Life

Υψηλή ραπτική με Μινωικές δημιουργίες που καταλύουν ταμπού

Συλλέγει το μαλλί από τα πρόβατα, το πλένει, το επεξεργάζεται και στη συνέχεια γνέθει την κλωστή και την υφαίνει.

Η Φαίη Χατζή σπούδασε γραφιστικές τέχνες. Ωστόσο η αγάπη της για την παράδοση και τη μόδα την οδήγησαν τα βήματά της στη Μύκονο. Εκεί ανεπηρέαστη από το κύμα τουρισμού και την εφήμερη βιομηχανία γρήγορης κατανάλωσης της ζωής, αφιερώθηκε σε μια σπάνια και πανάρχαια τέχνη.

Συλλέγει από κτηνοτρόφους ανεπεξέργαστο πρόβειο μαλλί, ακολουθεί παραδοσιακή και οικολογική επεξεργασία, το γνέφει και με αυτό, εδώ και 20 χρόνια, δημιουργεί φορέματα και τουαλέτες, πραγματικά αριστουργήματα της υψηλής ραπτικής.

Στο neakriti.gr μίλησε για την πορεία της αλλά και τη συμμετοχή της στην έκθεση «Contemporary Minoans» που φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.

Μιλήστε μας για τη συμμετοχή σας στην έκθεση “Contemporary Minoans” στο πλαίσιο του Branding Heritage.

Αυτόν τον Μάιο είχα την τύχη να δεχτώ πρόσκληση από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Branding Heritage και την ιδρύτρια του Κατερίνα Φρέντζου, στην έκθεση “Contemporary Minoans”. Σε μια συνδιοργάνωση του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, της Βρετανικής Αρχαιολογικής Σχολής και της Περιφέρειας Κρήτης για μια σπουδαία εκδήλωση προς τιμήν του Μινωικού Πολιτισμού.

Όπως πολλοί άλλοι καλλιτέχνες που συμμετείχαν στην εκδήλωση αυτή έτσι και εγώ εργάζομαι πάνω σε μια παραδοσιακή τέχνη, την τέχνη της υφαντικής, που έχει τις ρίζες της στην απώτερη αρχαιότητα. Καλέστηκα λοιπόν να δημιουργήσω ένα φόρεμα εμπνευσμένο από τον Μινωικό πολιτισμό.

 

Ποια είναι η πηγή της έμπνευσης σας;

Εργάζομαι με φυσικά υλικά και παραδοσιακές τεχνικές και ακολουθώ όλη την διαδικασία κατασκευής ενός υφάσματος από την περισυλλογή της πρώτης ύλης έως την ύφανση, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός ενδύματος. Με τις παραπάνω τεχνικές, οι οποίες ακολουθούν σε μεγάλο βαθμό την μινωική παράδοση της υφαντικής, δημιούργησα και το φόρεμα που εκτίθεται στην έκθεση στο Μουσείο Ηρακλείου. Βασική πηγή έμπνευσης μου αποτέλεσαν οι μινωικές τοιχογραφίες αλλά και οι απεικονίσεις ενδυμάτων στα μινωικά σφραγιστικά δακτυλίδια.

Έχουν θέση τα Μινωικά μοτίβα και εν γένει αυτά της αρχαίας ελληνικής παράδοσης στη σύγχρονη μόδα;

Κατά την γνώμη μου οι μινωικές ενδυμασίες αισθητικά και σχεδιαστικά, ειδικά οι γυναικείες, είναι μοντέρνες και σύγχρονες δημιουργίες που καταλύουν πολλά ταμπού και δίνουν μια ελευθερία στην γυναικεία φιγούρα κάτι που δεν βλέπουμε καν στην εποχή μας, π.χ. το ανοιχτό μπούστο που ακόμα και σήμερα θεωρείται προκλητικό.

Όπως η ιδιαιτερότητα των μορφών στην μινωική εικονογραφία που τονίζουν τη μέση και αφήνουν ελεύθερο το στήθος – κάτι που προφανώς έχει να κάνει και με τη γονιμότητα.

Πως γίνεται η προμήθεια και η επεξεργασία των πρώτων υλών που χρησιμοποιείτε για την παραγωγή των προϊόντων σας;

Συλλέγω από ντόπιους κτηνοτρόφους (σ.σ. στην Μύκονο) την πρώτη ύλη (ανεπεξέργαστο πρόβειο μαλλί). Ακολουθώ παραδοσιακή επεξεργασία καθαρισμού του μαλλιού, η οποία είναι απόλυτα οικολογική. Όλα τα στάδια κατεργασίας της πρώτης ύλης γίνονται στο χέρι χρησιμοποιώντας παραδοσιακά εργαλεία με τον καθολικό τρόπο που γίνονταν και στην ελληνική αρχαιότητα.

Οι μινωικές ενδυμασίες, αισθητικά και σχεδιαστικά, είναι μοντέρνες και σύγχρονες δημιουργίες που καταλύουν πολλά ταμπού 

Η έκθεση στάθηκε αφορμή για να έρθετε σε επαφή με την Κρήτη και τους Κρητικούς;

Η έκθεση ήταν μια ευκαιρία να ξαναβρεθώ στο αγαπημένο μου νησί καθώς είναι σημείο αναφοράς για εμένα.

 

Ποιες δυσκολίες έχετε αντιμετωπίσει;

Η υφαντική είναι μια τέχνη που αγαπώ και όποιες δυσκολίες έχουν βρεθεί στον δρόμο μου τις αντιμετωπίζω σαν προκλήσεις για την προσωπική πνευματική μου εξέλιξη.

Ποιο στοιχείο μετατρέπει κάθε προϊόν σε κάτι ιδιαίτερο και ξεχωριστό;

Ο σεβασμός και η αγάπη μου για την υφαντική τέχνη είναι τα βασικά στοιχεία που μετατρέπουν κάθε προϊόν σε κάτι ιδιαίτερο και μοναδικό.

Ποιο είναι το όραμα σας για το μέλλον;

Με ενδιαφέρει πολύ να μεταδώσω τις γνώσεις που έχω αποκτήσει τόσα χρόνια σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται και αγαπούν την τέχνη του αργαλειού, γιατί αναβιώνοντας την πανάρχαια αυτή τεχνική μπορεί να δοθεί η ευκαιρία και σε άλλους ανθρώπους να εκφραστούν και να δημιουργήσουν όπως και εγώ. Και γιατί με αυτό τον τρόπο δεν χάνεται ένα σημαντικότατο κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

 

 

 

Σχόλια