Οικονομία Ελλάδα

Καλαμών και Θρούμπες στα ράφια των Ιταλών

Το 78% των εισαγωγών επιτραπέζιας ελιάς στην Ιταλία είναι από την Ελλάδα

Η χώρα μας την περίοδο 2015-2019, με πολύ υψηλό μερίδιο στις εισαγωγές της Ιταλίας (73%-82%), καταλαμβάνει σταθερά την πρώτη θέση

Έκθεση της ελληνικής Πρεσβείας στη Ρώμη (ο λόγος για το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Μιλάνου) αποκαλύπτει το ενδιαφέρον των Ιταλών στις επιτραπέζιες ελιές της Ελλάδας. Κατά προτίμηση, οι Ιταλοί βάζουν περισσότερο στο τραπέζι τους την Καλαμών, τη Χαλκιδικής αλλά και τη θρούμπα Θάσου. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το 2019 η Ιταλία εισήγαγε ελιές (της ΔΚ 07099210) από την Ελλάδα (77,49% των συνολικών εισαγωγών), την Ισπανία (21,69%) και τη Βουλγαρία (0,56%).

Η χώρα μας την περίοδο 2015-2019, με πολύ υψηλό μερίδιο στις εισαγωγές της Ιταλίας (73%-82%), καταλαμβάνει σταθερά την πρώτη θέση. Ωστόσο, τη διετία 2017-2019 οι εξαγωγές της χώρας μας παρουσίασαν διακυμάνσεις ανάλογες με τις διακυμάνσεις του συνόλου των εισαγωγών της Ιταλίας. Συγκεκριμένα, το 2017 οι εξαγωγές της χώρας μας ανήλθαν σε 10,04 εκατ. $ σε σύνολο 13,37 εκατ. $, το 2018 ανήλθαν σε 7,95 εκατ. $ σε σύνολο εισαγωγών 9,67 εκατ. $, ενώ το 2019 αυξήθηκαν περαιτέρω και ανήλθαν σε 8,34 εκατ. $ σε σύνολο εισαγωγών 10,76 εκατ. $.

ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΑΥΞΗΣΗΣ

Τα συμπεράσματα της έκθεσης

Αναλυτικότερα, η έκθεση καταλήγει στα ακόλουθα συμπεράσματα:

- Στην αγορά της Ιταλίας, η προέλευση είναι συνώνυμο των τοπικών προϊόντων. Οι καταναλωτές προτιμούν τα προϊόντα που παράγονται σε περιοχές που βρίσκονται πλησίον τους και επιλέγουν ένα προϊόν κυρίως για τα γευστικά χαρακτηριστικά στα οποία είναι παραδοσιακά συνηθισμένοι.

- Για τους καταναλωτές η γεωγραφική προέλευση, ειδικά όταν παράγονται 100% στην επικράτειά τους (Made in Italy), αποτελεί σημαντικό στοιχείο αξιοπιστίας, ενώ η πιστοποίηση ΠΟΠ/ΠΓΕ και η βιολογική παραγωγή επηρεάζει μερικώς θετικά τις προτιμήσεις τους. Σχετικές έρευνες έδειξαν ότι η αγορά αποτελείται από μεγάλες καταναλωτικές ομάδες οι οποίες είναι αδιάφορες στα ποιοτικά χαρακτηριστικά και μικρότερες ομάδες οι οποίες επηρεάζονται από τις πιστοποιήσεις και τη σαφήνεια των πληροφοριών της ετικέτας. Η τιμή λιανικής πώλησης αποτελεί επίσης σημαντικό κριτήριο για την επιλογή ενός προϊόντος από τους καταναλωτές.

- Οι επιτραπέζιες ελιές που εισάγονται από την Ελλάδα στην Ιταλία καταλαμβάνουν σημαντικό μερίδιο στην αγορά και οι σχέσεις των εξαγωγέων και παραγωγών της χώρας μας έχουν διαχρονικά παγιωθεί με δεκάδες ιταλικές εισαγωγικές επιχειρήσεις, χονδρεμπόρους, αντιπροσώπους, μεγάλους διανομείς και αλυσίδες super market. Ωστόσο, δεδομένης της δυναμικής της αγοράς και των διατροφικών συνηθειών των καταναλωτών, υπάρχει περιθώριο για αύξηση της παρουσίας των επώνυμων συσκευασμένων επιτραπέζιων ελιών. Ελάχιστες ελληνικές συσκευασμένες επιτραπέζιες ελιές από τη χώρα μας τοποθετούνται στις προθήκες των καταστημάτων και στα ράφια των υπεραγορών. Η προσπάθεια προώθησης των ελληνικών επιτραπέζιων ελιών θα πρέπει να επικεντρωθεί στην εδραίωση της αναγνωρισιμότητάς τους, με προώθηση του λογότυπου “ελιές ελληνικής προέλευσης - olive Greche”.

- Η συνεργασία με χονδρεμπόρους ή μεσίτες ή διανομείς ή αντιπροσώπους είναι απαραίτητη προκειμένου να εισέλθουν στην αγορά της Ιταλίας τα ελληνικά τρόφιμα. Οι εισαγωγείς επιτραπέζιων ελιών είναι συνήθως εξειδικευμένες εταιρείες που ασχολούνται με τη λιανική και σε μικρότερο βαθμό με τις λαϊκές αγορές. Ωστόσο, σημαντικές ποσότητες εισάγονται από εταιρείες παραγωγής προκειμένου να συμπληρώσουν τα δικά τους αποθέματα.

- Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι λιγότερο δημοφιλές στην Ιταλία από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Οι προπληρωμένες κάρτες αποτελούν τον κύριο τρόπο πληρωμής, λόγω της ευρείας δυσπιστίας για την ασφάλεια των διαδικτυακών πληρωμών. Παρά ταύτα, η προώθηση επώνυμων συσκευασμένων επιτραπέζιων ελιών μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων τροφίμων (e-shop) θα μπορούσε να έχει θετικά αποτελέσματα για τους παραγωγούς-τυποποιητές. Οι εταιρείες ταχυμεταφορών είναι η προτιμώμενη μέθοδος παράδοσης για online αγορές.

- Υπό το φως των ανωτέρω, επισημαίνουμε την πρόσφατη παρουσία της Amazon Fresh στην επαρχία του Μιλάνου, ως υπηρεσία παράδοσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών και ειδών παντοπωλείου της Amazon Italia. Η Amazon Fresh λειτουργεί σε συνεργασία με την αλυσίδα supermarket Unes (U2). Η εν λόγω υπηρεσία σχεδιάζεται να επεκταθεί μέχρι το τέλος του έτους και στην ευρύτερη περιοχή της Ρώμης. Λόγω της πανδημίας COVID-19, χώρες όπως η Ισπανία και η Ιταλία, όπου οι διαδικτυακές πωλήσεις τροφίμων ήταν περιορισμένες, αναδείχτηκαν σε αναπτυσσόμενες, με μεγάλη δυναμική, αγορές.

- Οι εξαγωγείς θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η δημοτικότητα της ετικέτας “Made in Italy” είναι υψηλή τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό της χώρας. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να είναι υπομονετικοί όταν στοχεύουν σε τομείς όπως τα τρόφιμα.

- Η γήρανση του πληθυσμού και η στροφή των καταναλωτών στην υγιεινή διατροφή αυξάνουν τη ζήτηση προϊόντων υγείας και ευεξίας, καθώς και προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας.

- Η εισαγωγή τροφίμων είναι ένας εξειδικευμένος τομέας και ο εισαγωγέας διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην επίλυση τυχόν προβλημάτων.

- Οι όροι και η διάρκεια της σχέσης μεταξύ του εξαγωγέα και του εισαγωγέα συνήθως καθορίζονται με σύμβαση.

- Ο εξαγωγέας θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος να ξεκινήσει τη συνεργασία με την αποστολή μικρών παραγγελιών, που μπορεί να διαρκέσει αρκετούς μήνες πριν να εδραιωθεί στην αγορά.

- Οι Ιταλοί εισαγωγείς δίνουν μεγάλη σημασία στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης προκειμένου να προχωρήσει η επιχειρηματική σχέση.

- Η συμμετοχή σε διεθνείς εμπορικές εκθέσεις τροφίμων (TUTTOFOOD) προσφέρει μια καλή ευκαιρία να κατανοήσουν την ιταλική αγορά και να συναντήσουν πιθανούς Ιταλούς εισαγωγείς ή διανομείς (πηγή πληροφοριών “ΑγροΤύπος”).

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια