Ηράκλειο: «Πόλεμος» ανάμεσα στους συγκοινωνιολόγους για τους πεζόδρομους - Κυκλοφοριακός σχεδιασμός στα «τυφλά»

Κρήτη
Ηράκλειο: «Πόλεμος» ανάμεσα στους συγκοινωνιολόγους για τους πεζόδρομους - Κυκλοφοριακός σχεδιασμός στα «τυφλά»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καταπέλτης η τεχνική έκθεση δύο συγκοινωνιολόγων, που “αδειάζουν” τελείως την προτεινόμενη αναθεωρημένη κυκλοφοριακή μελέτη και τα σχέδια της Λότζιας για την παλιά πόλη

Με τους εμπλεκόμενους φορείς να παίρνουν θέσεις μάχης ενόψει της νέας συζήτησης και των οριστικών πλέον αποφάσεων για το κυκλοφοριακό σκηνικό στο κέντρο του Ηρακλείου που αναμένεται σε προσεχή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου εντός του Δεκεμβρίου, μέσα στο όλο σκηνικό σύγκρουσης με βασικό επίκεντρο την πλήρη ή όχι πεζοδρόμηση με αποκλεισμό ή όχι αντίστοιχα των Ι.Χ., ξεδιπλώνεται και μια ενδιαφέρουσα επιστημονική... διαμάχη συγκοινωνιολόγων!

Σε τεχνική έκθεση που εκπόνησαν συμβουλευτικά για λογαριασμό του Σωματείου Επιχειρηματιών Χώρων Στάθμευσης Ηρακλείου, ο συγκοινωνιολόγος Δημήτρης Ρέντζος (που αποτελεί άριστο γνώστη της κατάστασης, καθώς έχει εκπονήσει ως γνωστόν την υφιστάμενη κυκλοφοριακή μελέτη για την παλιά πόλη και έχει ασχοληθεί μια 20ετία με τα κυκλοφοριακά του Ηρακλείου) και ο συγκοινωνιολόγος Παναγιώτης Ρωμανός ακυρώνουν πλήρως την προωθούμενη αναθεωρημένη κυκλοφοριακή μελέτη για την παλιά πόλη, που έχει αναλάβει να εκπονήσει ο συγκοινωνιολόγος Απόστολος Πρώιος και προωθεί προς θέσπιση η δημοτική Αρχή.

Το πλέον εντυπωσιακό, μάλιστα, είναι πως οι δύο ειδικοί “αδειάζουν” άρδην τη μελέτη και τους χειρισμούς της δημοτικής Αρχής όχι μόνο ως προς το περιεχόμενο και τα όσα προβλέπει, αλλά και ως προς αυτόν καθαυτό τον τρόπο διεξαγωγής της, σκιαγραφώντας ουσιαστικά ένα νέο κυκλοφοριακό σχεδιασμό στα... κουτουρού!

Στην τεχνική έκθεση, την οποία έχει θέσει εδώ και μήνες στη διάθεση της Λότζιας το Σωματείο των Επιχειρηματιών Χώρων Στάθμευσης δίχως να έχει λάβει απάντηση, γίνεται ευθέως λόγος για αίολη, αναξιόπιστη μελέτη, καθώς, όπως υποστηρίζουν, έγινε με ανορθόδοξες μεθόδους και με ελάχιστες κυκλοφοριακές μετρήσεις, αμφιβόλου μάλιστα αξιοπιστίας, καθώς έγιναν εν μέσω εκτέλεσης έργων ανάπλασης και κλειστού κέντρου για τα οχήματα!

«Στο τεύχος παρουσίασης της μελέτης “Αναθεώρηση κυκλοφοριακής μελέτης παλιάς πόλης Ηρακλείου” που μας χορηγήθηκε, δίδονται καταγραφές στάθμευσης παρά την οδό, που διεξήχθησαν είτε πριν είτε κατά τη διάρκεια των έργων. Δε διευκρινίζεται αν η απώλεια των θέσεων λόγω προτεινόμενων πεζοδρομήσεων έχει ληφθεί υπόψη στους υπολογισμούς επάρκειας χώρων στάθμευσης. Στο ίδιο τεύχος παρουσίασης δίδονται οι θέσεις των μετρήσεων που έγιναν μόνο στο βορειοανατολικό τμήμα του δικτύου (σχέδιο “Κυκλοφοριακές μετρήσεις”) τον Ιούλιο του 2020 και ανορθόδοξα κατά τη διάρκεια των έργων ανάπλασης.

Τα στοιχεία των λίγων μετρηθέντων φόρτων στο οδικό δίκτυο και η κατανομή τους πριν και μετά τις προτεινόμενες ρυθμίσεις στο προτεινόμενο οδικό δίκτυο δεν έχουν εκτιμηθεί με αναγνωρισμένη αξιόπιστη ποσοτική μέθοδο (αναγνωρισμένο λογισμικό), όπως και η συμπεριφορά του δικτύου μετά τις προτεινόμενες παρεμβάσεις.

Συνεπώς τίθεται εν αμφιβόλω η αξιοπιστία της μελέτης. Στο τεύχος παρουσίασης της μελέτης παρουσιάστηκαν και τα αποτελέσματα από την έρευνα “Προέλευσης/προορισμού”. Όμως δεν έγινε ή δε δόθηκε η αναγωγή της έρευνας σε φόρτους επί του δικτύου. Στοιχεία τέτοιων ερευνών χρησιμοποιούνται σε λογισμικά διερεύνησης της κατανομής φόρτων στο οδικό δίκτυο. Εφόσον δεν έχει παρουσιαστεί τέτοια ανάλυση, τίθεται το ερώτημα ποιος ήταν ο σκοπός της έρευνας», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι δύο συγκοινωνιολόγοι, εγείροντας αν μη τι άλλο σοβαρά ερωτηματικά για τον όλο χειρισμό της υπόθεσης και από πλευράς δημοτικής Αρχής.

Μάλιστα, σε αυτό εστιάζουν και οι επιχειρηματίες των ιδιωτικών πάρκινγκ, που ως γνωστόν έχουν βγει μαζί με το Αστικό ΚΤΕΛ στα... “χαρακώματα” ενάντια στις κινήσεις της δημοτικής Αρχής Ηρακλείου και δηλώνουν αποφασισμένοι να προχωρήσουν, αν χρειαστεί, και σε ένδικα μέσα.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στο neakriti.gr, ο πρόεδρος του Σωματείου Χαρίτος Παπαδάκης, «η δημοτική Αρχή από την πλευρά της προσπαθεί για δικούς της λόγους να περάσει με τρόπο υπόγειο και αντιεπιστημονικό ένα κυκλοφοριακό καθεστώς που είναι απορίας άξιο γιατί προσπαθεί να το περάσει.

Η κυκλοφοριακή μελέτη που είναι ακόμα σε ισχύ, και είχε εκπονηθεί από τον κ. Ρέντζο με κανονικές μεθόδους, μετρήσεις κ.τ.λ., και όχι στο πόδι όπως γίνεται τώρα, προέβλεπε περιορισμό της διαμπερούς κίνησης Ι.Χ. μέσω της παλιάς πόλης με στόχο να αποφεύγεται η χωρίς λόγο διέλευση Ι.Χ. Ξαφνικά τώρα βλέπουμε μια πρόθεση του Δήμου για καθολική απαγόρευση, να εξοστρακιστούν τελείως όλα τα οχήματα.

Το μεγάλο ζήτημα είναι όμως: Υπάρχει τέτοια ανάγκη και σκοπιμότητα τεκμηριωμένη επιστημονικά; Εμείς έχουμε πει και ξανακαλούμε τη δημοτική Αρχή να ακολουθήσει τη λογική οδό. Να ανοίξει το κέντρο της πόλης, δεδομένου ότι έχουν τελειώσει πλέον τα έργα ανάπλασης. Να γίνει μια σωστή μελέτη, να γίνουν πολύμηνες κυκλοφοριακές μετρήσεις και αναλύσεις όπως πρέπει, δηλαδή με ανοιχτή τη διέλευση. Και μετά να δούμε πού θα καταλήξει μια τέτοια οργανωμένη μελέτη».

«Δυστυχώς στον Δήμο δε θέλουν να μας ακούσουν. Ακόμα και τώρα ζητάμε να γίνει μια τεχνική συνάντηση, με τη συμμετοχή του αναδόχου μελετητή της προς αναθεώρηση κυκλοφοριακής μελέτης και των δύο συγκοινωνιολόγων που μας έχουν εκπονήσει την τεχνική έκθεση.

Δεν μπορεί να παίρνονται αβίαστα τόσο σοβαρές αποφάσεις ή να καλείται με πρόχειρο τρόπο το Δημοτικό Συμβούλιο και οι παρατάξεις να κρίνουν το μέλλον της παλιάς πόλης. Και θέλουμε να είμαστε ξεκάθαροι. Αν συνεχιστούν οι αίολοι χειρισμοί, εμείς θα κινηθούμε ως Σωματείο και νομικά αν χρειαστεί. Αυτή τη στιγμή περιμένουμε την απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης επί της προσφυγής μας κατά της παράνομης, κατά την κρίση μας, απόφασης του Δήμου για την παράταση των κυκλοφοριακών μέτρων. Υπάρχει η σκέψη να κινηθούμε ακόμα και για παράβαση καθήκοντος κατά του Δήμου, ενώ, αν δεν αλλάξουν ρότα, κάνοντας μια σωστή επιτέλους επιστημονική δουλειά, τότε θα αναγκαστούμε να προσφύγουμε στο Συμβούλιο Επικρατείας», πρόσθεσε ο κ. Παπαδάκης.

“Κόλαφος” η τεχνική έκθεση για τις επιπτώσεις

Η τεχνική έκθεση που εκπόνησαν συμβουλευτικά οι συγκοινωνιολόγοι Παναγιώτης Ρωμανός και Δημήτρης Ρέντζος εμφανίζεται “κόλαφος” κατά της προωθούμενης αναθεωρημένης κυκλοφοριακής μελέτης που προωθεί προς θέσπιση η Λότζια. Περιγράφονται αναλυτικά δυσμενείς επιπτώσεις τόσο γενικώς για τη λειτουργία της παλιάς πόλης, όσο και ειδικώς για τις επιχειρήσεις των ιδιωτικών πάρκινγκ. Ως προς τις γενικότερες επιπτώσεις επισημαίνονται τα εξής:

«Τα λεωφορεία και τα ταξί δε διέρχονται νόμιμα σε μια πεζοδρομημένη οδό. Μόνη εξαίρεση είναι η κίνηση των οχημάτων εκτάκτου ανάγκης. Επομένως με την πεζοδρόμηση 120 οδών δυσχεραίνεται ή απαγορεύεται η κινητικότητα κατοίκων και επισκεπτών στην παλιά πόλη.

Οι στυλίσκοι που προτείνεται να τοποθετηθούν για την αποτροπή εισόδου οχημάτων στον πεζόδρομο της 25ης Αυγούστου εμποδίζουν και την είσοδο των οχημάτων εκτάκτου ανάγκης (αστυνομικά, ασθενοφόρα, απορριμματοφόρα κ.λπ.) και είναι παράνομοι. Υπάρχει ειδικός λόγος που δεν προτείνονται για όλους του πεζόδρομους.

Οι χαρακτηρισμοί οδών ως ήπιας κυκλοφορίας και κυρίως των πεζοδρομήσεων στις οποίες απαγορεύεται η κίνηση των ταξί θα επηρεάσουν την πρόσβαση και σε κάποια ξενοδοχεία που ευρίσκονται στην περιοχή εντός των τειχών.

Για την επιθυμητή ανάπλαση των οδών δεν είναι απαραίτητος ο χαρακτηρισμός τους ως ήπιας κυκλοφορίας ή ως πεζόδρομος. Επομένως η αναβάθμιση του περιβάλλοντος στις γειτονιές μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τον περιορισμό της κινητικότητας των κατοίκων.

Με τις προτάσεις της μελέτης, πεζοδρομώντας ένα μεγάλο αριθμό οδών, θεωρητικά δίνεται πλήρης προτεραιότητα στην κινητικότητα των πεζών, αλλά καταλήγουν σε αντίθετο αποτέλεσμα απαγορεύοντας και περιορίζοντας την κίνηση των κατοίκων με άλλα μέσα, όπως το Ι.Χ., η μοτοσυκλέτα, το μηχανάκι, το ηλεκτρικό πατίνι και το ταξί, διότι όλα τα οχήματα απαγορεύεται να διέρχονται από τις πεζοδρομημένες οδούς.

Το αποτέλεσμα είναι ότι ο κάτοικος αφενός δύναται να βαδίσει ελεύθερα αλλά αφετέρου δεν έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει στην οικία του έναν ηλικιωμένο ή έναν άρρωστο ή κάποιο βαρύ αντικείμενο με το δικό του όχημα ή με το όχημα φίλου ή συγγενούς, ούτε και με ταξί, εφόσον τουλάχιστον 120 οδοί πεζοδρομούνται και επιβάλλεται σε αυτούς η απαγόρευση της κυκλοφορίας».

Απειλή “λουκέτου” για τα ιδιωτικά πάρκινγκ

Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις χώρων στάθμευσης, σύμφωνα με την τεχνική έκθεση των δύο συγκοινωνιολόγων, οι επιπτώσεις από τα όσα προωθεί κυκλοφοριακά ο Δήμος είναι όχι απλά δυσμενείς αλλά θέτουν ευθέως απειλή “λουκέτου”.

Όπως επισημαίνεται, «στις προτάσεις της “Αναθεώρησης της κυκλοφοριακής μελέτης παλιάς πόλης”, οι αρχικά μη χαρακτηρισμένες οδοί, επί των οποίων έχουν εγκεκριμένη είσοδο/έξοδο ορισμένοι από τους σταθμούς, τώρα χαρακτηρίζονται, οπότε ο περιοριστικός όρος του ΠΔ455/76 πλέον ισχύει και οι άδειες ίδρυσης και λειτουργίας υπόκεινται σε επανεξέταση και πιθανώς αίρονται. Στην περίπτωση που ακυρωθεί ή δεν εφαρμοστεί από τον Δήμο ο χαρακτηρισμός ήπιας κυκλοφορίας της οδού επί της οποίας υφίστανται οι σταθμοί, εξακολουθεί να υφίσταται το πρόβλημα της υπέρμετρης επιβάρυνσης των οδών αφίξεως και αναχωρήσεως που προτείνεται να χαρακτηριστούν ήπιας κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα την ανάγκη επανεξέτασης των μελετών κυκλοφοριακών επιπτώσεων με τις οποίες ιδρύθηκαν και λειτουργούν»...

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News