Πανελλήνιες 2020: Οι απαντήσεις στην Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Ελλάδα
Πανελλήνιες 2020: Οι απαντήσεις στην Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όλες οι απαντήσεις

Οι απαντήσεις των θεμάτων της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας από τους καθηγητές των "Φροντιστηρίων "Πουκαμισάς".   Δείτε τα θέματα ΕΔΩ.

"Το νέο σύστημα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις εγκαινιάστηκε με το μάθημα της Ν. Γλώσσας και Λογοτεχνίας, στο πλαίσιο της συνεξέτασης. Το κριτήριο αξιολόγησης που δόθηκε στους υποψηφίους αποτελούνταν από τρία συνολικά κείμενα, εκ των οποίων το ένα λογοτεχνικό (ποίημα του Τ. Πατρίκιου). Τα θέματα κρίνονται ιδιαιτέρως απαιτητικά, κυρίως σε ό,τι αφορά την επαρκή αποκωδικοποίηση των ερωτήσεων, ώστε οι μαθητές ν’ απαντήσουν στοχευμένα και αποτελεσματικά. Το αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης για το παλαιό σύστημα, αποτελούνταν από κλασικές ερωτήσεις και απαιτούσε την προσοχή των μαθητών στην κατανόηση των πολλών πληροφοριών του κειμένου αναφοράς". Γιώργος Χρυσουδάκης / Ακαδημαϊκός υπεύθυνος Ν. Γλώσσας και Λογοτεχνίας του Εκπαιδευτικού Ομίλου Πουκαμισάς

ΘΕΜΑ Α  (Περίληψη)

Για τον συγγραφέα η ανάγνωση λογοτεχνίας λειτουργεί λυτρωτικά. Στα εφηβικά του χρόνια η ανάγνωση αποτελούσε καθημερινότητα. Και τώρα συνομιλεί με τους συγγραφείς και βυθίζεται στην εφηβεία του. Χωρίς ανάγκες κοινωνικής επίδειξης, με την ανάγνωση βιώνει τρυφερά αισθήματα αλλά και βεβαιότητες σε έναν «αλλόκοτο λογοτεχνικό χωροχρόνο». Οι ιστορίες και οι πρωταγωνιστές των βιβλίων   μετασχηματίζουν,   ενδυναμώνουν και «εξυγιαίνουν» την ψυχή του. Κερδίζει τον χρόνο και η ψυχή του καθαίρεται.

ΘΕΜΑ Β    Β1

α. Λάθος  Παρ.1 : «εσωτερική απομόνωση και όχι να σου επιβάλλεται εξωτερικά»

β. Λάθος  Παρ.5 : «ώρες διαβάσματος διάσπαρτες…»

γ. Λάθος  Παρ. 1, 2. : «γράφει μες στην μνήμη του …στην καρδιά του …»

δ. Λάθος  Παρ.3 : «μέσα στην ιστορία των Επιστημών…των Γραμμάτων»

ε. Σωστό  Κείμ. 1, Παρ.7 «θαυματουργική ίαση της λογοτεχνίας»,  Κείμ 2, Παρ.5 «…έσχατη ακραία παρηγοριά»

ΘΕΜΑ Β    Β2α.

Σημεία στίξης : «-τι ειρωνεία!-»    διπλή παύλα , θαυμαστικό… με την ανάγνωση κερδίζει τον χρόνο

Διπλή παύλα : προσωπικό σχόλιο

Θαυμαστικό : επίταση, έμφαση ειρωνείας

Σχήματα λόγου :

Μεταφορική χρήσης γλώσσας : Τίτλος κειμένου , «θαυματουργική ίαση λογοτεχνίας».

Φορτισμένες λέξεις, πρόκληση συναισθήματος και προβληματισμού. Ύφος άμεσο, οικείο, παραστατικό

Προσωποποίηση: «κείμενα έρχονται και γιατρεύουν».

Πρόκληση συναισθήματος και προβληματισμού. Ύφος άμεσο, οικείο, παραστατικό, ποιητικό.

Παρομοίωση : «λες και εγείρονται οι συγγραφείς…» Πρόκληση συναισθήματος και προβληματισμού. Ύφος άμεσο, οικείο, παραστατικό, ποιητικό.

ΘΕΜΑ Β    Β2β.

Λειτουργία ερωτήματος 

Περιεχόμενο: εισάγει νέο προβληματισμό. Συμπέρασμα τέλους. Στόχος του «γράφειν»: Παρηγοριά για θνητότητα.

Γλώσσα, Ύφος: αμεσότητα , οικειότητα, ζωντάνια

Δομή: θεματική πρόταση τελευταίας παραγράφου- επιλογικής, δίνει έμφαση στο περιεχόμενο

ΘΕΜΑ Β    Β3.

Σημαίνοντες ήρωες, επιστήμονες, άγιοι και συγγραφείς με το έργο τους,  δηλαδή τα κείμενα τους, κέρδισαν τον χρόνο. Η σημαντικότητα των κειμένων τους νίκησε τον χρόνο. Κατάφεραν να κερδίσουν την υστεροφημία τους, να παραμείνουν «ζωντανοί» στους αιώνες. Η μνήμη τους έμεινε ανεξίτηλη στην  ιστορία…

ΘΕΜΑ Γ

  1. Θέμα του ποιήματος : Ο ποιητής επικεντρώνεται στα σημεία που διασταυρώνονται η Ζωή με την Ποίηση, στα μικρά και μεγάλα, ιδιωτικά και δημόσια.

Αναφέρεται σε περιστάσεις της καθημερινότητας όπου η ποίηση παρεμβαίνει και λυτρώνει. Δίνει απαντήσεις στις απορίες, επαναπροσδιορίζει τα δεδομένα, επιβεβαιώνει την εκπλήρωση του απίθανου και τις επιλογές ζωής. Βοηθά τον άνθρωπο να συνειδητοποιήσει τα λάθη του, να έχει πίστη στις δυνάμεις του.   Καταληκτικά, ο ποιητής , αναστοχαζόμενος, θεωρεί την ποίηση απαρχή των πάντων.

Κειμενικοί δείκτες:

  • Β’ ενικό πρόσωπο (αναρωτιέσαι, έλεγες, μπόρεσες): αίσθηση διαλόγου με τον αναγνώστη, αμεσότητα και παραστατικότητα, συναισθηματική κινητοποίηση δέκτη
  • Απουσία σημείων στίξης με μοναδική εξαίρεση τη χρήση αποσιωπητικών στο τέλος του ποιήματος, τα οποία υπαινίσσονται την ατέρμονη προσφορά / περιεχόμενο της ποίησης και φορτίζουν συναισθηματικά
  • Ελεύθερος στίχος – πεζολογικός τόνος (απουσία μέτρου και ομοιοκαταληξίας) & αντιποιητικό λεξιλόγιο «δεν σου βγήκαν», «μια στις χίλιες»: άμεση πρόσληψη του μηνύματος, σύνδεση του ποιητικού λόγου με την καθημερινότητα
  • Τίτλος ποιητικής συλλογής: συνάφεια με το θέμα του ποιήματος, επανάληψη του καταληκτικού στίχου
  • Σχήματα λόγου:

επανάληψη φράσης «για πράγματα»: έμφαση    και ένταση στις περιστάσεις της καθημερινότητας, προσδίδει ρυθμό στο ποίημα

προσωποποίηση ποίησης «Εκεί απάνω σε   βρίσκει η ποίηση»: η ποίηση ως μια οντότητα οικεία και σημαίνουσα για όλους μας

μεταφορά «πράγματα που σάπισαν»: αισθητοποιείται με ενάργεια η φθορά των καταστάσεων, των ανθρώπινων σχέσεων, των αξιών

  1. Προσωπική άποψη των μαθητών για τον ρόλο της ποίησης στη ζωή τους: έμπνευση, καθοδήγηση, πηγή προτύπων και δημιουργικότητας, όξυνση φαντασίας, καλλιέργεια καλλιτεχνικής ευαισθησίας, τρόπος εξωτερίκευσης συναισθημάτων, μέσο όξυνσης της κρίσης και του προβληματισμού, σύνδεση με το παρελθόν και την παράδοση, βοήθεια στη διαχείριση της καθημερινότητας, ώθηση στην αυτογνωσία και ετερογνωσία…

Δ1. Επικοινωνιακό Περιεχόμενο : Τίτλος

Πρόλογος : Αφόρμηση από κείμενα 1 και 2 σε σχέση με τη σημασία της ανάγνωσης ή αφόρμηση από την καθημερινότητα…    (δυνατή η α΄ πρόσωπη αφήγηση)

Κύριο Θέμα :

Περιγραφή της σχέσης με την ανάγνωση : Η πιεστική καθημερινότητα (του μαθητή) δεν επιτρέπει την «επαρκή» ανάγνωση βιβλίων. Παρόλα αυτά η διάθεση για ανάγνωση   παραμένει ζωντανή. 

Ρόλος ανάγνωσης βιβλίου :

-              Πρακτικά : εκτόνωση , διαφυγή από την καθημερινότητα, ψυχαγωγικό μέσο, μέσο διαχείρισης προβλημάτων καθημερινότητας

-              Πνευματικά : όξυνση πνευματικών ικανοτήτων, διεύρυνση πνευματικών οριζόντων, αποφυγή δογματισμών, ανάπτυξη φαντασίας, πληροφόρηση , αυτογνωσία, καλλιέργεια γλώσσας, επαφή με πνευματικό πολιτισμό (και παράδοση)

-              Συναισθηματικά - Ηθικά – Ψυχικά : διεύρυνση συναισθημάτων , αισθητική ανάπτυξη, καλλιέργεια ανθρωπιστικών  αξιών (οικουμενικότητας), ανάπτυξη προτύπων ζωής και συμπεριφοράς, ανάπτυξη αντιστάσεων – αμφισβήτηση.

Επίλογος  :   η ανάγκη ανάγνωσης ως αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας…

*** Η επιχειρηματολογία πρέπει να συνδεθεί με πληροφορίες από τα κείμενα αναφοράς!

Διαβάστε ΕΔΩ όλα τα νέα για τις Πανελλήνιες.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News