Περιμένοντας και τα επίσημα στοιχειά της Eurostat, που θα δείξουν συνολικά πόσοι Ευρωπαίοι και πόσοι Έλληνες ανάμεσά τους επέλεξαν το διαδίκτυο για τις αγορές τους μέσα στην κρίση της COVID-19 για όλο το διάστημα που διήρκεσε το lockdown, ώστε να φανούν και οι επιμέρους διαφοροποιήσεις, έχει ενδιαφέρον η εικόνα στη Γηραιά ήπειρο μέσα στο 2019, που θα αποτελέσει και τα βάση για ενδιαφέρουσες συγκρίσεις.
Σύμφωνα με αυτά, οι Σκανδιναβικές χώρες, η Ολλανδία και η Γερμανία αναδεικνύονται σε “πρωταθλήτριες” στις online αγορές. Στις τελευταίες θέσεις βρίσκεται η Ελλάδα, με το ποσοστό των Ελλήνων που στρέφονταν τουλάχιστον έως και πέρυσι στο ηλεκτρονικό εμπόριο σημαντικά χαμηλότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Αρχής.
Πιο αναλυτικά, το 60% των καταναλωτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση ηλικίας 16-74 ετών πραγματοποίησε online τις αγορές του στη διάρκεια του 2019, ποσοστό αυξημένο σε σύγκριση με το 56% του 2018. Σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2009, το μερίδιο των online καταναλωτών έχει σχεδόν διπλασιαστεί.
Μεταξύ των χωρών-μελών της Ε.Ε., τα υψηλότερα ποσοστά αγορών μέσω διαδικτύου εντοπίζονται στις Σκανδιναβικές χώρες, με τη Δανία να κατέχει τα σκήπτρα, καθώς το 84% των Δανών ηλικίας 16-74 ετών πραγματοποιεί online αγορές. Ακολουθούν η Σουηδία (82%), η Ολλανδία (81%), η Γερμανία(79%) και η Φιλανδία (73%). Στην Ελλάδα, μόλις το 39% των Ελλήνων πραγματοποίησε αγορές μέσω διαδικτύου στη διάρκεια του 2019, ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (60%) και με τη χώρα μας να κατατάσσεται, μαζί με την Κύπρο και την Πορτογαλία, στην 24η θέση μεταξύ των 27 χωρών-μελών της Ε.Ε.
Την τελευταία θέση καταλαμβάνει η Βουλγαρία με ποσοστό μόλις 22%. Δεύτερη από το τέλος η Ρουμανία (23%), ενώ ιδιαίτερα χαμηλό και το ποσοστό της Ιταλίας, με μόλις το 38% των Ιταλών να στρέφεται στο διαδίκτυο για τις αγορές του.
Στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, η μεγαλύτερη αύξηση του ποσοστού των online καταναλωτών σημειώνεται στην Εσθονία, με το 68% των Εσθονών να πραγματοποιούν το 2019 αγορές μέσω διαδικτύου, έναντι μόλις 17% το 2009.
Ως προς το φύλο, το ποσοστό των ανδρών που αγοράζουν online είναι οριακά υψηλότερο (61%) έναντι του αντίστοιχου των γυναικών (59%). Παρ' όλα αυτά, το μερίδιο των online καταναλωτών έχει αυξηθεί περισσότερο μεταξύ των γυναικών στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας (από 29% το 2009 στο 59% το 2019) απ’ ό,τι μεταξύ των ανδρών (από 35% το 2009 στο 61% το 2019).
Ανά ηλικία, τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζουν τα ποσοστά των χρηστών διαδικτύου μεταξύ 25 και 34 ετών (από 46% το 2009 σε 79% του συνόλου το 2019). Ακολουθεί η ηλικιακή ομάδα 16-24 ετών (από 41% στο 73%), 35-44 ετών (από 41% το 2009 στο 71% πέρυσι), ενώ το ποσοστό χρηστών του διαδικτύου ηλικίας 45-54 ετών αυξήθηκε από 31% το 2009 στο 61% του συνόλου πέρυσι.
Αύξηση παρατηρείται και στους online καταναλωτές ηλικίας 55 έως 64 ετών: Από μόλις 19% του συνόλου το 2009 ανήλθαν στο 45% στην έρευνα του 2019, ενώ το ποσοστό εκείνων που πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου και ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 65-74 ετών αυξήθηκε από μόλις 8% μία δεκαετία πριν στο 28% πέρυσι.