Οικονομία Ελλάδα

Σε αναζήτηση της εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής με εξωστρέφεια και εξαγωγές

Ζούμε σε μια εποχή μεγάλων προκλήσεων και ριζικών αλλαγών.

Του Κωνσταντίνου Μπίτσιου, Αντιπροέδρου του ΣΕΒ

Η αβεβαιότητα στην παγκόσμια οικονομία από εμπορικές εντάσεις και περιφερειακές διενέξεις επηρεάζει και την αναπτυξιακή πορεία της Ελλάδας τη στιγμή που καλείται να επιταχύνει και να αρχίσει να ξανακερδίζει το 25% του ΑΕΠ που απώλεσε στην κρίση.

Κλειδί σε αυτή την κατεύθυνση είναι η περιφερειακή ανάπτυξη και μια συγκροτημένη βιομηχανική πολιτική με εθνική, αλλά και περιφερειακή οργάνωση, και συγκεκριμένους στόχους. Είναι μια προσπάθεια που προϋποθέτει συντονισμό πολιτικών, δομών, και υπουργείων, αλλά και συνεργασία μεταξύ κέντρου και περιφέρειας. Καμία εθνική αναπτυξιακή πολιτική δεν θα έχει τύχη εάν δεν βασίζεται σε γερά θεμέλια η ανάπτυξη σε κάθε περιφέρεια.

Τα γερά θεμέλια είναι σημαντικά και για την περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών. Από το 2010, αυξήθηκαν κατά 35%, αγγίζοντας τα €33δισ. το 2018. Όμως, εξακολουθούν να υπολείπονται άλλων, αντίστοιχου μεγέθους χωρών, όπως η Πορτογαλία (€55 δισ.) και η Ιρλανδία (€139δισ.), ή και σαφώς μικρότερων, όπως η Σλοβενία των 2 εκ. κατοίκων με €37δισ.

Όμως, η περιορισμένη προοπτική σημαντικής αύξησης της κατανάλωσης στην Ελλάδα όπως την αντιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις και τα στελέχη που βλέπουν μπροστά, σημαίνει, ότι οι εξαγωγές θα αποτελέσουν βασικό παράγοντα βιωσιμότητας και ανάπτυξης. Στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, η παραγωγή, ποιοτικών, ανταγωνιστικών, διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων είναι όρος επιβίωσης αλλά και προϋπόθεση βιώσιμης και στέρεης ανάπτυξης ευρωπαϊκού τύπου, με υψηλή προστιθέμενη αξία και καλές θέσεις εξειδικευμένης εργασίας.

Ο ΣΕΒ δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ενίσχυση της εξωστρέφειας και των εξαγωγών και δημιούργησε το Export Ready. Είναι ένα πλέγμα υπηρεσιών, σε τρεις πυλώνες: Στον πρώτο, εξειδικευμένα σεμινάρια σε επίκαιρα θέματα εξαγωγικού ενδιαφέροντος ενημερώνουν για τις προκλήσεις στην παγκόσμια αγορά, την επίδραση των νέων τεχνολογιών στις εξαγωγές, και επιτυχημένες τεχνικές πωλήσεων στο διεθνές εμπόριο. Στο δεύτερο, επικεντρωνόμαστε στην πληροφόρηση και στήριξη των επιχειρήσεων. Σε συνεργασία με τον όμιλο Fitch, προσφέρουμε εξειδικευμένη κλαδική πληροφόρηση για 125 χώρες-στόχους σχετικά με το ρίσκο, τις τάσεις, τον ανταγωνισμό, τα έργα που έχουν προγραμματιστεί. Τρίτος, και σημαντικότερος πυλώνας, είναι οι επιχειρηματικές αποστολές που διοργανώνει ο ΣΕΒ. Σε συνεργασία με τους άλλους εξαγωγικούς φορείς, το ΕΒΕΑ, τον ΣΕΒΕ, το Enterprise Greece αλλά και τον ΣΕΒΠΗ, και με την υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών, αλλάζουμε τον τρόπο, και τα αποτελέσματα τους. Από εκεί που ήταν πηγή αρνητικών εμπειριών, εξελίσσονται σε σημαντικό εργαλείο. Δίνουμε έμφαση στην οργάνωση και τη στενή συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών. Αποτέλεσμα, περίπου μία στις δυο επιχειρήσεις που συμμετέχει, είτε έχει κλείσει εμπορική συμφωνία σε αγορά-στόχο, είτε βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο διαπραγματεύσεων.

Μέσα από τη συνεργασία του ΣΕΒ με τις επιχειρήσεις, έχουμε εντοπίσει τέσσερεις τάσεις για την εξωστρέφεια που ενδιαφέρουν τις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Πρώτον, επίκεντρο των επιχειρηματικών αποστολών του ΣΕΒ είναι οι νέες και αναπτυσσόμενες αγορές, κυρίως της Ασίας και της υποσαχάριας Αφρικής. Πρόκειται για περιοχές με οικονομική άνθηση, νέο σε ηλικία πληθυσμό και αυξανόμενη κατανάλωση. Η νέα μεσαία τάξη που δημιουργείται σε αυτές τις χώρες αθροιστικά μετριέται σε δισεκατομμύρια ανθρώπους. Στην Ασία μέχρι το 2030 μπορεί να φτάσει τα 3.5δισ. Στην Αφρική, σύμφωνα με την Αφρικανική Αναπτυξιακή Τράπεζα, το 34% του πληθυσμού της Αφρικής, έχει διπλασιάσει τις καταναλωτικές του δαπάνες σε λιγότερο από 20 χρόνια. Μοι εισαγωγές τροφίμων προβλέπεται να αυξηθούν από τα $35 δις σε $110 δις μέσα στην επόμενη εξαετία. Παράλληλα με την κατανάλωση, σημαντικά έργα υποδομών θα υποστηρίξουν την αστικοποίηση.

Μελετάμε προσεκτικά αυτές τις νέες αγορές για να κατανοήσουμε τις καταναλωτικές τους συνήθειες και να εκμεταλλευτούμε κατάλληλα τις ευκαιρίες που δημιουργούνται. Δεν είμαστε οι μόνοι. Κυβερνήσεις και επιχειρήσεις από όλον τον κόσμο, σπεύδουν να ενισχύσουν τους δεσμούς τους με την υποσαχάρια Αφρική.

Δεύτερη τάση, είναι η αυξανόμενή παγκόσμια ανησυχία για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και της εξάντλησης των φυσικών πόρων του πλανήτη. Μελέτη της Unilever, καταδεικνύει ότι το 33% των καταναλωτών παγκοσμίως επιλέγουν προϊόντα εταιριών που έχουν θετικό κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Το συγκριτικό πλεονέκτημα της Κρήτης, και άλλων περιοχών της Ελλάδας, είναι το εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον, που μπορεί να λειτουργήσει ως σημαντικό εφόδιο για τη βιομηχανία και τη δημιουργία προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον.

Τρίτη τάση, η υγιεινή διατροφή, μια αγορά $1 τρισ. δολάρια παγκοσμίως με αυξητική τάση. Η περίφημη ελληνική διατροφή μπορεί να έχει ισχυρό πλεονέκτημα.

Τέταρτη τάση, είναι η 4η βιομηχανική επανάσταση που αλλάζει ταχύτατα τα πάντα στην παραγωγή, στην εργασία, στη διοίκηση, στις σχέσεις των επιχειρήσεων με τους πελάτες και του Κράτους με τους πολίτες. Δημιουργεί, νέα επιχειρηματικά μοντέλα, νέες συνεργασίες, σε νέα κανάλια διανομής σε νέα προϊόντα. Παράλληλα, απαιτεί και νέες ψηφιακές και τεχνικές δεξιότητες.

Οι σαρωτικές αλλαγές, παρουσιάζουν σημαντικές ευκαιρίες. Εφόσον υιοθετήσουμε εγκαίρως τις νέες αυτές τεχνολογίες, μας δίνεται η ευκαιρία να γίνουμε, σε σύντομο χρονικό διάστημα, περισσότερο ανταγωνιστικοί, πιο αποτελεσματικοί. Ο ΣΕΒ θα συνεχίσει να συνεργάζεται στενά με τις επιχειρήσεις και την πολιτεία σε αυτή την κατεύθυνση.

Σχόλια