Εστίαση: Εγκλωβισμένες στη μέγγενη του χρέους πολλές επιχειρήσεις

Κρήτη
Εστίαση: Εγκλωβισμένες στη μέγγενη του χρέους πολλές επιχειρήσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πρόβλημα ρευστότητας - Οκτώ στις δέκα καθυστερούν τις οφειλές

Μπορεί η τουριστική περίοδος να πηγαίνει καλά στη χώρα μας, ωστόσο ο κλάδος της εστίασης δεν έχει καταφέρει να επουλώσει τις πληγές της από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης και συνεπώς, τα δύσκολα για την εστίαση βρίσκονται μπροστά, όπως προκύπτει από έρευνα του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ. Μάλιστα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας, η πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου είναι εγκλωβισμένες μέσα σε παγίδα χρέους!

Όπως αναφέρεται στα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, ο κλάδος της εστίασης συγκαταλέγεται μεταξύ εκείνων που επλήγησαν δυσανάλογα από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης. Από τη μια μεριά, κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, οι επιχειρήσεις του κλάδου τελούσαν υπό καθεστώς αναστολής της λειτουργίας τους για τουλάχιστον 9 μήνες, ενώ ακόμη και κατά τα διαστήματα που είχε αρθεί το καθεστώς αναστολής λειτουργούσαν με προϋποθέσεις, οι οποίες περιόριζαν σημαντικά τη δραστηριότητά τους.

Από την άλλη μεριά, για την αντιμετώπιση των δυσμενών συνεπειών της πανδημίας, η κυβέρνηση έλαβε σειρά υποστηρικτικών μέτρων, τα οποία, όπως και στα περισσότερα κράτη της Ε.Ε., αποσκοπούσαν να κρατήσουν τις επιχειρήσεις “ζωντανές”. Ήταν, δηλαδή, μέτρα επιβίωσης που βασίστηκαν στην προσδοκία της δυναμικής ανάκαμψης, όταν οι οικονομίες θα επέστρεφαν σε συνθήκες κανονικότητας.

Η εμφάνιση του πληθωρισμού, που από τα μέσα του 2021 και μετά καλπάζει - κυρίως λόγω της υπέρμετρης αύξησης των διεθνών τιμών ενέργειας και της διατάραξης των εφοδιαστικών αλυσίδων κατά τη διάρκεια της πανδημίας - εντάθηκε περαιτέρω λόγω των δυσμενών γεωπολιτικών εξελίξεων, εξουδετερώνοντας την προοπτική μιας δυναμικής ανάκαμψης.

Επιπλέον, το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων αυξήθηκε σημαντικά, ενώ, όπως είναι επόμενο, ο υψηλός πληθωρισμός απομείωσε τα πραγματικά εισοδήματα και κατ’ επέκταση την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η ΓΣΕΒΕΕ. Μέσα σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον, τα προβλήματα που είχαν συσσωρεύσει οι επιχειρήσεις εστίασης κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης φαίνεται ότι εντάθηκαν, με κυριότερο εκείνο της εξυπηρέτησης των υποχρεώσεών τους. Αυτό προκύπτει μετά από έρευνα που διεξήχθη από το ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ σε 206 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις εστίασης και καταδεικνύει πως τα δύσκολα για τον κλάδο είναι μπροστά, παρά το γεγονός πως η καλή τουριστική περίοδος θα επιτρέψει την αναπλήρωση των απωλειών σε όσες επιχειρήσεις επωφελούνται από τον τουρισμό.

Πρόβλημα ρευστότητας - Οχτώ στις 10 καθυστερούν τις οφειλές

Μάλιστα, ως βασικό συμπέρασμα, το ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ αναφέρει ότι είναι σοβαρές οι επιπτώσεις της υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις εστίασης. Σε παγίδα χρέους βρίσκεται η πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου.

Κύρια ευρήματα:

  • 8 στις 10 επιχειρήσεις του δείγματος έχουν καθυστερημένες οφειλές προς το Δημόσιο ή τους ιδιώτες.
  • Το 83,2% των επιχειρήσεων αυτών δημιούργησαν τις οφειλές τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
  • Περισσότερες από μία στις δύο επιχειρήσεις έχει πολλαπλές ληξιπρόθεσμες οφειλές.
  • 4 στις 10 επιχειρήσεις έχουν παράλληλα ληξιπρόθεσμες οφειλές τόσο προς την εφορία όσο και προς τα ασφαλιστικά ταμεία.

Ταμειακά διαθέσιμα - Ρευστότητα:

  • Περισσότερες από 1 στις 2 επιχειρήσεις εστίασης αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας.
  • Περισσότερες από 4 στις 10 (43,6%) επιχειρήσεις δήλωσαν ότι δεν έχουν καθόλου ταμειακά διαθέσιμα.
  • Περισσότερες από 1 στις 10 (12,3%) έχουν ταμειακά διαθέσιμα που επαρκούν για λιγότερο από μήνα.

Αύξησαν τις τιμές τους:

  • 8 στις 10 επιχειρήσεις εστίασης αύξησαν τις τιμές τους τελευταίους 12 μήνες.
  • Μεσοσταθμικά, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 10,7%.

Επενδύσεις: Το 51,5% των επιχειρήσεων εστίασης πραγματοποίησε κάποιου είδους επένδυση κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Κενές θέσεις εργασίας: Το 78,6% των επιχειρήσεων του δείγματος αντιμετωπίζει πρόβλημα εξεύρεσης προσωπικού. Όπως προέκυψε από τα ευρήματα της έρευνας: Από τις επιχειρήσεις αυτές, το 14,7% έχει 1 κενή θέση εργασίας, το 52% έχει 2 κενές θέσεις εργασίας, το 14% έχει 3 κενές θέσεις εργασίας και το 19,3% έχει περισσότερες από 3 κενές θέσεις εργασίας. Κατά μέσο όρο, οι επιχειρήσεις του δείγματος έχουν 2 έως 3 κενές θέσεις εργασίας. Από τα στοιχεία φαίνεται πως η πλειονότητα των επιχειρήσεων εστίασης του δείγματος έχει σοβαρές δυσκολίες να λειτουργήσει στο 100% της παραγωγικής της δυναμικότητας.

Όσον αφορά τις ειδικότητες που καταγράφονται οι ελλείψεις προσωπικού, το μεγαλύτερο μέρος αφορά την εξεύρεση σερβιτόρων για το 57% των επιχειρήσεων και ακολουθούν η ειδικότητα του μάγειρα (35,4%), του λαντζέρη (27,2%), του βοηθού σερβιτόρου (22,8%), του ψήστη (20,9%) και του διανομέα παραγγελιών (19,6%).

Τέλος, ως σημαντικότερο παράγοντα της έλλειψης προσωπικού η πλειονότητα των επιχειρήσεων του δείγματος (52%) θεωρούν την αλλαγή επαγγελματικής δραστηριότητας πρώην εργαζόμενων λόγω πανδημίας.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News