H Black Friday αποσπά τζίρο από τη χριστουγεννιάτικη περίοδο

Οικονομία
H Black Friday αποσπά τζίρο από τη χριστουγεννιάτικη περίοδο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 2 στις 3 μικρές επιχειρήσεις θεωρούν πως η Black Friday αποσπά σε μεγάλο βαθμό τζίρο από την χριστουγεννιάτικη περίοδο

Πολλοί ήταν εκείνοι φέτος που μετέτρεψαν τις εκπτώσεις της Black Friday σε Black Week, όπως αρκετές ήταν και οι επιχειρήσεις που είχαν αρκετά μειωμένες τιμές, αυτό φέρεται να οφείλεται στις πιέσεις που έχει δεχτεί η αγορά λόγω αύξησης του κόστους εργασίας και αγοράς εμπορευμάτων.

Γενικά η πλειοψηφία των μικρών επιχειρήσεων αξιολογεί αρνητικά την περίοδο εκπτώσεων Black Friday καθώς υποστηρίζουν ότι αποσπά μεγάλο μέρος του τζίρου από την χριστουγεννιάτικη περίοδο.

Σε έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτου Μικρομεσαίων της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ), σε τυχαίο δείγμα 250 επιχειρήσεων που πραγματοποιούν εκπτώσεις, αξιολόγησε τα βασικότερα στοιχεία της Black Friday

Οι εκτιμήσεις για τις επιδόσεις των μικρών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου από την πρακτική της Black Friday 2021 έχουν ως εξής:

  • Στις φετινές εκπτώσεις της Black Friday εμφανίζονται ότι συμμετείχαν οι περισσότερες των επιχειρήσεων (56%), με το ενδιαφέρον να ενισχύεται σε σχέση με την προ Covid-19 περίοδο (αντίστοιχη έρευνα 2019), οπότε και είχε συμμετάσχει το 46% των επιχειρήσεων.
  • Ωστόσο, από την έρευνα του 2019 είχε διαφανεί η πρόθεση των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου να τονώσουν τη συμμετοχή τους στην πρακτική της Black Friday, καθώς αυτή η ενέργεια καθίσταται σταδιακά θεσμός, ακολουθώντας, αναπόφευκτα, την πολιτική των μεγάλων αλυσίδων. Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων (87%) έχει λάβει μέρος περισσότερες από δύο φορές.
  • Έξι στις 10 επιχειρήσεις (62%) φαίνεται να πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, μετατρέποντας ουσιαστικά την Black Friday σε Black Week. Μόνο 2 στις 10 επιχειρήσεις προχώρησαν σε εκπτώσεις αποκλειστικά την ημέρα της Black Friday.
  • Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (53,2%) του δείγματος υιοθέτησαν εκπτώσεις ύψους μεταξύ 20% και 40%. Σχεδόν 3 στις 10 (28%) επιχειρήσεις υιοθέτησαν εκπτώσεις υψηλότερες του 40%. Το ποσοστό των επιχειρήσεων που προέβη σε ιδιαίτερα ελκυστικές μειώσεις τιμών φαίνεται να είναι μικρότερο σε σχέση με άλλες εκπτωτικές περιόδους στο παρελθόν. Αυτό οφείλεται κυρίως στις ιδιαίτερα ισχυρές πιέσεις που έχουν ασκηθεί στο λιανικό εμπόριο από τη διόγκωση των τιμών ενέργειας αλλά και του κόστους λειτουργίας και απόκτησης εμπορευμάτων.
  • Ο βαθμός ικανοποίησης των επιχειρήσεων από τον θεσμό της Black Friday είναι χαμηλός. Περισσότερες από 2 στις 3 επιχειρήσεις (68%) δήλωσαν πως οι πωλήσεις τους είναι στα ίδια ή και χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με μια τυπική περίοδο του μηνός Νοεμβρίου. Η τάση αυτή - εκτιμά η ΕΣΕΕ - θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το ουσιαστικό αποτύπωμα της πρακτικής αυτής στον κύκλο εργασιών.
  • Οι απώλειες που έχουν καταγράψει οι μικρότερες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου φαίνονται και από το γεγονός πως το 44% των επιχειρήσεων υιοθέτησε εκπτώσεις σε όλα τα προϊόντα, ενώ το 20% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών της τρέχουσας περιόδου (σεζόν).
  • Το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων (87%) προχώρησε σε κάποιο είδος προωθητικής ενέργειας για τη συγκεκριμένη περίοδο ως αντιστάθμιση των ακριβότερων διαφημιστικών δράσεων που ανέλαβαν οι μεγαλύτερες επιχειρηματικές μονάδες. Η πλέον προσφιλής προωθητική ενέργεια για την προσέλκυση καταναλωτών στις μικρότερες επιχειρήσεις φαίνεται να είναι και φέτος τα διαφημιστικά μηνύματα στη βιτρίνα του καταστήματος (48%), ενώ ακολουθούν τα μηνύματα στα social media (23%) τα οποία ενισχύονται κάθε χρόνο. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως πλέον το 54% του δείγματος των επιχειρήσεων διαθέτει δυνατότητα ηλεκτρονικών παραγγελιών (e-shop, social media, e-mail, site).
  • Παρά τη διατήρηση της πρακτικής της Black Friday για έκτη συνεχή χρονιά, οι περισσότερες από τις μικρότερες επιχειρήσεις (44%) φαίνεται να αξιολογούν αρνητικά την εν λόγω δράση, ενώ για το 28% δεν αφήνει κάποιο ιδιαίτερο αντίκτυπο.
  • Ο λόγος για το παραπάνω εύρημα θα πρέπει να αναζητηθεί στο γεγονός πως σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις θεωρούν πως η πρακτική της Black Friday αποσπά τζίρο από τη χριστουγεννιάτικη περίοδο σε μεγάλο και μέτριο βαθμό.
  • Σχεδόν 8 στις 10 επιχειρήσεις (78%) δήλωσαν πως το μεγαλύτερο μέρος των πελατών τους εισέρχεται στο κατάστημα με την επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης, ενώ μόλις το 7% με την επίδειξη κυρίως rapid test.

 (φωτογραφία: Unsplash)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News