Οικονομία

Επιτέλους και μία... μείωση με τα τέλη κυκλοφορίας

Ελπίδες οικονομικής ανακούφισης σε χιλιάδες ιδιοκτήτες Ι.Χ., αλλά και επαγγελματίες στο χώρο ενοικίασης οχημάτων και στην Κρήτη γεννά νομοσχέδιο που προβλέπει τη μείωση των τελών κυκλοφορίας και το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί μετά τις γιορτές.

Αυτό τουλάχιστον αναφέρουν όλες οι πληροφορίες, με το οικονομικό επιτελείο - αφού τα "κουκκιά" δε του βγήκαν τα προηγούμενα έτη - να προσανατολίζεται τώρα στη φοροελάφρυνση των πολιτών με δύο νέα φορολογικά νομοσχέδια που αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή μετά το Πάσχα.

Αναλυτικότερα, το νομοσχέδιο το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή θα προβλέπει:

* Την καταβολή αναλογικών τελών κυκλοφορίας, όπου, ειδικότερα, για όσα Ι.Χ. έχει γίνει άρση ακινησίας και οι κάτοχοί τους επιθυμούν οποιαδήποτε στιγμή εντός του έτους να πάρουν πίσω τις πινακίδες κυκλοφορίας δε θα είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν ολόκληρο το ποσό των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, αλλά μόνο τα τέλη κυκλοφορίας που αναλογούν στους υπολειπόμενους μήνες του έτους, δηλαδή για το διάστημα που το Ι.Χ. θα τεθεί ξανά σε κυκλοφορία. Αυτό σημαίνει ότι, αν κάποιος έχει προβεί σε άρση ακινησίας του οχήματός του και τον Ιούνιο θέλει να πάρει πίσω τις πινακίδες από την εφορία, θα καταβάλει μόνο το 50% του τελών κυκλοφορίας. Τονίζεται πάντως πως ρύθμιση με την οποία προβλέπονται διευκολύνσεις για την άρση της ακινησίας ενός οχήματος εντός του 2014 και μόνον ψηφίστηκε προχθές στη Βουλή. Σύμφωνα με αυτήν, ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος θα καταβάλει τα υπολειπόμενα τέλη κυκλοφορίας από το μήνα της άρσης και μέχρι τέλος του έτους.

* Μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης των αυτοκινήτων κατά τουλάχιστον 30%. Τα τεκμήρια έχουν παραμείνει καθηλωμένα στα ύψη, παρά τη συνεχιζόμενη μείωση των εισοδημάτων. Η αρμόδια επιτροπή έχει εισηγηθεί στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών τη μείωση των τεκμηρίων για τα Ι.Χ. κατά 30% και κατά συνέπεια του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης για Ι.Χ. από 1.929 κ.ε. και άνω, ο οποίος υπολογίζεται βάσει του τεκμηρίου διαβίωσης. Με τις αλλαγές που προωθούνται, το τεκμήριο για ένα αυτοκίνητο 2.000 κ.ε. από 8.800 ευρώ θα μειωθεί στις 6.160 ευρώ, ενώ ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης από 440 ευρώ θα περιοριστεί στα 308 ευρώ.

Οι πινακίδες τούς άλλαξαν τα σχέδια

Η μαζική κατάθεση πινακίδων κυκλοφορίας και η συνεπαγόμενη κατακόρυφη πτώση των δημόσιων εσόδων από τέλη κυκλοφορίας αναγκάζουν, όπως όλα δείχνουν το υπουργείο Οικονομικών, να εξετάσει εναλλακτικές. Έτσι το υπουργείο Οικονομικών έχει συγκεντρώσει όλα τα στοιχεία της αγοράς αλλά και τα έσοδα που έχει χάσει το κράτος από τη μαζική κατάθεση πινακίδων στο τέλος κάθε έτους και για αυτό το σχέδιο βελτίωσης της φορολογίας των οχημάτων φαίνεται να είναι σχεδόν έτοιμο ώστε να συμπεριληφθεί το επόμενο διάστημα στο νομοσχέδιο.

Από την άλλη πλευρά η Γενική Γραμματεία Εσόδων έκανε δεκτή την πρόταση του Συνηγόρου του Πολίτη για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που προέρχονται από την Ε.Ε. ή τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ). Συγκεκριμένα, ως έτος της κυκλοφορίας τους θα ορίζεται το πραγματικό έτος πρώτης κυκλοφορίας σε οποιαδήποτε χώρα της Ε.Ε. ή του ΕΟΧ και όχι η πρώτη κυκλοφορία τους στην Ελλάδα ή το έτος μεταβίβασής τους από τον ΟΔΔΥ. Θυμίζουμε ότι κάτοχοι αυτοκινήτων είχαν διαμαρτυρηθεί στο Συνήγορο για την επιβάρυνσή τους με φόρο πολυτελούς διαβίωσης, επειδή η παλαιότητα των αυτοκινήτων τους υπολογίζεται όχι με βάση την πραγματική ημερομηνία της πρώτης κυκλοφορίας τους, αλλά με βάση το έτος της πρώτης κυκλοφορίας στην Ελλάδα ή το έτος μεταβίβασής τους από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (ΟΔΔΥ).

Τι λένε φορείς και επαγγελματίες

Μενέλαος Μαράκης: «Τέλη ανάλογα με τη χρήση»

Ο εξορθολογισμός του συστήματος και η μείωση των τελών κυκλοφορίας αποτελούσε ένα πάγιο αίτημα των επαγγελματιών ενοικίασης οχημάτων και, όπως είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Γραφείων Ενοικίασης Αυτοκινήτων και Δικύκλων, όπως και πρόεδρος του τοπικού Συλλόγου "Ηνίοχος" Μενέλαος Μαράκης, με τις νέες εξελίξεις φαίνεται ότι «αρχίζει να φυτρώνει ο σπόρος». Όπως τόνισε σε δηλώσεις του ο κ. Μαράκης, «εμείς σαν Ομοσπονδία πιέζαμε εδώ και τρία χρόνια για αυτό. Αποτελούσε αίτημά μας με το οποίο θα επωφεληθούν και οι πολίτες. Ζητούσαμε να εφαρμοστεί το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, που λέει ότι ένα όχημα πληρώνει τέλη για τον καιρό που κυκλοφορεί και μόνο. Σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη δεν καταθέτεις πινακίδες, απλά κάνεις μια υπεύθυνη δήλωση όπου δηλώνεις για πόσο διάστημα θα μείνει ακινητοποιημένο το όχημά σου. Όμως για φέτος πιστεύω ότι θα επαναφέρουν την παλιά κατάσταση, σύμφωνα με την οποία πληρώναμε τέλη ανά εξάμηνο. Πάντως, θα είμαι ευχαριστημένος να γίνει απλά και μόνο μια αλλαγή για αρχή».

Γιάννης Λιονάκης: «Έχασε 8 δισ. ευρώ το κράτος»

Σημαντικό όμως είναι το τι λένε οι φορείς και οι επαγγελματίες για τις νέες αυτές αλλαγές που προωθούνται, με τον επικεφαλής του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννη Λιονάκη να επισημαίνει ότι «περίπου 1 εκατομμύριο πινακίδες και περίπου 8 δισ. απώλειες εσόδων από το χώρο του αυτοκινήτου, με ό,τι σημαίνει αυτό τα χρόνια της κρίσης, επιβάλλουν στο υπουργείο να λάβει υπόψη του αυτό που ανακόλουθα στέρησε από τους πολίτες. Τη δυνατότητα δηλαδή να κυκλοφορούν με ασφάλεια και ποιότητα, όπως επιβάλλουν τα τέλη κυκλοφορίας που είναι ένα ανταποδοτικό τέλος και όμως στην Ελλάδα δεν είχε ποτέ αυτή τη μορφή. Αυτό που έρχεται να κάνει το υπουργείο είναι να φέρει μια μικρή αφομοίωση των τελών κυκλοφορίας, κυρίως εξαιτίας της μείωσης των τεκμηρίων διαβίωσης, που θα σημάνει μια μείωση των τελών στα άνω των 1.900 κυβικών και στο φόρο πολυτελείας, το οποίο όμως φοβάμαι ότι θα αντισταθμιστεί από μια αύξηση μεσοσταθμική στα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους και χαμηλών κυβικών», είπε ο κ. Λιονάκης εκφράζοντας τη δική του άποψη στο θέμα. Ο ίδιος, επισημαίνοντας ωστόσο την ανάγκη να ακολουθήσουμε τα ευρωπαϊκά μοντέλα, τα οποία θέλουν κατά κύριο λόγο τα τέλη κυκλοφορίας να είναι αντίστοιχα ή συμβατά με τη χρήση του αυτοκινήτου, υπογράμμισε πως μια πολύ καλή ιδέα θα ήταν «τώρα που έχουμε μια αυστηρή παρακολούθηση των εισροών-εκροών στα πρατήρια, μέσω των συστημάτων αυτών να επέλθει μια αύξηση της τάξεως, ας πούμε, του 0,03 τοις χιλίοις. Έτσι, για ένα Κρητικό ο οποίος, όπως εκτιμάμε, κάνει κατά μέσο όρο 12.000 χιλιόμετρα το έτος, να έχουμε ένα ποσό των 350-360 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας το χρόνο». Αναφορικά με την καταβολή τελών το μήνα, όπως είπε, «είναι ένα εξορθολογισμένο μέτρο που ισχύει, όμως δεν είμαι βέβαιος ότι είναι έτοιμο να το σηκώσει το κράτος μας από γραφειοκρατική άποψη. Οπότε, βλέπουμε να αναζητείται μια μέση λύση, αυτή του εξαμήνου ή κάτι σχετικό».

Νίκος Τζανάκης: «Πού είναι τα ανταποδοτικά οφέλη;»

«Το σύστημα των τελών κυκλοφορίας έπρεπε να εκσυγχρονιστεί, υπό την έννοια ότι δεν ήταν δυνατόν εκείνος ο οποίος έχει συγκεκριμένες ανάγκες να κινήσει το αυτοκίνητό του, όπως ένα αυτοκίνητο που κινεί μόνο το καλοκαίρι, να είναι αναγκασμένος να πληρώνει ολόκληρο το ποσό για όλο το χρόνο και όχι μόνο το διάστημα που το χρησιμοποιεί. Υπήρχε μεγάλη ανάγκη από πλευράς καταναλωτών στο να υπάρξει μια ευλυγισία στο θέμα αυτό. Έτσι, θα αυξηθούν τα έσοδα του κράτους, αφού οι άνθρωποι θα επιλέξουν καλύτερα να πληρώσουν τέλη για ένα μήνα, παρά να αποσύρουν το όχημά τους ή να καταθέσουν τις πινακίδες και να το θέσουν σε ακινησία», τόνισε μιλώντας για το θέμα ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ηρακλείου Νίκος Τζανάκης. Ο ίδιος, ωστόσο, δεν παρέλειψε να αναφέρει αυτό που σαν Ένωση διεκδικούν και δεν είναι άλλο από το να φροντίσει, όπως είπε, «το κράτος να υπάρξει ανταποδοτικότητα στα τέλη κυκλοφορίας», επισημαίνοντας πως «δεν είναι δυνατόν τα τέλη να πληρώνονται αλλά να μην υπάρχει καμία βελτίωση στους δρόμους και στις δυνατότητες ασφαλούς οδήγησης».

Της Μαρίας Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια