Οικονομία

Στο "σφυρί" πάνω από 15.000 ακίνητα

Πάνω από 15.000 ακίνητα οφειλετών στις τράπεζες θα βγουν φέτος στο “σφυρί” από τα πιστωτικά ιδρύματα, σύμφωνα με τη δέσμευση για την υλοποίηση 4.000 έως 6.000 προγραμμάτων πλειστηριασμών.

Πάνω από 15.000 ακίνητα οφειλετών στις τράπεζες θα βγουν φέτος στο "σφυρί" από τα πιστωτικά ιδρύματα, σύμφωνα με τη δέσμευση για την υλοποίηση 4.000 έως 6.000 προγραμμάτων πλειστηριασμών εντός του 2018, που ανέλαβαν έναντι του SSM.

Οι δεσμεύσεις δόθηκαν στις συναντήσεις των τραπεζιτών με την επικεφαλής του SSM, Ντανιέλ Νουί, και το εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. της ΕΚΤ, Μπενουά Κερέ, που πραγματοποιήθηκαν την προηγούμενη βδομάδα στη Φρανκφούρτη.

Ενόψει της έναρξης αποκλειστικά των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών από τις 21 Φεβρουαρίου, οι εκπρόσωποι των εποπτικών Αρχών ζήτησαν από τις τράπεζες συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους για το τρέχον έτος, καταλήγοντας ότι θα πρέπει να υλοποιηθούν τουλάχιστον 4.000-6.000 προγράμματα πλειστηριασμών.

Όπως αναφέρει το capital.gr, με το δεδομένο ότι το κάθε πρόγραμμα πλειστηριασμού δεν αφορά μόνο ένα ακίνητο, αλλά συνήθως περιλαμβάνει 2-3 ή και περισσότερα ακίνητα, ένας μέσος όρος στην "κατεύθυνση" που έδωσε ο SSM στις τράπεζες οδηγεί στην εκτίμηση ότι τουλάχιστον 15.000-18.000 ακίνητα θα βγουν φέτος στο "σφυρί".

Ο "εκνευρισμός" που έχει προκαλέσει στους Θεσμούς, ειδικότερα στην ΕΚΤ (SSM), που είναι υπεύθυνη για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, αλλά ακόμα και στους διεθνείς επενδυτές, η καθυστέρηση στην εκτέλεση των πλειστηριασμών δε φαίνεται να έχει ξεπεραστεί.

Η ψήφιση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών στο πολυνομοσχέδιο για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης το βράδυ της ίδιας ημέρας που οι τραπεζίτες συναντούσαν την επικεφαλής του SSM στη Φρανκφούρτη έκλεισε μια χρονίζουσα εκκρεμότητα, αλλά δεν καταλαγιάζει τις ανησυχίες.

Οι πλειστηριασμοί θα έπρεπε να έχουν ξεκινήσει από τον περασμένο Σεπτέμβριο και η εκκίνησή τους αναμένεται τον ερχόμενο μήνα, με ένα εξάμηνο καθυστέρηση.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο SSM εμφανίζεται υποστηρικτικός, αλλά όχι και καθησυχαστικός στις ελληνικές τράπεζες ενόψει των τεστ αντοχής.

Μάλιστα, το σενάριο δύσκολων τεστ αντοχής, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε νέες κεφαλαιακές ανάγκες τις τράπεζες, χωρίς να είναι καθόλου βέβαιο ότι αυτές θα μπορέσουν να τις καλύψουν από τους υφιστάμενους μετόχους (ή από νέα ιδιωτικά κεφάλαια με τους επιθυμητούς όρους), παραμένει στο τραπέζι.

Στο πλαίσιο αυτό, η διενέργεια των πλειστηριασμών θα αποβεί καταλυτική. Το ζητούμενο από τον SSM είναι οι πλειστηριασμοί να επιτύχουν τη δραστική μείωση των "κόκκινων" δανείων των τραπεζών, με παράλληλη διαφύλαξη της κεφαλαιακής τους επάρκειας.

Στο μέτρο αυτό, το ενδιαφέρον του επόπτη επικεντρώνεται στις τιμές ανάκτησης των ενεχύρων από τις τράπεζες μέσω των πλειστηριασμών, οι οποίες πρέπει να είναι αντίστοιχες με αυτές στις οποίες αποτυπώνεται η αξία των ενεχύρων στους ισολογισμούς τους.

Ειδικότερα, κρίσιμο είναι το κομμάτι των δανείων που δεν καλύπτεται από προβλέψεις, και στο οποίο δεν πρέπει να σημειωθούν "επικίνδυνες" αποκλίσεις στις τιμές μεταξύ εγγεγραμμένης αξίας και αξίας ανάκτησης.

Προκειμένου να προχωρήσουν οι πλειστηριασμοί με παράλληλο "δίχτυ ασφαλείας" για τις τράπεζες, ο SSM έχει συμφωνήσει μεγάλο μέρος των ακινήτων που θα τεθούν σε πλειστηριασμό να καταλήξει στις ίδιες τις τράπεζες.

Σύμφωνα με το "deal" των δύο πλευρών, υπολογίζεται ότι το 75% των ακινήτων που θα τεθούν σε πλειστηριασμό μέχρι και μέσα στην επόμενη χρονιά θα αγοραστούν από τις ίδιες τις τράπεζες, μέσω της επιτρεπόμενης τακτικής των credit bids.

Αυτό σημαίνει ότι στις ελληνικές τράπεζες θα επιτραπεί να αποκτήσουν ενδεχομένως πάνω από 10.000 ακίνητα από αυτά που θα βγάλουν σε πλειστηριασμό, αγοράζοντάς τα στην τιμή πρώτης εκκίνησης.

Καθώς το στοκ των ακινήτων θα καταστεί υπέρογκο και πανάκριβο για τις τράπεζες, οι τελευταίες έχουν ζητήσει φορολογικά κίνητρα διακράτησης αντίστοιχα με αυτά που ίσχυσαν σε Κύπρο και Ισπανία.

Σύμφωνα με τις προτάσεις της ΕΕΤ προς το υπουργείο Οικονομικών, τις οποίες οι τράπεζες έχουν συζητήσει και με τους Θεσμούς, ζητείται μείωση του ΕΝΦΙΑ για το διάστημα διακράτησης των ακινήτων και υπολογισμός του φόρου μεταβίβασης στη βάση της εμπορικής και όχι της αντικειμενικής αξίας.

Σχόλια