Ηράκλειο: «Ράβε-ξήλωνε» για τα κυκλοφοριακά και τους πεζόδρομους - Επιλεκτική… κυκλοφορία για το κέντρο της πόλης

Κρήτη
Ηράκλειο: «Ράβε-ξήλωνε» για τα κυκλοφοριακά και τους πεζόδρομους - Επιλεκτική… κυκλοφορία για το κέντρο της πόλης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα μπερδεμένο «κουβάρι» με διαφορετικά σενάρια, παραλλαγές και αντιφατικά δεδομένα αποτυπώθηκε στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο

“Ράβε-ξήλωνε”, αλλαγές δεδομένων, αντιφατικά σενάρια στο ίδιο τραπέζι μπας και συγκεραστούν οι λεπτές... ισορροπίες μεταξύ των διαφορετικών “θέλω” για τον κυκλοφοριακό σχεδιασμό γύρω από το κέντρο του Ηρακλείου που δεν έχει ακόμα αποκρυσταλλωθεί και μοιάζει να κινείται κάπως στο άγνωστο με βάρκα την... ελπίδα!

Αυτό αποτύπωσαν τουλάχιστον τα τεκταινόμενα στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο, όπου και παρουσιάστηκε η α' φάση της προς αναθεώρηση κυκλοφοριακής μελέτης. Αποτύπωσαν ένα μπερδεμένο “κουβάρι”, με το σώμα να συγκλίνει τελικά, όσο εξελισσόταν η μακρά συζήτηση στη μαραθώνια συνεδρίαση, προς τη λογική της εκ νέου διαβούλευσης μετά και τα νέα δεδομένα, με τις δύο παράλληλες προτάσεις που παραδόξως συνυπάρχουν στο τραπέζι από πλευράς μελετητών και δημοτικής Αρχής ως προς τη ζώνη ανάπλασης.

Προτάσεις που έρχονται σε αντίθεση, αφού από τη μια γίνεται λόγος για ελεγχόμενη πρόσβαση μίνι-μπας, ταξί και δικύκλων, και από την άλλη γίνεται λόγος για πλήρη αποκλεισμό όλων των οχημάτων στον “σταυρό” της πόλης...

Επί της ουσίας, για να συνοψίσουμε το “ράβε-ξήλωνε”, η κατάσταση έχει ως εξής:

Στους κεντρικούς δρόμους της ζώνης ανάπλασης, ο αρχικός σχεδιασμός όταν δρομολογήθηκε η ανάπλαση προέβλεπε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας. Γι’ αυτόν τον λόγο και επιλέχθηκε ειδικά υλικά στην πλακόστρωση κατάλληλα και για την ήπια κίνηση οχημάτων.

Κατά τη διάρκεια της ανάπλασης, και επειδή το αντίθετο θα έθεσε σε κίνδυνο τις ίδιες τις εργασίες, ουσιαστικά είχαμε αποκλεισμό όλων των Ι.Χ. από τις κεντρικές οδούς, κάτι όμως που δεν “πατούσε” σε μόνιμο θεσμικό πλαίσιο, αλλά σε προσωρινά εργοταξιακά κυκλοφοριακά μέτρα.

Με την ολοκλήρωση της ανάπλασης, ουσιαστικά έμεινε μετέωρο το κυκλοφοριακό καθεστώς στους αναπλασμένους δρόμους, ενώ έχει δοθεί μια τεχνητή παράταση των εργοταξιακών προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων από πλευράς Δήμου Ηρακλείου, κάτι δηλαδή που σημαίνει παράταση στον αποκλεισμό των οχημάτων, απόφαση που δεν έχει εγκριθεί ακόμα από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Πάνω σε αυτό το μετέωρο καθεστώς, ξετυλίχθηκε ένα συγκρουσιακό κλίμα, με δύο αντίπαλα διαμορφώμενα στρατόπεδα: Το ένα στρατόπεδο συνθέτουν, μαζί με μια μερίδα του εμπορικού κόσμου και των πολιτών, το Αστικό ΚΤΕΛ, οι επαγγελματίες των ταξί και οι επιχειρηματίες των ιδιωτικών πάρκινγκ που ζητούν οι κεντρικοί δρόμοι να λειτουργούν ως δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, ενώ θεωρούν ότι είναι παράνομη η απόφαση αυτή της Λότζιας με την οποία παρατάθηκε τεχνητώς το καθεστώς του αποκλεισμού των οχημάτων. Το έτερο στρατόπεδο συνθέτει μια μεγαλύτερη μερίδα του εμπορικού κόσμου του κέντρου και δημότες οι οποίοι ζητούν οι αναπλασμένοι δρόμοι να λειτουργούν ως καθαροί πεζόδρομοι, στους οποίους δε θα διέρχονται καθόλου οχήματα, πλην των οχημάτων έκτακτης ανάγκης.

Οι ίδιοι μάλιστα έχουν κινήσει και διαδικασίες ηλεκτρονικής συλλογής υπογραφών, θέλοντας να πιέσουν την πλευρά του Δήμου προς την κατεύθυνση αυτή.

Επιλεκτική... κυκλοφορία

Εν μέσω του συγκρουσιακού κλίματος, η πρόταση της μελετητικής ομάδας που έχει αναλάβει την αναθεωρημένη κυκλοφοριακή μελέτη για το κέντρο του Ηρακλείου προβλέπει μια λογική πεζόδρομων, όπου όμως θα επιτρέπεται επιλεκτικά μια ελεγχόμενη κίνηση ταξί, μικρών ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και δικύκλων. Ουσιαστικά δηλαδή μια ενδιάμεση συμβιβαστική λύση, που θα συνδυάσει την ανάδειξη του έργου της ανάπλασης από τη μια, αλλά και την πρόσβαση στη δημόσια συγκοινωνία από την άλλη.

Αυτό το στίγμα έδωσε ο δρ. συγκοινωνιολόγος, μελετητής δημοσίων έργων Απόστολος Πρόιος, ο οποίος, πλαισιωμένος από τη συνεργάτιδά του Μαρία Κριώτη, παρουσίασε στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο τις προτάσεις του Α' σταδίου της μελέτης με τίτλο “Αναθεώρηση κυκλοφοριακής μελέτης παλιάς πόλης”, δηλαδή την προκαταρκτική πρόταση.

Κι ενώ αυτή ήταν η βασική εισήγηση στην οποία είχαν καταλήξει οι μελετητές, ωστόσο στο “τραπέζι” της χθεσινής συνεδρίασης, παρουσία ομάδων πολιτών και εκπροσώπων φορέων και από τα δύο αντίπαλα “στρατόπεδα”, έπεσε από τη μελετητική ομάδα και τη δημοτική Αρχή και μια εναλλακτική πρόταση για καθολική απαγόρευση όλων των οχημάτων από τη συμβολή των οδών Χατζημιχάλη Γιάνναρη και Σμύρνης, κάτι που σημαίνει δηλαδή πρακτικά πλήρη αποκλεισμό του “σταυρού” της πόλης και μετατροπή του σε καθαρό πεζόδρομο...

Ουσιαστικά πρόκειται για μια κίνηση της τελευταίας στιγμής, όπως παραδέχτηκε και ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιάννης Αναστασάκης, σημειώνοντας πως «τις τελευταίες εβδομάδες έχει προκύψει ένα νέο σενάριο που δεν έχει μπει ακόμα επίσημα, και θα μπει εφόσον αποτελέσει θέση του Δημοτικού Συμβουλίου για αποκλεισμό όλων των οχημάτων».

Ο αντιδήμαρχος έκανε λόγο μάλιστα για ένα πλάνο που αναγκαστικά αναθεωρείται διαρκώς βάσει των δεδομένων και μίλησε για ένα ζήτημα που αποτελεί δύσκολη εξίσωση και απαιτεί ζυμώσεις διαρκείας, ώστε να συγκεραστούν τα διαφορετικά “θέλω” και οι ανάγκες.

Κριτική από την αντιπολίτευση

Όπως ήταν αναμενόμενο, μετά τα νέα δεδομένα και τις διαφορετικές προτάσεις και παραλλαγές που έθεσαν δημοτική Αρχή και μελετητές, οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης άσκησαν κριτική, ζητώντας χρόνο για να τα μελετήσουν.

«Δε γίνεται να τοποθετηθούμε αν δεν επεξεργαστούμε τα νέα δεδομένα, τις νέες πληροφορίες και τα διαφορετικά σενάρια», σημείωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της παράταξης “Ηράκλειο 3.7.5” Γιάννης Κουράκης, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος ο επικεφαλής των “Ενεργών Πολιτών”, Ηλίας Λυγερός, τόνισε:

«Εγώ γνωρίζω ότι, όταν κάποιος αναλαμβάνει μια μελέτη, παρουσιάζει μια συγκεκριμένη πρόταση και όχι πολλές προτάσεις και σενάρια μαζί. Ομοίως όταν ένας φορέας αναθέτει μια μελέτη, λέει αυτό είναι το όραμά μου, το αποτέλεσμα που θέλω να φέρω. Και όχι να ρίχνουμε διάφορα από εδώ κι από εκεί μαζί σε ένα τσουβάλιασμα»...

Επικριτικός εμφανίστηκε και ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης, τονίζοντας ότι μέσα σε ένα τέτοιο αντιφατικό σκηνικό δε γίνεται να ληφθεί απόφαση και πρέπει να γίνει ξανά διαβούλευση.

Από την παράταξη Ινιωτάκη, ο κ. Καραπιδάκης έθεσε ομοίως θέμα νέας διαβούλευσης.

Και κάπως έτσι τελικά, η συζήτηση κατέληξε στο ότι θα πρέπει να δοθεί χρόνος, να γίνουν νέες διαβουλεύσεις μετά και τα νέα δεδομένα και να κατατεθούν ενδεχομένως αντιπροτάσεις από τις δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης...

Στο πλευρό 450 συμβασιούχων ενόψει δικαστηρίων

Η “ομηρία” των εργαζομένων

Στο πλευρό 450 συνολικά παρατασιούχων-συμβασιούχων του Δήμου Ηρακλείου, η εργασιακή τύχη των οποίων κρίνεται προσωρινώς στις 18 Νοεμβρίου και στις 16 Δεκεμβρίου αντίστοιχα, όταν και είναι να εκδικαστούν τα προσωρινά ασφαλιστικά μέτρα που έχουν καταθέσει, τάσσεται το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου...

Παρουσία δεκάδων συμβασιούχων και εκπροσώπων των συνδικαλιστικών οργάνων τους, το σώμα αποφάσισε ομόφωνα να εξουσιοδοτήσει πολιτικά τον δήμαρχο Ηρακλείου να ζητήσει από τη Νομική Υπηρεσία του Δήμου να σταθεί εμπράκτως στο πλευρό τους, συναινώντας κατά τις επικείμενες εκδικάσεις στο αίτημα αναβολής που θα ζητήσουν οι συμβασιούχοι, προσπαθώντας να παρατείνουν για λίγους μήνες ακόμα την παραμονή τους στην εργασία.

Η συναίνεση στο αίτημα αναβολής και η στήριξη των 450 εργαζομένων αποτελεί, πέραν της κοινωνικής διάστασης της υπόθεσης, μονόδρομο και για τον ίδιο τον Δήμο Ηρακλείου, καθώς όπως υπογραμμίστηκε, αντιμετωπίζοντας ήδη σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης, θα βρεθεί σε πολύ οδυνηρή θέση λειτουργίας αν χάσει έναν τόσο μεγάλο αριθμό εργαζομένων.

Ιδίως η Υπηρεσία Καθαριότητας, όπου οι εμπλεκόμενοι συμβασιούχοι-παρατασιούχοι αποτελούν το 65% του συνολικού δυναμικού!

Βεβαίως, όπως επισημάνθηκε από πολλά χείλη στη συνεδρίαση, οι αναβολές αποτελούν προσωρινές λύσεις- “μπαλώματα”, που κάποια στιγμή θα τελειώσουν.

Το μείζον για τους εργαζόμενους είναι, μετά από αρκετά ήδη χρόνια προσφοράς, κατάρτισης και εξειδίκευσης, να μπορέσουν με κάποιον τρόπο να μονιμοποιηθούν, και άρα να απεγκλωβιστούν από την ιδιότυπη “ομηρία” που βιώνουν.

Εδώ βεβαίως η λύση θα πρέπει να έρθει μέσω νομοθέτησης... Ήδη, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στην Καθαριότητα του Δήμου Ηρακλείου Μιχάλης Καρασάββας, έχουν γίνει συναντήσεις με όλους τους βουλευτές των κομμάτων και πως είναι πολύ κοντά μια νομοθετική ρύθμιση για την επίλυση του ζητήματος.

Ο ίδιος ζήτησε τη συνδρομή του Δήμου Ηρακλείου στην προσπάθεια αυτή, ενώ παράλληλα, όπως γνωστοποίησε ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης, έπειτα από συνεννόηση με τον πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης Γιάννη Κουράκη, ξεκινά μια προσπάθεια από πλευράς της ΠΕΔ για να κατατεθεί πρόταση-εισήγηση ως προς τη νομοθετική ρύθμιση. Η πρωτοβουλία αναμένεται μάλιστα να τεθεί επί τάπητος και στο προσεχές συνέδριο της ΚΕΔΕ στον Βόλο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, στη διάρκεια της συζήτησης στο Δημοτικό Συμβούλιο, υπήρξε μια στιγμιαία αντιπαράθεση μεταξύ του δημάρχου Ηρακλείου Βασίλη Λαμπρινού και του Μιχάλη Καρασάββα, αναφορικά με το τι τακτική έχει ακολουθήσει σε νομικό-δικαστικό επίπεδο ως προς τα αιτήματα των συμβασιούχων ο Δήμος Ηρακλείου, με τον συνδικαλιστή να “αδειάζει” τα λεγόμενα του δημάρχου περί στήριξης, λέγοντας πως ουδέποτε τα προηγούμενα 8 χρόνια είχαν συναινέσει οι δικηγόροι του Δήμου στα αιτήματα των εργαζομένων για αναβολές των εκδικάσεων που φέρνουν και παράταση στην εργασία τους.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News