Οικονομία Ελλάδα

Αναγκαίο το εξειδικευμένο προσωπικό σε Εμπόριο & Τουρισμό - Ποιες οι απαιτήσεις της αγοράς

Φοιτητές... στο μεροκάματο της διασκέδασης

Την ανάγκη να είναι περισσότερο εξειδικευμένο το προσωπικό επισήμαναν μέσω της εφημερίδας “Νέα Κρήτη” παραγωγικοί φορείς του Ηρακλείου.

Συγκεκριμένα, τρεις εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων του νομού Ηρακλείου μίλησαν για το εργασιακό προσωπικό που δραστηριοποιείται στον κλάδο τους, που είναι σε μεγάλο βαθμό ανειδίκευτο, και την ανάγκη αλλαγής πλεύσης σε επίπεδο εκπαίδευσης και κατάρτισης. Ήταν κοινό σύνθημα πως η εξειδίκευση πλέον είναι επιτακτικό αίτημα.

Στον τουρισμό

Για καταρτισμένο προσωπικό και εξειδίκευση στον κλάδο που επιθυμεί να ακολουθήσει στον χώρο του ξενοδοχείου έκανε λόγο ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδοχείων Νομού Ηρακλείου κ. Νίκος Χαλκιαδάκης. Ο κ. Χαλκιαδάκης μίλησε για την αναγκαιότητα να υπάρξει προσωπικό που να διαθέτει τις συγκεκριμένες προδιαγραφές, ωστόσο είναι δυσεύρετο, παρά τις ανάγκες που έχουν διαμορφωθεί.

Αρχικά είπε: «Τα ξενοδοχεία χρειάζονται προσωπικό το οποίο να είναι μορφωμένο και καταρτισμένο. Τέτοιο προσωπικό, δυστυχώς, δεν υπάρχει. Μιλάμε για ανειδίκευτο προσωπικό τις περισσότερες φορές. Στην Ελλάδα, πριν μερικά χρόνια, η μόρφωση και η κατάρτιση του προσωπικού ήταν ένα ζήτημα δευτερεύον. Πλέον, δεν υφίσταται κάτι τέτοιο. Πρέπει να έχεις ειδικευμένους πλέον. Αυτό δεν υφίσταται σήμερα. Στην επόμενη δεκαετία, κάτι μπορεί να γίνει. Αλλά μέχρι τότε θα έχουμε προβλήματα στην προσπάθεια αναζήτησης καταρτισμένου εργασιακού δυναμικού».

Ο ίδιος συνέχισε λέγοντας: «Ο καθένας, πριν την οικονομική κρίση, μπορούσε να ανοίξει ό,τι μαγαζί επιθυμούσε. Τώρα αυτό έχει αλλάξει. Το μεγάλο θέμα στα ξενοδοχεία είναι ότι προσπαθούμε να βρούμε τέτοιο προσωπικό, αλλά δε βρίσκουμε».

Στην ερώτηση «τι δεξιότητες όμως απαιτούνται;», ο κ. Χαλκιαδάκης απάντησε: «Στον τουρισμό, πρέπει να μιλάς γλώσσες. Η αγγλική γλώσσα θεωρείται προϋπόθεση εδώ και πολλά χρόνια, ενώ πλέον ο υπάλληλος του τουρισμού πρέπει να γνωρίζει Γερμανικά και Γαλλικά. Επίσης, πρέπει να είναι επικοινωνιακά τα άτομα, ώστε να νιώθουν οι τουρίστες οικεία. Και πρέπει να είναι καταρτισμένα σε διάφορους τομείς, γιατί τα ξενοδοχεία έχουν πολλούς τομείς. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι που ασχολούνται με την κουζίνα ή τη μαγειρική πρέπει να έχουν σπουδάσει το αντικείμενο της τέχνης, αλλά και να γνωρίζουν το κάθε φαγητό από πού είναι. Να ξέρουν τι θα απαντήσουν στον πελάτη».

Στο εμπόριο

«Το εξειδικευμένο προσωπικό είναι αναγκαίο για το χονδρικό εμπόριο», υποστήριξε μέσα από τη “Νέα Κρήτη” ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Μανόλης Κουμαντάκης.

Ο κ. Κουμαντάκης μίλησε για την αναγκαιότητα να υπάρχει μια πολύπλευρη γνώση από την πλευρά του ανθρώπινου δυναμικού σε τομείς όπως η ψυχολογία της αγοράς, ενώ είπε, μεταξύ άλλων, πως οι νέοι άνθρωποι δε θέλουν να ασχοληθούν με το εμπόριο.

Αρχικά, ο κ. Κουμαντάκης ρωτήθηκε εάν το εμπόριο επιζητάει εξειδικευμένο ή μη εργασιακό προσωπικό. Ο ίδιος απάντησε: «Το εάν μια επιχείρηση που είναι ενταγμένη στον κλάδο του εμπορίου επιθυμεί εξειδικευμένο ή μη προσωπικό σχετίζεται κυρίως με το είδος του εμπορίου. Το εμπόριο χρειάζεται σίγουρα ανθρώπους εξειδικευμένους είτε σε κάποια μηχανήματα τα οποία απαιτούν επιδεξιότητα, είτε να έχουν γνώσεις για παράδειγμα οικονομίας. Στο χονδρικό εμπόριο πρέπει να υπάρχουν εξειδικευμένοι άνθρωποι, που δυστυχώς δεν έρχονται σήμερα. Το χονδρικό εμπόριο επιζητάει άτομα με εξειδικευμένες ικανότητες και δυνατότητες. Οι άνθρωποι που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε κρίσιμες θέσεις του χονδρικού εμπορίου έχουν φύγει και δεν υπάρχουν νέοι άνθρωποι που θέλουν να ασχοληθούν. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Στο λιανικό εμπόριο, όπου υπάρχουν μικρές επιχειρήσεις, δε χρειάζεται εξειδίκευση και είναι πολύ πιο εύκολο να βρεθούν άνθρωποι στην κατεύθυνση αυτή. Στο λιανικό εμπόριο δε χρειάζεται τόσο εξειδικευμένο προσωπικό, ενώ στο χονδρικό δημιουργούνται θέματα».

Ερωτώμενος σε τι επίπεδο εκπαίδευσης βρίσκονται οι άνθρωποι-εργαζόμενοι του εμπορικού τομέα, ο κ. Κουμαντάκης απάντησε: «Εάν εξαιρέσουμε εξειδικευμένες επιχειρήσεις του χονδρικού εμπορίου, που χρειάζονται ειδικότητες και γνώσεις άλλων μορφών, τότε οι επιχειρήσεις του εμπορικού τομέα έχουν κατά βάση άτομα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Βέβαια πρέπει να επισημανθεί πως είναι αναγκαίο τα άτομα που εργάζονται στον κλάδο του εμπορίου, είτε λιανικού είτε χονδρικού, να μιλάνε την αγγλική γλώσσα».

Ο κ. Κουμαντάκης μίλησε και για την αγορά εργασίας στον χώρο του εμπορίου, όπου η οικονομική κρίση δημιούργησε νέα δεδομένα. Η επιμόρφωση κατέστη απαραίτητη προϋπόθεση, ενώ η οικονομική δυσπραγία ανάγκασε πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν τη μέχρι τότε πολιτική τους, ώστε να επιδείξουν ένα προϊόν περισσότερο ελκυστικό και προσιτό στον κόσμο. Στην ερώτηση «σε αυτή τη νέα και διαρκώς μεταβαλλόμενη κατάσταση, η αγορά εργασίας έχει γίνει πιο ανταγωνιστική;», ο Μανόλης Κουμαντάκης απάντησε: «Τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Ο τρόπος παραγωγής αλλά και οι επιχειρήσεις έχουν αναπροσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Χρειάζονται πλέον δεξιότητες και ειδικότητες στον τρόπο προώθησης προϊόντων. Θέλει μια πιο βελτιωμένη ποιότητα γνώσεων και των αγορών αλλά και της ψυχολογίας των αγορών. Είναι απαραίτητο, στα πλαίσια μιας ανταγωνιστικής αγοράς εργασίας, οι άνθρωποι να εξειδικεύονται».

ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΜΠΑΡ

Φοιτητές... στο μεροκάματο της διασκέδασης

Οι χώροι της εστίασης και διασκέδασης απασχολούν κυρίως φοιτητές, οι οποίοι θεωρούνται ότι ανήκουν στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα. Οι επιχειρήσεις στρέφονται σε τέτοιο προσωπικό καθώς οι οικονομικές συγκυρίες δεν είναι κατάλληλες, χωρίς ωστόσο να σημαίνει αυτό πως δεν είναι επιφορτισμένες με την εκπαίδευση του προσωπικού τους. Αυτό υποστήριξε η Μαρία Αντωνακάκη, πρόεδρος του Συνδέσμου Επαγγελματιών Επισιτισμού & Διασκέδασης Νομού Ηρακλείου, μέσα από δηλώσεις της στη “Νέα Κρήτη”.

Αρχικά ανέφερε: «Στον χώρο της εστίασης συνήθως απασχολούνται φοιτητές, οι οποίοι δεν είναι γνώστες και παίρνουν χαμηλά μεροκάματα. Όσον αφορά την κατάρτιση, κάποιοι έχουν εμπειρία και κάποιοι άλλοι έχουν πάει σε ειδικά σεμινάρια από εταιρείες καφέ ή ποτού. Πάνω στη δουλειά εκπαιδεύονται. Όσο περισσότερο καταρτισμένος είναι κάποιος, τόσο πιο καλά προσφέρει την παροχή του».

Η ίδια αναφέρθηκε και στον λόγο που οι επιχειρηματίες του κλάδου επιλέγουν φοιτητές, τονίζοντας: «Η οικονομική κατάσταση της χώρας μας και οι δυσκολίες που οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν έχουν ως αποτέλεσμα μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων να προσλαμβάνουν ανθρώπους με χαμηλά μεροκάματα. Και ο λόγος είναι ότι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά και αναγκάζονται να εκπαιδεύσουν τους υπαλλήλους παράλληλα με την εργασία που προσφέρουν. Γίνονται έξτρα σεμινάρια με έξοδα των επιχειρήσεων για λόγους εκπαίδευσης».

Η κ. Αντωνακάκη αναφέρθηκε και στην αναγκαιότητα τα άτομα που εργάζονται να διαθέτουν κοινωνικές δεξιότητες. Συγκεκριμένα είπε: «Η επικοινωνία είναι το βασικότερο κομμάτι σε μια δουλειά του επισιτισμού. Όσο καλός και να είναι κάποιος, η επικοινωνία παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Όπως και το αντίστροφο συμβαίνει».

Σχόλια