Οικονομία Ελλάδα

Οι ανακοινώσεις για την οικονομία: Ενίσχυση εργαζομένων με μειωμένο ωράριο

Η αποζημίωση ειδικού σκοπού θα συνεχίσει σε όσους εργαζόμενους παραμείνουν σε αναστολή εργασίας

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταικούρας ανέφερε πως ηδη έχει κατατεθεί σε 800.000 μισθωτούς το έκτακτο επίδομα των 800 ευρώ, ίσο ποσό σε όλους στηρίζοντας έτσι τους ασθενέστερους.

Την επόμενη εβδομάδα θα καταβληθεί σε ειδικές κατηγορίες. Σήμερα πιστώθηκε το ειδικό επίδομα σε 374.000 ελεύθερους επαγγελματίες.

600 ευρώ θα δοθούν σε 155.000 επιστήμονες. Το σύστημα άνοιξε και για τους υπόλοιπους.

Μέχρι τέλος εβδομάδας η επιστρεπτέα προκαταβολή σε εταιρείες που απασχολούνται 400.000 εργαζόμενους.

Θα εισπραχτούν ποσά των 2.000 , 4.000 και έως 15.000 ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων.

Καταβάλλονται επιδόματα ανεργίας και υλοποιούνται ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης σε 500.000 ανέργους και μακροχρόνια ανέργους.

Καταβλήθηκε Δώρο Πάσχα σε 114.000 συμπατριώτες μας στο χώρο της υγείας και στον τομέα της πολιτικής προστασίας.

Στην πρώτη φάση αντιμετώπισης της κρίσης, το Κράτος κατέβαλε έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε περισσότερους από 2.000.000 συμπατριώτες μας, προστατεύοντας ταυτόχρονα και την απασχόληση.

Ενδεικτικά, σε ό,τι αφορά την επιστρεπτέα προκαταβολή, περισσότερες από 90.000 επιχειρήσεις, με 430.000 εργαζόμενους, που έκλεισαν με κρατική εντολή ή επλήγησαν, θα ενισχυθούν, εκτιμούμε μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας, με περίπου 1 δισ. ευρώ.

Από αυτές, η συντριπτική πλειοψηφία, για την ακρίβεια το 99% αυτών, απασχολεί μέχρι 50 εργαζόμενους.

Και θα βοηθηθούν σημαντικά αυτές οι πολύ μικρές, οι μικρές και οι μεσαίες επιχειρήσεις, εισπράττοντας ποσά τουλάχιστον της τάξεως των 2.000, των 4.000, των 8.000 και των 15.000 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων τους.

Παράλληλα, ανακοίνωσε πως:

1ον. Η αποζημίωση ειδικού σκοπού θα συνεχιστεί για όσους εργαζόμενους παραμείνουν σε καθεστώς προσωρινής αναστολής της σύμβασής τους, σε συνάρτηση με το χρονικό διάστημα που θα διαρκέσει η αναστολή.

Οι επιχειρήσεις που κάνουν χρήση του μέτρου αυτού υποχρεούνται να μην προβούν σε μειώσεις του προσωπικού τους, ώστε να διασφαλίζεται η διατήρηση των θέσεων εργασίας και του είδους της σύμβασης εργασίας.

2ον. Οι αναστολές βεβαιωμένων οφειλών προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία εξακολουθούν να υφίστανται, τον μήνα Μάιο, για το σύνολο των μέχρι σήμερα πληττόμενων επιχειρήσεων.

3ον. Η έκπτωση 40% επί του ενοικίου της επιχείρησης, όπως και της πρώτης κατοικίας και της φοιτητικής κατοικίας τέκνων των εργαζομένων της, συνεχίζει να υφίσταται και τον μήνα Μάϊο, για το σύνολο των μέχρι σήμερα πληττόμενων επιχειρήσεων.

Για τις επιχειρήσεις που θα ανοίξουν τον Μάιο, το συγκεκριμένο μέτρο δεν θα επαναληφθεί για τους επόμενους μήνες.

4ον. Θεσπίζεται, ανάλογα και με τη χρονική στιγμή υλοποίησης των σχετικών ευρωπαϊκών αποφάσεων, μηχανισμός υποστήριξης της απασχόλησης με τη μορφή οικονομικής ενίσχυσης της εργασίας, με στόχο την τόνωση των εισοδημάτων των εργαζομένων.

Για τον σκοπό αυτό θα αξιοποιηθεί, πρωτίστως, το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα SURE.

5ον. Δρομολογείται, εντός των επόμενων δύο μηνών, μία δεύτερη επιστρεπτέα προκαταβολή, όπου μπορούν να συμμετάσχουν όλες οι επιχειρήσεις.

6ον. Υλοποιούνται εντός του Μαΐου, στοχευμένες κλαδικές πολιτικές, σε τομείς που υφίστανται τα μεγαλύτερα οικονομικά πλήγματα, όπως είναι, ενδεικτικά, ο τουρισμός, οι μεταφορές και τμήματα του πρωτογενούς τομέα.

7ον. Παρατείνεται η προστασία της πρώτης κατοικίας, με τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου Νόμου, για 3 ακόμη μήνες, έως το τέλος Ιουλίου 2020.

Αναφορικά με την πρώτη κατοικία

Ο ισχύων νόμος προστατεύει κόκκινα δάνεια μέχρι τέλος προηγούμενης χρονιάς. Ο νόμος αυτός έληγε 31-12-2019, ενώ εμείς -όπως είπε ο υπουργός Οικονομικών- επεκτείναμε ήδη το νόμο για 4 μήνες μέχρι τέλος Απριλίου, αλλά τώρα το πλαίσιο προστασίας δεν αποδίδει. Υποβλήθηκαν μόλις 3.198 αιτήσεις, ενώ οι δυνητικοί δικαιούχοι είναι 90.000. Ρυθμίστηκαν διμερώς περί τα 210.000 δάνεια.

Η κουλτούρα πληρωμών πρέπει να διατηρηθεί -πρόσθεσε ο υπουργός- όμως λόγω κρίσης κορωνοϊού, και νέας οικονομικής πραγματικότητας, στο ΠΝΠ υπάρχει διάταξη για παράταση μέχρι τέλος Ιουλίου, για να δοθεί τελευταία ευκαιρία ένταξης.

Νέο πρόγραμμα υποστήριξης δανειοληπτών

Πρόγραμμα στο οποίο το Κράτος θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος των μηνιαίων δόσεων όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορωνοϊού, και έχουν δάνεια με υποθήκη στην πρώτη κατοικία.

Καλύπτει όλα τα «κόκκινα δάνεια», τόσο αυτά που δημιουργήθηκαν πριν το τέλος του 2018, όσο και αυτά που μεταγενέστερα προέκυψαν, μέχρι σήμερα, για τους πολίτες που επλήγησαν από τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης.

Καλύπτει όμως και τα εξυπηρετούμενα δάνεια όλων των συμπατριωτών μας που επλήγησαν από την πανδημία.

Παράλληλα, θέτει δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην επωφεληθούν της επιδότησης οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

Το Κράτος, με συγκεκριμένες και διορατικές πρωτοβουλίες, αναλαμβάνει, για ένα χρονικό διάστημα, ένα μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων των δανειοληπτών που έχουν πληγεί από την πανδημία του κορωνοϊού.

Με το νέο πρόγραμμα, εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, επιπροσθέτως προς την παράταση του υφιστάμενου πλαισίου:

1ον. Ενισχύονται, για πρώτη φορά, οι συνεπείς δανειολήπτες, με εξυπηρετούμενα δάνεια, οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία.

2ον. Υποστηρίζεται το σύνολο των δανειοληπτών που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση, και έχουν «κόκκινο» δάνειο, ακόμη και μετά το τέλος του 2018.

3ον. Καλλιεργείται η κουλτούρα πληρωμών.

4ον. Αποτρέπεται η εκμετάλλευση του νέου πλαισίου από στρατηγικούς κακοπληρωτές.

5ον. Περιορίζεται ο κίνδυνος δημιουργίας μιας νέας γενιάς «κόκκινων» δανείων.

6ον. Ενισχύεται η κοινωνική συνοχή.

7ον. Καλύπτονται πολλαπλάσιοι δανειολήπτες σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο.

Παράλληλα όμως, η Κυβέρνηση έχει στραμμένο το βλέμμα και στη μετά-κορωνοϊό εποχή.

Η επανεκκίνηση της οικονομίας, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, θα είναι ένα άκρως απαιτητικό και δύσκολο στοίχημα.

Απαιτητικό, διότι η ύφεση που θα αφήσει πίσω της η πανδημία θα είναι βαθιά.

Δύσκολο, διότι η επίτευξή του θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης, την πιθανή μελλοντική επανάληψή της και την ταχύτητα εύρεσης κατάλληλης ιατρικής αντιμετώπισης του ιού.

Ωστόσο, οι αντιξοότητες αυτές δεν μας καταβάλλουν!

Μετά την κρίση, οι μηχανές της οικονομίας πρέπει να ξαναπάρουν μπροστά, το συντομότερο και με τη μέγιστη δυνατή ισχύ, ώστε, σταδιακά, να ανακτηθεί η δυναμική που είχε αναπτύξει η Ελληνική οικονομία στις αρχές του 2020.

Για τον σκοπό αυτό, έχουμε διασφαλίσει τα αναγκαία «καύσιμα»:

Διαχειριζόμαστε, με προνοητικότητα και σύνεση, τους εγχώριους πόρους, προκειμένου να μην εξαντληθούν στη μάχη για την αντιμετώπιση της πανδημίας και των επιπτώσεών της.

Αξιοποιούμε πλήρως τα αυξημένα περιθώρια δημοσιονομικής ευελιξίας και ενίσχυσης της ρευστότητας τα οποία πηγάζουν από τις αποφάσεις του Eurogroup και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Είμαστε έτοιμοι να χρησιμοποιήσουμε, στον βέλτιστο βαθμό και την κατάλληλη στιγμή, τα υφιστάμενα ευρωπαϊκά χρηματοοικονομικά εργαλεία.

Διεκδικούμε, περαιτέρω, δραστικές και καινοτόμες χρηματοδοτικές λύσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν φωνασκούμε, επιχειρηματολογούμε και διεκδικούμε.

Δανειζόμαστε επιτυχώς από τις αγορές, παρά το εξαιρετικά δυσμενές διεθνές περιβάλλον.

Υλοποιούμε διαρθρωτικές αλλαγές, με στόχο την ενίσχυση των επενδύσεων, της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Το συνολικό κόστος των μέτρων που βρίσκονται σε εφαρμογή ή θα υλοποιηθούν το προσεχές διάστημα ανέρχεται σε περίπου 12,5 δισ. ευρώ, και η προστιθέμενη αξία τους σε 17,5 δισ. ευρώ.

Σε αυτό το πλαίσιο μέτρων θα προστεθούν, το επόμενο διάστημα, νέες πρόνοιες που συνδέονται και με την αξιοποίηση Ευρωπαϊκών ταμείων, όπως είναι:

η ενίσχυση της απασχόλησης μέσω του Ευρωπαϊκού Προγράμματος SURE,

η αξιοποίηση εγγυοδοτικών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων,

το νέο πλαίσιο επιδότησης των δανειοληπτών που έχουν πληγεί από τον κορωνοϊό,

η ενίσχυση κλάδων της οικονομίας, όπου απαιτείται, μέχρι το τέλος του έτους.

Το συνολικό κόστος των μέτρων εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 24 δισ. ευρώ.

Με τα παραπάνω «όπλα», το Κράτος θα συνεισφέρει καθοριστικά κατά το στάδιο της ανάκαμψης, γνωρίζοντας ότι, κατά τη συγκεκριμένη κρίση, επλήγη και η ζήτηση και η προσφορά στην οικονομία.

Προχωρούμε, με οδηγό και θεμελιώδη θέση το βάρος της επανεκκίνησης της οικονομίας να επιμεριστεί, με αίσθημα δικαίου και αλληλεγγύης, μεταξύ Κράτους, επιχειρήσεων και κοινωνίας.

Το Κράτος θέτει τις βάσεις για την επανέναρξη της οικονομικής δραστηριότητας.

Η επιχειρηματική κοινότητα οφείλει να αξιοποιήσει με αποτελεσματικότητα και κοινωνική υπευθυνότητα την κρατική συνδρομή, να ενισχύσει την ανταγωνιστική της θέση, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τις θέσεις απασχόλησης.

Η κοινωνία, από την πλευρά της, καλείται να διατηρήσει τη συνοχή και την υπευθυνότητα που επέδειξε στη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, συμμετέχοντας στη διαφύλαξη της κουλτούρας πληρωμών.

Οι δηλώσεις του Άδωνι Γεωργιάδη

  1. Το πρώτο εργαλείο που θέσαμε μέσω του ΤΕΠΙΧ ΙΙ , δηλαδή η παροχή κεφαλαίου κίνησης έως μισό εκατ. ευρώ σε όλες τις ενήμερες επιχειρήσεις που δεσμεύονται να διατηρήσουν θέσεις εργασίας. Μέσα σε 3 ημέρες, έχουν κατατεθεί στις τράπεζες 8.336 αιτήσεις δανείων και έχουν δεσμευτεί το ποσό του 1,286 δισ. ευρώ για παροχή ρευστότητας. Το πρόγραμμα συνεχίζεται, με επιδοτούμενα επιτόκια για επιχειρήσεις με έως 250 εργαζομένους.
  2. Αρχές Μαΐου θα τεθεί σε λειτουργία το δεύτερο εργαλείο, παροχής εγγυημένου κεφαλαίου κατά το 25% του ετήσιου τζίρου ή μέχρι το διπλάσιο της μισθοδοσίας, επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους. Για το πρόγραμμα αυτό λάβαμε έγκριση από την Κομισιόν για αύξηση προϋπολογισμού, έτσι ώστε το κόστος δανεισμού να πέσει ακόμα χαμηλότερα. Κι εκεί υπάρχει δέσμευση για τις θέσεις εργασίας.
  3. Στην πλατφόρμα της ΜΟΔ έχουν ήδη εγκριθεί 5.205 αιτήσεις επιχειρήσεων και είναι ήδη σε φάσεις επεξεργασίας άλλες 25.000 αιτήσεις με 600.000 εργαζόμενους.

Η επιδότηση των τόκων προς τις επιχειρήσεις δεν θα επιστραφεί ποτέ.

Την επόμενη εβδομάδα θα έχουμε δύο νέους κύκλους εντάξεων στον αναπτυξιακό νόμο και 350 εκατ. ευρώ νέας επιχειρηματικότητας.

Σε συνεννόηση με την Κομισιόν θα επεκτείνουμε τα προγράμματα φορολογικών ελαφρύνσεων και επιδοτήσεων του αναπτυξιακού νόμου για τις μικρές επιχειρήσεις (έως 50 εργαζόμενους) με αύξηση των επιδοτήσεων. Θα καλύψουμε όλες τις αιτήσεις που έκαναν ιδιωτικές επιχειρήσεις που θέλουν να υλοποιήσουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια.

Πιστεύουμε ότι με όλα αυτά τα εργαλεία, παροχής ρευστότητας για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, με την επιδότηση επιτοκίων, με την έγκριση όλων των σχεδίων του αναπτυξιακού και την προκήρυξη νέου κύκλου αιτήσεων για τον αναπτυξιακό, θα φτιάξουμε ένα πάρα πολύ ισχυρό πλέγμα οικονομικής δραστηριότητας που θα αντισταθμίσει τη μείωση της δραστηριότητας .

Ευχαριστώ και την ΑΑΔΕ για τη συνεργασία στην πληρωμή των 8000 ευρώ στους ελεύθερους επαγγελματίες και τους απασχολούμενους. Η διαδικασία του ΕΣΠΑ είχε μεγάλη γραφειοκρατία, ενώ χρειάστηκε να αλλάξουμε την απόφασή μας για να περιλάβουμε και επιχειρήσεις που έχουν έως 20 εργαζόμενους, από μέχρι 5 που είχαμε στην αρχή.

Θα έρθουν και νέες πρόνοιες από αξιοποίηση των ευρωπαϊκών ταμείων, όπως το SURE, οι Εγγυήσεις της Ευρωπαϊκής τράπεζας Επενδύσεων και η ενίσχυση των κλάδων της οικονομίας.

Συνολικά το κόστος των μέτρων θα φτάσει τα 24 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.

Ο Γιάννης Βρούτσης ανακοίνωσε μέτρα για την υγεία και την ασφάλιση των εργαζομένων στις επιχειρήσεις.

Την δυνατότητα κατάργησης της αναστολής των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τουλάχιστον για ποσοστό 40% των μισθωτών που έχουν τεθεί σε αναστολή από μια επιχείρηση δίνει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με νέα ρύθμιση που εμπεριέχεται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που αναμένεται να δημοσιευθεί σήμερα. 

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Γιάννης Βρούτσης, η δυνατότητα δίνεται με μια βασική προϋπόθεση : εφόσον η αναστολή έχει διαρκέσει κατ’ ελάχιστον 15 ημέρες.

Οι επιχειρήσεις και εργοδότες θα έχουν την δυνατότητα να παρατείνουν την αναστολή μέρους των συμβάσεων εργασίας που έχουν τεθεί σε αναστολή, όχι μεγαλύτερου του 60%, κατά ανώτατο χρονικό διάστημα 30 ημερών και όχι πέραν της 31η  Μαΐου 2020.

Η παράταση της αναστολής των συμβάσεων θα ισχύσει υπό δύο βασικές προϋποθέσεις :

την απαγόρευση απολύσεων και της μείωσης του προσωπικού τους μέχρι τις 31 Μαΐου και

την ρητή διατήρηση των θέσεων εργασίας με τις ίδιες μορφές συμβάσεων

1.Οι επιχειρήσεις καλούνται να συμπληρώσουν οδηγό αυτοσυμμόρφωσης για τους κινδύνους της πανδημίας. Το σώμα επιθεώρησης εργασίας θα επιβλέπει τους τηρούμενους κανόνες υγιεινής στις επιχειρήσεις

2.Μηχανισμός στήριξης εισοδημάτων των εργαζομένων – Επιπλέον στήριξη σε εργαζόμενους που επιστρέφουν στην εργασία – Το εισόδημα θα συμπληρώνεται από την κυβέρνηση

3.Διασφάλιση θέσης εργασίας και ωραρίου

4.Παράταση της αναστολής στις επιχειρήσεις – Θα χορηγείται η αποζημίωση ειδικού σκοπού στις επιχειρήσεις που μένουν κλειστές για υγειονομικούς λόγους

Τοποθέτηση του Υφυπουργού Οικονομικών, αρμόδιου για τη Δημοσιονομική Πολιτική, κ. Θόδωρου Σκυλακάκη

Α. Επιστρεπτέα προκαταβολή

Όπως γνωρίζετε η επιστρεπτέα προκαταβολή είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη, δεν συμψηφίζεται με οποιαδήποτε οφειλή. Η πρώτη της φάση, γιατί σχεδιάζουμε να ακολουθήσει και δεύτερη, όταν θα έχουμε καλύτερη εικόνα των επιπτώσεων της κρίσης στην οικονομία, έχει ως συνολική δημόσια δαπάνη ένα δισεκατομμύριο (1.000.000.000) ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί στο συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της από το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του Υπουργείου Οικονομικών.

Δικαιούχοι

Επιχειρήσεις που δικαιούνται στην πρώτη φάση επιστρεπτέα προκαταβολή είναι όσες έχουν καταθέσει σχετική αίτηση με βάση τις πρόνοιες της υφιστάμενης Κοινής Υπουργικής Απόφασης και είτε σταμάτησαν να λειτουργούν με κρατική εντολή ή παρουσιάζουν μείωση του κύκλου εργασιών τους, ως ακολούθως:

αα)      για τις απλογραφικές επιχειρήσεις που παρουσιάζουν μείωση του κύκλου εργασίων κατά 6,7% τουλάχιστον το πρώτο τρίμηνο του 2020, σε σχέση με την περίοδο αναφοράς, που στην προκειμένη περίπτωση ισοδυναμεί με τον μέσο όρο του πρώτου τριμήνου των τριών προηγούμενων ετών, με βάση τη δήλωσή τους στην πλατφόρμα «myBusinessSupport»,

ββ)       για τις διπλογραφικές επιχειρήσεις που παρουσιάζουν μείωση κατά 20% τουλάχιστον του κύκλου εργασιών κατά τον μήνα Μάρτιο του 2020, σε σχέση με τον μηνιαίο μέσο όρο των τριών προηγούμενων ετών.

Πρόνοια έχει ληφθεί για τις επιχειρήσεις που δεν είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ, για τις νέες επιχειρήσεις και για τις εποχικές επιχειρήσεις, έτσι ώστε ο κύκλος εργασιών του Μαρτίου του 2020 ή του πρώτου τριμήνου του 2020 να συγκρίνεται με περιόδους αναφοράς που να προσιδιάζουν στις δικές τους ιδιαιτερότητες.

Ύψος ενίσχυσης

Το ύψος της ενίσχυσης προσδιορίζεται τυποποιημένα, με έναν βασικό αλγόριθμο ως εξής: Λαμβάνεται υπόψη η διαφορά του κύκλου εργασιών του 2020 με τον κύκλο εργασιών της περιόδου αναφοράς που πολλαπλασιάζεται επί την ποσοστιαία διαφορά εκροών μείον τις εισροές του προηγουμένου έτους και στη συνέχεια από το γινόμενο αφαιρείται ένα ποσό που ισοδυναμεί με τον αριθμό των εργαζομένων που έχει θέσει η επιχείρηση σε αναστολή την 21η Απριλίου 2020 επί 800 διά τρία.

Εξηγώ σύντομα τη λογική. Το βασικό κριτήριο είναι η μείωση του τζίρου, όχι ολόκληρη όμως, αλλά αυτή που αντιστοιχεί στο λειτουργικό κόστος της επιχείρησης και το περιθώριο κέρδους της (όσο καλύτερα μπορούμε να τα προσεγγίσουμε). Δεν λαμβάνουμε υπόψη, δηλαδή, τα αγαθά και τις υπηρεσίες που συνήθως αγοράζει από τρίτους, για να προσφέρει τα δικά της αγαθά ή υπηρεσίες, όπως αυτά απεικονίζονται στη διαφορά εκροών-εισροών. Στη συνέχεια, αφαιρούμε μέρος του εργατικού κόστους που έχει αναλάβει το κράτος (τα 800άρια των εργαζομένων σε αναστολή δηλαδή, αλλά μόνο κατά το ένα τρίτο, αφού η μείωση του τζίρου αφορά κατά κύριο λόγο το τελευταίο δεκαήμερο του Μαρτίου).

Δεδομένου ότι πολλές επιχειρήσεις έχουν σίγουρα πληγεί, αφού είναι κλειστές με κρατική εντολή ή γνωρίζουμε ότι θα έχουν σοβαρή μείωση τζίρου τον Απρίλιο, αφού έχουν ήδη αξιόλογη μείωση τον Μάρτιο, κάτι που ακόμα δεν μπορούμε να το διαπιστώσουμε από τα στοιχεία του κύκλου εργασιών, προβλέπουμε κάποια ελάχιστα ποσά ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων της επιχείρησης με σχέση εξαρτημένης εργασίας την 31η Μαρτίου 2020. Συγκεκριμένα, τα ελάχιστα ποσά είναι:

α) 2.000 ευρώ για επιχειρήσεις που δεν απασχολούν εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας,

β) 4.000 ευρώ για επιχειρήσεις με 1 έως 5 εργαζόμενους

γ) 8.000 ευρώ για επιχειρήσεις με 6 έως 20 εργαζόμενους

δ) 15.000 ευρώ για επιχειρήσεις με 21 έως 50 εργαζόμενους,

ε) 30.000 ευρώ για επιχειρήσεις με πάνω από 50 εργαζόμενους.

Το ανώτατο ύψος ενίσχυσης (ανά επιχείρηση) δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό των 350.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις που απασχολούν έως 250 άτομα και το ποσό των 500.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 250 άτομα. Επισημαίνω εδώ ότι το μέτρο απευθύνεται κυρίως στις μικρότερες επιχειρήσεις, που δεν έχουν επαρκή πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό και θα έχουν δυσκολία να επωφεληθούν από τη ρευστότητα που προσφέρει η κυβέρνηση μέσω του τραπεζικού συστήματος. Οι επιχειρήσεις που δεν έκαναν για οποιονδήποτε λόγο αίτηση στην παρούσα φάση της επιστρεπτέας προκαταβολή, θα μπορούν να υποβάλουν στην επόμενη, όπου θα ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι δεν έλαβαν μέρος στη φάση αυτή, ώστε να μην υπάρχουν κατά το δυνατόν αδικίες για επιχειρήσεις που έχουν πληγεί με παρόμοιο τρόπο.

Επιστροφή - Επιτόκιο

Η επιστροφή του ποσού αρχίζει από το 2022 – υπάρχει δηλαδή περίοδος χάριτος μέχρι τις 31/12/ 2021 – και θα γίνει σε 40 ισόποσες τοκοχρεωλυτικές μηνιαίες δόσεις. Το ποσό της ενίσχυσης εμφανίζεται στις οφειλές της επιχείρησης στο TAXISNet. Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις θα δουν το ποσό που τους αναλογεί και θα υποβάλουν αίτηση για τη χορήγηση επιστρεπτέας προκαταβολής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» στο TAXISnet.

Επιτόκιο είναι το βασικό επιτόκιο που ορίζεται  από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Ελλάδα, προσαυξημένο κατά 109 μονάδες βάσης. Δηλαδή, με σημερινά δεδομένα, κάτω του 1%.

Διατήρηση ίδιου αριθμού θέσεων εργαζομένων

Η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει έως την 31η Οκτωβρίου 2020 τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε υπό οιοδήποτε καθεστώς απασχόλησης κατά την 30ή Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ. Είναι η ρήτρα απασχόλησης που υπάρχει σε όλα τα κυβερνητικά μέτρα.

Β. Ένταξη του ΚΑΔ 86.10 στις πληττόμενες επιχειρήσεις

Στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης των πληττόμενων από την εμφάνιση και διάδοση του κορωνοϊού COVID-19, εντάσσονται και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που ασκούν νοσοκομειακές δραστηριότητες (ΚΑΔ 86.10).

Οι επιχειρήσεις αυτές είχαν μέση μείωση του κύκλου εργασιών τους με βάση τα στοιχεία ηλεκτρονικών συναλλαγών άνω του 60% τον Απρίλιο, ενώ με κρατική εντολή υποχρεώθηκαν από τις 20 Μαρτίου να αναστείλουν τη λειτουργία των τμημάτων τακτικών χειρουργείων.  Οι ως άνω επιχειρήσεις δεν συμπεριελήφθησαν στην πρώτη φάση στη λίστα των πληττόμενων επιχειρήσεων με βάση τον Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας, καθότι όφειλαν να παραμένουν εν πλήρη λειτουργία, για λόγους δημοσίου υγειονομικού συμφέροντος, καθ' όλη τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, με το σύνολο του εργατικού δυναμικού τους σε ετοιμότητα και εξαιρέθηκαν και εξαιρούνται από τη δυνατότητα αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού τους, σε αντίθεση με λοιπές πληγείσες επιχειρήσεις.

Για τους ανωτέρω λόγους, όπως και στις άλλες πληγείσες επιχειρήσεις, παρατείνεται η προθεσμία καταβολής και αναστέλλεται η είσπραξη των οφειλών που έχουν βεβαιωθεί από δηλώσεις Φ.Π.Α., Δ.Ο.Υ. ή Ελεγκτικά Κέντρα που λήγουν ή έληξαν από 01.04.2020 μέχρι και την 31.05.2020, καθώς και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών έως την 31.8.2020, λαμβάνουν δε το ευεργέτημα του συμψηφισμού με άλλες οφειλές κατά 25% σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης οφειλών ΦΠΑ του μηνός Απριλίου. Επιπλέον, παρατείνεται η υποχρέωση καταβολής των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών περιόδου απασχόλησης Μαρτίου και Απριλίου 2020, έως 31.10.2020 και 30.11.2020 αντίστοιχα, δίνεται δε, επιπρόσθετα, η δυνατότητα αντιστάθμισης της εξαίρεσής τους από τα μέτρα της αναστολής συμβάσεων εργασίας μέσω του Μηχανισμού Αυτόματης Επιστροφής.

Γ. Ταμειακά διαθέσιμα

Τέλος θα ήθελα να ενημερώσω την κοινή γνώμη για τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας για να σταματήσουν οι άκαιρες και άσκοπες συζητήσεις για το ευαίσθητο αυτό θέμα.

Χθες, 29.4.2020, τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα του δημοσίου στην Τράπεζα της Ελλάδος και στις εμπορικές τράπεζες καθώς και τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στην Τράπεζα της Ελλάδος ήταν 28 δισ. ευρώ (28.027 εκατ. ευρώ για την ακρίβεια). Στο ποσό αυτό δεν περιλαμβάνονται τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στις εμπορικές τράπεζες. Την 31η.3.2020 το αντίστοιχο ποσό ήταν ακριβώς 29,2 δισ. ευρώ.

Η χώρα έχει τις δημοσιονομικές δυνατότητες να αντεπεξέλθει στην κρίση. Η σημερινή κυβέρνηση διαχειρίζεται – όπως έχει καθήκον – τα δημόσια οικονομικά με σοβαρότητα και ευθύνη στην εξαιρετικά δύσκολη αυτή περίοδο.

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια