Αυτοκίνητο: Ο έλεγχος των ελαστικών μπορεί να «σώσει» τη ζωή του οδηγού

Life
Αυτοκίνητο: Ο έλεγχος των ελαστικών μπορεί να «σώσει» τη ζωή του οδηγού

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι τακτικοί έλεγχοι ασφάλειας των ελαστικών μειώνουν τον κίνδυνο ατυχήματος, ενώ εκτιμάται ότι ένας στους πέντε οδηγούς δεν ελέγχει ποτέ το πέλμα των ελαστικών, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται κατά τη νεαρή ηλικία

Ο έλεγχος των ελαστικών από τον οδηγό είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλειά του, ειδικά τον χειμώνα. Μία από τις υποχρεώσεις που θα πρέπει να του γίνει συνήθεια είναι να ελέγχει τουλάχιστον μία φορά τον μήνα τα ελαστικά του αυτοκινήτου του. Θα πρέπει να προσέχει το βάθος του πέλματος, τις πιέσεις να είναι σωστές, σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, ενώ οφείλει να ελέγχει για τυχόν φθορές ή εξογκώματα στο ελαστικό που μπορούν να τον φέρουν σε δύσκολη θέση κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που, κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ελαστικά έχασαν απότομα την πίεσή τους, οδηγώντας το αυτοκίνητο στην καλύτερη περίπτωση στην άκρη του δρόμου και στη χειρότερη εκτός δρόμου. Ενδεχομένως ένας λεπτομερής έλεγχος μπορεί να εντοπίσει την αστοχία του ελαστικού και να οδηγήσει στην έγκαιρη αντικατάστασή του. Η σωστή πίεση των ελαστικών δεν είναι μόνο ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια του οδηγού στον δρόμο, αλλά είναι ο καλύτερος τρόπος για να μεγιστοποιήσει ο οδηγός την οικονομία καυσίμου. Οι τακτικοί έλεγχοι ασφάλειας των ελαστικών μειώνουν τον κίνδυνο ατυχήματος, ενώ εκτιμάται ότι ένας στους πέντε οδηγούς δεν ελέγχει ποτέ το πέλμα των ελαστικών, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται κατά τη νεαρή ηλικία, όπου ένας στους τρεις νεαρούς οδηγούς δε βλέπει ποτέ τα ελαστικά του.

Παράλληλα ο έλεγχος και η συντήρηση των ελαστικών μειώνει το κόστος της οδήγησης, καθώς τα ελαστικά που έχουν μειωμένη πίεση φθείρονται πιο γρήγορα και ανεβάζουν την κατανάλωση καυσίμου. Από την ποιότητα των ελαστικών, εξάλλου, μπορούμε να δούμε γενικότερα προβλήματα της ανάρτησης, καθώς, αν παρατηρήσουμε μεγάλη φθορά στη μία πλευρά του ελαστικού, αυτομάτως θα πρέπει να επισκεφτούμε το συνεργείο μας.

Ένα καλό ελαστικό βοηθάει, επίσης, στο αποτελεσματικό φρενάρισμα, ενώ συμβάλλει στην καλύτερη οδήγηση του αυτοκινήτου στις στροφές. Άλλωστε δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι τα ελαστικά είναι τα τέσσερα σημεία του αυτοκινήτου που έρχονται σε επαφή με την άσφαλτο και ορίζουν την ασφάλειά μας.

Από την άλλη, τα υπερβολικά φουσκωμένα ελαστικά έχουν μικρότερη επαφή με τον δρόμο, που οδηγεί σε αυξημένη απόσταση ακινητοποίησης, μειωμένη πρόσφυση και θορύβους στην καμπίνα, με τις κακοτεχνίες του δρόμου να γίνονται περισσότερο αντιληπτές.

Τέλος, ο έλεγχος των ελαστικών είναι επιτακτικός κυρίως τους χειμερινούς μήνες ή τις ημέρες που ο καιρός είναι βροχερός. Ένα ικανοποιητικό πέλμα μπορεί να διώξει το νερό από το οδόστρωμα, ενώ αντίθετα ένα “φαγωμένο” πέλμα δεν μπορεί να αποφύγει με αποτέλεσμα τη μειωμένη πρόσφυση, με όλα τα αρνητικά αποτελέσματα αυτής.

Πώς οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν τη ζωή μιας μπαταρίας

Η μπαταρία αποτελεί τον αποκλειστικό παράγοντα εκκίνησης ενός αυτοκινήτου και η κατάστασή της είναι υπεύθυνη για το αν θα καταφέρουμε να εκκινήσουμε ένα όχημα.

Καλά κρυμμένη στον χώρο του κινητήρα, είναι αυτή που δίνει την πρώτη ενέργεια στο όχημά μας. Όταν ο καιρός είναι ζεστός δουλεύει χωρίς προβλήματα. Όταν, όμως, οι συνθήκες είναι χειμωνιάτικες, τότε το κρύο μπορεί να την επηρεάσει, αυξάνοντας την πιθανότητα αστοχίας της.

Στο εσωτερικό μίας μπαταρίας μολύβδου-οξέος θα συναντήσουμε πλάκες μολύβδου μέσα σε υγρό ηλεκτρολύτη, που δημιουργούν ηλεκτροχημική αντίδραση για την παραγωγή φόρτισης στους ακροδέκτες της μπαταρίας. Η θερμότητα επιταχύνει αυτήν τη χημική δραστηριότητα. Όταν αυτή είναι ιδιαίτερα υψηλή, επιταχύνει την εσωτερική διάβρωση των κυψελών της, που με τη σειρά της μειώνει τη διάρκεια ζωής της. Αντίθετα, οι χαμηλές θερμοκρασίες επιβραδύνουν τις χημικές αντιδράσεις. Αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο μια μπαταρία κατά τη διάρκεια της εκκίνησης αργεί να κινήσει τον κινητήρα, παρόλο που αυτή βρίσκεται σε καλή κατάσταση. Σε ψυχρότερες θερμοκρασίες, η ικανότητα της μπαταρίας να παρέχει επαρκή ισχύ για την εκκίνηση και τη λειτουργία του κινητήρα μειώνεται.

Οι μπαταρίες αυτοκινήτων βαθμολογούνται σε CCA (Cold-Cranking Amperage). Αυτή είναι η ποσότητα ρεύματος που μπορεί να δώσει μια μπαταρία για 30 δευτερόλεπτα στους -18 βαθμούς Κελσίου χωρίς να σταματήσει η παροχή της. Μια πλήρως φορτισμένη μπαταρία μολύβδου-οξέος μπορεί να επιβιώσει έως και στους -50 βαθμούς Κελσίου, αλλά μια μπαταρία με χαμηλή κατάσταση φόρτισης μπορεί να παγώσει στον -1 βαθμό Κελσίου.

Η απόδοση της μπαταρίας παίζει σημαντικό ρόλο και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σε κρύες ημέρες η χωρητικότητα των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται αρκετά, ενώ το ίδιο γίνεται και στις ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες. Ως προς τις μπαταρίες εκκίνησης των συμβατικών αυτοκινήτων, οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να ελέγχουν τις μπαταρίες τους μετά από τρία χρόνια χρήσης. Εάν η μπαταρία αρχίζει να δυσκολεύει την εκκίνηση του κινητήρα το πρωί, τότε πολύ σύντομα θα πρέπει να αντικατασταθεί, πριν χάσει την πλήρη φόρτισή της. Αυτό άλλωστε είναι και το πρώτο προειδοποιητικό σημάδι της μπαταρίας που δεν πρέπει να αγνοηθεί. Επίσης, αν για κάποιο λόγο δεν υπάρχει εκκίνηση του κινητήρα, αλλά κάποιοι μικρής διάρκειας ήχοι, τότε οι οδηγοί θα πρέπει να ελέγχουν τους ακροδέκτες ή τα καλώδια. Εάν η μπαταρία σας έχει καπάκια, αφαιρέστε τα και ελέγξτε ότι το υγρό που βρίσκεται μέσα είναι λίγο πιο πάνω από τις πλάκες. Εάν η στάθμη είναι χαμηλή, συμπληρώστε με απιονισμένο νερό και αποφύγετε την υπερπλήρωση. Σκουπίστε για να δείτε τυχόν διαρροή.

Τα τελευταία χρόνια οι μπαταρίες είναι κλειστού τύπου και είναι μόνιμα σφραγισμένες. Αυτές δεν απαιτούν καμία συντήρηση, επομένως δεν μπορείτε να ελέγξετε το υγρό.

(φωτογραφία: pexels)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News