Λασίθι: Αυτό είναι το σχέδιο για το τούνελ στο Οροπέδιο

Λασίθι
Λασίθι: Αυτό είναι το σχέδιο για το τούνελ στο Οροπέδιο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επισήμως στο τραπέζι από τους τοπικούς φορείς η πρόταση για την κατασκευή σήραγγας που θα οδηγεί απευθείας από την Κερά μέσα στο Οροπέδιο

Τούνελ που θα παρακάμπτει τις δύσκολες στροφές και θα φέρνει τους οδηγούς απευθείας μέσα στο Οροπέδιο Λασιθίου; Κι όμως! Να που η διαχρονική ιδέα που συζητιέται σε φιλολογικό επίπεδο στην τοπική κοινωνία εδώ πολλά χρόνια και είχε διερευνηθεί σε ένα πολύ προκαταρκτικό βαθμό επί υπουργίας Σουφλιά στο τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, έρχεται με επίσημο πλέον τρόπο στο προσκήνιο αφού έγινε σχετική προμελέτη, η οποία και παρουσιάστηκε σε ευρεία σύσκεψη στην Αντιπεριφέρεια Λασιθίου.

Η ιδέα αποκρυσταλλώθηκε τεχνικά σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης και παρουσιάστηκε στην ευρεία σύσκεψη με τη συμμετοχή του αντιπεριφερειάρχη Λασιθίου Γιάννη Ανδρουλάκη και αντιπροσωπίας του Δήμου Οροπεδίου, υπό τον δήμαρχο Γιάννη Στεφανάκη από τον διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Γιώργο Αγαπάκη.

Το σχέδιο αφορά συνοπτικά στη δημιουργία μιας σήραγγας, μήκους 1,5 χιλιομέτρου, πλάτους οδοστρώματος 8,5 μέτρων συν πεζοδρόμια πλάτους 1,06 μέτρων, συνοδευόμενης από μια δεύτερη βοηθητική σήραγγα για πεζούς, η οποία θα οδηγεί απευθείας από την Κερά μέσα στο Οροπέδιο στην περιοχή της Καρδαμούτσας και του Πινακιανού, απαλλάσσοντας έτσι τους οδηγούς από τη δύσκολη οδική ανάβαση και κατάβαση μέσω πολλών στροφών.

Πρόκειται για μια προοπτική που βλέπουν με ιδιαίτερη ζέση και η Αντιπεριφέρεια Λασιθίου και πάνω απ’ όλα ο άμεσα ενδιαφερόμενος Δήμος Οροπεδίου. Και αυτό πολύ απλά γιατί, όπως εξήγησε στη “Ν.Κ.” ο δήμαρχος Οροπεδίου Γιάννης Στεφανάκης, μπορεί να πρόκειται για ένα φιλόδοξο εγχείρημα που κάθε άλλο παρά αμελητέο κόστος έχει (εκτιμάται προκαταρκτικά στα 69 εκατ. ευρώ, ποσό βεβαίως που θα πέσει με την εργολαβική έκπτωση αν φτάσει στη δημοπράτηση η πρόταση), αλλά θα έχει πολύπλευρα οφέλη που σηματοδοτούν μια οικονομική-κοινωνική απόσβεση της δαπάνης...

«Προφανώς και το κόστος δεν είναι αμελητέο. Όμως δεν μπορούμε να σταθμίζουμε τα πάντα με μια στενόμυαλη, λογιστική σκοπιά. Υπάρχουν οι αριθμοί. Υπάρχουν και οι άνθρωποι. Κι εδώ, από τη στιγμή που μιλάμε για μια ιδέα που αποδεικνύεται και τεχνικά, επιστημονικά πλέον μέσω της δουλειάς που έκανε ο κ. Αγαπάκης από τον ΟΑΚ, ότι είναι τεχνικώς εφικτή και ρεαλιστική, αφού η γεωμορφία της περιοχής επιτρέπει μια σήραγγα σε ένα τέτοιο μήκος 1.500 μέτρων με κλίση 2,5%, πρέπει να δούμε τι οφέλη και αντίκτυπο θα έχει στην κοινωνία. Και τα οφέλη είναι πολλά.

Οι μεν κάτοικοι του Οροπεδίου και οι διερχόμενοι οδηγοί θα γλιτώσουν χρόνο και ταλαιπωρία, απολαμβάνοντας μεγαλύτερη οδική ασφάλεια και γρήγορη πρόσβαση, που θα τους επιτρέψει και ενεργειακή εξοικονόμηση σε καύσιμα κ.λπ.

Σήμερα, για να ανέβει κανείς από την Κερά μέσα στο Οροπέδιο, εκεί στην περιοχή της Καρδαμούτσας, πρέπει να διανύσει αρκετές στροφές, ανεβαίνοντας μια υψομετρική απόσταση 200 και παραπάνω μέτρων.

Ο μέσος χρόνος σε φυσιολογικές καιρικές συνθήκες για τη διαδρομή αυτή είναι γύρω στα 10 λεπτά, ωστόσο κατά την περίοδο του χειμώνα μπορεί να απαιτηθεί ακόμα και μισή ώρα, ενώ σε κακοκαιρίες οι περισσότεροι οδηγοί αναγκάζονται να σταματήσουν, ακινητοποιούμενοι στο ύψος της Κεράς.

Με μια τέτοια σήραγγα, οι οδηγοί θα κάνουν τη διαδρομή πανεύκολα, με ασφάλεια και πολύ γρήγορα μέσα σε 1-2 μόλις λεπτά.

Επίσης υπάρχει σημαντικό όφελος σε επίπεδο πολιτικής προστασίας, όχι μόνο ως προς την ασφάλεια των οδηγών, αλλά και για τις Αρχές, και πρωτίστως εδώ τον Δήμο Οροπεδίου.

Κάθε χρόνο σπαταλάμε πολύ κόπο, ρίχνουμε πολύ τρέξιμο με συνεργεία, μηχανήματα, προσωπικό για εκχιονισμούς, καθαρισμούς στο δύσκολο αυτό κομμάτι εισόδου από την Κερά στο Οροπέδιο. Ξέρετε αυτό το κομμάτι, η λεγόμενη διέλευση από το Σελί Αμπέλου, είναι αυτό που τη χειμερινή περίοδο παρουσιάζει και τα μεγαλύτερα προβλήματα, όπως συχνές χιονοπτώσεις, πυκνές ομίχλες κ.λπ.

Όλα αυτά έχουν και μια μεγάλη δαπάνη για τον Δήμο και την Πολιτεία, η οποία θα εξαλειφθεί αν γίνει ένα τέτοιο τούνελ.

Συνεπώς υπάρχουν πολλά οφέλη, που δείχνουν “απόσβεση” κοινωνική και οικονομική για ένα τέτοιο έργο και άρα αξίζει να διερευνηθεί και να προωθηθεί. Το βλέπουμε πολύ ζεστά και δε σας κρύβω ότι άμεσα θα έρθει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, και εφόσον ανάψει το “πράσινο φως”, θα επιδιώξουμε ως Δήμος κι εγώ προσωπικά, και με επαφές προσεχώς, ώστε να διερευνήσουμε αν υπάρχει προοπτική χρηματοδότησης της σήραγγας μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης ή ευρωπαϊκά προγράμματα», κατέληξε ο δήμαρχος Οροπεδίου Λασιθίου.

Το εκτιμώμενο κόστος

Όπως επισημαίνεται στην προκαταρκτική μελέτη του Γιώργου Αγαπάκη από τον ΟΑΚ, «αφού εξετάστηκαν δύο εναλλακτικές λύσεις χάραξης για την κατασκευή της οδικής σήραγγας, τελικά επιλέγεται η λύση η οποία έχει στόμιο εισόδου λίγα μέτρα βόρεια του Ι/Κ Πινακιανού, με υψόμετρο περί τα 819 μ., καθώς είναι πιο κεντροβαρική για όλους τους οικισμούς του Οροπεδίου Λασιθίου και στόμιο εξόδου λίγο δυτικά από τον κλειστό ελιγμό που είναι κάτω από το Homo Sapiens προς τον οικισμό της Κεράς, σε υψόμετρο περί τα 780 μ. Το στόμιο εισόδου κατασκευάζεται σε περιοχή ασβεστόλιθου, ενώ το στόμιο εξόδου σε περιοχή σχιστόλιθων. Η γεωλογία της περιοχής είναι ήδη γνωστή από τη διάνοιξη της υδραυλικής σήραγγας για την ενίσχυση του ταμιευτήρα του φράγματος Αποσελέμη, μήκους 3,5 km, στον διπλανό ορεινό όγκο “Λουλουδάκι”. Το μήκος της σήραγγας είναι συνολικά 1.475,91 m και η κατά μήκος κλίση της είναι σε ελαφρά ανωφέρεια 2,63%. Το πλάτος του κυκλοφορούμενου οδοστρώματος είναι 8,5 m, θα έχει 2 πεζοδρόμια πλάτους 1,06 m το καθένα και καθαρό κυκλοφορούμενο ύψος 5 μέτρα.

Το σύνολο του κατασκευαστικού κόστους των απαιτούμενων εργασιών του έργου ανέρχεται σε 43,73 εκατ. ευρώ, που μετά το Ε.Ο. 18%, τη δαπάνη των απροβλέπτων 9% και τον ΦΠΑ 24%, το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 69,75 εκατ. ευρώ. Τα ακριβή κόστη θα προκύψουν μετά την εκπόνηση του σταδίου του γεωμετρικού σχεδιασμού, δηλαδή μετά την εκπόνηση της προμελέτης και της ΜΠΕ».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News