«Ποδαρικό» για το click away - Ποια καταστήματα ανοίγουν

Οικονομία
«Ποδαρικό» για το click away - Ποια καταστήματα ανοίγουν

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με ποιο τρόπο θα πραγματοποιούνται οι αγορές

«Ποδαρικό» σήμερα Κυριακή 13 Δεκεμβρίου για το click away, με τους εμπόρους και τους καταναλωτές να «εγκαινιάζουν» ένα καινούργιο τρόπο ανοίγματος της αγοράς, με σκοπό να μην υπάρξει διασπορά της πανδημίας του κορωνοϊού στη χώρα μας.

«Πρώτη μέρα λειτουργίας της υπηρεσίας «παράδοση εκτός (click away)» θα ήθελα να ευχηθώ καλές πωλήσεις σε όλες τις επιχειρήσεις που θα κάνουν χρήση αλλά και να τονίσω ότι δεν πρέπει να καταστρατηγηθούν οι κανόνες της. Εάν έχουμε εικόνες συνωστισμού θα σταματήσει αναγκαστικά δυστυχώς». Αυτό αναφέρει σε ανάρτησή του στο twitter ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης ενώ σε άλλη ανάρτησή του σχολίαζοντας δηλώσεις του καθηγητή και πρώην πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργου Μπαμπινιώτη, σχετικά με τη χρήση ξένων λέξεων που έχουν υιοθετηθεί αναφέρει: «Έχει απόλυτο δίκιο ο κ. Καθηγητής, εγώ προσωπικά έχω υιοθετήσει τον όρο «παράδοση εκτός». Την Γλώσσα μας την αγαπάμε και την υπερασπιζόμαστε».

Πως γίνονται οι παραγγελίες και οι πληρωμές

Η παραγγελία θα γίνεται είτε μέσω e-shop, είτε τηλεφωνικά, και η πληρωμή θα γίνεται είτε με ηλεκτρονικό τρόπο, είτε με POS, έξω από το κατάστημα. Η παραγγελία θα παραλαμβάνεται από ένα άτομο σε συγκεκριμένο χρόνο και με ηλεκτρονική απόδειξη. Η σειρά αναμονής έξω από τα καταστήματα θα επιτρέπονται μόνο έως 9 άτομα και η απόσταση μεταξύ των πελατών θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 2 μέτρα.

Σε επιχείρηση που θα βρεθεί, σε έλεγχο, στο εσωτερικό της με πελάτη θα επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο -από 2.000 έως 50.000 ευρώ ανάλογα με τα τ.μ. - και θα επιβάλλεται ταυτόχρονα και αναστολή λειτουργίας από 15 έως 90 ημέρες.

Μόνο σε καταστήματα με πρόσβαση στον δρόμο

Η υπηρεσία click away θα επιτρέπεται μόνο σε καταστήματα που έχουν πρόσβαση στον δρόμο, δηλαδή όχι σε κλειστά εμπορικά κέντρα και επιχειρήσεις που συστεγάζονται σε μεγάλα κτίρια, και θα πρέπει να έχουν, σε περίπτωση που τους ζητηθεί από τα ελεγκτικά συνεργεία, αναλυτική λίστα με τις προγραμματισμένες παραδόσεις της ημέρας.

Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν με το click away νοούνται ότι παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή και θα λαμβάνουν κανονικά όλα τα ωφελήματα και τα προστατευτικά μέτρα.

Σούπερ μάρκετ

Την Κυριακή θα είναι προαιρετικά ανοιχτά τα σούπερ μάρκετ, ενώ και οι επιχειρήσεις θα μπορούν να λειτουργούν με το σύστημα του click away.

Ιδιαίτερα για τη λειτουργικά του χονδρεμπορικού εμπορίου, επειδή υπήρξαν καταγγελίες για παράτυπη λειτουργία αποφασίστηκε ότι θα επιτρέπεται φυσική παρουσία μέσα σε αυτά τα καταστήματα μόνο για επαγγελματίες που σχετίζονται με τις οικοδομικές δραστηριότητες, ενώ όλοι οι υπόλοιποι επαγγελματίες θα κάνουν τις αγορές τους με τη μέθοδο του click away.

Κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία

Από τη Δευτέρα, 14 Δεκεμβρίου 2020, θα λειτουργήσουν επίσης τα κομμωτήρια - κουρεία και τα βιβλιοπωλεία, με δυνατότητα διευρυμένου ωραρίου από τις 7 το πρωί έως τις 10 το βράδυ.

Η προσέλευση στα κομμωτήρια θα γίνεται μόνο με ραντεβού, ώστε να αποτραπεί κάθε ενδεχόμενο συγχρωτισμού, αλλά και με αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.

Σημειώνεται ότι δεν επιτρέπεται η παροχή υπηρεσίας μανικιούρ, πεντικιούρ.

Τα βιβλιοπωλεία, 1.784 στον αριθμό, θα λειτουργούν με ανώτατο όριο 4 πελατών σε καταστήματα έως 100 τ.μ. ή 1 πελάτης ανά 15 τ.μ. για καταστήματα άνω των 100 τ.μ.

Από τις υπηρεσίες θα λειτουργήσουν επίσης, εκτός κομμωτηρίων και κουρείων, τα ΚΤΕΟ.

Πώς θα λειτουργεί το click away στα καταστήματα

- Η εξ αποστάσεως υποχρεωτική προαγορά των αγαθών (ηλεκτρονική και τηλεφωνική παραγγελία) και παραλαβή από την είσοδο του καταστήματος θα γίνεται από ένα (1) και μόνο άτομο.

- Απαγορεύεται η είσοδος πελατών στο κατάστημα.

- Η επιχείρηση καταχωρεί την παραγγελία και αποστέλλει στον πελάτη, είτε τιμολόγιο είτε μήνυμα, που θα φέρει τα εξής στοιχεία: α) Επωνυμία –Διεύθυνση –ΑΦΜ- Χρονικό διάστημα παραλαβής.

- Πληρωμή μόνο ηλεκτρονικά και με POS.

- Απόσταση δύο (2) μέτρων μεταξύ πελατών και έως 9 άτομα παρόντα (ουρά).

- Αποστολή SMS στο 13033 με την επιλογή 2 «Μετάβαση σε εν λειτουργία κατάστημα προμηθειών αγαθών πρώτης ανάγκης (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ)», ή με το έντυπο- βεβαίωση κίνησης ή με χειρόγραφη βεβαίωση κίνησης, πλέον δε της απόδειξης προαγοράς του προμηθευτή.

Αλλαγές προϊόντων

Τα δικαιώματα των καταναλωτών, εξακολουθούν να ισχύουν. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι θα παραβιάζονται οι υγειονομικοί κανόνες. Άρα, αντικατάσταση του προϊόντος, θα γίνεται ακριβώς με την ίδια διαδικασία: με ραντεβού που θα κλείνεται ύστερα από τηλεφωνική επικοινωνία με το κατάστημα. Η αντικατάσταση θα γίνεται επίσης εκτός του καταστήματος.

Έισοδος σε κατάστημα μόνο σε όσους έχουν τιμολόγιο για οικοδομικά υλικά

Οι πωλήσεις μέσα από τον χώρο του καταστήματος σε επαγγελματίες, θα επιτρέπονται στο εξής μόνο για τα είδη που συνδέονται με την οικοδομή. Ήδη οι αλυσίδες που σήκωσαν ρολά για να πωλούν με τιμολόγιο σε όλα τα επαγγέλματα, θα υποχρεωθούν να ξανακλείσουν τα καταστήματά τους ή να τα λειτουργήσουν μόνο με τη μέθοδο του click away. Επομένως, και οι επαγγελματίες θα μπορούν να αγοράζουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που αγοράζουν και οι υπόλοιποι πολίτες. Απλώς, αντί για απόδειξη, θα ζητούν τιμολόγιο.

Κανονικά η είσοδος σε βιβλιοπωλεία και καταστήματα οπτικών

Στα καταστήματα οπτικών, η είσοδος στο κατάστημα θα επιτρέπεται κατόπιν ραντεβού. Δηλαδή, δεν αλλάζει κάτι. Στα βιβλιοπωλεία, ο κόσμος θα μπαίνει μέσα αλλά θα πρέπει να τηρεί τους αυστηρούς υγειονομικούς κανόνες (συγκεκριμένος αριθμός πελατών ανά τετραγωνικό μέτρο κλπ).

Τα βιβλιοπωλεία που ανοίγουν από τη Δευτέρα θα λειτουργούν με δυνατότητα διευρυμένου ωραρίου, και με ανώτατο όριο 4 πελάτες σε καταστήματα έως 100 τ.μ. ή 1 πελάτης ανά 15 τ.μ. για καταστήματα άνω των 100 τ.μ.

Δωρεάν τα μηνύματα για click away από καταστηματάρχες χωρίς e-shop

Όσες επιχειρήσεις δεν έχουν e-shop θα μπορούν να χρησιμοποιούν την μετεξέλιξη της ειδικής πλατφόρμας e-katanalotis που θα είναι σε ισχύ από Δευτέρα.

Δωρεάν θα είναι τα μηνύματα για τους καταστηματάρχες που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή. Αυτό ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης διευκρινίζοντας ότι οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις παραγγελίες μέσω click away.

Η πλατφόρμα του υπουργείου θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος για την επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και εμπόρου. Θα στέλνει ο καταναλωτής ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας, θα στέλνει και ο έμπορος αντίστοιχα ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας. Θα ταυτοποιείται ο αριθμός παραγγελίας και μέσω της πλατφόρμας θα πηγαίνει στον καταναλωτή το sms για να μετακινηθεί και να παραλάβει το εμπόρευμα που έχει παραγγείλει. Οπότε, το SMS που θα έπρεπε να στείλει η επιχείρηση στον πελάτη θα είναι δωρεάν, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.

Πάντως το διοικητικό συμβούλιο της ΕΣΕΕ συνεδρίασε χθες εκτάκτως για να συζητηθούν οι εξελίξεις και σε ψήφισμα που εξέδωσε διαμαρτύρεται: «για την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών τύπου click away που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις και για την μη εφαρμογή κανόνων ισοτιμίας, ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους κλάδους του λιανικού εμπορίου».

Όμως σε χθεσινές δηλώσεις του και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης επεσήμανε: «Δεν υποκρίνομαι ότι η παράδοση εκτός θα αντικαταστήσει το τζίρο των εορτών».

Η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει πλέον να αρχίσει να σκέφτεται σοβαρά την διαγραφή χρεών και επιπλέον ζητάει:

  1. Την άμεση θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ειδικού «ακατάσχετου» επιχειρηματικού τροφοδότη λογαριασμού που θα συνδεθεί με τα POS και θα δώσει στις επιχειρήσεις την στοιχειώδη ρευστότητα που απαιτείται για να σωθούν από το λουκέτο.
  2. Το πάγωμα όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων μέχρι την επαναφορά της ομαλότητας στην αγορά και την ένταξή τους σε μία γενναία ρύθμιση.
  3. Την επαναφορά των 120 δόσεων για τις ήδη υφιστάμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, χωρίς περιορισμούς.
  4. Την άμεση αναστολή όλων των δόσεων επιχειρηματικών δανείων και την ρύθμιση του μεγάλου όγκου επιταγών που έχουν εκδοθεί με την προσδοκία του εορταστικού τζίρου.
  5. Την διατήρηση της μείωσης 40% των ενοικίων επαγγελματικής στέγης τουλάχιστον μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021.
  6. Τον σχεδιασμό ειδικής ενισχυμένης επιστρεπτέας προκαταβολής με στόχευση ειδικά το εμπόριο και με κριτήριο τη μείωση του τζίρου σε σχέση με πέρυσι.
  7. Την άμεση απόδοση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους μικρομεσαίους εμπόρους, για να μπορέσουμε να ζήσουμε εμείς και οι οικογένειές μας.
  8. Την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, καθότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για άσκηση επιτηδεύματος με τα καταστήματα κλειστά.

Σημειώνεται ότι η μέθοδος εφαρμόζεται ήδη σε πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα, πολύ πριν την πανδημία. Η μέθοδος αναπτύχθηκε για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, αλλά και για την ευκαιρία που έχει ο έμπορος να πουλήσει κάτι ακόμα όταν ο πελάτης έρθει να παραλάβει από το κατάστημά του.

Τα πλην

  1. Σήμερα πολύ λίγες επιχειρήσεις έχουν e-shop. Ο κ. Σταμπουλίδης παραδέχτηκε σε συνέντευξή του ότι «εμάς μας ενδιαφέρει όλοι να έχουν τη δυνατότητα. Αν λειτουργήσει από τώρα, θα εξυπηρετηθούν μόνο οι μεγάλες αλυσίδες, με αποτέλεσμα οι μικροί που έχουν κλείσει να μην αντέξουν στον ανταγωνισμό».
  2. Προϋπόθεση είναι να έχει κάρτα (χρεωστική ή πιστωτική) ο πελάτης ώστε να προπληρώσει, άρα όχι δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό ή να έχει εισόδημα κάτω του ακατάσχετου, ώστε να μπορεί να κάνει χρήση της κάρτας του.
  3. Ο έμπορος πρέπει να δημιουργήσει υποδομή έξω από το κατάστημά του, για να παραδίδει τις παραγγελίες. Αυτό πρακτικά θα είναι αδύνατο για πολλούς εμπόρους και θα δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα.
  4. Εξαφανίζει κάθε πλεονέκτημα του μικρού εμπόρου, το οποίο αφορά την προσωπική επαφή με τον πελάτη. Οι μεγάλοι έμποροι κάνουν διαφημίσεις και οι μικροί έμποροι στηρίζονται στην προσωπική επαφή και εξυπηρέτηση.
  5. Πώς θα χειριστούν ζητήματα αλλαγών και επιστροφών;
  6. Θα δημιουργείται συνωστισμός από τους πελάτες που θα πηγαίνουν, πχ στο εμπορικό κέντρο της πόλης, για να παραλάβουν τα δέματά τους
  7. Η εμπειρία στο εξωτερικό δείχνει ότι θα προκύψουν απάτες, εις βάρος των εμπόρων, κυρίως σε ηλεκτρονικό επίπεδο. Πχ πληρώνει με κάρτα άλλου, παραλαμβάνει, φεύγει και μετά αποκαλύπτεται η απατή από αυτόν που καταγγέλλει την παράνομη χρήση της κάρτας του και ακυρώνει την συναλλαγή
  8. Αν ο έμπορος αργεί να βρει κάθε παραγγελία, θα δημιουργηθεί μεγάλη ουρά και θα προκύψουν προβλήματα, ειδικά όταν υπάρχει κακοκαιρία.

Τα συν

  1. Ο καταναλωτής μπορεί να παραλάβει άμεσα την παραγγελία του και να μην περιμένει την εταιρία ταχυμεταφορών να παραδώσει.
  2. Ο καταναλωτής δεν πληρώνει έξοδα μεταφοράς.

Παρατηρήσεις ΕΕΑ

  1. Αφού θα έχει ο έμπορος e-shop και ο πελάτης θα προπληρώσει, γιατί να μην βάλει παραγγελία στο e-shop και να έχει και το δικαίωμα υπαναχώρησης (14 ημέρες) που του δίνει ο νόμος;
  2. Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο, με τους όρους CLICK AWAY, για να δούμε την εφαρμογή του σε άλλες χώρες, τα προβλήματα, τα πλεονεκτήματα. Στο εξωτερικό το ονομάζουν CLICK AND COLLECT (Κλικ εντ Κολέκτ, δηλαδή κάνε κλικ και συνέλεξε). Η μέθοδος είναι πολλών ετών και όχι καινούρια. Εκεί οι εταιρείες είναι εξοικειωμένες με την μέθοδο αυτή.
  3. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία στις ΗΠΑ το 43% των λιανεμπόρων προσφέρει Click & Collect ενώ στην Ευρώπη το 78% των εμπόρων. Γενικά το 57% των εμπόρων παγκοσμίως προσφέρει αυτό το μοντέλο εδώ και πολλά χρόνια.
  4. Σε πολλές χώρες οι έμποροι έχουν ειδικά κουτιά εκτός καταστήματος και ο πελάτης πάει στο κουτί, με τον κωδικό που έχει λάβει στο κινητό του, παίρνει το δέμα και φεύγει, ανέπαφα.
  5. Προφανώς με πολύ λίγα e-shops στην αγορά η μέθοδος Click Away θα ευνοήσει τους μεγάλους.

(Φωτογραφία Αρχείου Unsplash)

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News