Οικονομία

Black Friday: Σήμερα η κορύφωση των προσφορών - Προσοχή στις ηλεκτρονικές απάτες

Ενόψει της σημερινής Black Friday και της... καταναλωτικής φρενίτιδας, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί με τις ηλεκτρονικές παγίδες που καραδοκούν

Είναι γεγονός ότι στη σημερινή ημέρα, γνωστή ως Black Friday, αλλά και την ερχομένη Δευτέρα, που έχει το όνομα “Cyber Monday”, το ενδιαφέρον από τους καταναλωτές για διαδικτυακές αγορές λόγω των εκπτώσεων είναι τεράστιο. Ωστόσο, παράλληλα με τις εκπτώσεις, καραδοκούν κίνδυνοι και παγίδες, καθώς συχνά επιτήδειοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία και να εξαπατήσουν τους πολίτες.

Η «ΝΚ» επικοινώνησε με τον πρώην διευθυντή στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Γιώργο Παπαπροδρόμου, ο οποίος ξεκαθάρισε το τοπίο σχετικά με το πώς οι καταναλωτές θα κάνουν τις αγορές τους με ασφάλεια.

Διαβάστε ακόμη 

⇒ Διαδικτυακές απάτες: Ποιες οι «παγίδες» - Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές (βίντεο)

«Με αφορμή την Black Friday, θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεχτικοί, όχι μόνο την αυριανή μέρα, αλλά και όλο τον χρόνο. Να επισκεπτόμαστε αξιόπιστους διαδικτυακούς τόπους, με το γνωστό λουκέτο ασφαλείας https, όπως ανοίγουμε τον φυλλομετρητή και βλέπουμε τον δικτυακό τόπο», υποστηρίζει και προσθέτει: «Να βλέπουμε τυχόν κριτικές που υπάρχουν για ένα προϊόν ή για μια υπηρεσία. Παράλληλα, είναι πολύ σημαντικό το κατάστημα να έχει φυσική διεύθυνση και να γνωρίζουμε τη διαδικασία επιστροφής. Δηλαδή, αν κάτι δε πάει καλά στην αγορά, ποια διαδικασία ακολουθεί. Τι κριτικές υπάρχουν γύρω από αυτό; Να μην έχει εικονικές διευθύνσεις ή τηλέφωνα που δεν ισχύουν», ανέφερε.

Ο κ. Παπαπροδρόμου έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στο δικαίωμα της υπαναχώρησης, με το οποίο κάθε πολίτης που ψωνίζει από οποιοδήποτε ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί να επιστρέψει ένα προϊόν εντός 14 ημερών και επισήμανε ότι «είναι κάτι που δε το γνωρίζουν πολλοί».

Σύμφωνα με το συγκεκριμένο δικαίωμα, όπως αναφέρεται και στο gov.gr, «ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να υπαναχωρήσει αναιτιολόγητα από τη σύμβαση από απόσταση ή εκτός εμπορικού καταστήματος εντός 14 ημερολογιακών ημερών από την παραλαβή του προϊόντος. Αν ο προμηθευτής δεν ενημερώσει για το δικαίωμα υπαναχώρησης, η προθεσμία υπαναχώρησης λήγει 12 μήνες μετά το τέλος της αρχικής προθεσμίας υπαναχώρησης».

Σχετικά με το πού μπορούν να καταγγελθούν τα φαινόμενα απάτης, ο κ. Παπαπροδρόμου ανέφερε τη σελίδα gov.gr, ενώ για τις σελίδες που ο καταναλωτής μπορεί να ενημερωθεί για το θέμα, τόνισε: «Να επισκεπτόμαστε τη σελίδα του Συνηγόρου του Καταναλωτή (εκεί μπορεί ο πολίτης να απευθυνθεί για τη διοικητική επίλυση της διαφοράς) και τις ανακοινώσεις του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας γύρω από το θέμα αυτό και τον βαθμό επιβολής του νόμου».

Συστάσεις από την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δε θα πέσουν θύματα «προσφορών»:

«- Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα), αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

- Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

- Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

- Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δε γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό, εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

- Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη».

Αυξημένες οι ηλεκτρονικές απάτες τα χρόνια της πανδημίας

Σύμφωνα με στοιχεία του Συνηγόρου του Καταναλωτή, τους πρώτους 10 μήνες του 2020 ο αριθμός των αναφορών-υποθέσεων που αφορούσαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο έφτασε τις 2.770, από τις συνολικά 10.741. Πρόκειται για ένα ποσοστό 25,80% επί των συνολικών υποθέσεων, το οποίο είναι υπερδιπλάσιο σε σχέση με το 2019. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ανεξάρτητη Αρχή, ανάμεσα στις αθέμιτες εμπορικές τακτικές που καταγράφηκαν, υπήρξαν περιπτώσεις όπου καταναλωτές προκατέβαλαν την αξία της παραγγελίας στα ηλεκτρονικά καταστήματα, χωρίς όμως να τους παραδοθούν τα προϊόντα ή να τους επιστραφεί το ποσό.

Σχετικά στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα η Τράπεζα της Ελλάδας, η οποία επιβεβαίωσε την αύξηση των ηλεκτρονικών απατών, είτε αφορούν στις τραπεζικές συναλλαγές με κάρτες, είτε χωρίς.

Με δεδομένο ότι η αξία των συναλλαγών απάτης το πρώτο εξάμηνο του 2020 ανήλθε σε 5.843.697 εκατ. ευρώ και ότι το ίδιο διάστημα πραγματοποιήθηκαν συνολικά συναλλαγές αξίας 30.526.569.005 ευρώ, προκύπτει ότι για κάθε 5.200 ευρώ συναλλαγής, ένα ευρώ αντιστοιχούσε σε απάτη.

Διαβάστε επίσης 

⇒ Ιεράπετρα: Κάλεσμα στήριξης τοπικών επιχειρήσεων ενόψει Black Friday

Ο δεκάλογος της Black Friday

Σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, «πώς μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τις προσφορές της “Black Friday” αποφεύγοντας τις παγίδες:

Δείξτε προσοχή στους επίδοξους απατεώνες και στις απατηλές πρακτικές.

Η Black Friday αποτελεί ευκαιρία και για τους scammers που εκμεταλλεύονται την επιθυμία των καταναλωτών για πολλές και καλές προσφορές. Ακόμη λοιπόν και αν συναντήσετε όρους όπως «φθηνά», «προσφορά» κ.λπ., μη θεωρήσετε ότι όντως πρόκειται για μια καλή ευκαιρία. Η εμπειρία έχει δείξει ότι όπου οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές ή, έστω, σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι συνήθως, τα αγαθά ενδέχεται να είναι απομιμητικά ή ελαττωματικά! Κάντε την έρευνά σας λίγο καιρό πριν προβείτε στις αγορές σας ώστε να είστε σε θέση να εντοπίσετε τις ψεύτικες προσφορές.

Διαβάστε τους όρους χρήσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα και ρωτήστε για τις εγγυήσεις στα φυσικά καταστήματα.

Ενώ οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ανανεώνουν συχνά την πολιτική επιστροφών προς όφελος του καταναλωτικού κοινού, οι μικρότερες επιχειρήσεις ενδέχεται να δείξουν μικρότερη ευελιξία. Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του αγαθού.

Προσέξτε την παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά προτού προβείτε σε συναλλαγή.

Χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν που είδατε στη βιτρίνα ή στο e-shop; Μήπως το τελικό ποσό των αγορών σας εκτρέπει τον προϋπολογισμό σας; Η Black Friday προκαλεί τέτοιο ενθουσιασμό στους καταναλωτές, που πολλές φορές προβαίνουν σε αγορές που δεν τους είναι πραγματικά αναγκαίες, από τον φόβο ότι μπορεί να μην προλάβουν να αξιοποιήσουν τις προσφορές. Θυμηθείτε ότι, παρά τις ελκυστικές προτάσεις που τα καταστήματα μπορεί να υπόσχονται ενόψει της Black Friday, όσο προχωρούμε στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, η αγορά θα ανανεώσει και πάλι τις προμήθειές της προτείνοντας νέες εκπτώσεις και καινούργια αγαθά.

Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.

Οι καλύτερες προσφορές δεν παρέχονται πάντα από τις μεγάλες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις. Και οι μικρές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για αγορές, ωστόσο στις περιπτώσεις πρωτοεμφανιζόμενης ή άγνωστης επιχείρησης θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί για να μη χάσετε χρήματα. Αν διαπιστώσετε ότι παραλείπονται κρίσιμα στοιχεία για την αναγνώριση της ταυτότητας της ηλεκτρονικής επιχείρησης, όπως είναι η εταιρική επωνυμία, η ταχυδρομική διεύθυνση, τα τηλέφωνα επικοινωνίας, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ο ΑΦΜ της, είναι προτιμότερο να αποφύγετε να προβείτε σε αγορά μέχρι να διασταυρώσετε την αξιοπιστία της επιχείρησης, διερευνώντας προηγουμένως τη φήμη της στο διαδίκτυο.

Προσοχή στις παραπλανητικές προσφορές.

Ακόμη και αν ψωνίζετε από μία ιστοσελίδα που εμπιστεύεστε, είναι σημαντικό να ελέγξετε όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στη συναλλαγή σας: Η τιμή, η εγγύηση, το κόστος μεταφοράς, η διαθεσιμότητα ή ο χρόνος παράδοσης μπορεί να είναι μερικές από τις σημαντικές πληροφορίες που θα καθορίσουν την τελική σας επιλογή. Πολλές φορές, όμως, ενδέχεται να εμφανιστούν αναδυόμενα banners με προσφορές άσχετες από αυτές που παρέχει η προμηθεύτρια επιχείρηση, από ιστοσελίδες που σας ζητούν να εισάγετε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών ή και των κωδικών σας για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Στις περιπτώσεις αυτές, επικοινωνήστε τόσο με την επιχείρηση όσο και με την τράπεζά σας και επιβεβαιώστε τη γνησιότητα του περιεχομένου των μηνυμάτων αυτών. Θα πρέπει να αποφεύγουμε προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

Δείξτε μεγάλη προσοχή στην παροχή ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών.

Στις περιπτώσεις που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική ή τη χρεωστική σας κάρτα, ελέγξτε με προσοχή το περιεχόμενο των όρων και των emails που σχετίζονται με τη συναλλαγή σας. Επίσης, θα πρέπει να μην προχωρήσετε σε συναλλαγή αν σας ζητείται να εγκαταστήσετε λογισμικό για την απόκτηση μιας προσφοράς.

Μην παρασύρεστε από ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές.

Ελέγξτε στα διαφημιστικά φυλλάδια, στις προωθήσεις στα social media και στα newsletters των καταστημάτων για τις τιμές των προϊόντων που σας ενδιαφέρουν. Συγκεντρώστε τις αρκετές μέρες πριν την Black Friday, ώστε να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης για την τελικά προσφερόμενη τιμή και για να είστε σε θέση να εξακριβώσετε ότι πετύχατε μια πραγματικά καλή ευκαιρία αγοράς.

Κουπόνια προσφορών και giftcards.

Όταν διαθέτετε κουπόνια προσφορών ή giftcards, επιβεβαιώστε αν τα προϊόντα που επιθυμείτε διατίθενται την Black Friday ή αν οι εταιρείες που σας ενδιαφέρουν αποδέχονται τα κουπόνια αυτά και δεν εξαιρούνται των προσφορών.

Ελέγξτε την πολιτική ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Εφόσον σκοπεύετε να προχωρήσετε σε ηλεκτρονικές αγορές, προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε τις προσωπικές σας συσκευές στις οποίες έχει εγκατασταθεί πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (antivirus) και δίχτυ προστασίας (firewall). Κατά την καταχώριση των στοιχείων της συναλλαγής σας, βεβαιωθείτε ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή κρυπτογράφηση. Αυτό μπορείτε να το αναγνωρίσετε αν παρατηρήσετε το εικονίδιο με το κλειστό λουκετάκι πάνω αριστερά στη διεύθυνση της ιστοσελίδας και εάν η διεύθυνση ξεκινά με https://.

Συμφωνήστε την ημερομηνία παράδοσης του προϊόντος.

Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλίδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωση της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή θα πρέπει να αποφεύγεται.

Σε κάθε περίπτωση, όταν αγοράζετε από φυσικά καταστήματα, τηρείτε τα υγειονομικά μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας, ώστε να απολαύσετε τις αγορές σας με ασφάλεια και προσοχή.

Οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες σχετικές με την παραβίαση των δικαιωμάτων του καταναλωτή και τη χρήση αθέμιτων πρακτικών από τις εμπορικές επιχειρήσεις στον αριθμό 1520 - Γραμμή καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή».

(φωτογραφία: pexels)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια