Οικονομία

Ανεργία: Τραγικά στοιχεία για απόφοιτους Πανεπιστημίων που δεν βρίσκουν δουλειά

Το brain drain ζει και βασιλεύει στην Ελλάδα

Πρώτη έρχεται η Ελλάδα σε άνεργους αποφοίτους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ε.Ε. των «28».

Σύμφωνα με μελέτη της ΓΣΕΕ που παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη, η χώρα μας κατέχει την τελευταία θέση στην Ε.Ε. των «28» με ποσοστό 69,6% σε απασχολούμενους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 20-34 ετών το έτος 2018. Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση στην Ε.Ε. των «28», με ποσοστό 55,3%, σε απασχολούμενους αποφοίτους τουλάχιστον ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ηλικίας 20-34 ετών, το έτος 2018.

Η έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ (2019) με τίτλο «Εκπαίδευση και απασχόληση: Βασικά μεγέθη και διαστάσεις μιας επωφελούς διασύνδεσης» παρουσιάστηκε στο πλαίσιο των δράσεων της ΓΣΕΕ ενόψει της 84ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Από τη μελέτη προκύπτουν τα ακόλουθα βασικά συμπεράσματα:

* Την περίοδο 2009-2014 το μέσο ισοδύναμο καθαρό εισόδημα των ατόμων ηλικίας 18-64 ετών στην Ελλάδα καταγράφει σημαντική μείωση τόσο για αποφοίτους χαμηλού (κατά 4.207 ευρώ ή κατά -36,6%) και μέσου (κατά 5.296 ευρώ ή κατά -36,6%) όσο και υψηλού (κατά 8.373 ευρώ ή κατά -37,3%) μορφωτικού επιπέδου, με μικρές αυξομειώσεις την επόμενη περίοδο (2016-2018).

* Η Ελλάδα σταθερά βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις στην Ε.Ε. των «28» σε ό,τι αφορά το μέσο καθαρό εισόδημα των ατόμων ηλικίας 18-64 ετών τόσο χαμηλού (23η θέση) και μέσου (25η θέση) όσο και υψηλού (25η θέση) μορφωτικού επιπέδου για το έτος 2018.

* Η Ελλάδα κατέχει αρνητική πρωτιά στην Ε.Ε. των «28», με ποσοστό 19,9%, σε άνεργους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 25-39 ετών για το έτος 2018.

* Αντίστοιχα αρνητική είναι η πρωτιά της Ελλάδας στην Ε.Ε. των «28», με ποσοστό 19,6%, σε μακροχρόνια άνεργους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 15-29 ετών για το έτος 2018.

* Η χώρα μας κατέχει τη 2η θέση στην Ε.Ε. των «28», με ποσοστό 22,3%, σε νέους ηλικίας 15-34 ετών (NEETs= Νο Employment, Education, Training) που βρίσκονται εκτός εργασίας και ταυτόχρονα εκτός εκπαίδευσης/κατάρτισης (τυπικής και μη τυπικής).

* Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση στην Ε.Ε. των «28», με ποσοστό 33,9%, στην κάθετη αναντιστοιχία προσόντων και δεξιοτήτων, σε εργαζόμενους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η θέση εργασίας των οποίων υπολείπεται του μορφωτικού τους επιπέδου, με το χάσμα να διευρύνεται σημαντικά την περίοδο εντός κρίσης (2010-2018).

* Η Ελλάδα κατέχει την 1η θέση στην Ε.Ε. των «28», με ποσοστό 20,5%, σε απόφοιτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 25-34 ετών οι οποίοι βρίσκονται σε υλική και κοινωνική αποστέρηση το 2018.

Το brain drain

Η εφημερίδα «Νέα Κρήτη» επικοινώνησε με τον Στέλιο Βοργιά, πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, ο οποίος αναφέρθηκε στη θλιβερή πρωτιά που καταλαμβάνει η χώρα μας όσον αφορά την ανεργία στους απόφοιτους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, όπως είπε ο κ. Βοργιάς, «τα παιδιά, ιδίως τα τελευταία χρόνια, αναγκάζονται να μεταναστεύουν. Τα μέτρα που πάρθηκαν δεν ήταν τα σωστά. Απεναντίας υπήρχε εκμετάλλευση. Η υποκατηγορία που είχε δημιουργηθεί για τα άτομα ηλικίας κάτω των 25 ετών όχι μόνο δε βοήθησε, αλλά δημιούργησε τεράστιο πρόβλημα, και αυτό αποδείχτηκε. Δυστυχώς, το μεγάλο ποσοστό ανεργίας δημιουργήθηκε σε αυτές τις ηλικίες. Είναι μια από τις τρεις ευάλωτες ομάδες μαζί με τις γυναίκες και τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, και δυστυχώς είναι ορατό το φαινόμενο του brain drain, δηλαδή σπουδαγμένα παιδιά πάνε στο εξωτερικό και αυτό δημιουργεί ένα δημόσιο έλλειμμα. Γιατί με το να επιβαρύνεται ο Έλληνας φορολογούμενος την εκπαίδευση όλων αυτών (τα μυαλά της χώρας) και τελικά να εργάζονται σε χώρες όπως Γερμανία, Γαλλία και μια σειρά άλλων χωρών, πραγματικά δημιουργεί ένα μεγάλο πρόβλημα στη χώρα αλλά και γενικά στο εργατικό δυναμικό. Η μετανάστευση είναι τόσο μεγάλη που πλέον δημιουργεί κενό γενιάς».

Σοκαριστικές, εντωμεταξύ, είναι οι διαπιστώσεις ότι η αγορά εργασίας στην Ελλάδα δεν ανταμείβει το επίπεδο τεχνολογικής εξειδίκευσης των αποφοίτων της εκπαίδευσης, που είναι προσανατολισμένο σε σύγχρονα επιστημονικά πεδία σπουδών (με μικρές αποκλίσεις από τις μέσες τιμές της Ε.Ε. των «28»). Άτυπα όμως, έχει υιοθετήσει ένα μοντέλο που προκρίνει ως ικανοποιητικά προσόντα εργασίας: α) τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, β) τη γνώση της Αγγλικής σε επίπεδο Proficiency (αναγνωρισμένο δίπλωμα επάρκειας για διδασκαλία της Αγγλικής) και γ) την τριετή προϋπηρεσία στο αντικείμενο. Ωστόσο, συνήθως το αντικείμενο εργασίας που προσφέρεται αντιστοιχεί «σε εξειδικευμένο απόφοιτο Επαγγελματικού Λυκείου και ΙΕΚ, ενώ η προσφερόμενη εργασία αμείβεται με μισθό κατώτερο του αποφοίτου Γυμνασίου (ανειδίκευτου εργαζόμενου).

Ο κ. Βοργιάς μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στην αναγκαιότητα αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου που ακολουθείται, τονίζοντας ότι «απουσιάζει η πολιτική βούληση και πρέπει να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο. Θα πρέπει να στραφούμε στον πρωτογενή τομέα που δημιουργεί υπεραξίες και να δημιουργηθούν συνθήκες αξιοπρέπειας στην εργασία, στους μισθούς. Επίσης, πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα και το πρόβλημα της υπογεννητικότητας».

(φωτογραφία αρχείου)

Σχόλια