Οικονομία

Νέος νόμος Κατσέλη – Εξελίξεις για τα κόκκινα δάνεια

Τα νεότερα για “κούρεμα” ή “επιμήκυνση”

Η πρόταση που έχει επεξεργαστεί για λογαριασμό των τραπεζών η PWC βασίζεται στο σκεπτικό της σχέσης αξίας δανείου προς αξία ακινήτου (loan to value). Με βάση την αξία αυτή, οι τράπεζες συζητούν την προοπτική “κουρέματος” οφειλής στα μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά δάνεια, θέτοντας ως κατώτατο όριο ποσοστιαία αναλογία 120%.

Ειδικότερα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι τράπεζες απορρίπτουν οποιοδήποτε “κούρεμα” εφόσον η σχέση loan to value διαμορφώνεται κάτω του 100% (π.χ. αν ο δανειολήπτης χρωστάει 80.000 ευρώ και η αξία του ακινήτου του είναι 100.000 ευρώ) και διαπραγματεύονται σε ένα εύρος σχέσης loan to value μεταξύ 120% και 140% για την παροχή “κουρέματος”. Για την περίπτωση που η σχέση αξίας δανείου προς αξία ακινήτου κινείται κάτω του 100%, οι τράπεζες προτείνουν μόνο επιμήκυνση στη ρύθμιση της οφειλής.

Για την περίπτωση που η σχέση αξίας δανείου προς αξία ακινήτου είναι μεγαλύτερη του 100% (δηλ. το ύψος της οφειλής είναι μεγαλύτερο από την αξία του ακινήτου), κάποιες τράπεζες ζητούν επιμήκυνση σε χρονικό ορίζοντα 25 ετών και κατόπιν “κούρεμα” οφειλής.

Στο σημείο αυτό παραμένουν κάποια σημεία “τριβής” για την ποσοστιαία αναλογία loan to value. Κάποιες τράπεζες ζητούν αυτή να οριστεί στο 140%, άλλες στο 120%, με κοινή συνισταμένη ότι καμία τράπεζα δεν αποδέχεται συζήτηση για “κούρεμα” οφειλής με σχέση αξίας δανείου προς αξία ακινήτου χαμηλότερη του 120%.

Ειδικά για τα μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά δάνεια του νόμου Κατσέλη, οι τράπεζες θα βοηθηθούν σημαντικά στον καθορισμό του ύψους του “κουρέματος” από το διατραπεζικό project της “αποκωδικοποίησης” των περιπτώσεων του Νόμου 3869 που “τρέχει” ο “Τειρεσίας”, και το οποίο θα τους δώσει τη δυνατότητα ανταλλαγής στοιχείων, άρα την ευχέρεια ενιαίας αντιμετώπισης μη εξυπηρετούμενων οφειλών.

Με το κυπριακό μοντέλο και τα οριζόντια “κουρέματα” να έχουν απορριφθεί από τις τράπεζες, η πρόταση στην οποία καταλήγουν και επίσημα στις επόμενες ημέρες τράπεζες και κυβέρνηση θα αποτελέσει το νέο πλαίσιο προστασίας για τους δανειολήπτες με στεγαστικά δάνεια. Το πλαίσιο αυτό, που ως κυβερνητική στρατηγική επιλογή προβλέπει την επιδότηση στεγαστικού δανείου, θα αντικαταστήσει τον νόμο Κατσέλη από την 1η Μαρτίου 2019.

Τι θα ισχύσει με τις επιδοτήσεις

Η στεγαστική πολιτική με εργαλείο την “επιδότηση” της δόσης του δανείου από την πλευρά του κράτους θα απευθύνεται τόσο σε αυτούς που θα έχουν δικαστική απόφαση στα χέρια τους καθότι εντάχθηκαν στον νόμο Κατσέλη, όσο και σε αυτούς που θα μείνουν εκτός του νόμου.

Το σχέδιο στεγαστικής πολιτικής (α' σκέλος: ταχεία αντιμετώπιση όλων των περιπτώσεων μη εξυπηρετούμενων στεγαστικών δανείων και όχι αποκλειστικά αυτών του ν. Κατσέλη, και β' σκέλος: επιδότηση δόσης στεγαστικού δανείου) θα υλοποιηθεί με εξωδικαστική ρύθμιση των συγκεκριμένων οφειλών, κατά τα πρότυπα της πλατφόρμας του εξωδικαστικού μηχανισμού που ισχύει για τη ρύθμιση επιχειρηματικών οφειλών.

Υπενθυμίζεται ότι οι ελληνικές τράπεζες θα πρέπει να υποβάλουν στον SSM, στα τέλη Μαρτίου, τους νέους στόχους για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τους στην τριετία 2019-2021.

 

Σχόλια