Πληθωρισμός: Εκτόξευση ρεκόρ στο 5,1% τον Δεκέμβριο - Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες αυξήσεις

Οικονομία
Πληθωρισμός: Εκτόξευση ρεκόρ στο 5,1% τον Δεκέμβριο - Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες αυξήσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο 5,1% εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο έναντι 4,8% ένα μήνα νωρίτερα - Άλμα της τάξεως του 135% καταγράφεται στο φυσικό αέριο

Στο 5,1% ανήλθε τον Δεκέμβριο του 2021 ο πληθωρισμός στην Ελλάδα, με το κόστος για φυσικό αέριο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, να εκτινάσσεται κατά 135,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή για τον μήνα Δεκέμβριο, οι μεγάλες ανατιμήσεις καταγράφονται κυρίως σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, αλλά και στους λογαριαμούς ενέργειας.

Τον στόλο των αυξήσεων οδηγεί και πάλι η τιμή στο φυσικό αέριο, η οποία εκτοξεύτηκε κατά 135,7%, ενώ ακολούθησε το ρεύμα με 45%, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 34,1% και τα καύσιμα-λιπαντικά με αύξηση 21,7%.

  • Σε ετήσια βάση, δηλαδή σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020, προέκυψε αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 5,1%
  • Σε ένα χρόνο εχει αυξηθεί 135% το φυσικό αέριο, 34% το πετρέλαιο θέρμανσης και 45% το ρεύμα.
  • Στα τρόφιμα αρνί-κατσίκι αυξήθηκε κατά 19,7%, το ελαιόλαδο κατά 17%, οι πατάτες κατά 14% και τα ζυμαρικά κατά 7,6%.
  • Σε μηνιαία βάση, δηλαδή σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2021, προέκυψε άνοδος του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 0,7%. 
  • Ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή για το 12μηνο του 2021, παρουσίασε αύξηση κατά 1,2% σε σχέση με το αντίστοιχο 12μηνο του 2020.

Η εν λόγω αύξηση προήλθε κυρίως:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 4,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και

    ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι.

  • 3,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 18,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
  • 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 10,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο
  • 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
  • 1,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ- Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

Στον αντίποδα καταγράφεται μείωση

  • 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
  • 2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.  
  • 0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμόυπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.  
  • 0,6% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων. 
  • 10,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς μέρους των τιμών στα προ χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.

Σημειώνεται ότι με ρυθμό πάνω από 5% κινήθηκε ο πληθωρισμός το 2010 οπότε διαμορφώθηκε στο 5,2% και το αμέσως προηγούμενο ρεκόρ ήταν το 1996 με 7,3 %.

Προβλέψεις για το 2022

Την ίδια ώρα η ΤτΕ κρούει «καμπανάκι» κινδύνου για την πορεία του πληθωρισμού προβλέποντας οι τιμές καταναλωτή να αυξάνονται πάνω από τρεις φορές συγκριτικά με τις προβλέψεις της κυβέρνησης οι οποίες εμπεριέχονται στον προϋπολογισμό, σύμφωνα με την ενδιάμεση έκθεσή της, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα στις 22 Δεκεμβρίου του 2021.

Η Τράπεζα της Ελλάδος σημειώνει ότι πρόκειται για ένα παροδικό φαινόμενο, το οποίο επιμένει. Αυτό θα οδηγήσει σε εκτίναξη του δείκτη τιμών καταναλωτή στο 3% το 2022. Οι πτωτικές τάσεις θα ξεκινήσουν από τα τέλη του 2022, οδηγώντας τον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κοντά στην κεντρική του τάση που είναι για την Ελλάδα το 2%. Το 2023 εκτιμάται ότι ο εν λόγω δείκτης θα πέσει κάτω του 1%.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News