Λασίθι

Υπέρ του σχεδίου για τη μαρίνα ο Χ. Θεοχάρης! - Οι δυσκολίες και τα «αγκάθια»

Η ανακοίνωση της Λότζιας

Για αυτονόητα αναγκαίο έργο έκανε λόγο κατά τη χθεσινή παρουσίαση ο υπ. Τουρισμού, που ανήγγειλε την οριστική αποχωροθέτηση για τον Δερματά

Μπορεί η χθεσινή επίσκεψη του υπουργού Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη στο Ηράκλειο να είχε ως βασική ατζέντα τα του τουρισμού στο νησί μας, σε άμεση συνάρτηση φυσικά με τον κορωνοϊό και τα μέτρα αντιμετώπισης, όμως δεν παρέλειψε να αναδείξει και ένα οραματικό έργο για την πόλη του Ηρακλείου και την Κρήτη γενικότερα.

Ο λόγος για τη δημιουργία μιας μαρίνας, χωρητικότητας χιλίων θέσεων, μπροστά από το Παγκρήτιο Στάδιο, με τον υπουργό να τάσσεται κατά την επίσκεψή του στη Λότζια υπέρ της ιδέας, προαναγγέλλοντας μάλιστα και μια εξέλιξη, η οποία θα ανοίξει προσεχώς οριστικά τον δρόμο για να προχωρήσει το εγχείρημα.

Όπως συγκεκριμένα ανέφερε ο υπουργός, «είναι αυτονόητη η δημιουργία μιας μεγάλης μαρίνας στην Κρήτη, η οποία θα είναι σε θέση να φιλοξενεί τουριστικά σκάφη τύπου “μέγα γιοτ”, ενώ όπως ο ίδιος γνωστοποίησε τον Σεπτέμβριο, θα κλείσει και τυπικά το κεφάλαιο του άλλοτε σχεδίου χωροθέτησης μαρίνας στον όρμο Δερματά, που είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, και άρα θα εξαλειφθεί το τυπικό “αγκάθι” που στέκεται εμπόδιο στο μεγαλόπνοο σχέδιο για τη μαρίνα στο Παγκρήτιο...

Βεβαίως, το ότι θα ανοίξει τυπικά ο δρόμος για τη μαρίνα στο Παγκρήτιο με την οριστική αποχωροθέτηση της μαρίνας στον Δερματά δε σημαίνει ότι θα είναι στρωμένος με “ροδοπέταλα” ο δρόμος για να πάρει σάρκα και οστά το φιλόδοξο σχέδιο, μιας και μιλάμε για ένα εγχείρημα μεγάλης εμβέλειας και μεγάλων δυσκολιών.

Ένα βασικό “αγκάθι” είναι τα μεγάλα τεχνικά μεγέθη της επένδυσης, η οποία περιλαμβάνει μεγάλη μαρίνα χωρητικότητας 1.000 σκαφών, συμπεριλαμβανομένων και μέγα γιοτ, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, μεγάλες κτηριακές εγκαταστάσεις, που θα φιλοξενούν υποδομές, εμπορικά κέντρα, πολιτιστικούς χώρους, θέατρα, ενυδρείο, ακόμα και ξενοδοχειακή μονάδα (!), αλλά και πλήθος ναυταθλητικών εγκαταστάσεων, όπως κωπηλατοδρόμια στην εκβολή του Γιόφυρου...

Δεύτερο βασικό “αγκάθι” αποτελεί το τεράστιο κόστος (κόστος που σίγουρα θα υπερβεί τα 100 εκατ. ευρώ, ενδεχομένως και τα 150 εκατ. ευρώ).

Υπάρχουν λοιπόν δυσκολίες και “αγκάθια”. Δεν είναι εύκολη η υπόθεση της μαρίνας στο Παγκρήτιο Στάδιο. Φαίνεται όμως ότι υπάρχει από πλευράς Δήμου Ηρακλείου η πρόθεση να το παλέψει για την υλοποίησή του, υπάρχει ευρεία αποδοχή σε τοπικό επίπεδο και υπάρχει και η συναίνεση και από το υπουργείο Τουρισμού, όπως το επιβεβαίωσε χθες ο κ. Θεοχάρης.

Η ανακοίνωση της Λότζιας

«Κατά την επίσκεψη του υπουργού Τουρισμού στο Δημαρχείο, έγινε στην αίθουσα “Ελευθέριος Βενιζέλος” του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου παρουσίαση της προκαταρκτικής μελέτης για τη δημιουργία μαρίνας 1.000 θέσεων μπροστά από το Παγκρήτιο Στάδιο. Πρόκειται για μια λιμενική υποδομή εναρμονισμένη στις σύγχρονες απαιτήσεις του διαρκώς εξελισσόμενου θαλάσσιου τουρισμού. Σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη, η μαρίνα Ηρακλείου θα καλύπτει μια επιφάνεια περίπου 390.000 τετραγωνικών μέτρων, κατασκευασμένη στο μεγαλύτερο μέρος της εντός της θαλάσσιας ζώνης.

Η προκαταρκτική μελέτη ανατέθηκε τον Νοέμβριο του 2010, ενώ τον Δεκέμβριο του 2017 εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο η δημιουργία-χωροθέτηση μαρίνας λιμενικών και ναυταθλητικών εγκαταστάσεων Ηρακλείου, μπροστά από το Παγκρήτιο Στάδιο. Τον Ιούνιο του 2018, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε τη χωροθέτηση της μαρίνας, με προϋπόθεση την αποχωροθέτησή της στον κόλπο του Δερματά.

Ο υπουργός Τουρισμού, αμέσως μετά την παρουσίαση, ανέφερε ότι ένα τόσο μεγάλο έργο είναι αυτονόητο για την Κρήτη, συμπληρώνοντας ότι ο σχεδιασμός του Δήμου ευθυγραμμίζεται με αυτόν του υπουργείου και πως η προεργασία που έχει γίνει είναι πολύ σημαντική. Επισήμανε μάλιστα ότι και η τυπική αποχωροθέτηση τουριστικής μαρίνας στον κόλπο Δερματά θα γίνει μέσα στον Σεπτέμβριο και έτσι ανοίγει ο δρόμος για την ολοκλήρωση των μελετών και την υλοποίηση του έργου.

Τον υπουργό Τουρισμού συνόδευε ο βουλευτής Ηρακλείου Μάξιμος Σενετάκης, καθώς και ο πρόεδρος της ΝΟΔΕ Ηρακλείου Βαγγέλης Καρκανάκης. Στη συνάντηση συμμετείχαν ο αντιδήμαρχος Γιώργος Σισαμάκης και η γ.γ. του Δήμου Ευγενία Στυλιανού», αναφέρει η ανακοίνωση του Δήμου Ηρακλείου, μετά τη παρουσίαση του σχεδίου για τη μαρίνα στο Παγκρήτιο Στάδιο που έγινε στον υπουργό Τουρισμού.

Το φιλόδοξο σχέδιο για τη μαρίνα

Η δημιουργία μαρίνας στο Παγκρήτιο Στάδιο είναι ένα μεγαλεπήβολο έργο, το οποίο φέρει τη σφραγίδα του γνωστού πολιτικού μηχανικού Δημήτρη Ρομπογιαννάκη. Όπως είναι γνωστό, η μαρίνα θα καλύπτει συνολική επιφάνεια περίπου 390.000 τ.μ., κατασκευασμένη στο μεγαλύτερο μέρος της εντός της θαλάσσιας ζώνης, με χερσαίους (τεχνητούς) χώρους που προσεγγίζουν τα 190.000 τ.μ. και λιμενολεκάνη με 195.000 τ.μ.

Τα βασικά εξωτερικά λιμενικά έργα αποτελούνται από τον προσήνεμο μόλο μήκους 1.370 μ., τον υπήνεμο μόλο μήκους 300 μ., κρηπιδώματα για την παραβολή σκαφών συνολικού μήκους 1.800 μ. και κωπηλατοδρόμιο στην εκβολή του Γιόφυρου ποταμού μήκους περίπου 850 μ., όπου θα εξυπηρετούνται όλες οι ναυταθλητικές δραστηριότητες.

Προβλέπονται οικοδομικά τετράγωνα συνολικής επιφάνειας 30.000 τ.μ., τα οποία περιλαμβάνουν χώρους αναψυχής και πολιτισμού, κτήρια διοίκησης, ξενοδοχειακή μονάδα και καταστήματα. Οι χώροι πρασίνου φτάνουν τα 13.500 τ.μ., τα θεματικά πάρκα προσεγγίζουν τα 13.500 τ.μ., ενώ οι ελεύθεροι χώροι, μεταξύ των οποίων οι συγκοινωνιακές υποδομές, αγγίζουν τα 145.000 τ.μ.

Για την οδική σύνδεση του λιμένα προβλέπεται νέα πεζογέφυρα μήκους 180 μ. Οι θέσεις στάθμευσης για τους επισκέπτες θα υπερβαίνουν τα 1.500 μ. Το έργο είναι μεγάλων διαστάσεων και για την κατασκευή του απαιτούνται εκτεταμένα λιμενικά έργα και παράκτιες διαμορφώσεις, ενώ θα απαιτηθεί και η βελτίωση των οδικών αρτηριών πέριξ του νέου λιμένα.

Το συνολικό δυναμικό της θα είναι 1.000 θέσεων και θα δύναται να φιλοξενήσει από μικρά ιστιοφόρα σκάφη έως mega yachts.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ

Το ιστορικό της υπόθεσης

Ο Δημήτρης Ρομπογιαννάκης (ο οποίος είχε εμπλακεί πολύ ενεργά στην παλιά προμελέτη του 2003, την οποία είχε αναλάβει τότε ο πατέρας του, μελετητής λιμενικών εγκαταστάσεων και πρώην αντιδήμαρχος Ηρακλείου, Βαγγέλης Ρομπογιαννάκης) ανέλαβε με το τεχνικό γραφείο του το 2010, επί δημαρχίας Γιάννη Κουράκη, να προχωρήσει στην επικαιροποίηση της παλιάς προκαταρκτικής μελέτης για τη μαρίνα στο Παγκρήτιο. Η ανάθεση έγινε από τον ΟΑΔΥΚ, ενώ η μελέτη παραδόθηκε προ 4ετίας περίπου στα χέρια του Δήμου.

Η νυν δημοτική Αρχή είδε με πολλή ζέση την παλιότερη ιδέα για μια μαρίνα στο Παγκρήτιο Στάδιο και όχι στον όρμο Δερματά, όπου είχαν προκληθεί σφοδρές αντιδράσεις από πλευράς αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων κ.λπ.

Τον Δεκέμβριο του 2017, η δημοτική Αρχή έφερε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, ζητώντας το “πράσινο φως” του σώματος ώστε να ξεκινήσουν συστηματικές προσπάθειες δρομολόγησης του οραματικού σχεδίου. Όπως και έγινε! Το Δημοτικό Συμβούλιο άναψε το “πράσινο φως”, σε μια συνεδρίαση στην οποία είχαν κληθεί και παρευρεθεί πλήθος εκπρόσωποι τοπικών Αρχών και φορέων, εκφράζοντας μια γενική αποδοχή και συναίνεση, με ορισμένους επιμέρους αστερίσκους και επιφυλάξεις.

Όπως είχαμε γράψει τότε, ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Νίκος Ξυλούρης είχε εκφράσει την πλήρη στήριξη της Περιφέρειας. Ομοίως, εκ μέρους του Δήμου Μαλεβιζίου, είχε εκφράσει τη στήριξή του ο τότε πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Αντωνογιαννάκης.

Κάποιοι εκπρόσωποι φορέων, όπως πρόεδροι συλλόγων σκαφών, φουσκωτών κ.λπ., τάχθηκαν θερμά υπέρ της μαρίνας, λέγοντας πως όχι μόνο είναι υπεραναγκαία, αλλά έχει αργήσει πολύ.

Με μεγάλη θέρμη υπέρ του εγχειρήματος τάχθηκαν και οι εκπρόσωποι του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και της ΟΕΒΕΝΗ, ενώ οι εκπρόσωποι των τοπικών Επιμελητηρίων εκφράστηκαν θετικά, δηλώνοντας όμως ότι περιμένουν να δουν τις λεπτομέρειες του έργου...

Θετικά εκφράστηκαν επίσης δύο διευθυντές του ΙΤΕ, οι κ.κ. Πλεξουσάκης και Καμπάνης.

Επί της αρχής «ναι» είπαν ο πρόεδρος του τοπικού Συλλόγου Αρχιτεκτόνων κ. Ορφανουδάκης και ο πρόεδρος του τοπικού Συλλόγου Μηχανολόγων κ. Καραλάκης.

Θετικός με επιφυλάξεις είχε εμφανιστεί τότε εκ μέρους της Εφορίας Ενάλιων Αρχαιοτήτων ο κ. Θεοτόκης, ο οποίος έβαλε ως προϋποθέσεις να γίνουν υποθαλάσσιες έρευνες, αλλά και να υπάρχει διαρκής, στενή αρχαιολογική επίβλεψη στο έργο.

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια