Διάστημα: Το Gaia ανίχνευσε σεισμούς και «διάβασε το DNA» σε χιλιάδες άστρα

Περίεργα
Διάστημα: Το Gaia ανίχνευσε σεισμούς και «διάβασε το DNA» σε χιλιάδες άστρα

Το ρομποτικό σκάφος Gaia του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) κατέγραψε χιλιάδες αστροσεισμούς, αλλά και το λεγόμενο «αστρικό DNA», δηλαδή τη χημική σύνθεση των άστρων στον γαλαξία μας

Ξέρατε ότι γίνονται και στο διάστημα σεισμοί; Και όμως. Αν και η διαδικασία δεν είναι αντίστοιχη με αυτή των γήινων τα στοιχεία που αποκάλυψε το ρομποτικό σκάφος Gaia του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος είναι πολλά υποσχόμενα για να ξεκλειδώσουν τα μυστικά του σύμπαντος.

Το Gaia  που βεβαίως βαπτίστηκε από το αρχαιοελληνικό Γαία δεν κατέγραψε μόνο χιλιάδες αστροσεισμούς, αλλά και το λεγόμενο «αστρικό DNA», δηλαδή τη χημική σύνθεση των άστρων στον γαλαξία μας.

Όπως ανακοίνωσε ο γενικός διευθυντής της ESA, Γιόζεφ Ασμπάχερ, τα νέα φασματοσκοπικά και άλλα δεδομένα προέρχονται από περίπου 1,8 δισεκατομμύρια άστρα, σχεδόν το 1% των συνολικών άστρων του γαλαξία μας, γεγονός που θα φωτίσει καλύτερα τη δομή και την εξέλιξη του γαλαξία μας στην πορεία δισεκατομμυρίων ετών.

Από τις πιο απρόσμενες ανακαλύψεις ήταν ότι το Gaia, παρ' όλο που δεν είχε φτιαχτεί για κάτι τέτοιο, μπόρεσε να ανιχνεύσει σεισμούς στα άστρα, δηλαδή κατακλυσμικές κινήσεις τύπου τσουνάμι στην επιφάνειά τους, καθώς τα άστρα αλλάζουν σχήμα, συρρικνώνονται ή διογκώνονται.

Οι αστρικές δονήσεις ωθούν τα αστρικά αέρια σε ανοδικές και καθοδικές κινήσεις, αλλάζοντας και τη φωτεινότητα των άστρων περιοδικά. Αυτοί οι αστροσεισμοί επιτρέπουν στους επιστήμονες να μάθουν περισσότερα πράγματα για το τι συμβαίνει στο εσωτερικό των άστρων.

Το βάρους δύο τόνων Gaia, το οποίο βρίσκεται σε σταθερή απόσταση από τη Γη και σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο, κάνει διαδοχικές μετρήσεις των ίδιων άστρων από ελαφρώς διαφορετικές οπτικές γωνίες, δημιουργώντας έτσι σταδιακά τον πιο ακριβή και ολοκληρωμένο πολυδιάστατο «χάρτη» του γαλαξία μας μέχρι σήμερα.   Η αποστολή του Gaia αναμένεται να συνεχιστεί έως το 2024 ή 2025, οπότε θα εξαντληθούν τα καύσιμα.

Φωτογραφία αρχείου Unsplash