Οικονομία Ελλάδα

«Χτυπούν» έως και 18ωρα οι λογιστές - Τεράστιος ο όγκος δουλειάς - Δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν

Σε απόγνωση οι λογιστές

Αναστολές συμβάσεων, «Συν-Εργασία», φορολογικές δηλώσεις, επιστρεπτέα προκαταβολή κ.ά. έχουν προκαλέσει «μποτιλιάρισμα» στα φοροτεχνικά γραφεία

Σε απόγνωση βρίσκονται το τελευταίο διάστημα οι φοροτεχνικοί που σηκώνουν τα χέρια ψηλά, καθώς δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στον όγκο δουλειάς.

Στα γραφεία τους καθημερινά επικρατεί  αναβρασμός. Όλες σχεδόν οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες που έχει ανακοινώσει και έχει θέσει σε λειτουργία η κυβέρνηση περνούν μέσα από τα λογιστικά γραφεία, τα οποία, όπως δηλώνουν οι επαγγελματίες του συγκεκριμένου κλάδου, δεν προλαβαίνουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις και στις απαιτήσεις των πελατών τους μέσα στις ασφυκτικές προθεσμίες που έχουν τεθεί, δημιουργώντας ουσιαστικά ένα ψηφιακό “μποτιλιάρισμα”, με τους λογιστές να τρέχουν και να μην φτάνουν.

Το ηλεκτρονικό “μποτιλιάρισμα” ξεκινάει από το γραφείο του φοροτεχνικού, ο οποίος καλείται να καταχωρίσει στοιχεία για μια σειρά πάγιων υποχρεώσεων προς τους πελάτες του, όπως είναι για παράδειγμα οι αναλυτικές περιοδικές δηλώσεις, οι προσλήψεις-απολύσεις υπαλλήλων, οι δηλώσεις ΦΠΑ και παρακρατούμενων φόρων, οι φορολογικές δηλώσεις, οι συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών-προμηθευτών, οι δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) και τα έντυπα Intrastat. Επίσης καλούνται να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους συμπληρώνοντας ηλεκτρονικά τις καταστάσεις συμφωνητικών, να λάβουν ασφαλιστικές-φορολογικές ενημερότητες, καθώς και να υποβάλουν αιτήσεις για προνοιακά επιδόματα και επιδόματα τέκνων, για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, την επιδότηση ενοικίου, το επίδομα γέννησης, αλλά και τα αδήλωτα τετραγωνικά στους Δήμους.

Όπως λένε οι επαγγελματίες του κλάδου, από τη στιγμή που εξελίχθηκε η πανδημία του κορωνοϊού οι ηλεκτρονικές εφαρμογές εμπλουτίστηκαν ακόμα περισσότερο, με μια σειρά εργασιών να πρέπει να γίνουν μέσα σε πραγματικά ασφυκτικές προθεσμίες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι αναστολές συμβάσεων εργασίας, οι αποζημιώσεις ειδικού σκοπού επιχειρήσεων, το ΤΕΠΙΧ 1 και 2, η επιδότηση επιτοκίου, η μείωση του ενοικίου κατά 40%, η επιστρεπτέα προκαταβολή 1 και 2, οι άδειες ειδικού σκοπού, το πρόγραμμα “Συν-Εργασία” και η επαναπρόσληψη εποχικών εργαζομένων. Ο λόγος για έναν καταιγισμό εργασιών που έχουν φορτωθεί στις πλάτες των φοροτεχνικών και η Πολιτεία αρνείται να καταλάβει ότι πίσω από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές βρίσκονται άνθρωποι οι οποίοι καλούνται να συμπληρώνουν καθημερινά επί 24ώρου βάσεως χιλιάδες στοιχεία και δεδομένα για λογαριασμό των πελατών τους.

«Θα αναγκαστούμε να χρεώνουμε»

«Από τις 10 Μαρτίου, οπότε και ξεκίνησε η κρίση του κορωνοϊού, η κατάσταση στα λογιστικά γραφεία έχει γίνει αφόρητη. Οι συνθήκες εργασίας είναι πιεσμένες. Η εργασία μας έχει πλέον δεκαπλασιαστεί. Ζούμε σε μια χώρα όπου ελάχιστοι είναι οι πολίτες εκείνοι που με ευκολία μπορούν να διαχειριστούν μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, ιδιαίτερα όταν σχετίζεται με οικονομικά θέματα, οπότε και ενδεχομένως ο κάθε πολίτης να νιώθει ανασφάλεια μη τυχόν και κάνει κάποιο λάθος, οπότε και απευθύνεται στον λογιστή του. Έτσι έχουμε επωμιστεί ένα μεγάλο φόρτο εργασίας, με τις ώρες εργασίας στα λογιστικά γραφεία να αγγίζουν και τις 18 προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο κόσμος. Την περίοδο της καραντίνας οι περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες σταμάτησαν να δέχονται κόσμο και παρέπεμπαν τους πολίτες στη χρήση μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που πρόχειρα έχει φτιαχτεί, πράγμα που αρκετές συνεχίζουν να κάνουν ακόμα και σήμερα. Εμείς αυτό που ξεκαθαρίζουμε στην πολιτική ηγεσία των υπουργείων είναι ότι παίξαμε τον κοινωνικό ρόλο που κληθήκαμε να παίξουμε και πλέον ως ιδιώτες πάροχοι θα αναγκαστούμε να χρεώνουμε αυτές τις υπηρεσίες και να εκδίδουμε τα νόμιμα παραστατικά, διότι απαιτείται πάρα πολύς χρόνος για διοικητικές υπηρεσίες, που όμως οι πολίτες έχουν πληρώσει για αυτές. Ζητάμε λοιπόν από τα υπουργεία να ενεργοποιήσουν ξανά τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες ώστε να λυθεί το σοβαρό αυτό πρόβλημα», δήλωσε, περιγράφοντας την κατάσταση σε τοπικό επίπεδο, ο πρόεδρος της Ένωσης Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Ηρακλείου Δημήτρης Χριστοφοράκης, τονίζοντας τη σοβαρότητα της υπόθεσης.

Πληρωμές

Επίσης οι λογιστές επισημαίνουν ότι την περίοδο της υγειονομικής κρίσης, που δόθηκαν δεκάδες παρατάσεις ή μεταθέσεις πληρωμής φόρων και εισφορών Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου, παρατηρήθηκε ότι, ενώ κάποιοι πλήρωσαν τη δόση του Ιουνίου, το σύστημα αυτόματα εξόφλησε τις δόσεις για τις οποίες είχε μετατεθεί η ημερομηνία πληρωμής. Το αποτέλεσμα ήταν ότι, ενώ έχει πληρωθεί ο Ιούνιος, η οφειλή για τον συγκεκριμένο μήνα φαίνεται απλήρωτη, έχει πάρει προσαύξηση 15% και κινδυνεύουν οι φορολογούμενοι να χάσουν την όποια ρύθμιση στην οποία έχουν εντάξει παλαιότερες οφειλές τους. Και αυτό, όπως λένε, είναι ένα μόνο παράδειγμα της δυσαρμονίας των λειτουργικών συστημάτων. Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι, όσον αφορά νέους ελεύθερους επαγγελματίες που προχώρησαν σε έναρξη εργασιών από την αρχή του τρέχοντος έτους, ακόμη δεν έχουν καταχωριστεί στον ΕΦΚΑ οι ασφαλιστικές εισφορές τους για να προχωρήσουν στην πληρωμή τους. Μάλιστα, οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες ζουν με την αγωνία μην τυχόν και δεν απολαύσουν την έκπτωση του 25% που ίσχυε σε περίπτωση εμπρόθεσμης πληρωμής τους πρώτους μήνες της υγειονομικής-οικονομικής κρίσης.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, “μποτιλιάρισμα” προκάλεσε και η εφαρμογή για τη διόρθωση των τετραγωνικών μέτρων ακινήτων στους Δήμους. Ύστερα από παρατάσεις, καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων έχει οριστεί η 31η Αυγούστου 2020, αλλά ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει πώς θα διαχειριστούν οι υπάλληλοι των Δήμων όλη αυτή την τεράστια πληροφορία που συγκεντρώνεται ηλεκτρονικά. Μάλιστα, όσοι δεν επέλεξαν να υποβάλουν την αίτησή τους μέσω της εφαρμογής tetragonika.govapp.gr για να διορθώσουν τα τετραγωνικά των κατοικιών που διαμένουν και επισκέφτηκαν απευθείας το αρμόδιο τμήμα του Δήμου τους, δεν κατάφεραν να πάρουν απάντηση για το πότε θα γίνει η επεξεργασία της αίτησής τους και, ως φαίνεται, θα πληρώνουν από ’δω και πέρα τα ποσά που αντιστοιχούν στα πραγματικά τετραγωνικά των ακινήτων.

Ταλαιπωρία και με τις ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις ακινήτων

Σε αυτό το σημείο να σημειωθεί πως νέα ταλαιπωρία επιφυλάσσει η εφορία στις μεταβιβάσεις των ακινήτων, που πλέον γίνονται ηλεκτρονικά. Όπως καταγγέλλουν οι συμβολαιογράφοι και οι δικηγόροι της κτηματαγοράς, ενώ τα χαρτιά και τα δικαιολογητικά υποβάλλονται μέσα σε τρεις ημέρες, η απάντηση της εφορίας έρχεται σε 60 ημέρες.

Με πρόσφατη απόφαση της ΑΑΔΕ, στα πλαίσια των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, ρυθμίστηκε η εξ αποστάσεως αποστολή (ταχυδρομικά ή μέσω mail ή κατάθεση στο πρωτόκολλο των ΔΟΥ) των δηλώσεων (μεταβίβασης, γονικών παροχών, δωρεών και κληρονομιών) και η εντός τριημέρου επιστροφή τους στον φορολογούμενο, μετά τον έλεγχο πληρότητας του φακέλου από τους υπαλλήλους των ΔΟΥ. Όμως, ο πολίτης αντιμετωπίζει μεγαλύτερη καθυστέρηση και ταλαιπωρία, καθώς το τριήμερο δεν τηρείται λόγω σοβαρών προβλημάτων που σχετίζονται και με τη χρόνια υποστελέχωση και με την ελλιπή τεχνική υποδομή των υπηρεσιών. Κατά το τριήμερο, όπως τονίζεται, δε διενεργείται ουσιαστικός έλεγχος των στοιχείων της δήλωσης και “επαλήθευση” της αξίας του ακινήτου, επί της οποίας επιβάλλεται ο φόρος, αλλά εντός 60 ημερών μετά την αποστολή στις ΔΟΥ τού ήδη υπογεγραμμένου συμβολαίου. Έτσι ο πολίτης καλείται να πληρώσει φόρο σε αξία που δεν έχει επαληθευτεί. Είναι πάντως γεγονός ότι η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις δυσκολεύουν τον πολίτη και αποθαρρύνουν συναλλαγές και επενδύσεις, ιδιαίτερα από ξένους, με τους πολίτες, τους υποψήφιους επενδυτές και τους εμπλεκόμενους με το κομμάτι αυτό επαγγελματικούς κλάδους να ζητούν να εφαρμοστεί επιτέλους σταθερότητα στο φορολογικό σύστημα της χώρας μας.

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια