως τις 2:30 το μεσημέρι θα λάβει χώρα εργαστήριο, με την ψυχαναλύτρια Γωγώ Φουντουλάκη να αναλύει το θέμα "Γυναίκα ή μητέρα". Θα ακολουθήσει ο Λάκης Κουρετζής, ο οποίος θα συζητήσει με το κοινό πάνω στα θέματα που προέκυψαν ή θίχτηκαν στην παράσταση της προηγούμενης ημέρας, στην παράσταση Ι "Γυναικών αντι-κάτοπτρα".

Στις 9 το βράδυ, στη σκηνή θα ανέβει η παράσταση "Οι γυναίκες με τα κόκκινα": Ένα μέρος της παράστασης βασίστηκε σε σειρά ασκήσεων, κατά τις οποίες η ομάδα επεξεργάστηκε, μέσα από το παιχνίδι των ρόλων, το παρακάτω απόσπασμα του Σοπενχάουερ από το βιβλίο του "Περί γυναικών" και προσπάθησε να δώσει τη δική της απάντηση σε αυτό: «Η φύση προόρισε τη γυναίκα για την υπακοή. Όποια βρεθεί σε κατάσταση ανεξαρτησίας, που είναι ενάντια στη φύση της, προσκολλάται σ' έναν άντρα. Αν είναι νέα σ' έναν εραστή, αν είναι ηλικιωμένη σ' έναν πνευματικό». Επίσης, στην παράσταση αυτή παρουσιάζονται θέματα που προέκυψαν από τη θεωρητική και βιωματική ενασχόληση της ομάδας με την ανθρώπινη φύση της γυναίκας και τους προβληματισμούς που αναδύθηκαν. Αυτά αναπαριστάνονται σκηνικά μέσα και από κείμενα του Λάκη Κουρετζή.

* Αύριο Κυριακή 30 Μαρτίου: Από τις 10:30 το πρωί έως τις 2:30 το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί εργαστήριο, με την αναπτυξιολόγο Ειρήνη Παπαδημητρίου να αναλύει το θέμα "Το δέντρο της αντίληψης". Το εργαστήριο θα συνεχιστεί με τον Λάκη Κουρετζή, ο οποίος θα αναλύσει και θα συζητήσει με το κοινό τα θέματα που προέκυψαν ή θίχτηκαν στην παράσταση της προηγούμενης ημέρας "Οι γυναίκες με τα κόκκινα".

Στις 9 το βράδυ θα παρουσιαστεί η παράσταση "Όταν το θέατρο έπλασε τη γυναίκα": Η παράσταση βασίζεται σε μια ενότητα κειμένων από ασκήσεις με θέμα "Το πρόσωπο ως ρόλος - Ο ρόλος ως πρόσωπο". Τα μέλη της Ομάδας επιχείρησαν τη συνάντησή τους με γυναικείους θεατρικούς ρόλους, από διάφορα θεατρικά έργα. Οι ρόλοι που επιλέχτηκαν προέρχονται από τα έργα "Μαρία Στιούαρτ" του Σίλερ, "Μάκβεθ" του Σαίξπηρ, "Θείος Βάνιας" και "Γλάρος" του Τσέχοφ, "Γέρμα" και "Ματωμένος γάμος" του Λόρκα, "Ο πατέρας" του Στρίντμπεργκ, "Παλιοί καιροί", "Ο εραστής" και "Η συλλογή" του Πίντερ, καθώς και "Ω! Οι ευτυχισμένες μέρες" του Μπέκετ. Τα κείμενα από τα έργα αυτά αποτέλεσαν ερέθισμα για τη δημιουργία νέων κειμένων ή τη διασκευή τους, ή άλλοτε αποδόθηκαν αυτούσια. Συμπεριλαμβάνονται, επίσης, ποίηση του Τ.S. Eliot και σκηνική σύνθεση που προέκυψε από την ενασχόληση της ομάδας με το μυθιστόρημα του Τζιν Γουάιλντερ "Η γυναίκα που δεν ήθελε".  

Της Όλγας Μανιουδάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News