Λασίθι

Σύλλογος Μηχανικών Σητείας: Να δρομολογηθεί ο ΒΟΑΚ μέχρι το ανατολικό άκρο της Κρήτης

Την έμπρακτη διασφάλιση και προώθηση της επέκτασης του νέου αυτοκινητόδρομου προς τη Σητεία ζητά από τον πρωθυπουργό με επιστολή του, ο Σύλλογος Μηχανικών

Να περάσει από τα λόγια στις πράξεις αναφορικά με τη δέσμευσή της ότι ο νέος ΒΟΑΚ δε θα σταματά στον Άγιο Νικόλαο (όπως προβλέπεται με βάση τους τρεις διαγωνισμούς που «τρέχουν»), αλλά θα φτάνει ως το ανατολικό άκρο της Κρήτης, καλούν την κυβέρνηση και προσωπικά τον Κυριάκο Μητσοτάκη οι μηχανικοί στη Σητεία.

Ο Επιστημονικός και Επαγγελματικός Σύλλογος Μηχανικών Σητείας απέστειλε επιστολή στον πρωθυπουργό, στους συναρμόδιους υπουργούς, στους βουλευτές, στον περιφερειάρχη Κρήτης και στους εμπλεκόμενους δημάρχους, στην οποία εκφράζει την ανησυχία του ως προς το δεδομένα και το τοπίο γύρω από την επέκταση του αυτοκινητοδρόμου προς τη Σητεία.

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο Σύλλογος Μηχανικών, πέραν των καλών προθέσεων και των υποσχέσεων, επί του πρακτέου τα τμήματα «Άγιος Νικόλαος- Παχιά Άμμος- Σητεία- Ανατολική παράκαμψη» δεν έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα χρηματοδότησης, δεν έχει προγραμματιστεί η κατασκευή τους και έως εκ τούτου έχουν παραπεμφθεί αυτή τη στιγμή για το αόριστο μέλλον. Για τον λόγο αυτό ζητά από την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό χειροπιαστές ενέργειες για την άμεση υλοποίηση-κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ μέχρι τη Σητεία.

Αναλυτικά το πλήρες κείμενο της επιστολής

Στην επιστολή του ο Σύλλογος Μηχανικών Σητείας αναφέρει: «Κύριε πρωθυπουργέ, σύμφωνα με την επίσημη πληροφόρηση που έχουμε, ο σχεδιασμός του στρατηγικού για την Κρήτη νέου Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ) βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο όσον αφορά στη Δυτική Κρήτη και ειδικότερα τα τμήματα «Κίσσαμος- Χανιά- Ηράκλειο- Χερσόνησος» και σε υψηλό βαθμό ωριμότητας τα τμήματα που αφορούν την Ανατολική Κρήτη.

Στις 29/5/2021 παρακολουθήσαμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον την παρουσίαση του χρονοδιαγράμματος σχεδιασμού και κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, στο ΚΑΜ στα Χανιά.

Πληροφορηθήκαμε ότι για τα τμήματα του ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο έως τη Χερσόνησο, που παρουσιάζουν χαμηλό βαθμό ωριμότητας, ανατίθενται και εκπονούνται οι αναγκαίες μελέτες ταχύτατα, ευρίσκονται οι απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις και οριστικοποιούνται τα χρονοδιαγράμματα της κατασκευής τους.

Το ίδιο φαίνεται να ισχύει για τα τμήματα «Χερσόνησος – Νεάπολη» και «Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος», τα οποία παρουσιάζουν ήδη μέγιστη ωριμότητα και ετοιμότητα δημοπράτησης-κατασκευής.

Όμως, προς μεγάλη μας έκπληξη, τα τμήματα «Άγιος Νικόλαος- Σητεία», από τη σχετική πληροφόρηση που έχουμε, παρά το γεγονός ότι στον νομό Λασιθίου έχουν ήδη γίνει συμβιβασμοί και παραχωρήσεις (σχεδιασμός μονόιχνης αντί δίιχνης διατομής, χωρίς διαχωριστικό στηθαίο μετά τον Άγιο Νικόλαο), φαίνεται ότι δε συμπεριλαμβάνονται στον προγραμματισμό χρηματοδότησης και κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ, παρά τον αποδεδειγμένα υψηλό βαθμό ωριμότητας και ετοιμότητάς των, που τα καθιστούν έργα έτοιμα προς υλοποίηση».

Ο Επιστημονικός και Επαγγελματικός Σύλλογος Μηχανικών Σητείας συνεχίζει: «Δυστυχώς, τα παραπάνω, ολοένα σε μεγαλύτερο βαθμό, επιβεβαιώνονται καθημερινά, αφού παρά τις πολλαπλές και εργώδεις προσπάθειες προώθησης της κατασκευής του ΒΟΑΚ, η Ανατολική Κρήτη και ειδικότερα τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο δεν υπάρχουν σχεδόν πουθενά, ούτε στον προγραμματισμό της κατασκευής, ούτε στις χρηματοδοτήσεις, ούτε στις ανακοινώσεις των αρμόδιων Αρχών, ούτε καν στα ενημερωτικά δημοσιεύματα.

Πρόσφατα, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και βουλευτής Λασιθίου κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης, κατά την επίσκεψή του στο Δημαρχείο Σητείας, εμφανίστηκε αισιόδοξος, αναφέροντας, όπως αναγράφηκε σε ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, ότι “μέσα στο 2022 μπορούν να ενταχθούν και να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ τα ώριμα μελετητικά έργα στην περιφέρεια Λασιθίου, που συνδέονται με τον ΒΟΑΚ” και στη συνέχεια, θέλοντας να καθησυχάσει τις ανησυχίες που εύλογα υπάρχουν και εκφράστηκαν, διαβεβαίωσε πως «ο Άξονας θα ξεκινά από το Καστέλι και θα καταλήγει στη Σητεία, ενώ τα τμήματα που είναι ώριμα μπορούν να ενταχθούν στις χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ, τουλάχιστον τα τμήματα μέχρι την Παχιά Άμμο».

Παρόλο που ουδείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ισχυρή επιθυμία και τις προσπάθειες του κ. Πλακιωτάκη να ολοκληρωθεί ο νέος ΒΟΑΚ ως τη Σητεία, μέχρι σήμερα αυτό δε συμβαίνει».

«Απ’ όλα τα παραπάνω», επισημαίνει ακόμα ο Σύλλογος Μηχανικών της Σητείας, «φαίνεται ξεκάθαρα ποια είναι η πραγματικότητα και τι ισχύει, δηλαδή ότι τα τμήματα «Άγιος Νικόλαος- Παχιά Άμμος- Σητεία- Ανατολική παράκαμψη» δεν έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα χρηματοδότησης και δεν έχει προγραμματιστεί η κατασκευή τους. Είμαι ευκρινές ότι θα χρηματοδοτηθούν και θα κατασκευαστούν... στο αόριστο μέλλον.

Όμως τότε θα έχουν χαθεί όλες οι ευκαιρίες και, όπως λέγεται από τους αρμόδιους, όλες οι χρηματοδοτήσεις των οδικών αξόνων θα έχουν κλείσει. Δηλαδή, οι ίδιοι λένε ότι άλλη ευκαιρία δε θα υπάρξει και δυστυχώς η Ανατολική Κρήτη δε θα συμπεριλαμβάνεται στον νέο ΒΟΑΚ, παρά το γεγονός:

- ότι η Ανατολική Κρήτη και ειδικά η Σητεία καθομολογείται απ’ όλους ότι είναι αποκλεισμένη και περιθωριοποιημένη γεωγραφικά και οδικά από την υπόλοιπη Κρήτη,

- ότι αναγνωρίζεται απ’ όλους το έλλειμμα ανάπτυξης (κοινωνικοοικονομική και τουριστική) που υπάρχει,

- ότι πλέον το δημογραφικό πρόβλημα του Δήμου Σητείας, λόγω διαφόρων αιτιών (μεταξύ των οποίων και της ανεπαρκούς οδικής σύνδεσης), είναι εμφανές, ενώ βρίσκεται σε αντιδιαστολή με τους άλλους μεγάλους Δήμους του Λασιθίου, όπου παρατηρείται οριακά αύξηση πληθυσμού,

- ότι πολλάκις πολιτικοί παράγοντες της Κεντρικής Διοίκησης και ειδικά ο κ. πρωθυπουργός (με τις δηλώσεις του), κατά την επίσκεψή του στις 19/7/2018 στον Δήμο Σητείας, έχουν αποδεχτεί όλα τα παραπάνω και έχουν διαβεβαιώσει ότι η περιοχή της Σητείας ΔΕ θα μείνει πίσω στον ΒΟΑΚ, θεωρώντας και οι ίδιοι ότι αποτελεί το σημαντικότερο έργο οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης για όλη την Κρήτη,

- ότι όλοι και ιδιαίτερα η Κεντρική Διοίκηση έχουν χαρακτηρίσει και θεωρήσει τον ΒΟΑΚ, από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, ένα ενιαίο έργο, μία οντότητα, μία υποδομή,

- ότι ένας από τους βασικούς στόχους του ΒΟΑΚ είναι να συνδέσει μεταξύ τους τις κύριες πύλες εισόδου/εξόδου του νησιού, σημειώνοντας με έμφαση ότι στη Σητεία βρίσκονται δύο εκ των βασικών πυλών εισόδου/εξόδου της Ανατολικής Κρήτης, δηλαδή το αεροδρόμιο και ο λιμένας Σητείας, ο οποίος αποτελεί μάλιστα πύλη Σένγκεν της Ευρωπαϊκής Ένωσης,

- ότι ο σχεδιασμός περί αναμόρφωσης του υγειονομικού χάρτη στον νομό Λασιθίου προϋποθέτει, πέραν των άλλων, την ολοκλήρωση του νέου ΒΟΑΚ έως και τη Σητεία,

- ότι στην Ανατολική Κρήτη ΔΕΝ έχει γίνει μέχρι σήμερα κανένα μεγάλο έργο οδικής υποδομής [ΝΟΑΚ, διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο (Παχιά Άμμος-Ιεράπετρα), επαρχιακό οδικό δίκτυο, παράκαμψη πόλης Σητείας, κ.λπ.]».

Μέρος του σχεδιασμού τα τμήματα «Αγ. Νικόλαος- Παχιά Άμμος- Αυχήν Αγκαθιάς- Σητεία»

Ο Επιστημονικός και Επαγγελματικός Σύλλογος Μηχανικών Σητείας αναφέρει ακόμη στην επιστολή του: «Τα τμήματα “Άγιος Νικόλαος- Παχιά Άμμος- Αυχήν Αγκαθιάς- Σητεία- Ανατολική παράκαμψη Σητείας” να αποτελέσουν πράγματι μέρος του σχεδιασμού υλοποίησης του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

Τα παραπάνω τμήματα και, εφόσον από πλευράς ωριμότητας-ετοιμότητας βρίσκονται σε προχωρημένη φάση-κατάσταση και προηγούνται σχεδόν όλων των άλλων τμημάτων, να συμπεριληφθούν στον αρχικό προγραμματισμό χρηματοδότησης και κατασκευής του έργου.

- Άμεση ανακοίνωση της πηγής χρηματοδότησης για την υλοποίηση του οδικού άξονα Αγίου Νικολάου-Σητείας.

- Άμεση κατάθεση χρονοδιαγραμμάτων για την κατασκευή των τμημάτων “Άγιος Νικόλαος- Παχιά Άμμος- Αυχήν Αγκαθιάς- Σητεία- Ανατολική παράκαμψη”, με σαφή και δεσμευτικό χρόνο έναρξης και ολοκλήρωσης.

- Ενίσχυση των δυνητικών τελικών δικαιούχων, δηλαδή των υπηρεσιών αιχμής στην Κρήτη, που πρέπει να έχουν το κύριο βάρος της υλοποίησης, τόσο σε στελεχιακό δυναμικό όσο και σε αρμοδιότητες».

«Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ, επειδή είμαστε βέβαιοι για την ευαισθησία σας επί του θέματος, το αίσθημα δικαίου και ισονομίας που σας χαρακτηρίζει, σας παρακαλούμε να εξετάσετε τις παραπάνω προτάσεις μας-αιτήματα με αυστηρότητα και, εφόσον αποδέχεστε το δίκαιο και εύλογο της περίπτωσης, να αποφασίσετε, Κεντρική Κυβέρνηση και Περιφέρεια Κρήτης, τη μόνη ορθή, δίκαιη και επιβεβλημένη επίλυση του προβλήματος, που συνίσταται στην άμεση υλοποίηση όλων των παραπάνω, δηλαδή την άμεση υλοποίηση-κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ μέχρι τη Σητεία», καταλήγει η επιστολή.

(φωτογραφία: shutterstock)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια