Λασίθι

Σητεία: Ακόμα «περιμένει» τα έργα ασφάλειας η γέφυρα στο Χαμέζι - Λειτουργεί με περιορισμούς από το 2019

Το τραγελαφικό αυτό σκηνικό αποκαλύπτεται μέσα από σχετική επερώτηση που κατέθεσαν πρόσφατα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών οι βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτικής Συμμαχίας, με σκοπό να κινηθούν επιτέλους οι διαδικασίες

Ελλάς το μεγαλείο σου με την πολυσυζητημένη κοιλαδογέφυρα στο Χαμέζι Σητείας, η οποία μπορεί μετά χιλίων κόπων και βασάνων να παραδόθηκε σε χρήση τον Μάιο του 2019 (ενώ είχε δημοπρατηθεί το 2003!), ωστόσο από τότε παραμένει σε δοκιμαστική λειτουργία, με περιορισμούς χρήσης ως προς το βάρος και την ταχύτητα διέλευσης των οχημάτων!

Το τραγελαφικό αυτό σκηνικό αποκαλύπτεται μέσα από σχετική επερώτηση που κατέθεσαν πρόσφατα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών οι βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτικής Συμμαχίας, με σκοπό να κινηθούν επιτέλους οι διαδικασίες. Όπως σκιαγραφείται στην επερώτηση, κατά την τελευταία τριετία, επί της σημερινής κυβέρνησης δηλαδή, δε δρομολογήθηκε ποτέ η β' φάση του έργου, που αφορά στην ενίσχυση της ανωδομής της γέφυρας, ώστε να μπορεί να τελεί σε κανονική χρήση και με πλήρεις προδιαγραφές ασφαλείας...

Το αποτέλεσμα είναι η γέφυρα να παραμένει με τους περιορισμούς με τους οποίους παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Μάιο του 2019... Περιορισμούς που αφορούν:

  • Ως προς το διαθέσιμο πλάτος κυκλοφορίας του καταστρώματος,
  • Το επιτρεπόμενο μέγιστο φορτίο των βαριών οχημάτων και
  • Την επιτρεπόμενη ταχύτητα διέλευσης.

Μάλιστα, μαζί με την παρέμβαση ενίσχυσης της ανωδομής της γέφυρας, που σημειωτέον με μήκος 850 μέτρα είναι η μεγαλύτερη γέφυρα στην Κρήτη, παραμένει σε εκκρεμότητα, έκτοτε, και η ολοκλήρωση του κόμβου της Σκοπής. Κι όλα αυτά, ενώ υπάρχει - όπως επισημαίνουν οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης - εγκεκριμένο κονδύλι για την υλοποίηση της β’ φάσης του έργου, ύψους 6 εκατ. ευρώ!

Ένα σκηνικό πραγματικά για γέλια και για κλάματα, και είναι κανείς να αναρωτιέται μέχρι πού μπορούν να φτάσουν τα “βάσανα” και τα παρατράγουδα για τη γέφυρα στο Χαμέζι, που πλησιάζοντας αισίως μια εικοσαετία από τη δημοπράτησή της ψάχνει ακόμα την πλήρη... ολοκλήρωσή της!

Αν μη τι άλλο, αναμένουμε με ενδιαφέρον τις σχετικές απαντήσεις του υπουργείου Υποδομών, για το τι έχει συμβεί και για το τι μέλλει γενέσθαι με τη γέφυρα, που με βάση τα όσα ξέρουμε (κι εκτός αν έχει αλλάξει κάτι στον σχεδιασμό) αναζητά ακόμα την ολοκλήρωσή της ως έργο, με την υλοποίηση της β’ αυτής φάσης.

Η αποκαλυπτική επερώτηση

«Τον Μάιο του 2019, δηλαδή περίπου 16 χρόνια μετά από την πρώτη δημοπράτηση κατασκευής της το 2003, δόθηκε σε κυκλοφορία η κοιλαδογέφυρα Χαμεζίου, η οποία βρίσκεται στο οδικό τμήμα του ΒΟΑΚ “Αυχήν Αγκαθιάς-Χαμέζι-Σητεία” στην περιφερειακή ενότητα Λασιθίου (περιφέρεια Κρήτης), συνολικού μήκους 841,63 μέτρων, με 21 συνολικά ανοίγματα μέσου μήκους 38,50 μ. περίπου το καθένα, ανακουφίζοντας τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Σητείας και του ανατολικού Λασιθίου και αναβαθμίζοντας την οδική ασφάλεια της κυκλοφορίας στην περιοχή.

Λόγω όμως σοβαρών ανεπαρκειών που είχαν διαπιστωθεί στην αρχική στατική μελέτη τμήματος της γέφυρας που είχε ήδη κατασκευαστεί στο πλαίσιο προηγούμενων συμβάσεων, συμπεριλήφθηκε, στο συμβατικό αντικείμενο τής από 23/5/2017 υπογραφθείσας εργολαβικής σύμβασης, η υποχρέωση, κατά την α’ φάση του έργου, της διενέργειας δοκιμαστικής στατικής φόρτισης και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων αυτής ώστε να διαπιστωθεί η ανάγκη ενίσχυσης ή μη του φορέα της ανωδομής της γέφυρας. Στην περίπτωση διαπίστωσης της αναγκαιότητας ενίσχυσης της ανωδομής της γέφυρας με βάση τη δοκιμαστική φόρτιση, θα έπρεπε να ακολουθήσει β’ φάση εργασιών σε επόμενη δημοπράτηση. Για την εκτέλεση και των δύο φάσεων (α’ και β’) του έργου εγκρίθηκε με τη με αριθ. πρωτ. ΔΟΥ/5519/3.10.2016 απόφαση του υπουργού Υποδομών-Μεταφορών η διάθεση πίστωσης ποσού 6 εκατ. ευρώ σε βάρος του ενάριθμου έργου 2015ΣΕ07100012 της ΣΑΕ071», αναφέρουν στην κοινή επερώτησή τους, που κατέθεσαν μαζί με τον τομεάρχη Υποδομών του κόμματος Νίκο Παππά, οι βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Εμμανουήλ Θραψανιώτης, Σωκράτης Βαρδάκης, Νικόλαος Ηγουμενίδης, Χαράλαμπος Μαμουλάκης, Ανδρέας Ξανθός και Παύλος Πολάκης και σημειώνουν: «Με βάση την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων από τους ελέγχους λειτουργικότητας και ασφάλειας που πραγματοποιήθηκαν στις 11/7/2017 και συγκεκριμένα για το τμήμα από Α1 έως Μ10 της γέφυρας, έγινε κατάταξη του φορέα ανωδομής αυτής στην κατηγορία κλάσης φορτίων 30/30, αντί της προβλεπόμενης από τους κανονισμούς κατηγορίας 60/30. Ως συνέπεια αυτού, η γέφυρα παραδόθηκε στην κυκλοφορία με περιορισμούς: α) ως προς το διαθέσιμο πλάτος κυκλοφορίας του καταστρώματος, β) το επιτρεπόμενο μέγιστο φορτίο των βαρέων οχημάτων και γ) την επιτρεπόμενη ταχύτητα διέλευσης. Επιπλέον στις 2/12/2019 εγκρίθηκε από το προηγούμενο Δ.Σ. του ΟΑΚ Α.Ε. η προκαταρκτική μελέτη δοκιμαστικής φόρτισης της γέφυρας.

  • Επειδή, για την αποκατάσταση της φέρουσας ικανότητας του φορέα της ανωδομής, από το τμήμα από Α1 έως Μ10 της γέφυρας, έχει ήδη συνταχθεί προκαταρκτική μελέτη και έχει συνταχθεί σχετικός προϋπολογισμός δαπάνης,
  • Επειδή είναι δεδομένη η επιτακτική ανάγκη για την ταχεία ολοκλήρωση της αποκατάστασης της φέρουσας ικανότητας του φορέα για λόγους πρωτίστως δημόσιας ασφάλειας,
  • Επειδή είναι επιτακτική η ανάγκη ολοκλήρωσης των πρόδρομων εργασιών που απαιτούνται για τη δημοπράτηση της β’ φάσης του έργου,
  • Επειδή υπολείπονται εργασίες για την ολοκλήρωση κατασκευής του κόμβου Σκοπής,
  • Επειδή υπάρχει εγκεκριμένη η διάθεση πίστωσης ποσού 6 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του έργου,

Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός: Για ποιο λόγο καθυστερεί για περισσότερο από δύο χρόνια η δημοπράτηση του έργου για τη β’ φάση της ενίσχυσης της ανωδομής της κοιλαδογέφυρας Χαμεζίου; Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προχωρήσει προκειμένου να δημοπρατηθεί άμεσα το νέο έργο, για το οποίο υπάρχει ήδη εξασφαλισμένη χρηματοδότηση;», καταλήγουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Το ιστορικό της πολύπαθης γέφυρας - Δημοπρατήθηκε το 2003, παραδόθηκε το 2019

Σύμφωνα με το επίσημο ιστορικό που παρατίθεται στον ιστότοπο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, το έργο “Κατασκευή του τμήματος Αυχένος Αγκαθιά-Χαμεζίου-Σητείας και ολοκλήρωση τμήματος Χαμεζίου-Σητείας” δημοπρατήθηκε με το σύστημα “μελέτη-κατασκευή” με διαγωνισμό που έγινε στις 9 Μαρτίου 2003. Η σύμβαση με τον ανάδοχο υπογράφηκε στις 13 Μαρτίου 2006 με προϋπολογισμό 15.550.597 ευρώ. Με αυτήν τη σύμβαση η γέφυρα Χαμεζίου (μήκους 840 μέτρων) κατασκευάστηκε σε ποσοστό 70% περίπου.

Η ολοκλήρωση του ημιτελούς τμήματος δημοπρατήθηκε το 2013. Η σύμβαση υπεγράφη στις 30 Δεκεμβρίου 2013 με προϋπολογισμό 8.274.816 ευρώ. Μετά την εγκατάσταση του αναδόχου έγινε έλεγχος της μελέτης της γέφυρας από τον μελετητή του αναδόχου, οπότε και διαπιστώθηκε μερική αστοχία στους στατικούς υπολογισμούς της μελέτης. Το 2017 εγκρίθηκαν μέσω του ΠΔΕ (εθνικοί πόροι) 6 εκατ. ευρώ προκειμένου:

  • Στην α’ φάση (προϋπολογισμού 2,2 εκατ. ευρώ) να γίνει η δοκιμαστική φόρτιση για τη διερεύνηση της στατικής επάρκειας της γέφυρας και να ολοκληρωθεί η κατασκευή της.
  • Στη β’ φάση να γίνουν οι εργασίες ενίσχυσης της ανωδομής της γέφυρας.

Η α’ φάση συμβασιοποιήθηκε στις 23/5/2017 με προϋπολογισμό 1.198.102 ευρώ και παραδόθηκε σε κυκλοφορία με περιορισμούς ασφαλούς χρήσης στις 3 Μαΐου 2019. Εκκρεμεί η προκήρυξη της β’ φάσης...

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια