Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ για Φράγμα Μπραμιανών: «Έχει βαλτώσει η νέα προσαγωγός εμπλουτισμού»

Λασίθι
Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ για Φράγμα Μπραμιανών: «Έχει βαλτώσει η νέα προσαγωγός εμπλουτισμού»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ένα χρόνο μετά την εγκατάσταση του αναδόχου δεν υπάρχει καμία εξέλιξη στο έργο με ορατό τον κίνδυνο πλέον για μεγάλες καθυστερήσεις ή και εγκατάλειψη από πλευράς εργολάβου», όπως αναφέρει σε ερώτησή του ο βουλευτής Λασιθίου του ΣΥΡΙΖΑ, Μανόλης Θραψανιώτης

Ο Βουλευτής Λασιθίου του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ Μανόλης Θραψανιώτης την 1η Οκτωβρίου 2021 κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, την οποία συνυπογράφουν όλοι οι βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ και ο Σταύρος Αραχωβίτης, τομεάρχης Αγροτικών του κόμματος με θέμα: Βαλτωμένο το έργο: Νέος αγωγός μεταφοράς νερού από την υδροληψία του Μύρτου, για την ενίσχυση τού ταμιευτήρα των Μπραμιανών» στην Ιεράπετρα.

Ο αγωγός μεταφοράς νερού από την υδροληψία του Μύρτου, ο οποίος θα εμπλουτίζει τον ταμιευτήρα στο Φράγμα Μπραμιανών είναι ένα ζωτικής σημασίας έργο για την αγροτική παραγωγή της Ιεράπετρας.

Μετά τις μεγάλες καθυστερήσεις που είχαν υπάρξει στο παρελθόν, μπήκε στις προτεραιότητες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και επιτάχυνε τις διαδικασίες μελέτης, απαλλοτριώσεων και διαγωνισμού. Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε στις 25-06-2019.

Επειδή ένα χρόνο μετά την εγκατάσταση του αναδόχου δεν υπάρχει καμία εξέλιξη στο έργο με ορατό τον κίνδυνο πλέον για μεγάλες καθυστερήσεις ή και εγκατάλειψη από πλευράς εργολάβου.

Ερωτάται ο υπουργός, σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα προβεί, ώστε να διασφαλιστεί η άμεση επανεκκίνηση και ολοκλήρωση του έργου του αγωγού μεταφοράς του Μύρτους στο φράγμα των Μπραμιανών και σε ποια φάση βρίσκονται τα υπόλοιπα 14 συνοδά έργα του φράγματος αλλά και ποιες είναι οι προβλέψεις για την ολοκλήρωση τους.

Στην ερώτηση τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν ότι , «ο νέος αγωγός μεταφοράς νερού από την υδροληψία του Μύρτου, ο οποίος θα εμπλουτίζει τον ταμιευτήρα στο Φράγμα Μπραμιανών είναι ένα σημαντικό έργο για την περιοχή της Ιεράπετρας.

Με την κατασκευή του αγωγού, θα μεταφέρεται με ασφάλεια και επάρκεια μέρος των επιφανειακών απορροών της λεκάνης του Μύρτου και θα ενισχυθεί σημαντικά και αξιόπιστα το υδατικό δυναμικό του ταμιευτήρα των Μπραμιανών, ώστε να καλύπτεται επαρκώς, η άρδευση του υφισταμένου αρδευτικού δικτύου της Ιεράπετρας, σε έκταση 35.380 στρ. και να υπάρξει δυνατότητα επέκτασης των αρδευτικών δικτύων σε επιπλέον έκταση 18.000 στρ. περίπου.

Ο αγωγός μεταφοράς, συνολικού μήκους 17.795 m, θα είναι υπόγειος σωληνωτός και θα λειτουργεί με βαρύτητα και υπό πίεση. Το έργο θα πρέπει να έχει παραδοθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία σε 24 μήνες αν δε χρειαστεί να πάρει κάποια παράταση

Για το παραπάνω έργο  με προϋπολογισμό 13.548.387 συν ΦΠΑ, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, εκτιμώντας την σημασία του έργου για την περιοχή αλλά και τις μεγάλες καθυστερήσεις που είχαν υπάρξει στο παρελθόν, επιτάχυνε τις διαδικασίες μελέτης και ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε στις 25/06/2019,σύμφωνα με τη σχετική προκήρυξη, και  προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε η εταιρεία με την επωνυμία «ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε.», βάσει του κριτηρίου ανάθεσης του άρθρου 14.

του άρθρου 14 της Διακήρυξης, επειδή προσέφερε την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά μόνο βάσει τιμής (χαμηλότερη τιμή), και συγκεκριμένα προσέφερε τεκμαρτό ποσοστό έκπτωσης είκοσι εννέα και είκοσι εννέα εκατοστά τοις εκατό (29.29%) που αντιστοιχεί σε προϋπολογισμό προσφοράς 9.595.018,86 € χωρίς ΦΠΑ.

Επειδή σχεδόν 1 χρόνο τώρα μετά την εγκατάσταση του αναδόχου δεν υπάρχει καμία εξέλιξη στο έργο με ορατό τον κίνδυνο πλέον για μεγάλες καθυστερήσεις ή και εγκατάλειψη από πλευράς εργολάβου.

Επειδή το παραπάνω έργο, θα συμβάλει σημαντικά στην επίλυση του προβλήματος της λειψυδρίας και κατά συνέπεια στην επαρκή και απρόσκοπτη άρδευση των 17.000 στρεμμάτων θερμοκηπιακής καλλιέργειας στην ευρύτερη περιοχή της Ιεράπετρας ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1) Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα προβεί ώστε να διασφαλιστεί η άμεση επανεκκίνηση και ολοκλήρωση του έργου του αγωγού μεταφοράς του Μύρτους στο φράγμα των Μπραμιανών.

2) Σε ποια φάση βρίσκονται τα υπόλοιπα 14 συνοδά έργα του φράγματος και ποιες είναι οι προβλέψεις για την ολοκλήρωση τους.

Την ερώτηση υπογράφουν οι βουλευτές: Θραψανιώτης Μανόλης, Αραχωβίτης Σταύρος, Βαρδάκης Σωκράτης, Ηγουμενίδης Νικόλαος, Μαμουλάκης Χαράλαμπος, Ξανθός Ανδρέας και Πολάκης Παύλος.

Η ανάδοχος κατασκευαστική εταιρεία «ΘΕΜΕΛΗ» Α.Ε. εγκαταστάθηκε τον Ιούλιο του 2020. Ένα χρόνο μετά, τον Ιούλιο του 2021, και αφού δεν είχαν προχωρήσει πάρα πολύ οι εργασίες, η «Νέα Κρήτη» ζήτησε από τον εκπρόσωπο της αναδόχου κ. Δημήτρη Σολωμό, πολιτικό μηχανικό, να εξηγήσει τους λόγους που έχουν φρενάρει οι κατασκευαστικές εργασίες, ενώ η εταιρεία έχει εγκατασταθεί από πέρυσι και έχει φτιάξει το εργοτάξιο της.

«Το τελευταίο 4μηνο» μας είχε πει πριν δυο μήνες ο κ. Δημήτρης Σολωμός, «παρατηρείται μία υπέρογκη και απρόβλεπτη αύξηση των τιμών όλων σχεδόν των δομικών υλικών, εξ αιτίας των ανισορροπιών που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού στην διεθνή παραγωγή πρώτων υλών, τη μεταποίηση και παραγωγή υλικών αλλά και τις μεταφορές, ιδιαιτέρως τις θαλάσσιες. Οι τιμές αγοράς σιδηρούχων υλικών (δομικός χάλυβας, σιδηροσωλήνες κ.λπ.), πλαστικών υλικών (σωλήνες PVC , πολυαιθυλενίου κ.λπ.) αλλά και πολλών άλλων δομικών υλικών είναι πρωτοφανείς και έχουν δημιουργήσει μία ασφυκτική κατάσταση στις εργοληπτικές εταιρείες αναδόχους δημοσίων έργων.

Το έργο του Μύρτου έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, που επιτείνει το πρόβλημα και αυτό είναι ότι, σχεδόν το 75% του προϋπολογισμού του (οικονομικού αντικειμένου) είναι ένα μόνο υλικό, οι σωλήνες ελατού χυτοσιδήρου. Δεδομένου ότι, η αύξηση στις τιμές αυτού του υλικού υπερβαίνει το 40%, η συσσωρευόμενη ζημία ανατρέπει πλήρως την οικονομική ισορροπία της σύμβασης κατά ποσοστό περί το 27%.

Υπογραμμίζεται ιδιαιτέρως η ιδιαιτερότητα της παραπάνω δεσπόζουσας συμμετοχής στον προϋπολογισμό του έργου ενός μόνο υλικού και πώς αυτή δημιουργεί πλήρη ανατροπή της οικονομικής ισορροπίας της σύμβασης σε περίπτωση αύξησης της τιμής του. Ως παράδειγμα αναφέρω ότι, στο προσφάτως ολοκληρωθέν και παραδοθέν τμήμα του ΒΟΑΚ «Γούρνες-Χερσόνησος», στην κοινοπραξία κατασκευής του οποίου συμμετείχε η εταιρία μας, που ήταν ένα μεγάλο έργο οδοποιίας με πλήθος μεγάλων τεχνικών έργων, η συμμετοχή του χαλύβδινου οπλισμού σκυροδεμάτων ήταν μόνο 16% του προϋπολογισμού, ήτοι θα προκαλούνταν επιβάρυνση 5,6%.

Υπό αυτές τις πρωτοφανείς και απρόβλεπτες συνθήκες της αγοράς των σωλήνων ελατού χυτοσιδήρου, η εταιρεία μας έχει αναγκασθεί να προβεί στην επαναδιαπραγμάτευση των ήδη υπογεγραμμένων συμφωνητικών με τους προμηθευτές της, ενώ συγχρόνως έχει απευθυνθεί νομότυπα προς την καθ΄ ύλην αρμόδια Δημόσια Διοίκηση, ζητώντας την εφαρμογή πραγματικών συντελεστών αναθεώρησης , η έκδοση των οποίων έχει ανασταλεί από το 2012, ώστε να της δοθεί η δυνατότητα ολοκλήρωσης του έργου και η απόδοση του στους χρήστες του», πρόσθεσε τον περασμένο Ιούλιο ο κ. Σολωμός.

Σύμφωνα με πληροφορίες το Υπουργείο επεξεργάζεται ένα σχέδιο αναθεώρησης των συντελεστών των δημόσιων έργων, που οι φήμες λένε ότι δεν θα ξεπερνά το +10% των υπογεγραμμένων συμφωνιών και αν αυτό επιβεβαιωθεί δεν θα δοθεί λύση στο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί μέχρι τώρα με τις αυξήσεις στο ελατό χυτοσίδηρο που ανεβάζει το κόστος των σωλήνων της προσαγωγού του Μύρτου στο +40%.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News