Άλλαξαν τις σωλήνες αμιάντου με… μισό εκατομμύριο ευρώ!

Κρήτη
Άλλαξαν τις σωλήνες αμιάντου με… μισό εκατομμύριο ευρώ!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι συμβάσεις της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης - Αποχέτευσης Σητείας

Μια σύμβαση- “μαμούθ” για την απομάκρυνση αμιάντου εντοπίζεται ανάμεσα στις πιο σημαντικές της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης-Αποχέτευσης Σητείας. Πρόκειται για μια σύμβαση ύψους 570.421 ευρώ και αφορά στην αντικατάσταση δικτύου από αμιαντοσωλήνες.

Ίσως εδώ συναντά κάποιος ένα από τα πιο σημαντικά έργα που έχουν γίνει από τους Δήμους της Κρήτης, αφού είναι γνωστό ότι κατά το παρελθόν είχαν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον αμιαντοσωλήνες για τη μεταφορά νερού και ως γνωστόν ο αμίαντος είναι εξαιρετικά βλαβερός για την υγεία.

Την ώρα που η σύμβαση- “μαμούθ” του Δήμου Σητείας ξεπερνά τις 570.000 ευρώ, παρατηρείται το φαινόμενο να έχει ξοδευτεί ακόμη 1 εκατομμύριο ευρώ με συμβάσεις που θα έλεγε κάποιος ότι αφορούν σε μικροέργα και μικροποσά, εκτός από δυο-τρία, όπως η προμήθεια υλικών ύδρευσης με δύο συμβάσεις των 57.943 ευρώ, η διευθέτηση όμβριων υδάτων με 63.619 ευρώ, ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός με 74 χιλιάδες ευρώ, προμήθειες καυσίμων με δύο συμβάσεις συνολικά περίπου 70 χιλιάδων ευρώ και αντικαταστάσεις σωλήνων 41 χιλιάδων ευρώ.

Το εντυπωσιακό τώρα είναι ότι τα υπόλοιπα ποσά αφορούν σε αρχαιολογικές έρευνες και μικροσυμβάσεις που έχουν “σπάσει” και δοθεί χωρίς διαγωνιστική διαδικασία. Πολύ δε περισσότερο, όπως και σε όλους τους Δήμους, παρατηρείται η πρακτική της απευθείας ανάθεσης με δαπάνες κάτω των 5.000 ευρώ, για τις οποίες δεν απαιτείται έλεγχος από τον επίτροπο. Αυτό δεν αποτελεί αιχμή ή ότι συμβαίνει κάτι το παράνομο... Όμως αναδεικνύεται μια πρακτική την οποία ακολουθούν οι Δήμοι προκειμένου να γλιτώσουν από τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας και των διαγωνισμών που μπορεί να προκαλέσουν μεγάλες καθυστερήσεις.

Οι συμβάσεις με απευθείας αναθέσεις αποτελούν, λοιπόν, ένα χρήσιμο εργαλείο της Αυτοδιοίκησης, όμως από τη μελέτη των συμβάσεων όλων των Δήμων της Κρήτης που δημοσιεύει το τελευταίο διάστημα η “Νέα Κρήτη” παρατηρείται ότι αποτελεί πάγια τακτική των Δήμων.

Οι συμβάσεις που παρουσιάζει η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” αφορούν στην περίοδο από τον Ιούνιο του 2017 ως τον Νοέμβριο του 2018 και είναι εντυπωσιακό ότι, από το 1,5 εκατομμύριο ευρώ που συνολικά συμβασιοποίησε η ΔΕΥΑ Σητείας, περίπου το 1 εκατ. ευρώ έχει δαπανηθεί χωρίς να έχουν χρηματοδοτηθεί μεγάλα και σπουδαία έργα. Απλώς η καθημερινότητα!

Χωρίς καμία απολύτως υποχρέωση για προληπτικό έλεγχο και χωρίς συμβάσεις που να απαιτούν διαγωνισμούς είναι όλες οι συμβάσεις που έχουν αναρτηθεί στη “Διαύγεια” από τον Δημοτικό Οργανισμό Κοινωνικοπολιτιστικής Ανάπτυξης (ΔΟΚΑ) Σητείας.

Συνολικά έχουν αναρτηθεί το διάστημα από Ιούνιο του 2017 έως Νοέμβριο του 2018 συμβάσεις που η αξία τους συνολικά φτάνει τα 345.409 ευρώ, ενώ στον αριθμό είναι 55. Από αυτές μόνο μία, που αφορά τρόφιμα για τον Οργανισμό, είναι συνολικής αξίας 29.647 ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες είναι μικροσυμβάσεις 4 και 5 χιλιάδων ευρώ που δεν περνούν από προληπτικό έλεγχο, και κάποιες άλλες μεγαλύτερες συμβάσεις οι οποίες δεν ξεπερνούν το όριο των 20.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, ώστε να απαιτηθεί διαγωνιστική διαδικασία.

Δείτε τον πίνακα και ΕΔΩ.

Συμβάσεις με χιλιάρικα και χωρίς επίτροπο!

Την ίδια στιγμή, οι συμβάσεις του Δημοτικού Οργανισμού Βιάννου που αναρτήθηκαν από τον Ιούνιο του 2017 έως τον Νοέμβριο του 2018 είναι μόλις 13, και έχουν συνολικό κόστος 42.262 ευρώ. Η μεγαλύτερη σύμβαση που εμφανίζεται είναι για προμήθεια τροφίμων με αξία 7.265 ευρώ, ενώ όλες οι υπόλοιπες είναι μικροσυμβάσεις και με απευθείας ανάθεση, από 1.282 ευρώ έως και 4.919 ευρώ. Είναι λογικό ότι πρόκειται για δαπάνες χωρίς έλεγχο, γιατί βάσει νόμου δεν είναι απαιτητός, ενώ εξαιτίας της πολύ μικρής τοπικής αγοράς οι ανάδοχοι είναι επαναλαμβανόμενοι.

Είναι πλέον κατανοητό ότι είτε μεγάλος είτε μικρός είναι ο Δήμος, η πρακτική που ακολουθείται είναι ίδια! Χρησιμοποιείται η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης για να “τρέξει” γρηγορότερα μια λειτουργία που, αν περάσει από διαγωνισμό, θα έχει τεράστια χρονοτριβή με τις συνεχείς αλλαγές και εγκυκλίους του Νόμου 4412. Έτσι προτιμάται το “σπάσιμο” μιας εργολαβίας σε χιλιάρικα, προκειμένου να “τρέξει” γρήγορα η κάλυψη μιας παροχής ή προμήθειας, που με διαγωνισμό μπορεί να χρειαζόταν και 6 μήνες...

Δείτε τον πίνακα και ΕΔΩ.

Δείτε τον πίνακα και ΕΔΩ.

(Φωτογραφία αρχείου)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News