Οικονομία

Στήριξη εργασίας και το 2021

Τα μηνύματα από τη Γερμανία δείχνουν… παράταση μέτρων

Η Γερμανία ήδη προετοιμάζει το έδαφος, ανακοινώνοντας ότι και το 2021 θα χρειαστούν σημαντικά μέτρα στήριξης της εργασίας, λόγω των συνεπειών της πανδημίας. Βεβαίως τα μέτρα αυτά αφορούν στην ίδια τη Γερμανία, ωστόσο η σχετική είδηση από το Βερολίνο, αν και έγινε σε χαμηλούς τόνους, έχει προκαλέσει αναταραχή στα οικονομικά επιτελεία στις χώρες της Ευρωζώνης και ιδιαίτερα στον “χτυπημένο” ευρωπαϊκό Νότο, μαζί και στην Ελλάδα.

Ο υπουργός Οικονομικών και υποψήφιος για τη γερμανική Καγκελαρία - στη μετά Μέρκελ εποχή - κ. Σολτς, ανακοίνωσε, όπως γράφει το capital.gr, ότι η γερμανική κυβέρνηση θα διατηρήσει και θα επεκτείνει «για ολόκληρο το 2021» τα μέτρα στήριξης της απασχόλησης. Και αυτό γιατί οι εκτιμήσεις που γίνονται στο οικονομικό επιτελείο της Καγκελαρίας συγκλίνουν στην πρόβλεψη ότι το επόμενο “κύμα” της πανδημίας θα υποχρεώσει τις οικονομικές ζώνες της χώρας σε νέα τοπικά lockdown, με άμεσες συνέπειες για τη συνέχεια της οικονομικής δραστηριότητας.

Οι αναφορές για το επόμενο “κύμα” έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι οι τρέχουσες αναζωπυρώσεις των κρουσμάτων αποδίδονται κατά βάση στις επιπλοκές του πρώτου κύματος της άνοιξης και όχι σε δεύτερο κύμα.

Το χρηματοδοτικό “πακέτο” που θα απαιτηθεί για τη στήριξη της απασχόλησης στη Γερμανία υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ.

Τα “προβλήματα” για το 2021 δε συνδέονται μόνο με τις εγχώριες δυσκολίες και τις προσωρινές διακοπές της οικονομικής δραστηριότητας, αλλά και με την προβληματική διασυνοριακή - εντός και εκτός Ε.Ε. - τροφοδοσία εμπορίου για τη γερμανική βιομηχανία.

Το ζήτημα αυτό έχει ήδη απασχολήσει τις αρμόδιες Γενικές Διευθύνσεις στην Κομισιόν, την ΕΚΤ, αλλά και τον ESM, καθώς η στήριξη και ενίσχυση της απασχόλησης - ήτοι της αντιμετώπισης της ανεργίας - αναδύεται σαν κεντρικό ζήτημα της Ε.Ε. τουλάχιστον για τη διετία 2020-2021.

Οι “ιδέες” που συζητούνται αφορούν στη συνδυασμένη παρέμβαση, τόσο σε επίπεδο επιχορηγήσεων με πιθανή ενδυνάμωση του SURE (πριν καν αυτό αρχίσει να λειτουργεί...), την ενίσχυση της δανειακής χρηματοδότησης μέσω του ESM και της - για όσο χρειαστεί - στήριξης της ρευστότητας από την ΕΚΤ.

Τεχνικές προετοιμασίες

Οι σχετικές συζητήσεις, παρά τις “διακοπές” του Αυγούστου, βρίσκονται σε εξέλιξη σε “τεχνικό επίπεδο” και θα προχωρήσουν ταχύτερα μέσα στον Σεπτέμβριο, ιδιαίτερα με τις χώρες, ειδικά εκείνες του ευρωπαϊκού Νότου, που αδυνατούν να καλύψουν τις σχετικές ανάγκες στήριξης της απασχόλησης με εγχώριους πόρους.

Στην κορυφή αυτής της λίστας προς το παρόν βρίσκονται η Ιταλία και η Ισπανία, με την Πορτογαλία να ακολουθεί και την Ελλάδα να... αναμένει τη σειρά της, δεδομένου ότι το οικονομικό επιτελείο στην Αθήνα επιμένει στην τακτική της διατήρησης αποστάσεων από τον πυρήνα του προβλήματος στον ευρωπαϊκό Νότο.

Το πλεονέκτημα του οικονομικού επιτελείου στην Αθήνα ήταν και παραμένει ο συνδυασμός των πολύ χαμηλών απαιτήσεων για την αναχρηματοδότηση του χρέους τη διετία 2020-21 και η διαθεσιμότητα των πόρων του “μαξιλαριού” των 30-32 δισ. ευρώ.

Το πρόβλημα όμως που παραμένει ιδιαίτερα έντονο είναι η πρόβλεψη της διάρκειας των προγραμμάτων στήριξης της απασχόλησης, η οποία μετά τη σχετική ανακοίνωση Σολτς για τη γερμανική οικονομία αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα.

Στο πλαίσιο αυτό η “τακτική” που προς το παρόν έχει υιοθετηθεί είναι αφενός ο αυστηρότερος δυνατός έλεγχος στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους όσον αφορά το σκέλος των δαπανών και αφετέρου η μεγαλύτερη δυνατή διεύρυνση της άντλησης ευρωπαϊκών πόρων τόσο στο κομμάτι των επιχορηγήσεων όσο και στο κομμάτι του “αντί-COVID” δανεισμού.

Όσον αφορά το σκέλος των επιχορηγήσεων, ο σχεδιασμός προβλέπει την εισροή 1,5 δισ. ευρώ μέχρι τον Νοέμβριο από το SURE, με την προοπτική αύξησης του ποσού εφόσον το Ταμείο αυτό ενισχυθεί περαιτέρω στη συνέχεια.

Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος, ήτοι την πρόσβαση στον χωρίς δεσμεύσεις και προϋποθέσεις δανεισμό από τον ESM, το οικονομικό επιτελείο προσβλέπει αφενός στο διαθέσιμο ποσό των 4 περίπου δισ. ευρώ, αλλά πολύ περισσότερο στο γεγονός ότι η χρηματοδότηση από τον ESM “τεχνικά” θα μπορούσε να επιτρέψει την ένταξη της Ελλάδα και στο κανονικό QE της ΕΚΤ (το PSPP), πέραν της αγοράς ελληνικών ομολόγων μέσω του έκτακτου QE (το ΡΕΡΡ).

Τα τελευταία στοιχεία της ΕΚΤ δείχνουν ότι έχουν ξοδευτεί από το PEPP περί τα 468 δισ. ευρώ από τον Μάρτιο, από τα οποία τα 9,9 δισ. ευρώ έχουν “πάει” για αγορές ελληνικών ομολόγων (περί τα 5,2 δισ. ευρώ το δίμηνο Ιουνίου-Ιουλίου).

Αντίστοιχα μέσω του PSPP η ΕΚΤ έχει ξοδέψει ήδη από το περασμένο φθινόπωρο μέχρι σήμερα 3,680 τρισ. ευρώ...

Σε κάθε περίπτωση το οικονομικό επιτελείο, πριν από τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, εκτιμάται ότι θα έχει μια αρκετά σαφή εικόνα για τα όρια στήριξης στα οποία θα μπορεί να προσβλέπει από Βρυξέλλες, Λουξεμβούργο και Φρανκφούρτη για το μείζον ζήτημα της απασχόλησης το 2021.

 Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια