Εκπαιδευτικά νέα

Σημαντικές συμβουλές για την πρεμιέρα των εξετάσεων

Γράφει ο Μανόλης Μαυράκης, Διευθυντής Φροντιστηρίων Πουκαμισάς Ηρακλείου Κρήτης

Η ώρα των εξετάσεων έφτασε! Καλό θα είναι τις ημέρες που μεσολαβούν μεταξύ των εξεταζόμενων μαθημάτων οι μαθητές να επαναλαμβάνουν με ηρεμία και προγραμματισμό εξεταστέα ύλη που μελέτησαν καθ’ όλη την περίοδο της προετοιμασίας τους και να μην αναλώνουν τα ψυχικά και σωματικά τους αποθέματα στη μελέτη νέων θεμάτων ή την επίλυση εξαιρετικά πολύπλοκων ασκήσεων.

Λανθασμένη τακτική αποτελεί η αναζήτηση SOS θεμάτων και η ενασχόληση των υποψηφίων μόνο με αυτά. Σημειωτέον ότι κάποια θέματα «ανακυκλώνονται» και ότι όλα τα σημεία της εξεταστέας ύλης είναι πιθανά θέματα στις εξετάσεις.

Σημαντικό είναι επίσης οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια των εξετάσεων να αφιερώνουν το σωστό χρόνο για την ανάπαυσή τους, δεδομένου ότι ο καλός ύπνος πριν από την κάθε γραπτή εξέταση μεγιστοποιεί την απόδοση του εγκεφάλου στη νοητική διεργασία που απαιτεί η αξιολόγηση. Επιπλέον, οι υποψήφιοι πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η υπερβολική, διαρκής και πολύωρη χωρίς προγραμματισμένα διαλείμματα μελέτη δεν βελτιώνει την απόδοση, αντίθετα την μετριάζει.  Οι παύσεις είναι απολύτως απαραίτητες.

 

 

Τις ημέρες των εξετάσεων

 

Καλό είναι   οι υποψήφιοι την ημέρα της εξέτασης, όσο κατευθύνονται προς το εξεταστικό κέντρο και κατά τη διάρκεια της αναμονής των θεμάτων, να μην ασχοληθούν με κανένα σημείο της ύλης. Το διάστημα αυτό πρέπει να μείνει κενό από πνευματική προσπάθεια, ώστε ξεκούραστοι να καταθέσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων του κατά τη διάρκεια του διαγωνίσματος. 

Συνήθης αντίδραση των υποψήφιων κατά τη διάρκεια αναμονής των θεμάτων είναι η προσπάθεια και η αδυναμία ανάκλησης τυχαίων σημείων της ύλης. Νομίζουν ότι τα έχουν ξεχάσει όλα! Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό να επηρεάσει την ψυχολογία τους, αφενός διότι είναι φυσιολογική αντίδραση και αφετέρου διότι κατά τη γραπτή αξιολόγηση ο εγκέφαλος λειτουργεί αφαιρετικά. Συνεπώς όταν έρθουν τα θέματα και ο υποψήφιος καταπιαστεί με ένα – ένα από αυτά χωριστά, η ανάκληση μνήμης θα αποδειχθεί απλή διαδικασία. Θα τα θυμηθούν και θα τα γράψουν!

Μόλις έρθουν τα θέματα, ο υποψήφιος πρέπει να συγκεντρωθεί σε αυτά και να μην επιτρέψει σε τίποτε να αποσπάσει την προσοχή του. Είναι χρήσιμο στο ξεκίνημα  να διαβάσει μία φορά προσεκτικά όλα τα ζητήματα, ενώ ταυτόχρονα καλό είναι να κρατά κάποιες πρόχειρες σημειώσεις, στις οποίες θα ανατρέξει αργότερα. Αμέσως μετά, προτείνεται να επεξεργαστεί τα θέματα που γνωρίζει πολύ καλά και (με κλιμάκωση) να αφήσει για το τέλος όποιο θέμα φαίνεται δύσκολο ή δυσνόητο. 

Ο χρυσός κανόνας είναι να μην επιμείνει ο υποψήφιος για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο θέμα που φαίνεται ότι δεν μπορεί άμεσα να επιλύσει, γιατί αυτό θα επιφέρει δύο αρνητικά αποτελέσματα: Πρώτον, θα μειωθεί ο χρόνος που θα απομείνει για να αφιερώσει στα άλλα θέματα και δεύτερον, η εμμονή στο ίδιο θέμα κατά κανόνα μειώνει τις πιθανότητες για την επίλυσή του. Συνεπώς, εάν ο υποψήφιος «κολλήσει» σε κάποιο θέμα, το αφήνει για λίγο, ασχολείται με τα υπόλοιπα και επανέρχεται σε αυτό αργότερα.

Κατά την απάντηση ενός θέματος, πρέπει με προσοχή να σημειώνονται σωστά οι αριθμοί των ερωτημάτων του, κυρίως όταν αυτά δεν απαντώνται με τη σειρά που δίνονται στις εκφωνήσεις. Η σαφής διάκριση των ερωτημάτων και υποερωτημάτων είναι πολύ σημαντική καθώς συμβαίνει συχνά οι υποψήφιοι να χάνουν πολύτιμες μονάδες από θέματα που απάντησαν μεν, αλλά με λάθος αρίθμηση ή με ακαταστασία στο γραπτό τους.

Άλλωστε, η άρτια αρχιτεκτονική του γραπτού (τάξη, αισθητική, ευανάγνωστες απαντήσεις) υποσυνείδητα προϊδεάζει θετικά τον βαθμολογητή. Τα ερωτήματα πρέπει να απαντώνται με σαφήνεια και πληρότητα. Ωστόσο, πλεονασμοί, υπερβολικές αναλύσεις ή άσχετες πληροφορίες πρέπει να αποφεύγονται, διότι ενέχουν τον κίνδυνο για βαθμολογική ποινή, εάν εμπεριέχουν λάθη ή θεωρηθούν ως αποτέλεσμα της ακρισίας του υποψήφιου. Μετά το τέλος των απαντήσεών τους και δεδομένου ότι υπάρχει χρόνος στη διάθεσή τους είναι απαραίτητη η επανεξέταση του γραπτού, προκειμένου να διορθωθούν κάποια λεπτά σημεία, όπως εκφράσεις ή τελικές αριθμητικές πράξεις.

 

Υπενθυμίζουμε ότι  τις ημέρες των Πανελληνίων Εξετάσεων, οι καθηγητές των Φροντιστηρίων Πουκαμισάς Ηρακλείου θα δίνουν στις 14.30 στην ΚΡΗΤΗ TV με απόλυτη εγκυρότητα αλλά και πληρότητα τις απαντήσεις των θεμάτων. Το πρωί κάθε ημέρας εξέτασης μπορείτε να  ακούτε ένα πρώτο σχόλιο της ποιότητας και της δυσκολίας των θεμάτων στις 10.00 πμ (εκπομπή Γ. Σαχίνη), στο Ράδιο 9.84 FM Ηρακλείου. Την επομένη κάθε εξεταστικής ημέρας διαβάστε ολοκληρωμένες τις απαντήσεις των θεμάτων στη Νέα Κρήτη  καθώς και στο www.poukamisas.gr.

Καλή επιτυχία σε όλους της μαθητές της  Κρήτης.

 

Σχόλια