Οικονομία

Black Friday: Από πού πήρε το όνομά της η «Παρασκευή των εκπτώσεων» - Ποια μέρα θα πέσει φέτος

Που χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά ο όρος «Μαύρη Παρασκευή» και για ποιο λόγο – Πότε θα «εορταστεί» φέτος στην Ελλάδα

Δυο εβδομάδες έμειναν για την αμερικάνικη «Παρασκευή των εκπτώσεων», γνωστή και ως Black Friday, η οποία θα «εορταστεί» την τελευταία Παρασκευή του μήνα 26 Νοεμβρίου και σηματοδοτεί την έναρξη της Χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου.

Φέτος, η Black Friday θα «γιορταστεί» με νέους περιορισμούς όσον αναφορά τους ανεμβολίαστους, και αυτό έχει προκαλέσει αντιδράσεις στους επιχειρηματίες.

Γιατί ονομάστηκε «Black Friday»

Οι όροι «Μαύρη Παρασκευή» και «Μαύρο Σάββατο» χρησιμοποιήθηκαν πρώτη φορά από αστυνομικούς της Φιλαδέλφια, το 1961 λόγω της έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί η έντονη κυκλοφορία στους δρόμους κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων αγορών οι αστυνομικοί της τροχαίας ήταν υποχρεωμένοι να δουλεύουν 12ωρα χωρίς ρεπό, και έτσι χαρακτηρίστηκε από τους αξιωματικούς της αστυνομίας ως «Μαύρη Παρασκευή».

Τι αναμένει η αγορά για φέτος

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του moneyreview.gr, ήδη μεγάλες αλυσίδες λιανικής έχουν προειδοποιήσει για ελλείψεις σε κάποια προϊόντα. Την ίδια ώρα παραμένει άγνωστο το πώς θα επηρεάσουν φέτος την καταναλωτική συμπεριφορά οι ανατιμήσεις, αν δηλαδή το αγοραστικό κοινό θα εμφανιστεί πιο συγκρατημένο ως προς τις αγορές του ή αν θα σπεύσει να επωφεληθεί από τις προσφορές και τις ευκαιρίες που θα του προσφέρει η Black Friday γεμίζοντας το «καλάθι» του.

Τι θα ψωνίσουν οι Έλληνες

Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους την περίοδο της Black Friday, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας «Holiday Shopping Trends 2021» που πραγματοποίησε η Sitecore.

Η Sitecore διεξήγαγε την έρευνα για την περίοδο των γιορτών με τη συμμετοχή 1.001 εμπόρων και καταναλωτών από την Ελλάδα, από τις 23 Ιουλίου έως τις 04 Αυγούστου 2021.

Μεταξύ αυτών που δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ψωνίσουν, το 41% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συνδυάσουν online και offline αγορές, με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%). Ωστόσο, υπήρξε και ένα ποσοστό 18% που δήλωσε ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει στην Black Friday, με τους τρεις κύριους λόγους πίσω από μια τέτοια απόφαση να είναι ότι η μέρα έχει γίνει συνώνυμο με την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης και ότι τους φαίνεται ξεπερασμένη, ότι δεν προσφέρει πλέον καλές προσφορές και ότι προσελκύει υπερβολικά πολύ κόσμο.

Όσον αφορά στις κατηγορίες αγορών, με εξαίρεση τα ταξίδια και τα παιχνίδια, όπου το 54% και το 37% αντίστοιχα δηλώνει ότι θα γίνουν online, η πλειονότητα των αγορών για υπηρεσίες διασκέδασης (45%), ένδυσης (41%), ομορφιάς (43%), φαγητού και ποτού (69%) θα πραγματοποιηθεί με επίσκεψη σε κατάστημα, δείχνοντας μια στροφή των καταναλωτών στις φυσικές αγορές μετά τους περιορισμούς που επέβαλε η πανδημία στη χώρα.

Επιπλέον, ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών (65%) δήλωσε ότι βάζει σε πρώτη προτεραιότητα τις εκπτώσεις και τις προσφορές, όταν αγοράζει online, ενώ σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (45%) δηλώνουν ότι αναζητούν προσφορές που δίνονται αποκλειστικά σε μέλη προγραμμάτων loyalty. Από την άλλη, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία καταναλωτές δίνουν περισσότερη έμφαση στα εκπτωτικά προϊόντα. Τέλος, ένα αξιόλογο ποσοστό των νεότερων ηλικιών σκοπεύει να κάνει τις αγορές του μέσω βιντεοκλήσης (18%), εστιάζοντας στην αγορά limited edition προϊόντων (26%), αλλά και υπηρεσιών που μπορεί να απολαύσει όλη η οικογένεια (20%).

Εκτός από τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων σε σχέση με την Black Friday, η έρευνα της Sitecore εστιάζει και στο πως σκοπεύουν να περάσουν οι καταναλωτές τις φετινές γιορτές. Από τα ευρήματα προκύπτει ότι περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες (52%) σχεδιάζουν να ξεκινήσουν τους εορτασμούς νωρίτερα από άλλες χρονιές και να γιορτάσουν περισσότερο με επισκέψεις σε σπίτια αγαπημένων προσώπων (23%) και ημερήσιες εκδρομές (20%), ενώ η γενιά Ζ, σε ποσοστό 31%, δίνει προτεραιότητα στα πάρτι με φίλους.

Οι δυσκολίες των ταχυδρομικών παρόχων

Δύσκολη περίοδο φαίνεται να είναι και για τους ταχυδρομικούς παρόχους, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα τεράστιο όγκο παραδόσεων.

Την περασμένη χρονιά του 2020 εξαιτίας της πανδημίας οι ταχυδρομικοί πάροχοι είχαν να διαχειριστούν μια τεράστια αύξηση παραδόσεων χωρίς να είναι προετοιμασμένοι με αποτέλεσμα αρκετοί καταναλωτές να αναφέρουν καθυστερήσεις στο Συνήγορο του Καταναλωτή.

Αυτό αντικατοπτρίζεται στη σημαντική αύξηση του αριθμού των αναφορών που έλαβαν οι επιθεωρητές καταναλωτών στον τομέα των ταχυδρομικών υπηρεσιών, ο οποίος έφτασε το 133,3% το 2020 σε σύγκριση με το 2019 και το 45% των αναφορών που αφορούσαν ειδικά ζητήματα παράδοσης (καθυστερήσεις) ήταν πολύ χαμηλότερες από το 2019 σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό (26,6%).

Για να αποφευχθούν τα περυσινά φαινόμενα ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας καλεί τους ταχυδρομικούς παρόχους να  προετοιμαστούν εγκαίρως ώστε να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικότερη διανομή.

(φωτογραφία: pexels)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια