Τουρισμός: «Ρεκόρ αφίξεων, χωρίς κέρδη» τονίζουν οι ξενοδόχοι στην Κρήτη

Κρήτη
Τουρισμός: «Ρεκόρ αφίξεων, χωρίς κέρδη» τονίζουν οι ξενοδόχοι στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηγήτορας στους δέκα κορυφαίους προορισμούς της Ελλάδας για την TUΙ η Κρήτη - Προσδοκίες για υψηλότερη της αναμενόμενης ανάπτυξη - Πώς τοποθετούνται οι πρόεδροι του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου και του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ηρακλείου

Σε πρωτόγνωρα επίπεδα θα κινηθεί ο τουρισμός στην Κρήτη φέτος, σύμφωνα με τον κορυφαίο τουριστικό πράκτορα TUI, καθώς το νησί μας έχει την πρωτιά σε επίπεδο προσέλκυσης πελατών και είναι ο νούμερο ένα ελληνικός προορισμός. Ωστόσο, τα πρωτόγνωρα αυτά επίπεδα αφίξεων δε συνδυάζονται με κέρδη, όπως τονίζουν οι ξενοδόχοι, καθώς τα προβλήματα και τα εμπόδια της παραγωγής κέρδους είναι πολλά. Την ίδια στιγμή, οι ξενοδοχοϋπάλληλοι έχουν επιστρέψει στα πόστα εργασίας τους, με τους εκπροσώπους τους ωστόσο να διαμηνύουν πως θα ζητήσουν αυξήσεις μηνιαίων αποδοχών, εξαιτίας του πληθωρισμού που “καλπάζει” ανεξέλεγκτα.

Πιο συγκεκριμένα, ο διευθυντής Επικοινωνίας της TUI, Άαγκε Ντίνχαουπτ, προέβη σε δηλώσεις στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, κάνοντας σαφές πως το φετινό καλοκαίρι θα είναι ιδιαιτέρως παραγωγικό και κερδοφόρο για την Κρήτη, αφού θα σημειώσει πρωτόγνωρα επίπεδα στον τουρισμό. Όπως είπε, «η Ελλάδα είναι και αυτό το καλοκαίρι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς διακοπών. Αναμένουμε το υψηλότερο επίπεδο ζήτησης όλων των εποχών. Ειδικά η Κρήτη οδεύει προς ένα πρωτοφανές ρεκόρ. Δεν υπάρχει κανένας τουριστικός τομέας ή προορισμός προς την Ελλάδα που να μην έχει ζήτηση αυτή τη στιγμή».

Η ζήτηση από το εξωτερικό είναι τρομερή, ενώ στους δέκα κορυφαίους προορισμούς των πελατών της προηγείται η Κρήτη, και έπονται οι Ρόδος, Κως, Κέρκυρα, Πελοπόννησος, Μακεδονία, Σαντορίνη, Ζάκυνθος, Κάρπαθος και Μύκονος.

Η είδηση από έναν κολοσσιαίο τουριστικό πράκτορα, πως η Κρήτη σημειώνει πρωτόγνωρη ζήτηση, ασφαλώς φέρνει χαμόγελα και ανακούφιση. Με αυτόν τον τρόπο, η Κρήτη αποτελεί το έμπρακτο παράδειγμα ώστε ο καθένας τουριστικός προορισμός της Ελλάδας που υπέστη πλήγμα την περίοδο της υγειονομικής κρίσης να μπορέσει να ανακάμψει γρήγορα, εφόσον υπάρχει κοινή προσέγγιση από τους τουριστικούς παράγοντες. Η Κρήτη εδώ και δύο ολόκληρα χρόνια αυτοπεριορίστηκε τουριστικά, ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Φέτος ήταν η χρονιά που οι τουριστικοί παράγοντες του νησιού τη χαρακτήρισαν ως πρόκληση, και από την αρχή τέθηκε ο στόχος της πλήρους και άμεσης ανάκαμψης. Λαμβάνοντας υπόψη πως ο Ιούνιος του 2022 ήταν σχεδόν όμοιος με τον Ιούνιο του 2019 σε αφίξεις εξωτερικού και εσωτερικού, εύλογα μπορεί να υποστηρίξει κάποιος πως η επιστροφή στην τουριστική κανονικότητα έχει επέλθει.

Με βάση τα στοιχεία των κρατήσεων, των πτήσεων και των διανυκτερεύσεων εκτιμάται πως οι ταξιδιωτικές εισπράξεις θα διαμορφωθούν φέτος πέριξ των 20 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 10% υψηλότερες από τα 18,2 δισ. του 2019. Επιμέρους αγορές ταξιδιωτών όπως η Γαλλία και η Γερμανία και δευτερευόντως η Βρετανία βρίσκονται ήδη από 6% έως και 40% υψηλότερα από το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Εφόσον οι εκτιμήσεις αυτές επιβεβαιωθούν, υπολογίζεται ότι μπορεί να δημιουργηθεί επιπλέον δημοσιονομικός χώρος της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, ο προϋπολογισμός για το 2022 προβλέπει ταξιδιωτικές εισπράξεις της τάξης του 80% εκείνων του 2019, ήτοι περί τα 15 δισ.

«Πολλά τα έξοδα»

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων ν. Ρεθύμνου, Μανόλης Τσακαλάκης, υποστήριξε πως είναι αλήθεια ότι η Κρήτη έχει ζήτηση από χώρες του εξωτερικού, αλλά η ζήτηση αυτή δε συνεπάγεται με κέρδη, καθώς το κόστος της ενέργειας και των πρώτων υλών έχει αυξηθεί κατά 25-35%.

«Η ΤUI είναι αληθής στις δηλώσεις της. Πράγματι, η Κρήτη είναι ένας από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς. Η Κρήτη είναι μια γεωγραφική περιοχή με ζήτηση», είπε ο κ. Τσακαλάκης, ενώ συνέχισε τονίζοντας ότι «το μείζον, ωστόσο, πρόβλημα είναι πως δε θα μεταφραστεί η ζήτηση αυτή σε κερδοφορία. Κερδοφορία υπάρχει όταν τα έσοδα είναι περισσότερα από τα έξοδα. Οι ξενοδόχοι φέτος έχουν να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα, καθώς τα συμβόλαια στη βάση των οποίων έρχονται οι τουρίστες έχουν κλειστεί από πέρυσι τον Μάιο. Το κόστος έχει αυξηθεί υπέρμετρα. Το κόστος της ενέργειας και των πρώτων υλών έχει αυξηθεί κατά 25-35%, ενώ έχει αυξηθεί και το μηνιαίο εισόδημα των ξενοδοχοϋπαλλήλων. Τα ξενοδοχεία μπαίνουν “μέσα” και δε νομίζω να υπάρχει διέξοδος. Θα έχουμε αρκετές χιλιάδες τουριστικές αφίξεις, αλλά είναι αβέβαιο πόσα θα είναι τα κέρδη μας».

«Αρκετά καλά εξελίσσεται η σεζόν για τους ξενοδοχοϋπαλλήλους»

Την πεποίθησή του πως η τουριστική περίοδος εξελίσσεται με θετικό πρόσημο για τους ξενοδοχοϋπαλλήλους εξέφρασε ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων ν. Ηρακλείου και αντιπρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου Νίκος Κοκολάκης, ο οποίος ωστόσο δεν παρέλειψε να αναφέρει πως υπάρχουν περιπτώσεις μη τήρησης των συμβάσεων.

«Η τουριστική χρονιά εξελίσσεται πάρα πολύ καλά. Δεν έχουμε ακούσει ή δει κάποια περίπτωση ξενοδοχοϋπαλλήλου που να μην επαναπροσλήφθηκε, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν πήγε σε κάποιο άλλο ξενοδοχείο ή άλλαξε επαγγελματικό προσανατολισμό. Όλα βαίνουν καλώς. Υπάρχουν, ωστόσο, φαινόμενα μη τήρησης των συμβάσεων από τους ξενοδόχους», είπε ο κ. Κοκολάκης, ενώ συνέχισε λέγοντας ότι «το επόμενο χρονικό διάστημα θα εντατικοποιήσουμε τις προσπάθειές μας για αύξηση του μισθού, καθώς από το 2012 υπολειπόμαστε 10%. Θα πιέσουμε για αύξηση του μισθού με διψήφιο αριθμό, καθώς ο πληθωρισμός έχει δημιουργήσει ασφυκτική πίεση στους ξενοδοχοϋπαλλήλους».

Τέλος, είναι άξια αναφοράς και η δήλωση του κ. Ντίνχαουπτ για τα πολυτελή ταξίδια της θερινής περιόδου, τα οποία «είναι σχεδόν πλήρως εξαντλημένα. Τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες ξενοδόχοι έχουν επενδύσει στις εγκαταστάσεις τους και έχουν δημιουργηθεί πολλά όμορφα θέρετρα, μάλιστα έχουν δημιουργηθεί ακόμα και εντελώς νέα. Αυτές οι επενδύσεις αποδίδουν πλέον».

Ανάχωμα στην ενεργειακή κρίση – Πώς θα μοιραστούν εισπράξεις 20 δισ.

Η δυναμική ανάκαμψη του φετινού τουρισμού γεννά  προσδοκίες για υψηλότερη της αναμενόμενης ανάπτυξη. Με βάση τις εκτιμήσεις για τα δευτερογενή, έμμεσα οφέλη από τον τουρισμό σε άλλους κλάδους της οικονομίας, υπολογίζεται πως θα δημιουργήσει φέτος έως και 52,89 δισ., ήτοι 28% του ΑΕΠ, το οποίο προκύπτει από τον πολλαπλασιαστή του 2,65 που αποδίδουν οικονομολόγοι στον τουρισμό και την εκτιμώμενη αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων φέτος στα επίπεδα των 20 δισ. από 18,2 δισ. το 2019.

Ερευνα της Grant Thornton και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας δείχνει ότι τα οφέλη του τουρισμού διαχέονται σε 17 κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και 9 τομείς της ελληνικής οικονομίας, συμπεριλαμβανόμενου του πρωτογενούς.

Οι 9 αυτοί άμεσα συνδεόμενοι με τη βιομηχανία της φιλοξενίας τομείς δραστηριότητας (από το σύνολο των 20 της οικονομίας) είναι η βιομηχανία και η μεταποίηση, το χονδρικό και λιανικό εμπόριο, οι μεταφορές και αποθήκευση, οι κατασκευές, η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού, η παροχή νερού και η διαχείριση αποβλήτων, η ενημέρωση και επικοινωνία, οι επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες και οι διοικητικές και υποστηρικτικές δραστηριότητες.

Παράλληλα, η έρευνα της Grant Thornton για τις επενδύσεις στη φιλοξενία (σύνολο καταλυμάτων και μονάδων εστίασης) καταγράφει μέση ετήσια συνεισφορά στην οικονομία της χώρας ποσού 1,5 δισ. ευρώ. Το ύψος των ετήσιων επενδύσεων σε ανακαινίσεις αγγίζει το 1 δισ., ενώ η δημιουργία νέων καταλυμάτων τα 170 εκατ. Επίσης, οι λοιπές επενδύσεις σε καταλύματα ανέρχονται στα 300 εκατ. ετησίως και σε 140 εκατ. ανέρχονται τα κονδύλια επενδύσεων στις μονάδες εστίασης.

Οπως προσθέτει δε η Grant Thornton, η φιλοξενία αποτελεί τον πρώτο κλάδο σε επίπεδο προσφοράς θέσεων εργασίας (1 στις 4 θέσεις εργασίας στη χώρα).

Τα ξενοδοχεία στηρίζουν την παραγωγή

Ανάμεσα στους 9 τομείς της ελληνικής οικονομίας που εισπράττουν σημαντικά οφέλη από τον τουρισμό είναι ο πρωτογενής τομέας, σύμφωνα με έρευνα του ΙΤΕΠ για λογαριασμό του ΞΕΕ. Οπως προκύπτει από την έρευνα, το 88% της δαπάνης των ξενοδοχείων για αγορά τροφίμων και ποτών αφορά αγορά ελληνικών προϊόντων. Το ποσοστό αυτό κατανέμεται κατά 36% σε τοπικούς παραγωγούς (εντός δηλαδή του νομού που δραστηριοποιείται κάθε ξενοδοχείο) και το 52% στην υπόλοιπη Ελλάδα. Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων τοπικής παραγωγής καταγράφουν τα πιο υψηλά ποσοστά τους στην Κρήτη (47%), στην Πελοπόννησο (46%) και στο Βόρειο Αιγαίο (44%). Η προμήθεια των ξενοδοχείων σε αυγά, μέλι, λάδι, ελιές, μαρμελάδες και προϊόντα μαναβικής είναι σχεδόν αποκλειστικά ελληνική υπόθεση, καθώς παράγονται είτε τοπικά είτε στο σύνολο της επικράτειας. Η προμήθεια κρέατος είναι κατά 78% ελληνική. Το αντίστοιχο ποσοστό στα ψάρια και στα θαλασσινά είναι 72%. Αλλά και το 97% των κρασιών που καταναλώνουν τα ξενοδοχεία είναι ελληνικά. «Τα ξενοδοχεία συνεχίζουν να είναι κινητήρας ανάπτυξης τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο», σημειώνει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, Αλέξανδρος Βασιλικός, στο kathimerini.gr και προσθέτει: «Επενδύουν κάθε χρόνο 1 δισ. ευρώ για τις ανακαινίσεις και τις αναβαθμίσεις τους, ακόμη και μέσα στις δύσκολες συγκυρίες. Ομως, όπως δείχνουν και τα στοιχεία της έρευνας, το θετικό αποτύπωμα της ξενοδοχειακής δραστηριότητας είναι ακόμη πιο σημαντικό για την οικονομία και την κοινωνία, καθώς έχουν μια πολύ μεγάλη συμβολή και στη στήριξη του πρωτογενούς τομέα της χώρας. Κι αυτό μας κάνει να νιώθουμε υπερήφανοι για την προσφορά μας».

Επιπλέον, η έρευνα του ΙΤΕΠ καταγράφει πως πάνω από ένα στα τέσσερα ξενοδοχεία έχει αγκαλιάσει τη δράση του ΞΕΕ «Ελληνικό Πρωινό», που συνδέει απευθείας τον κλάδο με τον πρωτογενή τομέα, και τα μισά εξ αυτών έχουν λάβει και αντίστοιχη πιστοποίηση. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλικό, «τα ελληνικά ξενοδοχεία που συμμετέχουν στο πρωτοποριακό πρόγραμμα “Ελληνικό Πρωινό” έχουν γίνει οι καλύτεροι πρεσβευτές στην υπηρεσία της ποιοτικής πρωτογενούς παραγωγής και της ελληνικής γαστρονομίας». Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως, σε αντίθεση με την ευρέως διαδεδομένη εικόνα για την έκταση του «all inclusive», στην έρευνα του ΙΤΕΠ διαπιστώνεται πως αφορά μόλις το 6% στο σύνολο των ξενοδοχείων της χώρας. «Καταρρίπτονται μύθοι σχετικά με το “all inclusive” και τη σχετική συζήτηση γύρω από αυτό», σχολιάζει ο πρόεδρος του ΞΕΕ και συμπληρώνει πως «πρώτον, είναι μόνο ένα μικρό μερίδιο στο σύνολο των ξενοδοχείων της χώρας. Δεύτερον, η εύκολη κριτική για φθηνές και μη ποιοτικές λύσεις σίτισης δεν επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία, αφού είναι τα ξενοδοχεία 5 αστέρων που εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό στο “all inclusive”, που φτάνει το 25%. Αρα είναι αντίστοιχης ποιότητας και οι παρεχόμενες υπηρεσίες επισιτισμού, δίνοντας πρόσθετη αξία στην τουριστική εμπειρία που προσφέρεται στους επισκέπτες».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News