Οικονομία

«Κυνήγι» στους οφειλέτες… όταν λήξει η ρύθμιση των 120 δόσεων

Στις 30 Σεπτεμβρίου κλείνει η πλατφόρμα

Παρότι υπολογίζεται ότι ίσως έως και 300.000 θα είναι οι οφειλέτες της εφορίας και των ασφαλιστικών ταμείων που θα συμμετέχουν στη ρύθμιση των 120 δόσεων, πάνω από 1,2 εκατ. είναι εκείνοι που δεν πρόκειται να ενταχθούν! Και μάλιστα οι περισσότεροι εξ αυτών έχουν χρέη που χαρακτηρίζονται «εισπράξιμα».

Ειδικά όσον αφορά στους οφειλέτες των ασφαλιστικών ταμείων, είναι ήδη έτοιμοι οι μηχανισμοί του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) για την περίοδο μετά το κλείσιμο της πλατφόρμας αιτήσεων για τις 120 δόσεις.

Η σχετική πλατφόρμα κλείνει στις 30 Σεπτεμβρίου και αμέσως μετά, εφόσον πράγματι δε δοθεί παράταση στην υποβολή αιτήσεων (πράγμα, όμως, που παρά τις επίσημες δηλώσεις, δε θα πρέπει να αποκλείεται, σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες των ταμείων), θα τεθεί εκ νέου το ζήτημα τη διαχείρισης του χρέους προς τα ταμεία.

Ακόμα και αν το χρέος που θα ενταχθεί στη ρύθμιση των 120 δόσεων (έναντι 1,5 δισ. ευρώ, το οποίο έχει ήδη ενταχθεί) αυξηθεί στα 3 δισ. ευρώ, όπως ελπίζουν ακόμα στο υπουργείο Εργασίας μετά την πρόσφατη θέσπιση της μείωσης το επιτοκίου από το 5% στο 3%, θα μείνουν εκτός ρύθμισης ασφαλιστικέ  οφειλές 32-37 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 17-20 δισ. ευρώ θεωρούνται εισπράξιμα.

Με άλλα λόγια, μπορούν να εισπραχθούν, καθώς στο υπουργείο Εργασίας εκτιμούν πως όσοι τα οφείλουν μπορούν να τα πληρώσουν, έστω σταδιακά, αλλά δεν το κάνουν από αδιαφορία ή αμέλεια.

Συνεπώς και πάλι, δηλαδή μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων για τις 120 δόσεις, όπως τονίζουν στελέχη των ταμείων στο capital.gr, θα πρέπει να υπάρξει ένα πλάνο για την αντιμετώπιση αυτού του “καυτού” προβλήματος των ταμείων, που πλήττει τα έσοδα του ασφαλιστικού, “υπονομεύοντας” τα μέτρα τα οποία σχεδιάζει η κυβέρνηση, όπως η μείωση των εισφορών και η καταβολή των αναδρομικών στους συνταξιούχους.

Πάντως, το ΚΕΑΟ δεν είναι απροετοίμαστο για την “επόμενη μέρα” των 120 δόσεων. Έχει ήδη συντάξει το Επιχειρησιακό Σχέδιό του για φέτος, λίγο πριν ανοίξει η πλατφόρμα για τις αιτήσεις για τη νέα ρύθμιση (στα τέλη Απριλίου), το οποίο, δεδομένου ότι δεν αναμένεται να ξεπεράσουν τους 200.000-300.000 οι οφειλέτες, επί συνόλου 1,5 εκατ., που θα ενταχθούν στη ρύθμιση, κάθε άλλο παρά “παρωχημένο” μπορεί να θεωρηθεί. Και αυτό γιατί, αν επαληθευτούν οι άτυπες προβλέψεις στο υπουργείο Εργασίας, κοντά στους 1,2-1,3 εκατ. οφειλέτες θα μείνουν εκτός ρυθμίσεων. Το πλήθος αυτό δε θα διαφέρει και πολύ σε σχέση με εκείνο που είχαν υπόψη τους οι συντάκτες του φετινού επιχειρησιακού σχεδίου του ΚΕΑΟ.

Ωστόσο, η νέα πολιτική ηγεσία δεν έχει ασχοληθεί έως τώρα με το τι θα κάνει με τις ασφαλιστικές οφειλές που δε θα ενταχθούν στις 120 δόσεις, αν και υπάρχουν ορισμένες πληροφορίες για αύξηση των δόσεων της “πάγιας ρύθμισης” από τις 12 στις 24. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει το “οπλοστάσιο” του ΚΕΑΟ, το οποίο ακροθιγώς παρουσιάζεται στο επιχειρησιακό σχέδιό του για το τρέχον έτος.

Σύμφωνα με αυτό, «προτεραιότητα για λήψη μέτρων (σ.σ. αναγκαστικής είσπραξης) δίνεται στις πιο πρόσφατες οφειλές, οι οποίες έχουν θεωρητικά υψηλότερη εισπραξιμότητα. Παράλληλα, εντατικότερες προσπάθειες για αναγκαστική είσπραξη απαιτούνται για τους οφειλέτες με υψηλές οφειλές (π.χ. άνω των 300.000 ευρώ)».

Για τον σκοπό αυτό, «στη διάρθρωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών με βάση τον νέο Οργανισμό προβλέφθηκε ξεχωριστό τμήμα για τη διαχείριση των μεγάλων οφειλετών, ώστε να υπάρχει συνεχής και στενή παρακολούθηση των οφειλετών αυτών και των μέτρων που λαμβάνονται. Επιπλέον, με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν στο πληροφοριακό σύστημα, αξιολογείται το προφίλ του οφειλέτη. Στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για τη δημιουργία του προφίλ οφειλέτη είναι η νομική μορφή, ο κλάδος δραστηριότητας, η αξιοπιστία και η γενικότερη συμπεριφορά τού οφειλέτη σε σχέση με την εκπλήρωση των τρεχουσών και των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του. Για παράδειγμα, η καταβολή των τρεχουσών εισφορών και η παράλληλη καταβολή ανελλιπώς κάθε μήνα εύλογου ποσού έναντι της οφειλής λαμβάνεται υπόψη υπέρ του οφειλέτη. Αντίθετα, η συνεχής ένταξη σε ρυθμίσεις και απώλεια αυτών αποδυναμώνουν το προφίλ αξιοπιστίας του οφειλέτη».

Σχόλια