Οικονομία Ελλάδα

Στο μισό ο τζίρος με το click away - «Καταστροφικά τα δεδομένα» - Ποιοι ευνοήθηκαν

Μειωμένα κατά 50% σε σχέση με το 2019 είδαν τα κέρδη τους όσοι έμποροι... κατάφεραν να δουλέψουν τις ημέρες των γιορτών

Τον μισό τζίρο σε σχέση με πέρυσι έκαναν τα μαγαζιά που δούλεψαν με τη μορφή του click away αυτές τις ημέρες, όπως έκανε σαφές ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Μανόλης Κουμαντάκης. Πρόκειται για μια θετική εξέλιξη εν μέσω κορωνοϊού, εάν αναλογιστούμε πως το άνοιγμα εμπορικών μαγαζιών ήταν αμφίβολο πριν τον Δεκέμβριο.

Συγκεκριμένα, πριν τον Νοέμβριο κανένας δεν ανέμενε το άνοιγμα εμπορικών μαγαζιών. Το αποτέλεσμα θα ήταν ιδιαίτερα οδυνηρό. Τα προϊόντα θα έμεναν στα ράφια. Και οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες θα πλήρωναν ακριβά το “μάρμαρο” της επόμενης μέρας, καθώς η περίοδος των εορτών ενδείκνυται ως περίοδος καταναλωτικής φρενίτιδας.

Το click away λειτούργησε σωστά και όποιες επιχειρήσεις έλαβαν τα απαραίτητα μέτρα και εγκατέστησαν τις πλατφόρμες αυτές βγήκαν κερδισμένες. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Κουμαντάκης, πολλές ήταν οι επιχειρήσεις εκείνες που δεν χρησιμοποίησαν την πλατφόρμα αυτή, με αποτέλεσμα ο οικονομικός αντίκτυπος να είναι έντονος.

«Πρέπει να ξεκινήσουμε από το παρακάτω δεδομένο. Οι δύο τελευταίοι μήνες είναι καθοριστικοί για το λιανικό εμπόριο. Προσδιορίζουν τη συνολική ζήτηση που υπάρχει σε όλη τη διάρκεια του έτους. Η κυβέρνηση δεν άνοιξε εξ ολοκλήρου την αγορά. Εμείς ως έμποροι ζητήσαμε να ανοίξει την αγορά στην Κρήτη, καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα μας δείχνουν μια ικανοποιητική εικόνα. Η αγορά θα μπορούσε να ανοίξει με κανόνες. Η κυβέρνηση δεν το έκανε. Απεναντίας είχε άλλη πρόταση, την πρόταση του click away. Ένα μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων δεν πρόλαβαν να ενσωματώσουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία. Δεν μπόρεσαν να εφαρμόσουν την τεχνογνωσία, με αποτέλεσμα να μην ανοίξουν καν», ανέφερε ο κ. Κουμαντάκης.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Κουμαντάκης δήλωσε πως πρόβλημα αντιμετώπισαν και οι επιχειρήσεις που εφάρμ

οσαν το click away, καθώς είδαν πως τα κέρδη τους ήταν αισθητά περιορισμένα σε σχέση με το 2019. Το θετικό, ωστόσο, είναι πως, παρά το γενικευμένο lockdown, κάποιες επιχειρήσεις έκαναν τζίρο.

«Οι επιχειρήσεις που μπόρεσαν να ενσωματώσουν την τεχνολογία του click away αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα. Η κοινωνία δε βοήθησε, καθώς δεν έχει προσαρμοστεί. Ένα μεγάλο μέρος των προϊόντων δεν μπόρεσε να “δουλέψει” με βάση το click away. Δυστυχώς, τα πράγματα δεν πάνε καλά. Ο τζίρος των επιχειρήσεων που δούλεψαν με click away ήταν 40 με 50% μειωμένος σε σχέση με το 2019. Ο τζίρος ήταν πεσμένος. Εάν συνυπολογίσουμε και το λιανικό εμπόριο, που δε δούλεψε, τότε πάμε για ένα τζίρο μειωμένο στο 65-70%. Είναι καταστροφικά τα δεδομένα αυτά. Το κόστος είναι αρκετά μεγάλο. Οι οικονομικές συνέπειες είναι πολλές. Και η επόμενη μέρα είναι αβέβαιη. Όποτε μπούμε στην επόμενη μέρα, θα δούμε τη ζημιά. Πολλές επιχειρήσεις θα κλείσουν. Επικρατεί σταδιακά μια σκέψη η οποία αναφέρει με εμφατικό τρόπο πως υπάρχει εσκεμμένο κλείσιμο των επιχειρήσεων», είπε ο κ. Κουμαντάκης.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Μανόλης Αλιφιεράκης, από την πλευρά του υποστήριξε: «Δεν έχω καθαρή εικόνα. Μου φαίνεται μεγάλο το 40% του τζίρου των επιχειρήσεων που εφάρμοσαν τη μέθοδο click away, καθώς το σύστημα αυτό δημιούργησε πολλά προβλήματα. Το click away ήταν λύση ανάγκης. Η αγοραστική ζήτηση ήταν υποτονική».

Β. Κορκίδης

«Η πανδημία περιόρισε σημαντικά την αγοραστική ζήτηση»

Την ίδια στιγμή, ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, εξέφρασε την άποψη πως ο φετινός τζίρος σημείωσε καθοδικά ποσοστά στα μαγαζιά της Αττικής, πράγμα που δημιουργεί δυσοίωνο περιβάλλον για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.

Συγκεκριμένα, ο κ. Κορκίδης δήλωσε αναλυτικά τα εξής: «Σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες, e-shop και σε click away δόθηκε φέτος η μάχη για τη διεκδίκηση του εορταστικού τζίρου στο λιανεμπόριο, που εκτιμάται ότι με τις ελάχιστες μέρες που απομένουν μέχρι το τέλος του έτους υπολείπεται κατά πολύ του περυσινού, με περίπου 1,5 δισ. ευρώ πωλήσεων. Οι αλυσίδες και οι μεγάλες επιχειρήσεις σίγουρα είχαν το προβάδισμα στην on line εξυπηρέτηση των καταναλωτών, αλλά και οι μικρές επιχειρήσεις αντέδρασαν εγκαίρως προσπαθώντας με εξ αποστάσεως πωλήσεις να μετριάσουν τη χασούρα τους. Οι περισσότεροι μάλιστα μικροί έμποροι με ευρηματικότητα αξιοποίησαν την ευελιξία και την ταχύτητά τους παραδίδοντας τις παραγγελίες αυθημερόν, εκμεταλλευόμενοι το “μποτιλιάρισμα” των γνωστών e-shops και εταιριών courier. Επίσης αξιοποίησαν την προσωπική επαφή με τους τακτικούς πελάτες τους, αφού με βιντεοκλήσεις και delivery εξυπηρέτησαν τις εορταστικές ανάγκες για οικογενειακά δώρα. Όλοι οι κλάδοι του λιανεμπορίου ενεργοποιήθηκαν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους, μετά την αρχική “παγωμάρα” που προκάλεσε η απόφαση να μην ανοίξουν τα καταστήματα στις γιορτές, προσπαθώντας να σώσουν ό,τι σώζεται, μετριάζοντας απώλειες, που έτσι κι αλλιώς είναι δεδομένες.

Συγκεκριμένα οι διασωθέντες της λιανικής τη φετινή χρονιά, και κατά συνέπεια στην εορταστική αγορά, σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., είναι η λιανική τροφίμων και φαρμακευτικών ειδών με αύξηση 4%, οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών με 10% και γενικότερα οι online πωλήσεις με επιπλέον αύξηση 15%. Οι πληγέντες είναι πάνω από 40 κλάδοι του λιανεμπορίου, με μεγάλους χαμένους τα καταστήματα πώλησης ρολογιών και κοσμημάτων με -47%, καλλυντικών με -37%, ένδυσης με -30%, υπόδησης με -29%, και επίπλων και ειδών οικιακής χρήσης με -19%. Οι επιλογές και προτιμήσεις στα δώρα δεν άλλαξαν ούτε φέτος.

Αναγκαστικά, λοιπόν, φέτος στις γιορτές είχαμε μόνο μια επιλογή με μια πολύ περιορισμένη “υβριδική” λειτουργία των καταστημάτων του λιανεμπορίου, που βεβαίως δεν αντιστάθμισε, επουδενί, τη φυσική παρουσία του καταναλωτή σε ένα κατάστημα, ούτε τον όγκο και την αξία των πωλήσεων, αντίστοιχων περιόδων προηγούμενων ετών, ακόμα και εντός βαθιάς οικονομικής κρίσης. Σύμμαχοι στην προσπάθεια επιβίωσης για εκείνους που δεν είχαν τις υποδομές e-shop φαίνεται να ήταν οι ηλεκτρονικές εφαρμογές και οι μεγάλες πλατφόρμες, με τη στήριξη των Επιμελητηρίων και των τοπικών Εμπορικών Συλλόγων, που επιστράτευσαν επικοινωνιακές και ενημερωτικές καμπάνιες για να προσεγγίσουν τους καταναλωτές με το click away. Άλλωστε το γεγονός ότι πάνω από τους τρεις στους δέκα καταναλωτές έκαναν τις αγορές τους μέσω του πειραματικού click away δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο, όταν μάλιστα δεν είναι ακόμα γνωστό πότε θα αρθούν τα περιοριστικά μέτρα λειτουργίας της αγοράς.

Επισημαίνεται πως για τη χρήση του click away δεν απαιτείται από τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις να διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα πώλησης προϊόντων, ούτε ειδικές υποδομές, ούτε γνώσεις προγραμματισμού, ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν τον “υβριδικό” τρόπο πώλησης παράδοσης εκτός καταστήματος και να δέχονται παραγγελίες μέσω τηλεφώνου».

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

 

 

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια