Στη Βουλή το θέμα της μείωσης διδασκαλίας των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στα σχολεία

Ηράκλειο
Στη Βουλή το θέμα της μείωσης διδασκαλίας των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στα σχολεία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πότε θα επανέλθει η διδασκαλία των μαθημάτων Πολιτικής Παιδείας και Σύγχρονου Κόσμου-Πολίτης και Δημοκρατία στα Λύκεια;», ερωτά την υπουργό Παιδείας ο βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης μαζί με 17 ακόμη βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

Την υποχρέωση να συμμορφωθεί το υπουργείο Παιδείας με σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έκρινε μη νόμιμη την απόφαση μείωσης της διδασκαλία μαθημάτων Πολιτικής Παιδείας και Σύγχρονου Κόσμου - Πολίτης και Δημοκρατία, αναδεικνύει με την κατάθεση ερώτησης προς την υπουργό Παιδείας ο αν. τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με τη συνυπογραφή του αρμόδιου Τομεάρχη Νίκου Φίλη και 17 ακόμη βουλευτών.

«Οι κοινωνικές επιστήμες θα έπρεπε να είναι αναφαίρετο και πρωταρχικό κομμάτι της παιδείας μας» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Η πανεπιστημιακή κοινότητα, οι διεθνείς φορείς αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ είχαν εκφράσει από την πρώτη στιγμή την αντίθεσή τους με την κατάργηση από την κυβέρνηση Μητσοτάκη των μαθημάτων Κοινωνικών, Νομικών και Πολιτικών Επιστημών από το ωρολόγιο πρόγραμμα των Λυκείων. Ωστόσο, οι ηχηρές και τεκμηριωμένες παρεμβάσεις μας δεν εισακούστηκαν. Αντίστοιχα, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε μη νόμιμη την κανονιστική απόφαση κατά το μέρος που μειώνει ουσιωδώς τη διδασκαλία μαθημάτων Πολιτικής Παιδείας και Σύγχρονου Κόσμου - Πολίτης και Δημοκρατία παραγνωρίζοντας τα επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια άσκησης της σχετικής κανονιστικής αρμοδιότητας της Διοίκησης. Γι’ αυτό και καλούμε την κυβέρνηση να αναθεωρήσει την λανθασμένη απόφασή της και να επαναφέρει τη διδασκαλία και των κατηργημένων μαθημάτων κοινωνιολογίας, βασικών αρχών κοινωνικών επιστημών και ευρωπαϊκού πολιτισμού στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Άμεσα».

Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, η κυβέρνηση της ΝΔ στην κατεύθυνση των συντηρητικών και αντιπαιδαγωγικών «μεταρρυθμίσεων» στο τομέα της παιδείας επέφερε, μεταξύ άλλων, τροποποιήσεις στα ωρολόγια προγράμματα του Λυκείου, καταργώντας τα μαθήματα: Κοινωνιολογία, Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών, Σύγχρονος Κόσμος - Πολίτης και Δημοκρατία και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός. Επίσης, μείωσε τη διδασκαλία της Πολιτικής Παιδείας και αφαίρεσε το λεκτικό «Κοινωνικών» από το επιστημονικό πεδίο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.

Με τα μαθήματα των κοινωνικών επιστημών όμως, διδάσκονται η ορθή λειτουργία του Πολιτεύματος και Πολιτείας, τα δικαιώματα του ανθρώπου και η καταγραφή τους στο Σύνταγμα, το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι, οι αρχές της ψηφοφορίας, η εκλογική διαδικασία, η παραγωγή ποιοτικής και πολιτικής σκέψης και δράσης και η ορθή λειτουργία και διασφάλιση των θεσμών. Συνολικότερα, η επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες αποτελεί έναν διάλογο με τον πραγματικό κόσμο, προαπαιτούμενο για την κατανόηση του μετασχηματισμού της κοινωνίας, της αποδοχής της διαπολιτισμικότητας, της μοναδικότητας του ατόμου, της ισότητας, προάγει την κριτική σκέψη, τη γνώση των βασικών δικαιωμάτων, ελευθεριών και λειτουργίας του κράτους κι είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε πολίτη.

Εύκολα γίνονται αντιληπτές οι συνέπειες, για τη νέα γενιά, της αφαίρεσης των μαθημάτων που άπτονται της προάσπισης των δικαιωμάτων της και της καλλιέργειας κριτικής, κοινωνικής και πολιτικής σκέψης.

Ολόκληρο το κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:

«Προς την κ. υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: «Πότε θα επαναφέρετε τη διδασκαλία των μαθημάτων Πολιτικής Παιδείας και Σύγχρονου Κόσμου - Πολίτης και Δημοκρατία στο ωρολόγιο πρόγραμμα των λυκείων;»

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. στην κατεύθυνση των συντηρητικών και αντιπαιδαγωγικών «μεταρρυθμίσεων» στο τομέα της παιδείας επέφερε, μεταξύ άλλων, τροποποιήσεις στα ωρολόγια προγράμματα του Λυκείου, χωρίς μάλιστα επαρκή και τεκμηριωμένη αιτιολόγηση. Έτσι, με το ν.4692 «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις», (Α' 111/12.06.2020), κατάργησε τα μαθήματα: κοινωνιολογία, βασικές αρχές κοινωνικών επιστημών, σύγχρονος κόσμος - πολίτης και δημοκρατία και ευρωπαϊκός πολιτισμός. Επίσης, μείωσε κατά μία ώρα τη διδασκαλία της πολιτικής παιδείας και αφαίρεσε το λεκτικό «Κοινωνικών» από το επιστημονικό πεδίο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Ωστόσο, η Ν.Δ. οφείλει να αναθεωρήσει άμεσα την πολιτική της αυτή επιλογή αφαίρεσης όλου του γνωστικού αντικείμενου Κοινωνικών, Νομικών και Πολιτικών Επιστημών από το ωρολόγιο πρόγραμμα.

Πιο συγκεκριμένα, με τα μαθήματα των κοινωνικών επιστημών, μέρος των οποίων είναι οι νομικές και πολιτικές επιστήμες, διδάσκονται και: η ορθή λειτουργία του Πολιτεύματος και Πολιτείας, τα δικαιώματα του ανθρώπου και η καταγραφή τους στο Σύνταγμα, το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι, οι αρχές της ψηφοφορίας, η εκλογική διαδικασία, η παραγωγή ποιοτικής και πολιτικής σκέψης και δράσης και η ορθή λειτουργία και διασφάλιση των θεσμών. Συνολικότερα, η επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες αποτελεί έναν διάλογο με τον πραγματικό κόσμο, προαπαιτούμενο για την κατανόηση του μετασχηματισμού της κοινωνίας, της αποδοχής της διαπολιτισμικότητας, της μοναδικότητας του ατόμου, της ισότητας, προάγει την κριτική σκέψη, τη γνώση των βασικών δικαιωμάτων, ελευθεριών και λειτουργίας του κράτους κι είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε πολίτη. Εύκολα γίνονται αντιληπτές οι συνέπειες, για τη νέα γενιά, της αφαίρεσης των μαθημάτων που άπτονται της προάσπισης των δικαιωμάτων της και της καλλιέργειας κριτικής, κοινωνικής και πολιτικής σκέψης.

Η πανεπιστημιακή κοινότητα, οι διεθνείς φορείς αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ εξέφρασαν από την πρώτη στιγμή την αντίθεσή τους με το σχεδιασμό του κυβερνητικού επιτελείου κατάργησης των μαθημάτων Κοινωνικών, Νομικών και Πολιτικών Επιστημών από το ωρολόγιο πρόγραμμα. Ωστόσο, οι ηχηρές και τεκμηριωμένες παρεμβάσεις που καλούσαν στην αναθεώρηση της απόφασης αυτής δεν εισακούστηκαν. Αντίστοιχα, το ΣΤΕ με την υπ΄ αρ. 1972/2022 απόφαση του Γ΄ Τμήματός του έκρινε μη νόμιμη την κανονιστική απόφαση κατά το μέρος που μειώνει ουσιωδώς τη διδασκαλία μαθημάτων Πολιτικής Παιδείας και Σύγχρονου Κόσμου - Πολίτης και Δημοκρατία παραγνωρίζοντας τα επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια άσκησης της σχετικής κανονιστικής αρμοδιότητας της Διοίκησης.

Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με το ότι οι κοινωνικές επιστήμες θα έπρεπε να είναι αναφαίρετο και πρωταρχικό κομμάτι της παιδείας μας αλλά και ότι το Υπουργείο οφείλει να συμμορφωθεί με την υπ’αριθμ.1972/2022 απόφαση του ΣΤΕ ερωτάται η αρμόδια κ. υπουργός:

1. Πότε και με ποιο τρόπο προτίθεστε να επαναφέρετε τη διδασκαλία των μαθημάτων Πολιτικής Παιδείας και Σύγχρονου Κόσμου - Πολίτης και Δημοκρατία στο ωρολόγιο πρόγραμμα των λυκείων;

2. Προτίθεστε να επαναφέρετε τη διδασκαλία και των κατηργημένων μαθημάτων κοινωνιολογίας, βασικών αρχών κοινωνικών επιστημών και ευρωπαϊκού πολιτισμού στο ωρολόγιο πρόγραμμα;

Οι ερωτώντες βουλευτές: Μαμουλάκης Χάρης, Φίλης Νίκος, Αλεξιάδης Τρύφωνας, Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία), Βέττα Καλλιόπη, Γκιόλας Γιάννης, Δρίτσας Θεόδωρος, Ηγουμενίδης Νίκος, Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά), Λάππας Σπυρίδων, Μάλαμα Κυριακή, Μάρκου Κωνσταντίνος, Μπακαδήμα Φωτεινή, Πούλου Παναγιού (Γιώτα), Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ), Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος, Φάμελλος Σωκράτης, Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης, Χρηστίδου Ραλλία».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News