Μαμουλάκης: Αυτή είναι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για πλειστηριασμούς και κόκκινα δάνεια

Ηράκλειο
Μαμουλάκης: Αυτή είναι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για πλειστηριασμούς και κόκκινα δάνεια

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βουλευτής παραβρέθηκε σε ευρεία σύσκεψη στο Επιμελητήριο Ηρακλείου παρουσία βουλευτών Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Στην ευρεία σύσκεψη που διοργανώθηκε στο Επιμελητήριο Ηρακλείου με θέμα τους πλειστηριασμούς και τα κόκκινα δάνεια παρευρέθηκε ο αν. τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, εκπροσωπώντας και τους βουλευτές Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Σωκράτη Βαρδάκη και Νίκο Ηγουμενίδη.

Τη σύσκεψη διοργάνωσαν το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο Ηρακλείου, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας-Τμήμα Ανατολικής Κρήτης, το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας-Τμήμα Ανατολικής Κρήτης, η Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών & Εμπόρων ν. Ηρακλείου, η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου, το Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου, η Οργάνωση Αμπελουργών & Ελαιοπαραγωγών Κρήτης, η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ηρακλείου και ο Σύλλογος Επαγγελματιών Κτηνοτρόφων Ηρακλείου, ζητώντας τις προτάσεις των κομμάτων στο φλέγον ζήτημα.

Αξίζει να επισημανθεί ότι από την σύσκεψη απουσίαζαν οι κυβερνητικοί βουλευτές, γεγονός που προκάλεσε αλγεινή εντύπωση και ιδιαίτερα αρνητικά σχόλια.

Κατά την τοποθέτησή του ο Χάρης Μαμουλάκης επισήμανε ότι το ζήτημα των κόκκινων δανείων και των οφειλών αφορά σχεδόν 1 στους 2 πολίτες. Τόνισε ότι «με τους νόμους της κυβέρνησης Μητσοτάκη (Ηρακλής – πτωχευτικός κώδικας) καταργήθηκε για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας οριζόντια η προστασία της κύριας κατοικίας, οδηγώντας σε απελευθέρωση των πλειστηριασμών των πρώτων κατοικιών λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων, με αποτέλεσμα 700.000 πλειστηριασμοί που βρίσκονται προ των πυλών να αποτελούν βόμβα στα θεμέλια της κοινωνικής συνοχής και ενημέρωσε επιγραμματικά τους παρευρισκόμενους για τις θέσεις και τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για την ρύθμιση οφειλών και την προστασία της πρώτης κατοικίας, αλλά και της επαγγελματικής στέγης και της αγροτικής γης, που περιλαμβάνουν:

  • Έκτακτα μέτρα για τη ρύθμιση του πανδημικού χρέους, αλλά και μόνιμο πλαίσιο, διαρθρωμένο σε τρεις βασικούς πυλώνες: επιχειρήσεις – νοικοκυριά – οφειλές προς το Δημόσιο και αντιμετώπιση του μη εξυπηρετούμενου ιδιωτικού χρέους των νοικοκυριών με εγγύηση την κατοικία.
  • Δημιουργία υφυπουργείου στο υπουργείο Οικονομικών, με αποκλειστική αρμοδιότητα τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους και της Στεγαστικής Πολιτικής.
  • Σύσταση Δημόσιας Εποπτικής Αρχής για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, που θα υπάγεται στο Υπουργείο Οικονομικών.
  • Δημιουργία Ειδικού Ταμείου Αναδιαρθρώσεων Οφειλών και Στεγαστικής Πολιτικής στην Αναπτυξιακή Τράπεζα, που θα υποστηρίζει με ζεστό χρήμα, μέσω στοχευμένων επιδοτήσεων τις ρυθμίσεις κόκκινων δανείων μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, τις δόσεις δανείων ενήμερων δανειοληπτών που αυξήθηκαν υπέρμετρα λόγω της τελευταίας αύξησης των επιτοκίων.
  • Κανόνες στη λειτουργία των funds, με εξασφάλιση της διαφάνειας και της δικαιοσύνης για τις δραστηριότητες τους.
  • Αναβάθμιση των ΚΕΠ δανειοληπτών που υπάγονται στην ΕΓΔΙΧ για τη συμβουλευτική και νομική υποστήριξη των ευάλωτων οφειλετών.

Καθώς και για τη συλλογική ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών, που περιλαμβάνει την προστασία από ρευστοποίηση της πρώτης κατοικίας, της επαγγελματικής στέγης και της αγροτικής γης, τη συμμετοχή του Δημοσίου, με την επιδότηση μέρους της ρυθμισμένης οφειλής μέσα από το Ταμείο Αναδιαρθρώσεων της Αναπτυξιακής Τράπεζας και την εποπτεία και το συντονισμό της όλης διαδικασίας από την Δημόσια Εποπτική Αρχή.

Οι παραπάνω προτάσεις αφορούν οφειλές προς «θεσμικούς» πιστωτές: Τράπεζες, Εταιρείες Παροχής Πιστώσεων, Εταιρείες Απόκτησης και Διαχείρισης Απαιτήσεων, Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία, από κάθε φυσικό πρόσωπο με ή χωρίς πτωχευτική ικανότητα που έχει περιέλθει σε μόνιμη και γενική αδυναμία πληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Οι προϋποθέσεις ένταξης είναι απλές και αυτονόητες, χωρίς παραθυράκια για αποκλεισμούς:

  • Μόνιμη και γενική αδυναμία ικανοποίησης ληξιπρόθεσμων οφειλών.
  • Απουσία καταδολιευτικής ή απατηλής συμπεριφοράς –βλ. κάποιους Υπουργούς της Νέας Δημοκρατίας.
  • Υποχρέωση ειλικρίνειας που εξασφαλίζεται με την άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου.

Οι επιμέρους προϋποθέσεις που εξειδικεύονται για την προστασία της πρώτης κατοικίας, της επαγγελματικής στέγης και της αγροτικής γης:

  • Για την πρώτη κατοικία, προϋπόθεση είναι το ακίνητο να χρησιμεύει ως κύρια κατοικία ή εν δυνάμει κύρια κατοικία.
  • Για την επαγγελματική στέγη, το ακίνητο να χρησιμεύει ως φορολογική και πραγματική έδρα άσκησης κύριας επαγγελματικής δραστηριότητας.
  • Για την αγροτική γη, το ακίνητο να ανήκει σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότη.

Δυο σημαντικές προϋποθέσεις: Το μηνιαίο διαθέσιμο εισόδημα του οφειλέτη να μην ξεπερνάει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70% και η αντικειμενική αξία του ακινήτου για να ενταχθεί στη ρύθμιση να μην υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ για μία τετραμελή οικογένεια.

Επόμενα βήματα της διαδικασίας της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, είναι το εξωδικαστικό στάδιο και η προσφυγή στη δικαστική οδό.

Στο πρώτο στάδιο της εξωδικαστικής ρύθμισης, κρίσιμο στοιχείο είναι η υποχρεωτικότητα της συμμετοχής του πιστωτή. Καμία τράπεζα και κανένα πιστωτικό ίδρυμα δεν θα μπορεί να κάνει πια bypass την υποχρέωσή του, να προτείνει μια βιώσιμη λύση στον οφειλέτη και αντί να προχωρά σε ρύθμιση να προχωρά σε express αναγκαστικές εκτελέσεις και σε πλειστηριασμούς. Ο οφειλέτης υποβάλλει ένα αίτημα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ειδικής Γραμματείας διαχείρισης ιδιωτικού χρέους και η συμμετοχή των πιστωτών είναι υποχρεωτική, όπως και το αποτέλεσμα της παραγόμενης ρύθμισης.

Αν ο πιστωτής δεν συμμετάσχει, ακυρώνεται κάθε πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης.

Η πρώτη εναλλακτική, είναι μια ρύθμιση της οφειλής με μεγάλη διαγραφή μέρους της οφειλής, αλλά σύντομη στη διάρκεια αποπληρωμής. Αυτή η κατηγορία αφορά ήδη μεταβιβασθέντα στεγαστικά δάνεια που τα διαχειρίζονται οι περιβόητες εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων και περιλαμβάνει:

  • Διαγραφή οφειλής, της τρέχουσας ονομαστικής αξίας του δανείου, μεταξύ 40 έως 60 %.
  • Πρόβλεψη για κρατική επιδότηση ως και 50% για την εξυπηρέτηση της εναπομείνασας οφειλής, με βάση εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια.
  • Σύντομη διάρκεια αποπληρωμής από 5 έως 10 έτη, με βάση την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.

Σε περίπτωση που ο οφειλέτης δεν δύναται να ακολουθήσει τη βραχυχρόνια ρύθμιση, του παρέχουμε και μια δεύτερη εναλλακτική: τη ρύθμιση της οφειλής με μακρόχρονη διάρκεια αποπληρωμής και χαμηλές δόσεις.

Σε αυτή την περίπτωση καταβάλλεται το 100% της αντικειμενικής αξίας του προστατευόμενου ακινήτου. Αυτά δηλαδή που ο πιστωτής θα έπαιρνε αν έβγαινε στον πλειστηριασμό, αλλά σε βάθος χρόνου με μηνιαίες ισόποσες δόσεις. Η αντικειμενική αξία προσδιορίζεται από την εκκαθαριστική δήλωση του ΕΝΦΙΑ και όπου αυτή δεν υπάρχει, από την εκτίμηση συμβολαιογράφου.

Η διάρκεια αυτής της μακροχρόνιας ρύθμισης κυμαίνεται από 10 έως και 35 έτη, κάτι που εξαρτάται φυσικά και από την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη. Ενώ εξασφαλίζεται σταθερό χαμηλό επιτόκιο, ίσο με 2%.

Όσον αφορά τις δόσεις, μια σημαντική παράμετρος. Γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά ότι υπάρχουν χιλιάδες περιπτώσεις που η ρύθμιση βγήκε, αλλά το μηνιαίο ποσό ήταν αδύνατο να καταβάλλεται με συνέπεια λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος.

Για το λόγο αυτό, υπάρχει η δικλείδα ώστε η μηνιαία δόση υπολογισμένη με βάση το διαθέσιμο εισόδημα του νοικοκυριού, να μην ξεπερνά τα 3/10 του εισοδήματος, δηλαδή να μην ξεπερνά το 30% του διαθέσιμου εισοδήματος του νοικοκυριού.

Το άλλο στάδιο, της δικαστικής προσφυγής, προβλέπεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

Σε ό,τι αφορά τον οφειλέτη. Εάν παρά την υποχρεωτικότητα και παρά το γεγονός ότι αν ο πιστωτής αρνηθεί να συμμετάσχει στη διαδικασία της ρύθμισης θα υπάρξει άρση κάθε αναγκαστικής εκτέλεσης, παρ` όλα αυτά αν ο πιστωτής, η Τράπεζα, το fund τελικά αποφασίσει να μην συμμετάσχει στο εξωδικαστικό στάδιο, τότε ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα να πάει στη δικαστική οδό, στη δικαστική συνδρομή ή εάν θεωρεί ο οφειλέτης ότι εσφαλμένως απορρίφθηκε η αίτηση ρύθμισης που κατέθεσε, ή αν κρίνει αιτιολογημένα όμως την ρύθμιση ως μη βιώσιμη ή εσφαλμένη και επιθυμεί εξατομικευμένη κρίση από το δικαστή, υποβάλλοντας σχετική πρόταση. Θα έχει το δικαίωμα της κρίσης από το δικαστή.

Ενώ βεβαίως και για τον πιστωτή, εάν διαφωνεί με την απόφαση υπαγωγής του οφειλέτη στον εξωδικαστικό, θεωρώντας ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου, θα έχει κι αυτός τη δυνατότητα να πάει στη δικαστική οδό.

Για όλες τις περιπτώσεις που θα πάνε στη δικαστική οδό, θα υπάρχει ειδική σύντομη προθεσμία εκδίκασης των σχετικών υποθέσεων στο πλαίσιο της εκουσίας δικαιοδοσίας.

Αυτή η πρόταση αποτελεί από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ βασικό σημείο αλλά και προϋπόθεση προγραμματικής συμφωνίας των προοδευτικών δυνάμεων ώστε να γίνει νόμος του κράτους από την πρώτη εβδομάδα εργασιών της νέας Βουλής που θα εκλέξουν στις 21 του Μάη οι πολίτες. Να γίνει δηλαδή η πρώτη νομοθετική παρέμβαση της νέας προοδευτικής κυβέρνησης της χώρας!».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News